Jun 27, 2008

WHO THE HELL IS EATING MY MONEY???

Bank Negara Malaysia (BNM) governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz said that the inflation rate was expected to average at 4.2% this year compared with the earlier forecast rate of between 2.5% and 3%. The country had recorded an inflation rate averaging 5.3% in 1998 following the Asian financial crisis - Theedgedaily

Tahukah anda bahawa kadar inflasi menyebabkan nilai wang (purchasing power) kita susut? Dalam erti kata lain, kuasa membeli kita akan menurun! Dengan mengambil contoh kadar purata inflasi 3.5% ke 4% setiap tahun dan andaikan anda mempunyai sejumlah wang untuk membeli barang bernilai RM10,000.

Dengan nilai sekarang sebanyak RM10,000,
5 tahun => anda perlukan RM12,167 untuk nilai barang yang sama
10 tahun => anda perlukan RM14,802....juga untuk nilai barang yang sama

Ini bermakna, jika sekarang anda berbelanja sebanyak RM5,000 sebulan, anda memerlukan RM7,401 dalam masa 10 tahun lagi untuk menikmati gaya hidup yang sama.

OR ELSE, YOU HAVE TO DOWNGRADE YOUR CURRENT LIFESTYLE!!

The choice is yours.

Dengan tidak melakukan sesuatu pada wang anda hari ini, anda sebenarnya menghadapi kerugian setiap tahun disebabkan kadar inflasi. Ya, wang anda menyusut nilainya! Jika anda menyimpan di dalam instrumen yang hanya memberi pulangan 6% sedangkan kadar inflasi adalah 4%, anda hanya mendapat 2% pulangan! Ini adalah sangat merugikan anda! Untuk mengatasi inflasi, anda memerlukan satu cara dimana wang anda bekerja keras untuk anda!

Melaburlah ke dalam unit amanah kerana ia bekerja lebih keras dari simpanan biasa yang lain. Ia bukan sahaja memberi pulangan yang sangat menggalakkan, tetapi anda akan menikmati faedah berikut:

1) Kepelbagaian/diversification. Kepelbagaian membantu mengurangkan risiko pelaburan.

2) Compounding returns

3) Pengurusan dana professional. Anda tidak perlu menguruskan pelaburan anda kerana pengurus dana sepenuh masa menguruskan semuanya!

4) Tahap kecairan yang tinggi.

5) Faedah ‘dollar cost averaging’.

6) Caj perkhidmatan yang berpatutan yang dipantau oleh Suruhanjaya Sekuriti.
.
Dan, sila tinggalkan contact no. or email address sekiranya anda berminat untuk mengetahui dgn lebih lanjut lagi berkenaan hal ini. NO OBLIGITION, FREE CONSULTATION!!!

3 comments:

NieZearm said...

Amanah saham ni tak bagus(ASB, ASN). tak bole nak letak penama. waris klau nk tuntut kena guna amanah raya. bukan free. kena cas jugak ikut %. mengaut keuntungan paksa ni dh kira riba.
melabur dalam unit trust, insuran dan bank yang bole letak nama waris. orang kita ni bukan ada lawyer peribadu yang jaga segala asset dan liability kita.

Tijah said...

tapi takpe jek, diversify la sket. tapi tayah la letak byk2 kat situ. etlis asb senang liquid..inkes emergency ke kan?? contoh: kena masuk private hosp, tapi takde insurans ker kan!! aku penah lepak court ikut client loyer aku...apek tua tu penoreh getah jer, bila tanya expenses dia..dia ckp
1. bayar insurans maaaa
2. simpan bank laa...

tengok betapa beringatnya mereka compare to kita...alaaa..spita kajaan adoo!! kan income protection & income accumulation tu 2 benda yg sangat penting skrg nih!

shafa said...

kak jah...

nak tanya nih...skang dh gelabah ler nih..
memandangkan saya ada 2 anak nih...
kak jah tolong explain skit ek..

shafa - shafareeny@yahoo.com