Aug 2, 2008

dhal - resepi terakhir seblm detox keesokkan harinya...

selepas 32 thn, ini lah kali pertama saya berhasil membuat kuah dhal sendiri. hinsss! hinss! bangganya saya!

tadi kami (saya & cem) bergegas2 ke kedai selvi utk mencari barang. saya kena siap masak seblm carlos pulang. 2 sebab utama kenapa saya suka bereksperimen sendirian di dapur adalah kerana :
  1. kalau tak jadi, saya boleh humban saja ke dlm tong sampah tanpa rasa bersalah
  2. takut terberi harapan palsu. kalau rasanya mcm musibat, siapakah yg akan menghabiskan makanan itu?

kepada sesiapa yg berkeupayaan memasak dhal sambil menutup mata, izinkan saya utk berbangga seketika dgn pencapaian yg tak seberapa! resepi umimia tu agak lambat saya baca, tapi takpe...setelah didouble check, lebih kurang saja caranya. cuma disebabkan kesuntukan masa, dhal itu saya cuci & terus rebus saja.

(mmm...saya rasa lebih kemelayuan sedikit kali ni)

begini cara2nya...

bahan2:

  • 1 cawan dhal (keling tu kata "ini ostrolia mari, sikit jam masak dia lumbut" jadi akak andaikan dhal tu jenis yg cepat empuk la ye!)
  • 2 biji lobak merah
  • 2 biji terung bulat
  • 2 biji kentang
  • 4 biji cili hijau (dibelah 2)

tumis darat: (ditumis asing dlm kuali lain seperti diatas..)

  • 4 biji bwg merah (dihiris)
  • 2 biji bwg putih (dihiris)
  • sedikit halia (dihiris)
  • 4 biji cili kering (jgn potong, sila kekalkan bentuk asalnya)
  • penumis (pelaga, bunga lawang, cengkih, kayu manis)
  • 1 sudu biji sawi
  • 1/2 sudu jintan putih (sila tanya pekedai jika kurang pasti)

cara2nya:

  • rebus dhal sehingga empuk. letak sedikit kunyit utk warna yg menawan
  • masukkan lobak + terung + kentang + cili hijau
  • masukkan bahan2 yg ditumis darat tadi...
  • masukkan sedikit susu pekat manis (carlos pernah melihat mamak melakukannya)
  • garam secukup rasa
  • kecilkan api dan masak perlahan2 sehingga pekat.
  • sesuai dimakan dgn roti canai, capati, dll. oh ya! saya juga telah membuat sambal bilis utk gandingan yang lebih mantap!!!

tiba2 saya teringat cikgu wahid yang mengajar bahasa malaysia sewaktu saya darjah 3 dulu. dia cuma guru pelatih ketika itu. mesti sekarang dia sudah tua kan? sudah pencen dgn title JUSA barangkali? (apa tu? saya main sebut saja...)

8 comments:

IBU KUMBANG said...

ko ni memang la KJ.. sodap makan memanjang..

ita.itu said...

wah ko mmg terer la kak..hebat..kalo aku dal mamak je la..never msk ye..hehe

Mummy said...

clap! clap! clap! bravo... bertuah carlos dapat ko yang! hehehehehe

K.Jah said...

clap, clap, clap jugak untuk diri sendiri. pasnih silap2 tunggu lagi 32 taun baru nak masak blk. wakakakaka!!!

Tie said...

Salam kenal..dalca memang sedap..selain dari makan dgn roti canai,boleh juga makan dgn nasi minyak..Haa.. dah menjadi tu..Lepas ni boleh belajar tebar roti lak..

Umi Mia said...

ha kau...yang nih dhal org rajin namanya....hahaha..bagus..bagus...
syabas bete....

K.Jah said...

tie - salam kenal kembali. ala, roti segera manyak...nak tebar sendiri cam malas la plak :)

umimia - rombe nandri babuji!! me re nam inspektor sahabb!!!
(blasah jer nih..)

maton_S2 said...

salam... sy br ari nie msk page nie.. kwn mak kintan.. sonok baca blog kj... peh tue masakan nye sumernye nmpk teruje... bersemangat nk cuba la plak.. tp yg lebey teruje tang kuah dal nie le.. yummy.. yummyy...