Apr 23, 2010

3 rasa

lama kita tak main masak2 kan?
kita bukan tak masak.
masak la jugak.
cuma kita balik2 masak benda yg sama je.
semua kita dah letak kat link tepi tu.

semalam kita masak kuah 3 rasa.
kita masak banyak.
pastu kita simpan dlm petiais.
sok2 nak makan panaskan je kuah tu.
pastu siram la atas ikan goreng ke...
ayam goreng ke...
pisang goreng ke...
eh tak!

apa2 je lah!

hari ni...
kita siram atas ketam goreng.
asben kita mancing aritu...

so...

cara2 membuat kuah 3 rasa serbaguna itu adalah seperti berikut...
  • 1 biji bawang besar
  • 3 biji bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai
  • 10 biji cili api
  • 2 biji cili merah
  • 1 biji tomato (potong dadu)
  • daun ketumbar (hiris halus)
  • sos tiram
  • sos cili thai
  • kicap manis
  • garam + gula secukup rasa
blend bahan2 diatas dgn menggunakan chopper rembatan terkini bren kenwood (amboi! jobonya dia...) kecuali tomato & daun ketumbar.
kendian tumis sampai betul2 masak. kendian masukkan tomato. kendian masukkan segala sos2 yg ada, garam & gula secukup rasa. kendian ejaslah masin, masam, manis & pedasnya.

last sekali...letakkanlah perasa kumbang itu...
yakni hirisan daun ketumbar...
takde tu tak jadi oke!

orait!
dah siap!

kuah itu...
ketam 3 rasa...

ehh!
kalau masin + masam + manis + pedas
patut 4 rasa la kan?
alak 3 lak...

35 comments:

Yunus Badawi said...

aku pun nak rasa jugak masakan ko ni. Takkan ko 3 beranak aje rasa?

Yunus Badawi said...

wow aku first lah. Teruja ni. Kalau dapat rasa masakan 3 rasa ko tu lagilah aku teruja hehehe

Ms.Lilies said...

kotam buh sos ni?
wahhhh harus ku terai sok bila dah ado kotam...ni x..balik2 buat gulai ngan sambal bercili je

hantumakan said...

wah, aku lapaq, aku lapaq.. :D

hatim a.r said...

insyaAllah lepas exam wajib cuba nih..tengs kak tijah.taruk lagi resepi yg mudah2

Otak Delusi Pelita said...

Astagaaaaaa sodapnyo KAkkkk.Dah la mak den tak masak malam neh

AdiHana said...

oiii ada aku jilat skrin komputer ni kangggg~

errr pinjam chopper kenwood tu kak!
:P

shija said...

nokkkkk!!!sazah mo aji usop datang s.alam sok..aji usop kobar smpi sini potang coz sazah pagi poie bezanji tekau..wuhhuuuu..dongar2 aji usop kobar sazah bwk laok ghondang maman..tp tak sure maman ngan apo..mak ghaso mo ayam kampong atau ayam tolo la..pewwwittttt!!!sedappp kanzzz...hakshaks..

h a n i e said...

umakkkaiii....sgt lah menggoda jiwa, perut dan tekak..

:P~

kakngah said...

bang.. poei bli coper bren kenwud skrg gak....

al-fir said...

kak jah..nak goreng ketam camne lak?? wat cam gorg ayam jadik ke..i x prnh gorg ketam laa...

zonaku said...

kak, kalau tomato tu x mo potong dadu leh x???????


















potong line jer cukup arrr......
pehtu pesal lak perisa kumbang??? nk kena letak kumbang jetik2 ker wahid?

adibah said...

Ya Allah... bestnya!!!!!















BLENDER KENWOOD ittew!!!!

1 inci halia tu = 2.5cm kan nok kan?? *titiba..

anjang said...

sedapnya meleleh air liur den

Tijah said...

yb
ala. ko suh la kakros masak bang. aku masak sebulan sekali je ni


mimi
sodap nok. buh kat telo dadar pun sodap juer...try la


dalia
hahaha. dah 3 hari berturut2 makan kuah ni tapi goreng2annya lain2


hatim
yer dik. sgt senang dibuat. campak2 misti jadi punya


odp
apolak? omak mogok ko? heheh. takpo la. kau la masak plak.


adihana
jilat jgn tak jilattt. dah? sodap tak tu? heheheh


cija
sazah kemain ghoma 3 rasa ni tekau. siakap aritu aku masak sampai beratah2 padahal mulo2 ajak kemain jua maha tekau. ghondang maman? uiii sodap tu.


hanie
asik makan kat tomyam je kan. sesekali kita buat la plak.


k.ngah
iyoo tekauu. ado coper tu osah sonang eh masak takyah betenggong2 kek lantai numbok pakai losung bagai.


alfir
kehkehkehhh. penah rasa kena baling dgn sendok tak? goreng la cam biasa buh garam kunyit bagai.


zonaku
buleh dikkk. nak campak seketol2 tomato tu pun bleh. perisa kumbang...iye. cer ko bau betul2 daun tu. kalu xde...ko letak beluncas pun oke.


dib
kannnn? jap eh nok. start esok mak bawak pembaris masok dapo. huhuhu. (cam bagus jer tanak rivil resepi tadi kannn? hahahah)


anjang
ahhh. esok cuti buleh la ajak mak anjang poie pasa carik kotam

NenekPenne said...

wahhhh.... wahhh....

terror sey... <<< komen orang tak reti masak...

Catwoman said...

Salam Tijah.....

Biar betul, nok? Ko yg ke yg masak kuah 3 rasa nihhhh? Musykil betul aku......

Ada lagi ke Ketam 3 Rasa tu? Ko citer kat "mak buyong" mcm aku nihhh. Tak baik tau...kempunan baby dlm peyut besor aku nihhh, Jah. Huhuhuhuhu.....

:)

Tijah said...

nenet
tanak try masak utk atok weh? hikhik


ketwumen
ala. ko pun teral masak per. tapi aku cadang ko pakai ketam nipah. laie pueh makan

momguess said...

den xsuko lah perasa kumbang tu
kalo perasa serangga lain xboleh ker jah??

Tijah said...

momguess
uishh bulehhh. apa2 pun ok janji serangga tu terbang....

mamarempit said...

pinjam chopper jah...esk2 nk buat...kalo rajin... :P

tasekM said...

campur rasa kumbang tu patut 5 rasa la ye tak...?



.

DrSinga said...

masin + masam + manis + pedas
+ kumbang = sedap...

mamarempit said...

perisa kumbang tu...dan2 tu gak tingat ado udang dlm esbok...nk ku tomyamkan aje esok malam....haruss...

J@J@ / Bini The Rock said...

kalu letak Kumbang Tanduk





hokey tak kak???

hmmppfff hmmpfff hmppfff..... xP

Nizam.Ariff said...

.... cinta, sayang dan rindu pun 3 rasa gak kan?

hahahah

AkU said...

amboi kak..nampak mcm sedap..meh tapau an skit..

xiiinam said...

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.



Errr....Alhamdulillah!

Tijah said...

mama
err...kalos kata xleh bawak kuar dr dapo. wakakaka


tm
ye tak ye kan? ko mmg bijaksana tas. (dah hilang sengal ko niari? hehehe)


dr
kumbang tu buat rasa dia lagi spesyel kan?


mama
ai kurang minat tomyam. huhu


jaja
ok dikkkk. takde kumbang tandok. tandok kambing pun oke


nizam
aaaaa. buleh gak tu. tapi tu rasa lain. :D


aku
bukan nampak dik. mmg sedap ponnnn. hahaha. matikla sindri puji kan..


cklah
hhhhee..makan jgn berdiri kannn? nanti chego marahh

AkU said...

kalu akak nak sye puji..akak kena la kasi ghase..klu idakk..hehe..SS...waaaa...

Tijah said...

aku
tak kesahhhh. kita mmg salu ss pown. ahhahaah

PUTUBAMBU said...

sodap..sodap..!

Tijah said...

putu
cubolahh

riana ahmad said...

"lama kita tak main masak2 kan?
kita bukan tak masak.
masak la jugak..." kata Kak Tijah..

yolah, umo ala2 cam kita nie .. keja memasak dah cam main masak-masak jer kekdahnyer..;)

Tijah said...

riana
a'ahhh. pening kepala pikir hari2 nak masak apa nih