Nov 7, 2009

ayam goreng rempah

bila emo apa ubat dia adik2?

makan la. pelagi.

seblm makan ubat & tido tadi akak dah marinate binatang ni siap2. seblm tu online dulu cari resepi. tengok blog hantumakan, tengok blog kakina, tengok blog cikmat. owh! banyak versi rupanya ayam goreng rempah ni ya...

tatau nak pilih resepi mana, last2 akak belasah campo semua.

bila nak goreng tiba2 cam blur. maklumla tak penah buat kan? terus akak sms seseorang for the rescue.

kak T : ayam rempah tu, tepung jagung dry coating je ke nak kena bancoh dulu jadi batter?

kak D : xyah bancuh. ayaq ayam yg skit tu dah kira ok dah


ok. here we go!


bahan2 :
  • 1/2 ekor ayam (potong kecik)
  • 1 ulas bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 4 ulas cili merah
  • sedikit halia
  • sedikit jintan kasar
  • sedikit jintan halus
  • sedikit ketumbar
  • sedikit rempah kari daging
  • sedikit kunyit serbuk
  • sedikit garam + gula
cara2 :
  • blend semua bahan kat atas (jgn ko blend sekali ayam tu pulak!)
  • perap ayam etlis 2 jam
  • salut ngan tepung jagung (dry coating) pastu goreng sampai garing
dats it. setap & kranci uols!!! takyah dah gi kepsi!

9 comments:

bella kornikova said...

buley la sayo terai bilo2 ado maso nti.

haha

beria ckp nogori.
entoh betoi ke idok.

Tijah said...

bella
cam ada makna jer tiba2 ckp negeri nih. hahahah

NenekPenne said...

nenet nak cari ayam berempah kat kedai mamak jap.... hak tu lagi sonang... berbaloi2...muahahha

Tijah said...

net
hahaa. cam meswa plak panggey nenet ni kan? poie lah boli. jgn mkn byk2 na. 2 kotol sudah

Lifesaver said...

buat aku terliur la kak!

CATZ said...

wah..boleh trai..
err..tijah, ko bukak bisnes ayam goreng ni...mau bengkrap kfc kat seremban..hehehhe..
nampak sedap bebeno..

Tijah said...

lifesaver
baik ko buat...kang anak ko sok meleleh elio caner?


catz
bukan takat sbn jer. satu mesia nih. hahaha

Otak Delusi Pelita said...

Jahhhh jadi la mak angkat akuuuuuu.supaya leh den makan sodapppppp2.mak den tak ponah lak goreng ayam cam sinunnn

Tijah said...

odp
ko panggey makkk???? hahahah terus aku tanak. kalu akak bleh.