May 12, 2009

terung telunjuk masak tempoyak

(gamba akak letak kendian ok...maleh nak upload)
.
bahan2 :
  • segenggam terung telunjuk (belah 2)

  • segenggam cili api
  • sedikit kunyit hidup
  • 2 sudu tempoyak (tempoyak baru lebih syok...sbb dia ada manis2 sket)
  • sedikit ikan bilis
  • santan dr 1/2 biji kelapa

.

cara2 :

  • blend cili + kunyit hidup sampai hanco
  • humbankan saja semua bahan2 diatas ke dlm periuk (kacau selalu jgn sampai santan pecah minyak)
  • ejas masin & masamnya (asam keping letak kemudian sbb tempoyak tu kekadang mmg dah sedia masam)
  • bila dah menggelegak, tutup api.
  • siap utk dihidang

p/s : kuah tempoyak ni kalu berlebih jgn dibuang. sayang. esok ko panaskan balik pastu modified sket...letak ikan yg dah digoreng/salai plak. perghhh!!! orgasma berganda wa cakap luuu!!!

30 comments:

Diva PariTs said...

sedapnye kak jah... aaaa tetibe rase nak makan tempoyak!

Tijah said...

diva
cer tanya captluk kot2 dia bleh smagel masuk kabin. aku bleh jer saplai sebotol utk ko. huhuhu

AZANI said...

terung telunjuk...mmmmm.

linahilmin said...

terung telunjuk???? tak pernah dengar pun? ke tpt lain namanya lain? cune tijah kasi name sentipiknyer sket... :p

kakpiah said...

gambar plis!!!

mardotti zaaba said...

kak tijah kejam. nape letak pasal tempoyak2 ni.kat tmpat sy tade tempoyak ni.x kira, kak tijah post jugak. i dah ngidam2 aw aw aw

Abdul Wafi said...

ok.

Kakak Tijah Lestari,

terung telunjuk tu kira terung muda eh?

then tempoyak tu isi durian eh?

:: AYU AYUMiE :: said...

terung telunjuk?
mak tgk mcm belimbing kecik yg masam giler tu ajer nok...

*Jari Telunjuk Tijah Lawa Masak Tempoyak"

lagi sedap bunyiknya nok! hahahahahaaa

AfiQ said...

atau buat cekodok kosng...
cicah mo kuah smlm...
buek teh o suam..
wahhh
sgt heaven okeh!
ko sje je kak.. kan..
aku nih tinggai sensorg kt umah nih..
kang ade yang feeling nigella lawson kang....
ohh demmm

Tijah said...

azani
yer. telunjuk...naper bang? hahaha

lina
nama lain mak kureng pasti nih. tapi gamba dier lebih kurnga camtu la. kaler ijau...

piah
kau nak gamba abg han ker? wakakkaa

mardotti
ko dok mana nih? hehehe. tu baru resepi tu...blm aku tepek gambar sebenar lagi. hehehehe

wafi
tak. mmg terung tu spisis dier mcm tu. forever la kaler ijau bukan pepel cam yg biasa jumpa tu...

ayu
cer ko tanya cija mcm mana rupa dier. err...tapi agak2 dia kenal ke ek? kan nan ado dapo konsep umah eh tu...hahahaa

afiq
kannnn?? tak pun lempeng kosong. buek lak hanguih2 sket kan. perghhh!

tasikmerah said...

ppstt... aku tak pernah try lagi terung telunjuk tu... koro tak aku? ha ha.



.

rizz said...

sedapnyaaaaaaaa

Mak Ton said...

teliur lak rasa eh.. lom tempek gambar laie... akak ni kalo bab masak mmg le mengujakan..

azreen said...

wah sedapnye....lama aku tak makan tempoyak nok.....terliur dah ni.....huhuhu

Tijah said...

tm
terung pipit ko kenal tak? kecik2 jer dia. sedap gak...

rizz
yer. niari aku panaskan lagi. makin sedap rasa dia

makton
kau apo kurang eh. siap sotong kurita laie. mkn mo nasik lomak osah sodap eh tu...

reen
sana xde ke? hehehe. ko pakai cheese jer la. sama gak busuk dier.

sheila said...

bilo den tgk pekataan orgasma beganda tu ghaso cam nak yo makan lauk tempoyak tu..

tp tulah..asal den try yo..mesti ado yg suruh den kuarkan balik..cam dongki yo cecacing kek dlm poghut ni..ko duduk yolah dendiam kek dlm tu..

::moi:: said...

sis laponyer.... saya amat suka tempoyak.... ari2 tempoyak pun xpe... cintanya pada tempoyak...

adibah said...

nok, tempoyak belen tu kan..cicah ngan roti sodap tau!!

Tijah said...

sheila
apolak? xleh makan tempoyak ko?kemain porut bandar hah. hahaha

moi
dapat ulam cicah sambal tempoyak pun jadikan???

deeb
mmg sodappp tu. tapi aku buat lempeng tepung jer tadi. perghhhh!!!!

Hezesuze said...

xsuke terung...suke pisang bleh!! wakakaka

Tijah said...

heze
blehhhh! hahaha. aku pun sker gak pisangg...

xiiinam said...

...tukar dengan terung pipit buleh dak Jah?

Tijah said...

cklah
aaa...kurang sedap kot. terung pipit tu buat sambal cili api lagi best!

mardotti zaaba said...

sydney la kak tijah. sama ngn nadia n miza.mana nk korek tempoyak nye ha.tu la, klo kak tijah letak gmbar pengsan la sy

ashley said...

I sua mangkuk je le yer..
I test dulu..
I tak biaser la you ..
terung terung telunjuk ni..

Tunjuk kat kedai, I biaser lerrr..
he he he..

Tijah said...

mardotti
ahhahaa. ni deh salah sorang kuncu2 dak narita yo? ok...lopeh ni akak lotak banyakkkkk lagi gamba masakan berTEMPOYAK berkonsepkan dengki. hahaha


ashley
hahhahaa. tunjuk kat kedai i pun biasa kak. ni masakan sekali sekala jer nihh...

kakpiah said...

isk.. tanak aku!!
seram wehh..

Tijah said...

piah
apo yg seram weyyy??? hahaha

vidadarisakura said...

kak tempat aku nama terung telunjuk ni lain.

tapi lupa suda.

belimbing pucung ka apa ntah.
hee

Tijah said...

vida
mcm mana terung bleh jadi belimbing yer? aiyooo...hehehee