Aug 8, 2008

kek gula hangus

nak buat tak nak? nak buat tak nak? malas sebenarnya tapi brg dah ada. so, buat je lah!
.
akak buat kek gula hangus tadi. bakar atas dapo jer, oven takde. jenuh dah mintak kat carlos dia buat derk je. pastu dia kata nak belikan akak oven butterfly nih!! huwaaaa!!! tanak laaaa!!
btw, resepi penuh ada kat sini okeh. sila ikut sebijik2 jgn ejas apa2. nanti mak kintan marah. lagi pun tak baik lawan tokei!! batat kek ko nanti!!!

bersepah2 meja dgn resepi MK yg akak print skali. ada 3 step berasingan nak kena buat. tu yg ala2 gelabah tak tentu pasal je tu.

step 1:
buat gula hangus dulu. nasib baik MK dah sound awal2. mmg terperanjat okeh bunyi letup2 masa masukkan air panas dlm gula tu. apa2 pun, tiada kemalangan jiwa yg berlaku. setel!!

step 2:
ayak tepung & soda bikarbonat (bukan nirmala bonat)

step 3:
pukul telur sampai kembang & campurkan susu pekat.

final step:
campurkan sumer2 kat atas tu & kacau pelan2 sampai sebati. sbb masak pakai pijama tadi, feeling seksi ala nigella lawson la kejap! kalau pakai baju kelawar dah tentu feeling fauziah nawi je kan? oppss...kat mana kita tadi?

ok! pastu masukkan adunan tadi dlm acuan belubang ni. oh yer! jgn lupa sapukan dulu acuan tu dgn marjerin supaya tak lekat ye? tenggekkan atas api kecik selama 50 min.

before

after

nampak tak lubang2 mcm sarang semut tu? haa...maknanya kek tu jadi la tu.

tunggu sejuk dulu baru potong!!! hasilnya sgt memuaskan. manis pun lite2 saja. ustazah jamilah kata "nampak eh rayo ni takyah la oda kek kak sue kau laie. jimat den 17 hengget" wakakakaka!!!
.
kudos MK, ko mmg rawk!!!
.
dgn ini...akak nak tag org2 nih suh buat kek gak! raya nak dekat wehh!!! sapa buat mmg wa respek!
  • izzu
  • ayu (since dia dah ada loyang baru)
  • mummy
  • k.jie
  • ita
  • ibu kumbang
  • umi mia
  • diana
  • wanie (ko jgn suh kak siwah buat lak, mana aciii!!)
  • mama iqa

14 comments:

IBU KUMBANG said...

ko ni, x de cara lain nak mengetag.. sib baik aku ade lagi resepi tok nenek aku... sok kena buat ni, sebelum org laun buat,.. tu la satunya resepi yg aku ade..

Izzu Izzuri said...

Wehh!! Aku takde loyang aa.. Apalah ssh naa assignmnt kau nih?? Kalah cikgu KH aku.. (kemahiran hidup..tingat zaman2 first time blaja masak nasik ayam)

NieZearm said...

semoga berjaya la ye tag dari dapur ke dapur ni..

p/s: dinding yg kena minyak tu jgn lupa lap.

MAMA IQA said...

aiseh..peralatan dapur tak cukup le!wakaka!blh terima tak alasan? hehe..

ita.itu said...

kah.kah.kah.nirmala bonat yg aku x tahan tuh...buat kek? adoi aku x reti la..kalo beli je boleh x? hahaha

Kos Serani said...

Kak Jah ...tetiba teringat Mak aku. Dia teror juga buat kueh ni...maklum la...kueh kampong. Tapi kat Sabah kita panggil kueh ni Kueh Batang Pisang. Sama mcm kak Jah potong tu..nampak mcm Sarang Semut tapi juga nampak mcm batang pisang yg kita potong.

K.Jah said...

IK - asik tag jawab soklan je cam dah biasa kan? sesekali tag suh masak lak br thrill!

jek - no ekskius okeh!!! takde loyang dlm acuan piuk biasa pun bleh...nak lari la tu!!! wakakak!!

nizam - minyak tu dh lap dah. ko mek sure jil buat tau. mana tau kot en.ariffin tu tiba2 teragak lak nak mkn kek tu raya nih..dia gak nak kena buat kan? hahahah

mamaiqa - alasan tidak diterima pakai. hahahah...anak aku ske, anak ko pun mesti ske..kek dia lembut jer!

ita - mana acii. ko kena tunjuk step memasak skali. btw..sodap nampak eh nasi lomak ko tu...siap ikan masin skali

kos - nasib baik mak ko jauh kat sabah kos. kalu tak mesti budak2 ni main order je kat dia kan?? merasa mak ko buat catering kejap kat diorang nih!!!

Kujie said...

weiiii..... suruh le goreng ikan kembung ke..

ishhh...sok2 kakjie buat kek...dlm minggu ni ramai le muntah kek..

kahkahkah

dakwanie yang rajin buat kek said...

macam ni lah...

aku beli jer kat kedai

tapi nanti aku snap gambo masa dia buat

aci??

K.Jah said...

kjie - bila2 pun bleh! tiada deadline disitew. hehehe!!!

wanie - takdeee....tak aciii!!!!

:: AYU AYUMiE :: said...

amponnn nyahhh! ai ni kalu bab masak-memasak mmg FAILED glerrr... so, dengan ini mak ingin memaklumkan bahawa...mak ingkar dgn u punyer TAG nie...muhahahahhaa!

mak kintan said...

wah wah wah...sungguh santek sarang somut eh!!!! tere tere!!!!

K.Jah said...

ayu - sapa ingkar, dia pendek umur. wakakakkaa!!!

MK - sarang anai2 tu. bosa bona lubang eh!!

zeozir said...

akak aku telah mengejas2 kek ni dgn mengantikan baking powder dgn soda bikarbonat....maka jd nyer bantat...sedih warghhhhhhhhhhh