Jul 19, 2008

Karipap Pilah

karipap ni resepi asalnya akak cilok dr dapur MK. pastu akak renovate la sket bahan2 dia ikut skatitekak akak plak. takpe eh MK? tak marah eh??? lebiu!

ini lah dia resepi yg telah dimodified ituh!!

Karipap Pilah

kenapa karipap pilah? sbb akak asal kuala pilah maa. kalu MK, dah tentu la dia bubuh nama karipap linsum plak kan! hikhik! MK jgn marah okeh...nanti jaitan tetas! (btw, MK kenal aisyah lamsah?? mak KJ salu tempah langsir kat dia..)

bahan2 utk inti:
  • 2 ketul besar keledek
  • 2 biji bawang besar
  • 5 biji bawang putih
  • segenggam cili api
  • segenggam ikan bilis
  • 1 peket kecik serbuk kari daging
  • sedikit kiub ayam (utk dptkan rasa ayam lah, tak letak pun takpe)

kekdah:

  • keledek tu dipotong kiub. jgn besar2 sgt nanti bila balut berbonjol2 karipap korang
  • blend cili api, bawang merah, bawang putih & ikan bilis sampai hancur
  • tumis bahan2 yang diblend tadi. masukkan sekali serbuk kari daging..
  • masukkan keledek & sedikit air. garam secukup rasa..
  • masak sampai keledek tu empuk & kuahnya kering

kulitnya plak...

2 sudu marjerin + 1 sudu minyak masak dipanaskan. pastu campurkan ke dlm 1/2 kg tepung yg dah diletakkan sedikit garam. ini bakal menghasilkan lebih kurang 40 bijik karipap medium size. alang2 nak buat tu biar la lebih kan?? baru puas dpt makan ulang2. kalu takat nak buat 5-6 ketul baik beli je kat kedai. wakakakaka!!

bubuh air sedikit demi sedikit, uli sampai la adunan tu tak lekat lagi kat tangan. hati2 okeh! dan jika berlaku kejadian adunan tercair pastu tepung plak dah habis, aaa..korang bikin lempeng je la tepung tuh. nak senang, guna je acuan karipap tu. tapi biasanya akak akan kelim balik secara manual sbb kekadang masa goreng tu, isi dia bleh terbarai tau kalu tak kelim elok2!! kan MK kan??

dapat lebih kurang 40 biji. sila makan sampai pengsan!!!

ni tadi carlos bawak setapawe gi kilang. makan dgn bebudak nite shift dia..

tu je. resepi kak jah takde yg rumit2. semuanya berkonsepkan user friendly & easy to digest belaka. bahan tak byk, jimat, sonang dan yg penting...sodapp! (hahaha..sindri puji bleh??) so, korang try la okeh!!

tepung lebih tu akak buat capati tiruan utk cem. dia ni kalu karipap ske makan kulit je, isi buang..

2 comments:

mak kintan said...

aisyah lamsah @ mak andak - dokek bona la tu ngan umah MK. len kali ikut omak kau tu time dio nompah langsir yo. pehtu singgah umah ibu MK tu. tp mak andak yelah calon PKR yg tlh berani menontang Tok Mat MB kito. kok nk singgah umah MK tanya mak andak tu umah Chekgu Siban gerenti dio terkotar2.. eheheheh acah yo. tp musti dia kona la!!

Kak Jah said...

yo ko? laa...salu bona kj masuk linsum tu. yo lah..sok2 kok dtg rayo ko, kj tanyo'an kak esah tu umah cikgu siban yo...