Jul 20, 2008

Pulut & Sambal Cili Api

hari ni akak tak masak. carlos balik keje pagi tadi dah siap2 beli bihun goreng, lontong & lepat pisang. akak plak goreng lagi karipap semlm. punya la byk makanan..kenyang sampai ke thari. petang sket bila rajin datang, akak buat puding sago tu blk. kali ni makan dgn gula merah & susu ideal pulak. lagi best!! juling2 sudah bijik mata akak memakannya! resepi ada kat tepi tuh, gi ler tgk!!

ptg tu carlos keluar gi gunting rambut. kejap pastu dia call suh masak pulut. mmm...beli durian lagi la tu. dia makan pulut dgn durian sket jer...ada lagi pulut lebih, sayangnya sapa plak nak habiskan nih. sudahnya akak buat sambal bilis cili api. kang dia bleh bwk bekal gi keje. nite shift ni ntah ada ntah tidak makanan kat kantin tu.
Pulut & Sambal Cili Api
pulut
jerang air, pastu tanak la pulut mcm biasa kita masak nasi tu.
tips: mak akak biasa letak sket minyak masak masa tanak tu utk elakkan pulut melekat kat tangan masa makan.

sambal bilis cili api

  • goreng bilis dulu sampai garing
  • tumis cili api yang dah ditumbuk lumat (skati nak pedas mana..)
  • masukkan bwg putih & bwg besar yg dihiris (bwg putih 1-2 bijik jer)
  • goreng sampai la bawang tu layu
  • masukkan bilis yg dah digoreng tadi
  • kacau2 sampai mesra

siap!!! bleh makan dgn pulut!!

5 comments:

IBU KUMBANG said...

Wei Kak jah...

ekau ni asyik bagi resepi menambahkan beerat badan.. bagi lerr resepi yang mengurangkan berat badan... hehe

Kak Jah said...

takpe, utk mengurangkan rasa berdosa, minumlah slimming tea utk detox setiap kali lepas mkn.. hehehe..

Anonymous said...

sazah jamaliah ske wat pulut mo samba cili api niek pasal abang aji eh gomar..anak2 lagiiiiii la gomar...sssssssrrrtt(*pedassss wehhh!!)

-acu-

Kak Yong said...

sodappp eh!!!!!

p.e.e.p.a said...

ooo, patut pulut tu nmpak cantik je..isi minyak rupanya =)