Aug 23, 2008

paprik sotong & ikan masak kicap

wah! rasa seperti segar dari ladang. carlos gerak je pegi keje, akak dgn cem tak berlengah lagi, kami terus buat taik mata sampai pkl 5. best gile!!! malam ni confirm tak boleh tido. takpe, mari kita tengok hari ni akak masak apa.
paprik sotong (uik! mano sotong eh?)
.
bahan2:
  • sotong (pelakon utama)
  • kacang panjang (potong 2 inci)
  • bunga kobis
  • carrot (hiris nipis bulat2)
  • 4 biji bwg merah
  • 4 btg serai
  • 2 biji bwg putih
  • 2 biji cili merah
  • 1 biji tomato (belah baji)
  • sejemput cili api
  • sedikit halia
  • beberapa helai daun limau purut
  • bancuh dgn air (kicap manis + sos tiram + sos cili)

cara2:

  • hiris nipis bwg merah, bwg putih, halia, cili api, cili merah. tumiskan.
  • masukkan sayur dulu. kacang panjang, carrot & bunga kobis.
  • bila sayur dah lembut, masukkan tomato, serai & daun limau purut.
  • masukkan bancuhan kicap & sos tadi.
  • rasa masam, masin, manisnya.
  • last sekali baru masukkan sotong. sotong jgn masak lama sgt nanti liat ya puan2.
  • agak2 sotong tukar kaler ke pink2 sket baru tutup api.
  • bahan utama: serai & daun limau purut. takde 2 ni mmg tak jadi la jawabnya.

note: boleh ganti sotong dgn apa saja. ayam, daging, udang atau pun campur semua...

next...ikan masak kicap. hahaha! semua resepi bodoh2 belaka mlm ni. itu pun nak propa kat sini. tapi pedulik haper kan. janji laki & anak akak suka makan.

ikan masak kicap

bahan2:

  • ikan (goreng dulu)
  • 4 biji bwg merah
  • 2 biji bwg putih
  • sedikit halia
  • sejemput cili api
  • 2 biji cili hijau
  • 1 biji tomato (belah baji)
  • bancuh dgn air (kicap manis + kicap pekat + sos tiram + sos lada hitam)

cara masak sama mcm paprik. cuma bezanya, takde letak daun limau purut & serai saja. pastu tambah sikit kicap pekat & sos lada hitam. sedikit ejasmen, besar perbezaannya. sonang kan? tak boleh buat, sila bunuh diri. wakakakaka!!!

10 comments:

puan.cokolat said...

kj,
saya terliyur hokeh dgn masakan anda ini!
en.yeop saya sudah sms nak nasik goreng cino malam ni..
harus digoreng sebelom dia balek kol 12am kang...
kalo tak mmg kompem hako yang kena masak dgn dia malam ni..

haishhhhhhhh...!!!

K.Jah said...

hotchoc, en.yeop blk nanti cuba anda hidangkan biskut tiger saja sambil memakai pareo. tengok yg mana akan diterkamnya dulu. biskut tiger atau tigershow itu. muahahah!!

hOtMaMa said...

sodap eh kak jah!
gigih tew tepek resepi.. ha'ah.. kalau sapa2 yg tak reti nak wat masak kicap sila bunuh diri kan..harharhar!!

K.Jah said...

hotmama, utk kita cam celah gigi je (belagaknye). tapi ada gak org tak reti buat tauu...harharhar

IBU KUMBANG said...

takpe kak jah, aku memang suka ko tempek resepi yang sonang2 ni, boleh aku buat rujukan.. kalu resepi yang macam nak buat lauk pengantin tu aku takde rajinnya.. time kasih la KJ.. banyak membantu sebenonya.. Aku memang bongok dan malas masak...

K.Jah said...

IK, aku masak main campak2 apa yg ada dlm petiais je. tu yg nampak cam tak cukup bahan je tu.

Anonymous said...

aku ingat paprik kacang panjang tadik,selak kacang panjang baru nampak soton kaedahnyerk uolls!!larikkkkk!!!

-acu-

NieZearm said...

bila agaknya nk diner ke lunch ke kt lavender ni...

K.Jah said...

ja, kurang asam ko. utk ko nanti aku buat selak bawang baru nampak ikan belah blakang. bleh??

jek, err...ye encik nak makan apa??? (keluar ketas nak amek menu)

NH said...

haha. k tijah, tengs resipi simple2 ni. ni la bagus utk bdk2 yg dh tua baru nak belajar masak :P