May 30, 2009

sonang dan sodap...

esok dah nak balik penang. makanya hari ni masak cincai2 je la. masak gulai kang kalu tak habis sayang plak kot kena buang.
ayam masak rempah

bahan2 :

  • dada ayam (potong dadu kocik2 - sonang sekali suap)
  • 4 biji bawang merah
  • 2 biji bawang putih
  • halia (blend)
  • sedikit cili api & cili kering (sukati nak pedas mana - hiris halus)
  • 1/2 sudu rempah sup
  • 1/2 sudu rempah kurma

kekdah :

  • ni susah ni...baca betul2. salah kang takut tak jadiiii...
  • ok. kekdahnya adalah...
  • tumis jer sumer2 bahan kat atas tu sekali humban.
  • rasa garam...dah!

kahkahkahhhh!!! resepi paling bangsat nih! tak bleh buat gak tak tau la wey!!!

sotong goreng kunyit

bahan2 :

  • sotong la. sapo lak laie...
  • 2 biji bawang besar (potong bulat)
  • 2 biji bawang putih
  • sedikit halia (ketuk jer)
  • sedikit cili api & cili kering (hiris halus)

kekdah :

  • sotong tu perap dgn garam, kunyit & sos tiram sket dulu. letak tepi.
  • tumis bwg besar, bwg putih, halia & cili sampai layu
  • masukkan sotong tadi
  • BESARKAN API (sotong kena masak cepat2 kalu tak nanti dia keluar air & liat...)
  • ejas rasa. siap!

sayo togey

melampau la kalu tak bleh buat ni kan? omak kau tak ajar ko? wakakaka...

oh yer! skrg akak kalu tumis sayo pakai garlic & cili kering je. minah ni la ajar. baru ada feeling perancis sket kan? (walupun akak sebona eh ado sikit2 campo latina. hiks!)

result? habes! licin! ok. akak nak pi sental piok sekrg. daaa...

19 comments:

kakpah said...

cincai-cincai pun tigo jonih lauk ko. Balik penang pekono nasik kandaq. Jangan sampai teberak-berak dah le. ooppss...

AZANI said...

saya kalau masak apapun mesti ada daun kesum dan bunga kantan kalau berkuah, kalau goreng goreng mesti ada biji lada hitam, entah kenapa, kalau tak gitu tak sodap.cuma sup tak pakai kantan dan kesum, kari, masak lemak, pindang,tumis air,kantan dan kesum tak tinggal.tekak orang lain kata tak sdap tapi saya pulun je, 2 pinggan nasi pun laju.tapi memang Tijah teror masak.senang, cepat.

adibah said...

Jah... sebenarnya antara nak buat dengan tanak buat je kan, nok?

Selamat balik kampung.. don't sleep and drive.. bahayer..!

sheila said...

pak mentuo den ado kek umah ni ha..agak2 kalo den jamu dio ngan resepi ko ni kak..adakah den bakal jadi menantu kesayangan eh???

Yunus Badawi said...

cis kalau ko masak2 yg best2 tadi, aku mesti singgah. Habis punya masakan ko tu sebelum sempat ko balik penang.

paRi-paRi sYurGa said...

haaaa....
cam aku msak kacang boncis hari tu lah kan...
hehe...
kira aku sma terer cam ko lah yer?
hahahahaha.



kak...
ko balik penang...
atok dok dgn sapo?
nak aku jagakan ker?
hehehe.

Tijah said...

kpah
sey nasi kandaq tak pandai mkn la kak. nak cari mi udang samo laksa yo nih. slurppp!


azani
daun kesum & bunga kantan tu aku buat masak asam & singgang jer. masak lain xde lak. isk! kau mmg seorang herbalist la bang...


deeb
iyo nok. tengs...mmg esok aku yg drive. carlos kojo mlm...siang2 dia ngantuks.


sheila
mustiii. nak2 ayam rompah tu...ghoman eh cam kompliketed yo tapi nak buek eh nek moyangkan sonang...


yb
aku blk dr venezuela tadi terus masak bang. heheheh. cekap kan aku?


pari2
atok aku kat PD. alak? ko nak jaga eh? mentang2 atok aku dah jln laju kan? wakakakak

::narita:: said...

kak jahhhh...
nak sket lauk sotong tuh..
nampk sodap je..

faiz said...

jah..alahai..tetiba rasa lapar la plak bila tgk lauk pauk mu itew...baru td semangat x mo mkn nasi..huhu...

faiz said...
This comment has been removed by the author.
My Spirit Finger said...

marveles la ko masak. jeles nih...
a'ah la balik penang pi cari mee udang titi sg. 2. terangkat. aku pun dah lama tak pi makan. (bukan dah lama tak pi makan, dah lama tak balik sebenaqnya...muahahahahahaha..tanggang sungguh)

hana said...

mak metue aku tego aku masak cincai..aku nenok tunang aku habih licin je makan...cemano tu

manusia~normal said...

ekau ni kak..den dah kato jgn buek entry pasal makan2...adoiiiyaiii..dah la tak sahur ni..niat pun lupo baco nih..

ahahah..

mardotti zaaba said...

kak. nak pgsan sy kak. batal puasa tgk gmbar2 ni. tp kan, tggu la nnti mesti tiba2 narita buat gila, beli sotong taugeh semua nak masak camni. kitorg tiap2 kali lpas baca blog kak tijah camtu la. masing2 meleleh je saliva. lpas tu narita pon mcuba resipi2 kak tijah kasik, sy pon tadah la sedap skali.as a conclusion, wpon nak pgsan kak tijah asik post gmbar makanan, tp xpe kak, buat la slalu2. untung sy.

Cahaya said...

sodap kak sodap..
anta la kat putrajaya ni sikit:-)

Tijah said...

narita
sotong ko kat sana lagi bosa2 dr sini. buat ler. hehehe


faiz
soton ni byk kolestrol ni...heheh. tapi sesekali takpe kot kan?


dzaza
aku baru lepas mkn mi udang ni. burppp! alhamdulillah...terbaik nok! hehhehehe


hana
cincai tu yg sedap sebenarnyer. masak sukat2 ni mana best...heheh


bp
den lepas blk dr penang ni baru nak ganti pose. oppsss. heheheh


mardotti zaaba
siannyer budak narita tu. korang mmg salu buli dia ker? hahhahaha


cahaya
alaaa...dah abes la. ko tatap jer la gamba tu yer dik?heheheh

moon said...

Salam Tijah,

Baru jumpa blog ekau nih....syok juga baca. Den penang, laki den nogori...eloklah tu cam ekau gak.

Tijah said...

moon
salam. kito terbalik ni...takpo la. nanti selisih kat hewey hon2 la yo?

theconfused said...

kak... lu bikin gwa lapo kakkkk!!