Jul 8, 2008

patin masak tempoyak

hari ni akak tak masak sbb sakit perut. hahaha...kalu tak sakit perut pun, macam la akak masak hari2 ye tak? biasa makan kat rumah mak jer. pandai2 la saplai raw material kan!! beras ke, ikan ke, sayur2 ke... akak bukan makan free okeh!!
.
hari ni tadi, mak akak masak gulai nih. sedap giler tahap parkinson final stage!! (errr... parkinson itu sedapkah?). makan pulak dgn nasi panas2, pastu lembik2 sket.... perghhh!!! tak pandang lauk lain dah!
.
apsal akak salu post resepi je skrg ni ek?? takpe la, nak makan kat luar pun mahal skrg ni. jadi, kita masak kat rumah je la ek?? lebih murah, selamat & terjamin kebersihannya... takde la kena cirit birit mcm anak akak hari tu!!
ikan patin masak tempoyak

inilah dia resepi mak akak itu. air tangan acik milah yang tiada tandingannya...
.
bahan2:

  • sekor ikan patin
  • kunyit hidup
  • cili padi (skati korang nak pedas mana)
  • daun kunyit (hiris nipis2)
  • 4 bijik bawang merah
  • 2 biji bawang putih
  • 2-3 sudu tempoyak

* semua bahan kat atas nun bleh diejas sendiri ikut skatitekak korang yer…

kekdahnye:

  • bersihkan ikan patin dgn air limau / asam jawa utk hilangkan hanyir
  • tumbuk kasi hancur (cili padi + kunyit hidup + bawang merah + bawang putih)
  • masukkan ikan + bahan2 tumbuk tadi dlm periuk….. kecutkan dulu
  • bila nampak ikan dah beramah mesra dgn bahan2 tumbuk tu… baru masukkan air
  • masukkan tempoyak & daun kunyit
  • perisakan asam & garamnya secukup rasa

another option...bleh jugak tukar2 letak bunga kantan ke, daun kesum ke, serai ke... utk rasa yg lebih variety. bagus utk kesihatan sbb takde letak santan bagai kan?? dan nak membuatnya pun tersangatlah senang!!

therefore…happy cooking peeps!!!

4 comments:

Anonymous said...

mangggggggaihhhhhhhh!!!slurppppp!!!tingga an tak tok aku sket tuh(*kirim salam la tuuu nak ningga an pok aku kan)..mencikkkk!!!!

-acu-

Yuz @ Dikja @ Kak Jah said...

agak2 tinggal ko blk jumaat ni sempat ke makan? silap2 tolo langau masak tempoyak yg dapek!

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

kak jah kalau kita plk masak tempoyak nie suka letak daun kesum & bunga kantan .. mmg terasa dau2 tue & kurang la bau ikan tu .. pas tu ikan aptin tue kita basuh dgn tepung gandum & goreng mcm biasa skit dulu ..kurang hanyir ;-)

Yuz @ Dikja @ Kak Jah said...

gituh ke diana? ok pasni kj try daun kesum plak eh..mesti best kan?? nak masak ni kena teral ejas mengejas tul tak?? idup chep diana!!!