Apr 7, 2009

masakan hari ini...

ok dah.
cukup2 lah cerita pasal abg azhar tu yer? kita bincang lagi di episode akan datang.
demi menjaga hati & perut suami yg sedang bercuti, akak telah memasak juadah kegemaran beliau hari ni iaitu roti jala. (ko bleh buat ke piah?) tapi ada syarat tau!!! kuah kari haruslah power, pekat dan mampu meransang nafsu. err...nafsu makan maksud saya!

ini jala atok. hobi beliau di masa lapang...

ini pula jala tijah...

roti jala

  • tepung
  • air
  • 1 biji telur
  • sedikit garam + kunyit
  • blend saja semua bahan2 kat atas tu sampai hancur dan tidak bergentel (kalu tak karang tersumbat pulak kat acuan dia). tahap kecairan...pandai2 la korang ejas ok!
kari ayam mamak style
selepas bbrp kali percubaan...trial & error, akak rasa ini la resepi kari paling manthhooop sekali kalau ikutkan piawaian tekak rakus akak & carlos. tapiii...kalau korang dah try dan rasa cam tak best jgn salahkan akak ok? maklum la, rambut sama hitam...tokak lain2...

bahan2 :

  • 1/2 ekor ayam (potong kecik)
  • 2 peket rempah kari babas (yg kecik)

bahan (a) - blend

  • 4 biji bawang merah
  • 4 biji bawang putih
  • 2 inci halia
  • 1 genggam cili kering

bahan (b) - tumbuk

  • secubit biji ketumbar
  • secubit jintan putih
  • secubit lada hitam
  • secubit lada putih
  • sebiji buah keras

bahan (c) - tumis

  • setangkai daun kari
  • secubit buah pelaga
  • secubit cengkih
  • sekuntum bunga lawang
  • 1 btg kayu manis

lain2 (d)

  • 2 biji kentang (potong baji)
  • 2 biji tomato (potong baji)
  • 2 btg serai (titik)
  • 2 senduk santan (kari mamak tak pakai santan byk ok...)

cara2 :

  • tumis (a) + (b) + (c) + rempah kari sampai wangi
  • lepas naik minyak, kari masak...masukkan ayam + kentang + tomato + serai
  • masak sampai la ayam tu masak (apo den cakap nih? alah! pempaham dah la kan!)
  • masukkan santan
  • ejas asam (asam keping) + garam
  • tunggu sampai mendidih

dah siap! senang giler. sesuai dimakan di mlm keliwon kerana kandungan rempahnya yg lebih (2 peket tuuuu!!!) mampu memanaskan badan & organ dalaman! dan efek...adalah ditanggung sendiri ya!

wakakaka!!!! ciaoo!!!!

60 comments:

Unknown said...

Psycho bila nak masak untuk aku?? aku tengah tension nak exam esok ni? U better cook me roti jala when i see u

Unknown said...

Am i the first to leave comment this time? BRAVO teacher Bai

Unknown said...

Wait... I was the first? Damn! what is the odd me doing this to my old friend.. Tij.. sebagai juara.. u have to cook me the roti jala ala atuk punye jala k...I am so happy... even though (even though 2 perkataan ye kawan kawan) aku ada exam esok. Tekak rasa pahit.. makan ubat diet 5 bijik hari ni

Unknown said...

uihhhhssss... aku gila kuasa... hmmm bila kau kata memanaskan organ dalaman, adakah itu termasuk gallbladder dan appendix kita? sebab aku tak ada dua dua tu.. macam mana tu? sila jawab tij... Mintak maaf.. Maaf keriye.. mak gila kuasa..

Tijah said...

ticer,
terkesima & terdiam aku bila tengok ko menunjukkan gila kuasa disini. hahahh...

1. ko dah makan pil tu...ada selera lagi ke nak mkn roti jala mak nih?

2. organ dalaman yg aku maksudkan itu tak termasuk gallbladder & appendix yer. jadi ko jgn risau. dia akan panas kat tempat2 tertentu sahaja. hahahaa...

3. aisehh! ko tak penah rasa kari ayam aku kan? sbb ko tak dtg potluck dulu...tapi takpe, nati aku buat lagi for the next pot luck okes...tapi aku malas buat roti jala. itu..ko suruh zetty. dier pun teral per...

Unknown said...

terima kasih sebab tak cerca aku gile kuasa di sini... bukn selalu dapat tempat pertama,kedua,ketiga dan keempat dalam comment box mung ini

Unknown said...

ni la atok yg ko penaya tak masak nasi hari tu... ko memang kejam

tipahvogue said...

aku beria2 baca resepi kuah kari ko tu!! tapi bila tiba tang para terakhir tu, aku terkedu, speechless!! rasanya aku tak bleh hekot resepi ko! kang kalo aku 'panas' kang...sapo lak yg nak tolong sejukkan?!?! abg azhar kah??? kah kah kah....

ztzett said...

oit oits...ape sebut2 nama aku nih?

ko kan dikja, saje je letak gambar orlando bloom la, roti jala la....terpaksala aku komen. aku baru je nak merajuk ngn kau sbb ko kata kita dua cukup sekadar ber e-mail jerr......

btw apesal atuk cam tak hensem sangat dlm gambar ni? bley?

farish izaryl @izreez said...

wahh keco lio tgok roti jala iteww kak hahaha

Ck said...

efek dia.....kalah kopi jantan ker nok????

iina said...

yolah jah.. peh tu kono minum air daun cotek lak..

selamat melantak yo.. heheheh ;)

Kapten Luffy said...

aku lagi suka JALA ATOK dr JALA KO... sedap ke?

;p

Yunus Badawi said...

banyaknya ko masak roti jala? Petang Khamis ni ko buatlah lagi. Nanti aku singgah makan - bekalan utk malam kliwon hehehe

yayayuyee said...

kak jah kite xnk buat..tp kalu kak jah buat n anta kt ukm nie kite suka..kak jah plizzzz..dokek je ukm ngn somban tu..(smbil mgesat air liur)

||alis|| said...

gulp... sedap betol roti jala tuh kak jah..

kalau aku, aku tak makan malam jemahat.. aku makan petang khamis..

lalala...

ibundo said...

kau punyo bahan banyak yang main cubit-cubit yo. Ala... akak tau la kau memang goma moncubit. Takyah la bagitau kek oghang!!!!

pari pari syurga said...

ni klau rempah kari smpai 2 peket ni...
confirm cirit...
hahahahaha.

Kamisahketak said...

waaa..beshnyer kari tuh..dan meleleh ayak liuk nehh..hehehe

ops lupe lak nk knai diri..aim ur silent reader before..but now bru la ade keyakinan nk inteprem..hikhik..

ur blog besh marr..

nk add link kehh..papai..

NouroulSuhaimi said...

akak.. nak add akak yer.
kita tukar2 laki yer...
ehhh, shilap!
doser....
kita tukar2 link yer..

sayang akak .. mmuuacckss!

Anonymous said...

ko memasak dalam makmal sains ker? lain mcm aku tgk formulanya.hehe.

Tijah said...

tic,
ala..ko nak bubuh komen 10 skali pun mak xde hal la...hahaha

shifu,
yer. itu la satu2nyer atok yg aku ada...hehehee

tipah,
ko buleh kurangkan la sket rempah tu ke sepeket sajork. tapi kalu panas jugak...err...ko cari la laki cok. wakakakak...

zt,
alaaa zt. takkan merajuk dgn aku kottt?? buwukkk aa...hahahaa...aku tau ko teral buat roti jala tu sbb aku usulkan nama ko kat ticer..atok? dia kekadang jer fotogenik. hahaha

rizz ,
dah! dah ! pegi lap kibod tu cepat...hahahah

ck,
err...lebih kurang centu la. lepas mkn cam panasssss jer badan. hahaha

iina,
rempah + mas cotek? hahaha. mmg nak cari pasal tuhhhh!!!

Unknown said...

kalo roti jala makan ngan kuah doyan.... wahhhh lagi mabelessss!!! kak.. camne rupe paras acuan roti jala tu kak?? ayu kah die? nak tenok...

Tijah said...

kapten,
tapi jala atok tak mengenyangkan ok! hahaha

yb,
buat byk tu bukan apa...bagi kat mak aku skali. aji usop tu suka giler mkn kari...ko nak singgah bang? err...err....(aku tgh pikir brp peket rempah lak aku nak letak nih)

yuyee,
ko hengat ni cam pizahut ada delivery? hahhahaa....

alis,
ko harus try nih. ko kan sker masak...misti mak ko tambah sayang pasnih.

k.pah,
iyo...sey mmg maleh masak main sukat2 nih, campak2, cubit2, gonggam2 buleh laa...hahahah

pari2,
mane lakkkk...bagus utk pernapasan. badan jaid panas nihh...hehehe

mizzelle,
lenkali jgn la malu2 aaa. aku bukan selebriti maaa...hanya blogger picisan saja. hahaha.

cok,
ko mmg nak kono lompang nokkkk!!! dah la belot!! huhhu

hide,
alak? byk brg eh kan? hahahaa..dah namo eh pun trial & error kannn.....harus la byk perkakasnya

lupekanje said...

tijah..aper releven roti jalan dgn jala atok kau tuh..
lenkali kau buek roti jala, kau tipon acik...acik poiee secepat kilat...mlm tdi pun acik lalu kek umah kau..

linn said...

masakan ko membuatkan aku nak ke pasar pagi2 nih. ehhh pagi ke dah kol 10? hahahha.

tasekM said...

ooo.. nk kono blend yo jah.. patut la aku buek marin tosumbek kek acu eh....

tapikan jah cuba ko try rempah kari babas. lagi menyengat tau dr adabi...


.

shija said...

uish!!ske sazah niek kok dapek makan ruti jalo niek!favorite sazah tuuuuuuu....

*kusyuk atok buek jalo,capo la tompah jalo tu kan?mail ulu bondo kah?gituuu

MrsMama said...

ekau buleh tak tolong den? Tulung bagi lah sukatan tepung ruti jalo tu, den nak cubo buek weekend ni, tapi den tak sanggup cubo resepi kari tu sobab pokat bona nampak eh, kalu den takat stgh ekor ayam tu den guno 1 paket cukop, powut tak tahan lah jah oii.... Kalo 2 paket mau cirit den dibuek nyo.Apopun ekau mang pandai lah....den salute kek ekau lah jah. Jangan lupo bitau sukatan.Lebiu.

Ain said...

jah, pandai ko ambik hati carlos ya. Ni mesti nak cover kes abg azhar tuh.

Tijah said...

adriea,
aku tak penah la try tu. misti manis kann??

acik,
isk! rugi la cik...kok mlm tadi kurang2 ado la laie tingga 4 kotol. cukup aaa kan?? hikhikhik

linn,
10? pagi la jugak tu. hahaha...

tm,
babas aku penah try tapi cam tengit sket. adabi tu cam ada rasa pedas2 sket. tu yg aku sker tu...taper nati aku nak try allagappas plak....

cija,
aku pegi antar la tu semlm. aku buat bubur pulut hitam skali. aji usop kan ghoma kari...

mas,
tepung lebih kurang 4 cawan nok. tu dapat mkn utk 3 org....tapi kalu tercair ke ko ejas la sket kan...

mama danish,
ahhhh!! tawu takpe...hikhik. terus mood bagus lepas tuhhhh!!!! hahaha

NouroulSuhaimi said...

weh.. pehal suruh tipah carik laki aku lak ni??

nak ngadu kat abang carl laa cemni..

qishie said...

kak..nak resepi neskepe..

:p

Tijah said...

cok,
abg carl kata...tak senang! wakakkaka...

qishie,
bleh. tambah sket rempah adabi 2 sudu yer...huhuhu

attyfir said...

adoi tijah ooi..kty tgh lapo nie..rasa nak makan je pc nie hah

julietchun said...

aku pun ada tupperware yg ko ltk roti jala tu,sekian,kakakaka

mugiwara said...

sluuuurrrpppp~
kiter patne kan? kan?

My Spirit Finger said...

ini yg den tak tahan ni. k. jah, aku pernah buat xperimen roti jala ni. hasilnya "macam lahanat". bukan roti jala dah yg jadi, jala ikan, jala udang ketam biawak pun jadi. terus aku tebar mcm lempeng jer.

Tijah said...

atty,
makan jer...ada warranty tu. hahahah

juliet,
tupperware tu aku kebas sazah punyer. aku mana la nak beli brg mahal2 nih. hahahaha...

mugi,,
tadekkk!!! aku dah jual share ko...kemain bila ada makan2 baru nak ngaku patne kan??

Tijah said...

dzaza, apa kata pasni ko buat cam cikgu lukisan ajar dulu?? pakai berus gigi pastu pecik2kan adunan kat kuali makcik nani. wakakaka.. tetiba lak kuali mak pija jadi mangsa...

ztzett said...

alaaa setakat nak kirai roti jala tu, kau kirai lagi teral la... asal acuan dia tak sumbat and adunan tepungnye secukup rasa, belasah je..aku paling suka buat patern abstract dlm kuali tu...

btw aku mana de merajuk..baru nak je, baruuu...
aku bz nih, nxt whole week aku takde dalam kawasan, so ko tayahla rindu2 kat aku k.... tak payah susah2 nak umpan aku ngan orlando bloom ngan roti jala segala...*ngeeee perasan* larrriiikkk.....

azreen said...

nok....lama tak pekene roti jala....ade lg tak...nak cikit...

kakpiah said...

roti jala?
oke, aku tak tawu buat..

lg pon bang kalos tak sker suh aku masak-masak nih.. dia ckp bab tu biar tijah yg peloh ketiak..

bila bang kalos dah kenyang nanti dia carik piah..

*hiyahhh hiyahhh.. larikk larikkk... hmppfff hmppfff*

A m m i said...

kak,
akak buek roti jala tu pakai kuali combong camtu..camno nak disudipkan tu? x bercalar ko kuali cantik tu?

serius..tetibo den jadi cam blur..terpikir kok pakai spatula plastik..harus cair spatula tu

captainlukman said...

amboi kak tijah, tersu tertelang air liur k, mrasa i buat skrg jugak roti jala

thanks for the receipi :D

Tijah said...

zt,
ko nak pegi mana? ikut tic pegi india yer? ko jgn...karang kena bedil sama tentera militan amacamm???

reen,
xdo. abes dah...sekelip mata jer sepinggan besar tu lesap nok. hahaha

piah,
carlos kata..dia mencintai waniter yg pandai pikat perut dia saja. sbb cinta dia suci bukan berlandaskan seks semata2. warghhh!kahkahkahhh!!!

sheila,
pakai kuali combong tu la sonang. tapi kono yg non-stick la. bilo dah masak dio cam otometik tekupek dan meloding. kito tingga angkek yo laie...pakai sudip kayu pun buleh tu...

captainlukman,
samo2...cam ponah donga namo nih. takdo link ko?? hikhik.

Mama Eqalicha said...

Ye!Ye!!

Kak Baby kasik resipi lagik!!!

Best2x!!

Aritu saye try resepi Kurma Ayam Kak Baby tawww!!

Memang jadik + mabeles hubby saye ckp..

Tocei ek Kak Baby..

Kasikla byk2 resepi lagik...

hehehe!!

izman said...

feberet aku tu roti jala kuah ayam. nanti aku mintak wife aku cuba resepi ko.

KaSiH said...

wahhh...kak..aku pun suka roti jala...bile aku suka roti jala..bermakna aku pun suka dgn resepi ko ni..bile aku suka resepi ko..bermakna aku pun suka ko gakkk...

bak mai sepiring kak..aku lapo...

Tijah said...

lynn,
jadik eh kurma ko?? haa..bagus, bagus. dpt apa2 upah tak? hahaha

izman,
haa...santan jgn byk tau. nati kari ko manis tak best. nati dah buat blogkan ler...nak gak tengok gamba wife ko skalik...

kasih,
kemain stetmen kannn??? aku baru antar ttj semlm..umah sazah. kalu ko ada aku leh antarkan sepiring...

the artist and i said...

rupanya senang ja nak buat roti jala.

terima kasih tijah.

hang memang seksi!

Mama Eqalicha said...

Hahahaa...

Upah? Haruslah.. Berganda giteww...

Muahahahahaa~~

tipahvogue said...

cari laki cok???? mak tak rela nyahhhhhhhhhhh berskendeles dgn laki org!! aku tetap setia menanti abg azhar jek nih!!! :p

mugiwara said...

tengok kiri...
tengok kanan....
patne dh kuar g kedai abg azhar.
abg carl tgh baca surat layang...

curik dua tiga ketul. roti jala.


larikkk~

Unknown said...

Bulan depan aku pi seremban lepas balik India ko kena masakkan telur itik masak lemak letak daun kunyit yang ditanam sendiri. Beli kat Giant tak leh!! Ada orang nak anak lagi woii.. aku taknak buleyyy???

Tijah said...

ms.weed,
yer. sangat senang kan?? aku punye resepi mmg mcm tu..jenis malas2, campak2 je. sukat2 aku x reti...

lynn,
wakakakaka...ok ko try kari ayam hot & spicy tu plak. tgk efek amacam??

tipah,
ok per. cok bukan tawu...hahahaha

mugi,
patne blk umah tgk ada mamat tgh terlentang kat dapo dgn molot berbuih. wakakaka!!! seblm pegi kedai patne dah buh racun tikus kat roti jala....dan dia x sempat larik!

tic,
tolo itik? mano nak den kobok'an nok oiii?? daun kunyit kena gak beli..aku blm ada tanam lagi. ada org nak anak? bagi jer la...kang dia suh "branch" lain beranak kang susah plak. hahaha...

A D I A said...

kari ayam mamak style itu nampak sungguh menggiurkan. saya yang tengah hilang selera makan ni terasa nak suh en. suami gi cari roti jala dan kari ayam la plak..

A D I A said...

kari ayam mamak style itu nampak sungguh menggiurkan. saya yang tengah hilang selera makan ni terasa nak suh en. suami gi cari roti jala dan kari ayam la plak..

Tijah said...

adia, apa pasal beli..buat ler. hehehe

NouroulSuhaimi said...

aku tawu ok...
pukul tijah ni kanggg..

mekaseh tipah.. mmuuaahh!!