Jun 23, 2009

lemon rosemary chicken (lrc)

tadi baca paper. H1N1 makin berleluasa nampaknya. kat asia dah ada yg mati. kat m'sia plak...lepas 1-1 sekolah kena tutup. bahaya nih! menteri kesihatan pun dah suh elakkan berada ditempat2 awam kalu takde tujuan tu. akak pun dah kurang pegi shopping complex semenjak domenjak nih. pegi beli brg dapur pun time org tak ramai. contoh...kul 9.30 pagi time giant baru bukak tu.

prevention is better than cure kan? esp. pada sapa2 yg ada babies tu...owh! mereka adalah sgt fragile ya anak2. don't play-play!

so, hari2 minggu tu lets duduk rumah uolls. moh le kita masak!

ini menu akak utk hari ni. lemon rosemary chicken. nak tukar rosemary ke tijah pun takleh...sbb natang ni mmg dah nama dia rosemary kan...
akak memang dah lama teringinkan lrc nih. ada org jual online tapi dia kat KL takkan dia nak deliver ke sbn plak kan. jauh tuuu sian dia. last2 terjumpa satu resepi lrc kat sini. kredit to kak diana. resepi2 dia semua nampak lazats. harus la try nanti kan...

bahan :

  • 1 ekor ayam (jgn potong / jgn buang kulit)
  • 5 biji bwg putih (akak suka lebih...)
  • 3 sudu lada hitam (biji)
  • 3 sudu rosemary (dried - ada jual kat kedai)
  • 3 sudu butter (belasah planta soft je)
  • 1 biji lemon

cara :

  • rebus lemon sampai lembut.
  • sementara tu, tumbuk bwg putih + lada hitam + rosemary.
  • campurkan bahan2 tu dgn butter + garam + gula (sikitttt jer tau)
  • lumur2kan pada ayam. mcm biasala...dlm perut, celah kulit tu semua...
  • last sekali, cucuk2 lemon tu kasi keluar jus dia...masukkan dlm perut ayam.
  • marinate overnite.
  • bakar pada suhu 200'C utk 1 jam

utk black pepper gravy plak, panaskan 2 sudu butter. masukkan 2 sudu tepung gandum + black pepper sos + chili sos + drippings ayam masa bakar tadi. atau bleh jugak ikut resepi ni.

matik la ayam gastrik!
kos keseluruhan? less than rm10. dan memasak adalah sambil membaca selawat ya anak2. cer ko tanya pekerja kenirojes...dio basuh ayam, masak sumo ado baco bismillah tak? golak berdokah2 sambil tepocik air liur maso gantung ayam tu ado la gek eh kan? wakakaka!!!

56 comments:

KaSiH said...

woi senang tul rupanya wat ayam rosemary ni...hak hak hak...tp aku tak sampai ati nk sula ayam dgn sebijik lemon...sembelit ayam aku nnti...

nape akhir2 ni ko rajin mkn ayam kak...

MrsMama said...

aku rasa bukan kenirojes jer...ada lagi tau.Sedih aku nengok ayam tu kena sumbat lemon.Ko jgn p sangat giant tu...bahaya nok.

tentangseseorang said...

yang ini juga sila pos ke den yo kak.

NouroulSuhaimi said...

aku silap langkah la..
ko buat aku rasa 2,3 macam ni..
aku nak ayam ni nanti kalo aku datang!
nak jugak!

Anonymous said...

jatuh hukum harus ke sumbat lemon kat celah lubang tu?? takut nengoknye..

haruan tasek said...

tengah lapar nie... tengok gambar je aku jadi lapar sangat dah

Ms.Lilies said...

nama sungguh mantop tapi senang gak eh buatnya....tocei2...

err....aku buta hati skit hari ni...apesl kena rebus lemon tu dulu??

eddie dewanaga said...

Jah, lu serius rajin beb, eh, ada adik pompuan yg solo lagi tak..??


lalala...!!!

Hajjah Noraini @Nanie said...

Melayu makan ngan nasik ke Tijah? Tak ado kuah? Ghatah jer?

Anonymous said...

kepala entry tak ingat, citer H1N1 bagai, hahahahahaaa.... kagum aku tijah dgn pekerjaan memanggang kau lately.. mantop..

Hezesuze said...

sumbat len bleh tak tijah oiii..wakakaka

pepun ko mmg suke libas nafsu mkn aku kan...hehe

farish izaryl @izreez said...

cedapnjya kak tijah..keco lior dah ni ahha

::narita:: said...

kak jah..
nak ckitttt

Kak Lia said...

adoii....ekau kojo masak ayam jo Jah yo...den ni baru nk poso ganti...lom abeh lai...asek nengok kek umah kau ayam tegolek²...

Mennnnetesss air lior den........huwaaaaaaaaaaa

ibundo said...

toraso sonak porut kono sumbek mo lemon wakaka..
wuih..nampak sodap. mosti cubo ni..

faiz said...

amboiiii jah..sejak2 ada oven baru nieh.. asyik ayam panggang je ek..hehe.. tp nampak sodap tue..resepi pun sonang.. kena try buat nieh...

Adi Solikin said...

aiyooohh peranggan terakhir tu yg paling xtahan tu..
xdo lah den nak poie kenirojes dah pasni.
pasni order ayam panggang kat akak je lah buleh???
ekekeke..

Tijah said...

kasih
takpe la sembelit pun sbb dier dah mati. hehehe. aku ada gak mkn ikan tapi tem mkn ayam jer buat posting heheh


mas
ko ni prihatin pulak kat ayam tu kan? hahaha. aku pegi tem tak ramai org jer mas.


ady
ko dah dok kat KL...order jer kat lrc tu senang. hehehehe


cok
hahhh! budak sombong nih...dah la buang komen, buang cetbok plak tu. nyampah nyahhh!


miszeyeliner
err...kuhumnyer harus. utk kesedapan berganda. harharharhhh....


haruan
lenkali aku try buat haruan panggang plak yer? adoi panassnyer!


lilies
rebus dulu sbb nanti jus lemon tu lagi byk keluar...ayam lebih wangi konsepnyer.


eddie
wa ada 2 adik kembar masih single. tapi tang masak tu...errr...aku kurang pasti. tapi bleh diajarinnnn dong....


aunty
niari tak masak nasik aunty. ghatah mkn dgn gravy black pepper jer. konon2 diet tapi kulit belasah jugak. sodap! hehehe


dalia
intro tu mmg cam bagus sket. biaso la...aku tunggu konyer list of resepi ni wehhh!

Tijah said...

heze
blehhhh!! ko sumbat bawang pun bleh. apa2 jer la janji dpt kurangkan hanyir ayam. err...tapi cara ko tanya cam lainnnnn jer nok. wakakaka...


rizz
try la buat. senang sajork tu...


narita
tablehhh! aritu ko masak ayam mkn sorang2 kannnn? rasakan. hahahah


mama
tem masak ayam jer buat n3. minggu dopan den poso...poso masak sekali la kot. hahaha


kpah
sebijik bosa tu kak. apo tak sonak eh. wakakaka. kok ayam tu idop laie mmg dah lamo den kono patok.


faiz
nanti jgn lupa buat n3 tau. hahahaa. mencanak la bill aku bln nihhh...


adihana
kojap...kojap. ni den tgh kiro brp nak charge ko utk sekor ayam nih. termasuk govt tax skalik. heheheh

Anonymous said...

yg keje kat tempat public cam aku ni? adussss!

julietchun said...

Ko tak takut Carlos gemuk ke asek mkn sedap2?kekekeke

tasekM said...

kenapalah aku berperasaan kasihan pulak tgk ayam ko tu jah... hi hi.

emosi tak stabil betul aku nih... haih...


.

S@Y@NGH@SNI said...

nampaknyer tak dapat ler aku mencuba resepi ini..
nak cari rosemary tu dah tentu-tentu kena gi pasaraya..
mana ader kat kedai runcit LEE HENG tu..
makcik mary ader ler...
tak gi shopping sebab lum gaji lagi..

Cahaya said...

org len sibuk nak cikit nak cikit...
isk isk den lain ckit kak
xmo cikit...nak banyak ler..hehe

||alis|| said...

salam dari picnic...

kak, lemon tuh kalu masuk oven panggang dlm 5min pon ok. kak rachael ray nyer petua.

nnt aku try cucuk tanam rosemary, thyme dan herba english yg lain2 kat dusun ayah den nih. mati laa kena ada sbijik umah ijau!

KV said...

adehh!! oven blom beli la!!!

izman said...

aku dah print resipi ni. tak sedap siap ko tijah!

kakpiah said...

mcm trajis jer kan cara ayam tu di masak?
senak pewot aku di buatnyer..
owh!!
*imajinasi terlampau*

Yunus Badawi said...

Kali ni aku bawak 4 ekor ayam pegi rumah ko. Sekor masak macam hari tu, sekor lagi ni masak rosemary ni. Yg 2 ekor lagi tu pengeras utk ko lah. Weekend ni aku dtg dgn emak adam hehehe

hanie said...

ciss kak..
menetes air lior nih..
hahahahaha!!

Signorina Syima said...

sedap...sedap... boleh tempah online ker??

adibah said...

Jah, raya nanti sila buat open house. Terima kasih..:-)

Tijah said...

hide
sila dapatkan vaksin percuma di hospital berdekatan anda. hikhikhik...


juliet
aku mmg sajer nak kasik dia gemuk. supaya kurang hensem. wakakakaa...


tm
kau jgn nokk...hanya ibu ayam saja yg berperasaan begitu taw. wakakakaka...


yus
ado la..brand mc cormick & masterfood tu. yg dlm botol tu..6 hengget sebotol.


cahaya
nak byk yer? byk cantikkk? wakakakaaa...


alis
ko nih...aku lagi nak seb cost 5 menet tu. rebus dah ler...setail jamie oliber. ko tanam tu...agak2 idop tak nati?


kv
laa...aku ingatkan ko dah beli. beli murah2 dah...bleh belasah cukup2 sampai rosak


izman
konfem sedap nihhh. tuan punyer resepi tu pun dah angkat 5 bintang tuh. tapi kalu x jadi gak...aku lari dulu aaa...


piah
kenapa plak senak piah? * aku moskel nih...heheheh


yb
tralallalaaaa...kita nak pegi mana wiken ni bang?? pegi mandi manda kat PD nakkk????


hanie
menetes takpe...jgn menetas. moskellll tuhhhh! hahahaa


syima
blehh...ko save as jer gambar tu nok. heheheh


deeb
kau la buat..aku datang yer? hahahha

ASH said...

Oh Tijah..
lemon tu kalau hias kat kepala saja tak leh?
aku rasa cam tak sanggup lak Tijah weh nak menyumbat ke dot dot nya itu..

moon said...

Jah,
montok sungguh ayam hang....tahniah dah selera mat omputeh sekarang..

lupekanje said...

kesian acik nengok ayam tu di dera dik kau tijah..
harus acik repot kat teledera...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

pergh!!

kelaparan aku tengok ayam tu!

@rep said...

gojes sungguh filling ayam itew.. ambik kau sebijik lemon .. sembelit ayam tuh.. hahaha

Kapten Luffy said...

murahnya kos

patutlah kedai makan untung ribu riban

Tijah said...

ashley
alaaa...tem ni la masanya ko bleh lepas geram kak...kat sapa2 yg ko rasa cam nak sumbatttt jer molot dia tu. hehehehe...err..jgn lupa tonyoh kuat2 sket...


moon
yer moon, kalu pegi kenirojes ni quarter jer dah baper hengget kan? hahhaa. giler kedekuts aku nih...


acik
itu baru ayam cik. ko tak tengok lagi cano den kola2 ikan plak. huhuhu


zara
dah jommm...masuk dapo! hehehehe


arep
takdenyer sembelit...ayam tu dah tak dara lagi. opppsss!!!


kapten
memanggg. kat luar ikan goreng sekor jer dan 2 hengget. padahal beli baru brapa jer....

kakpiah said...

aku rasa perasaan ayam tu musti sama ngan pokok keladi yg ko cekik masa kat lanai ari tu jah..
wakaka...
tu yg senak pewot aku biler tingat tu..
ahahahahahuwahuwahuwa..

tp.. aku mmng teringat2 la.. ayam2 panggang ko ni jah...
kalo aku wat potlak party nnti ko bwk sekor ek??

Anonymous said...

Nice post.

Salam, kami merupakan pekerja-perkerja yang telah dibuang tanpa menerima gaji dan pampasan oleh sebuah syarikat multinasional yang dalam proses untuk lari dari Malaysia

Please support kami.

Jadilah follower kami.

http://agni-energie.blogspot.com

Inilah usaha kami untuk menuntut hak kami.

azreen said...

haritu aku dah try ayam panggang ko...lps ni nak try ayam rosemary ko pulak....thanks ek kongsi resepi....

Tijah said...

piah
alak aku kena bawak ayam lak? bukan ko tuan rumah kena prepare sumer ke? tanak aaaa potluck hahaha


antiagni-energie
orait. mari kito sapot..


reen
buat sindri puas makan kan nok?

Diana Ishak said...

alahai...aku payah sket nak makan ayam terlentang macam ni jah oiii.

shija said...

haiiii nokkkkk!!sowey lambat komen.tenet cam haremmmm siot ari niek.smalam mak tak sompek bukak pc blk potang tang bj.tapiiiiii mmg nampak mantopppp ayam lemon rosemary ko tu nok!nampak gobu tol goman ayam tu kanz!leh makan tok 10 orang kekdah eh.

A.I said...

akan aku tiru cara kau menyula jubo ayam tu ngan lemon!!!

afiq said...

sian ayam.. di aibkan begitu sekalik....
apsal ko x sumbat due bjik kak.. lagi meriahhh!!!






















ahahahahhahahahhaahahahah***

nasazfrog... said...

fuhyooo... sungguh menyelerkan.. guna oven hitan tu ke,, tu kan cam lame2 punya ek.. tapi tak tau la mata den yang rabun ko,, ke baru puyo yang camtu.. tapi mmg best la tgk ekspresi ayam tu..

khadijah said...

nama kita sama...tapi umor lain...heheh

-dal- said...

kenapa aku tibe2 rasa simpati dgn ayam tu

A D I A said...

kakjah, serious akak kena bukukan resipi2 akak ni. saya nak masak pelik2 refer sini je. memang berbaloi.

Tijah said...

d
kalu centu....ko jer la yg terlentang d. wakakaka. aku tengah membayangkan nihhh...


cija
kemain ko hepi berjimbaran di batang berjuntai kan??? ko nak ko?? balik aa...


ai
pastikan ko sumbat kat ayam tau nok? jgn salah tempat plak. hahahah


afiq
lebih baik aku aibkan ayam seblm aku aibkan binantang lain. wakakakaka...


nasazfrog
oven hitam tu ler...tapi bukan cam dlm gmbr tu der. itu ilusi semato2. hehehhe...


khadijah
hehhee. nama betul aku lain nok. tijah ni nama manjer jer. huhuhu


dal
misti ko tokei ayam kannn??? hahahha


adia
ala..bukak jer laptop sambil masak tu...wah canggih isteri2 jaman skrg kann?

My Spirit Finger said...

aiyo....Jah,
Ekau bukukan jo lah sumo resepi ni pastu publish dan jual. Pastu buat sesi bertemu peminat maso pelancaran. Konfem sold out. Den pun beli. VIP ada sign ko lagi satu muka surat penuh. Perhhh!!

Tijah said...

dzaza
hoih...ko hengat aku ahadiat akashah? wakakakaa...

bungacahaya said...

Kak Jah ko wat la satu entry pasal nak guna oven. Den tak paham la....bakar setengah jam dalam 200 darjah (cth)...camno tu...pusingkan termo tu sampai 200 darjah ke hapa?