May 19, 2008

my mom's feveret..

Sajak ni, selalu kiterang dengar masa kecik2 dulu...ibu salu baca sesekali bila dia teringat arwah mak nya (uwan akak) yang dah kembali ke rahmatullah 50 tahun yang lalu akibat demam panas. ko ingat tak cija/cana?? kalu tak ingat maknanya processor ko tak cukup bosa la tu.. mungkin 256mb sajork! (cana mungkin lagi kurang sbb smenjak kawan ngan bapoks ni memory eh makin mendukacitakan! huhuhuhu...larikkk!!!)

bayangkan betapa dia, atuk, pakngah & pakcik yang kecik2 tu menjalani survival yang amat kritikal. terpaksa menumpang kasih mak sedara sbb ibu cuma 9 taun masa tu. baru darjah 3 dah terpaksa belajar masak nasik, masak gulai lomak cili api, angkat air dr perigi, cari kayu api dan jaga pakcik yang masih baby lagik temtu. sebijik mcm citer bawang putih bawang merah kan? cuma takde watak jahat jer la. cube bayangkan tengok??? kalu korang la kan...korang terbuat tak???

agak2 kalu bawak mak akak pi spa dia ndak tak ek??? kang dia kata akak tebiat plak kang..
___________________________________________________________

Ke Makam Bonda ~ Usman Awang

Kami mengunjungi pusara bonda
Sunyi pagi disinari suria
Wangi berseri puspa kemboja
Menyambut kami mewakili bonda

Tegak kami di makam sepi
Lalang-lalang tinggi berdiri
Dua nisan terkapar mati
Hanya papan dimakan bumi

Dalam kenangan kami melihat
Mesra kasih bonda menatap
Sedang lena dalam rahap
Dua tangan kaku berdakap

Bibir bonda bersih lesu
Pernah dulu mengucupi dahiku
Kini kurasakan kasihnya lagi
Meski jauh dibatasi bumi

Nisan batu kami tegakkan
Tiada lagi lalang memanjang
Ada doa kami pohonkan
Air mawar kami siramkan

Senyum kemboja mengantar kami
Meninggalkan makam sepi sendiri
Damailah bonda dalam pengabadian
Insan kerdil mengadap Tuhan

Begitu bakti kami berikan
Tiada sama bonda melahirkan
Kasih bonda tiada sempadan
Kemuncak murni kemuliaan insan

4 comments:

Anonymous said...

akak ingat!akak ingat!time tue ibu cakap ibu dapek no1 ko no2 gek eh.tak silap aku adiah baco sajak tue ibu dapek buku kan...ibu kalu baco sajak tue bunyik eh cam nia ha...keee makammmm'(*kat m tue ade dengung kan,ahaks) bondaaaaa!!!kan kan...nanti aku try tanyo shana balik kang dio ingat tak sajak ibu gomar baco tuh..kalu dio ingat orait la kan!..kalu dio tak ingat..sah2 kito kono tambah'an extra memory paling kurang 1gb kek dlm palo eh...huhu

*ngah!aku mo shana time kocik2 takdo pon ko jago...muahkahkah..ibu ckp ko asyik la main kek umah kak ayubedah cik nuar,kak marina,kak aisyah sebolah kuarters pilah manghen..lalallala....

-acu-

yuz said...

sapo nak jago kau..dah la komba, sorang melalak lagi sorang pun nak melalak gak...bingit tau tak?? aku kecik2 dah stress pasal korang..tu sib baik aku tak lari dari rumah tau...

:: AYU AYUMiE :: said...

ahhahaha...pecah rahsia budak kombar berduo ni suker melalak... bukan masa kocik ajor...dah bosar pun suker melalak... tapi ayat melalak tu ditukarkan ke ayat lg besh... mem 'puake' kan diri pulak...keh keh keh...nenooo nenoooo... safe jerney yer kak, jgn luper set comforter 100% cotton kay!

Anonymous said...

hahahahhahahaha.....adoiii aiii,aku kek dopan pc nie golak mcm nak pocah poghot dah niek..stress erk ngah?haha,biase la dah namo eh kombarkan,haruslah masing2 nak tarik perhatian ibu ayahkan..kate weolls anak bongsu,muahkahkah..tak kan aku nak kasik shana melalak sorang2 lak kan,harus la mak ikot melalak gaks..kihkihkih...sebaik ko copek masuk mrsm kan ngah,kalu tak mesti ko lagik tension kan...hahahhahahah...akak ske,akak ske...

-acu-