Jul 28, 2008

Cik Sri Siantan minta bantuan!!

Ada sorang kawan ni...sedang dlm dilemma. Dan akak perlukan buah pikiran & pandangan korang utk kurangkan sket stress minah ni. Masalah dia kecik je, tapi bagi akak nampak mcm rumit gak sbb melibatkan hati & perasaan!

Senario & watak akak dah ubah sket, tapi jln ceritanya masih lebih kurang sama...
___________________________________
Dalam satu majlis hari jadi ke-40 yang meriah, suami Ani (bukan nama sebenar) telah menghadiahkannya seutas rantai white gold yang sangat diidamkannya. Dah lama Ani nak rantai tu...sbb seblm ni dia hanya mampu mengusha saja dr luar cermin kaca Habib Jewel itu. Ani berasa sangat gembira & teruja bila dapat apa yang dihajatinya. Dan dia saaaayanggggg sangat rantai tu..tak pernah sekali pun ditanggalkan dr lehernya.

Selang beberapa bulan kemudian, besfren Ani yg bernama Ina (juga bukan nama sebenar) ingin menghadiri satu majlis perkahwinan saudara sebelah suaminya. Malu dengan kekurangan yg ada, maklum la..dia ni takde barang kemas vass yg boleh diperagakan dimajlis tu nanti. Kata majlis belah suami, harus la nak belagak sket kat ipar duai kan? Ina pun pegi la jumpa Ani..

Ina: Ani, boleh tak aku nak pinjam rantai emas ko?
Ani : Nak buat apa?
Ina : Aku nak gi kenduri ni, tapi segan la...rantai aku tu halus na! Tak glemer la nanti!! Ala, nanti aku pulangkan la balik! Ko jgn risau okeh!!!
Ani : Err...(serba salah....)

Persoalannya skrg ni adalah:
  • Patutkah Ani bagi pinjam rantai emas kesayangan hadiah harijadi dr suaminya itu kepada Ina?
  • Sekiranya Ani ingin menolak permintaan Ina, apa yg patut Ani katakan supaya Ina tak kecik ati? Boleh tak bagi contoh ayat2 power ala2 menarik rambut dlm tepung...rambut tak putus, tepung tak terabur??
  • Adakah Ani boleh dicop sebagai kedekut sekiranya menolak permintaan Ina itu?
  • Sekiranya Ani bagi pinjam jugak, adakah ini akan memangkinkan Ina utk lebih naik lemak dan menjadi peminjam tegar bagi brg2 seterusnya?? Contoh: duit, gula, garam, asam keping...laki...oppss!!!

Ada sapa boleh tolong jawab?

16 comments:

Anonymous said...

uish!!kalu aku nye jawapan ialah tak patot kasik pinjam nok!!..adiah besday tuhhh,white gold lagik u..cakap camnie ha..tak boleh la na!rantai ni hubby aku kasik adiah besday,tapi aku ade rantai lain kalu ko nak pinjam gaks(*kasik pinjam rantai zulian yang bentuk duit2 tuh ala2 besau saiznyerk)lagik glemer uolls..

*agak2 ade ke yang putus kawan pakai idea aku niek..kihkih

-acu-

ita.itu said...

kj..x payah la..ckp la x boleh laki aku x bg..abis citer..lantak pi la dia nak kata kedekut ke apa...kan..

Umi Mia said...

hehehe...kalau saya lah kj takder dah errrrr....terus samaada boleh (sebab percaya dengan dia) or tak bleh yg emas...tapi aku leh bagi yang zhulian/silver/rantai vogue aku yg lain..nak??!!...hehehe

K.Jah said...

tq, tq. komen2 korang kj bleh gunapakai etlis point kita sama disini...pentingkan diri sendiri dulu sblm org lain kan??

IBU KUMBANG said...

Tak bolehla ina, rantai ni abang akak yang bagi.. apa pulok katanya nanti kalau ina pakai. Tapi akak ada stok Zhulian.. yang itu ina ble pinjam..
DALAM HATI :
Wei.. kalau tak mampu tu buat cara tak mampu..

hOtMaMa said...

mak aihhh org mcm nih pun wujud gak ke kat muka bumi nih... sampai nak pinjam2 emas plak..
ckp jerk tak buleh... nih my hubby bagi... tak pernah tanggal lg sejak pakai.. nanti apa plak kata my hubby..ha.. gitew la lebih kurang ayatnyer... tapiiii.. kalau nak jugak saya ada la seketul yg besar.. tu mmg saya tak pernah pakai sbb besar sangat... rantai basikal...nak ker..??hahahaha..!~petirrrrr!!

dakwanie said...

aku tak paham...
kalau ko kawan baik ngan org tuh.... tak kan lah ko tak tau yang rantai tu laki dia bagi...
and mana bley bg org pinjam sesuka hati....

noks, aku ada beberapa cadangan jawapan
1) tak boleh lah beb... ni laki aku belikan.... kalau ko nak ko mintak lah jugak ngan laki aku or kawen ngan dia

2) bukan org pergi kenduri kawen nak tgk pengantin ke? yang ko nak pakai barang kemas sakan .. pe hal..? bukan ko yang nak kawen kan?

3) takpun cam ni.... moh kita pegi sinma ker....chemelon ker... apa - apa jugak kedai yang jual rantai tiruan kita beli rantai yang paling besar kat situ....

or

4) ko beli jer solex plus rantai gate yang besar sekalik.. meh aku gold coat kan...

he he he sekian terima kasih, seperti biasa aku memang cekap memberikan jawapan2 bernas kepada permasalahan begini

-cik sri SANTAN-

pearlEJ said...

wohooooo.... kalau ej la kan, mmg tak bagi laa... kawan tak kawan itu lain kira... kalau benda tu rosak ker ilang ker or dia buat2 kata ilang ker, sapa yg nk tanggung??

Kos Serani said...

Setuju dgn kata kak ITA.ITU, bagitau kawan kak Jah,X payah lah pinjamkan, kata jer dgn baik yg itu hadiah dari suami dan risau kalau suami nampak Xde dileher...kang kecik ati suami dia. kawan dia tu mesti paham dan Xkan kecik ati sebab dia pun pompuan dan dah bersuami juga.

P/S: Last word tu lawak...kang dia naik minyak, esok lusa pinjam apa pulak? gula...garam...asam keping? Teringat masa saya kecil dulu, mak pun susah,tapi tempat jiran2 pinjam gula, minyak masak, kichap heh heh heh...ukurannya dgn gelas, contoh makcik sebelah kiri umah pinajm kichap segelas, dan yg sebelah kanan rumah pulak pinjam segelas minyak masak...kelakar la...kalau cerita kat Kl ni...mesti org X caya

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

byk giler jawapan bernas kawan2 bagi .. kak jah leh sarankan pada kawan kak jah tue .. pendek kata .. hiduplah kita seadanya .. jgn lah riak@berlagak ... bukan amalan kiter ;-)

K.Jah said...

yer..time kasih kawan2. kj appreciate sungguh pandang2an anda ittew. tu la, kekadang kawan ni bila kita jenis lembut hati..pemurah, tak berkira...ske na amek kesempatan kan?? tapi sesetengah benda kena gak berprinsipal sket ye dak? gua-gua, lu-lu....lu pehal gittew!!!

Jie said...

tak payah bagilah....
barang tu tak de terdesak sgt mcm kalo dia tak pakai.... mati..hehehe

kejam sungguh ayat ni!

bukan apa... benda2 material utk tujuan suka suki je...jgn mulakan..sok2...bagi peha...betih dia nak

Izzu Izzuri said...

Alahaii.. Aku kan.. Klau dia yg mintak pinjam rantai kan.. Confirm aku bagi....bagi pelempang!!
Larrikkkkkk!!!

mak kintan said...

lambek lak MK kasik komen. apo ngengado bona plak kawan eh tuh? lompang yo skali..kasi sodar skit. "ni laki den kasik, kau gilo ko nak minjam2 plak? dah miskin tu buek la cagho miskin!" huuuu..kijam kah????

p.e.e.p.a said...

apa daa..brg kemas pun nak pinjam2 ke?ciit..cap je, laki xbagi sbb dia yg bagi kan..=P

K.Jah said...

jie - betul2..biasa la tu, dah kasi betis nak peha plak. x cukup2 ye dak

jek - garangnyer ko jek!! (tapi aku ttp nak peluk ko...bleh?) hahaha

MK - mk mmg anak linsum sejati!! leh ganti k.esah...hikhik

peepa - terus terang je senang kan?