May 12, 2009

rahsia tahan lama...

tadi akak ke pasar malam ampangan.

misi (oh yer! selamat hari jururawat sedunia...) utama adalah mencari lauk utk makan malam. gulai terung telunjuk masak tempoyak yg akak buat thari tadi dah wassalam. makan lak dgn ikan goreng, bayam rebus & nasi panas2. tuuu diahhh!!! 2 kali carlos tambah!

selesai menapau, rembat plak tapai ubi kat ada satu uwan nih. tua dah. 80 lebih ada kot. 50 sen sebungkus. beli 2 je memandangkan tapai ubi ni akak sorang je suka.

serakahnyer napsu! masuk2 je keta terus koyak satu...

eeuuwww! merah kau kaler dia!!!! bukak satu lagi. ponn samaaa!!! (petua org dulu2...jgn buat tapai time period. nanti tapai merah...)

tak lalu. terus akak buang jer 2-2 tu.

mmm...takkan uwan tu tak menopos lagi kan? ke ada apa2 saplimen yg dia makan?

52 comments:

afiq said...

ahhahahahhahahahahhahahahaha

afiq said...

aku x than kak bgi aku gelak dlu.....

ahahahhahahahahhahahahhahaha

Yunus Badawi said...

yg tabur ragi tu cucu pompuan dialah tu. Uwan ni tak check budak tu tengah period ke tidak main suruh aje. Kalau tak caya, cuba tanya dia.

lovelylin said...

BWAHAHHHAHA

eh sekarang ni kan ada macam2 product kak jah. kalo dpt kat makcik2 french ni, kayo lah agaknye sapa2 yg buat pil2 cemtuh kan..

pari pari syurga said...

uwan tu minum kopi janda kot...
wahahahaha...

ehhh...
ade kena mengena ker?


tak pun...
putri binari..

wahahaha.

ckLah @xiiinam said...

...isk...isk...

Hilang selera I tawwwww...

aza ni said...

eh ye ke, haritu tapai yang aku makan tu merah , aku tibai semacam je, ok, takde rasa hanye, manis juga.
agaknya tercampur rose essence kot.

Tijah said...

afiq
kau ingat gelak kuat2 ko bleh kuwos? wakakakaa...

yb
pasar mlm rabu depan aku tanye eh bang. kalu dia ada cucu yg ebelebel. ko nak aku riki kan ke bang?

diva
aiyoo. macik2 french tu...jait sajalah kan senang. tapi nok...skrg ada 1 lagi brg baeekkk punyer taw. nati sesenang aku ym ko. hahahaa. misti ko suker punyer...

pari2
tak pun kapsul serapat wangi? wakakakaka...nama xbleh blah!

cklah
kan?? kaler dier tu yg buat aku tak lalu tu...

azani
isk! aku xleh la bang. terus patah selera tgk kaler dier cam pelik jer.

afiq said...

sempat lgik tuh*
tpi npe ko buang kak?
merah jer kan?
siap ade perase....... ker?
ke ko imejin lebeh2 nih kak..
tuh yg x lalu tuh..
sian uwan..
berlongeh buek tapai...
ke tnah jugek akhirnyer.
ampangan psar mlm gak ei?
sban 2 pon psar mlm...
tpi idakla sehavoc ampangan....
can do la psar mlm...

Tijah said...

afiq
aku rasa kat sbn...ampangan la pasar mlm terbaekkk sekali. nak cari lauk2 sayo2 kampong mmg kek sini la tompek eh. aku beli terung pipit tadi nak buek sambal cili api. wuiii!!! makan mo pulut osah sodap eh tu...

lavidalabelle said...

lama belle tak gi pasar ampangan tuh. best kan.

kalau aku dulik ler kaler dia merah, kalau rasa sedap aku bedal je tijah. aku pun anto tapai.. hohohoho

afiq said...

ghoma to akk mo pulot yo?
nnti sey tanak an plot..



tpi kan...
wuiiiiiiiiiiiiii

resipi yg ko ckp tdi kak...

mmbuatkan aku teliur dan terkesima sekejap..
mmg sodap tuh....

Tijah said...

belle
kan? eskrem m'sia yg diorang buat dr oren bodoh tu pun best. aku tapai kalu len mcm kaler dier mmg kureng sket..imajinasi terlebih kot. huhuhu

afiq
a'ah. aku ghoma pulut tanak. pulut kuning tu muak. sambal lak harus la cili api. cili merah tu kureng kit. wahhh!!! siap bagi menu feveret hah..mcm la nak suh kau masak'an pok den kan?

+a.z.i.e+ said...

Kak Tijah,
Letak ler gambor ker, resipi yang terung akak masak tadi tuh.. hehe :D

*winks*

dcrysz said...

mana ko tau nenek tu monopaus???
dia pun ngah kaundaun jugak tau.....mcm kita....kekekeke

Anonymous said...

takkan la...

hahahahaha~

klakar, sakit perut gelak.

cucu dia tolong buat kot.
nak try la pasni, jadi tak. hehe

A.I said...

teruja aku ngan pil dara semula tu wei!!! bagi aku 8 botol!!! erkk..takyah la. skang ni pon nk patah katil aku! kwangggggggggggg :P

Tijah said...

azie
haa..baru jer letak. kebetulan plak ko mintak. sila la refer yer? heheheh

dcrysz
kaundaun? kita? weyyy! ko sorang jer tawww...aku tak subahat yer!! wakakakak...

sayaanakali
nak try buat tapai tem period ker...nak try pil tu? hahahhha...

ai
8 nok??? hahahaha. ko tayah katil la nok. tilam tu jer ko susun 3-4 lapis.

Kapten Luffy said...

subur lg tu :P

joegrimjow said...

teruna semula ada tak?

lupekanje said...

err..ok..tijah....
acik gaser, bukan uwan tu nyer kes.. ni mesti cucu dio yg tukang bungkus tapai tuh yg tk sukup sarat...

Tijah said...

kapten
kalu uwan tu single, ko nak tak? dia kata kalu aku introduce dpt komisen...

joe
ala...aku kurang periksa. naper? ko nak brapa botol? hahahaa. kantoi sudahhh!

baginda
dipersilakan. hehehe. aku mmg org bulan...

acik
kono la siasat sok tu kan? ontah2 kono sontel tembakau eh. tu yg merah tu...

~salwaredzuan~ said...

hahhahah..mkn aje tapai yg uwan tu buat.nnt terjangkit laa tahap kesuburan dia

kakpiah said...

wakakakaka...
mengong ko jah..
uwan tu pon ko bahankan!!
wakakaka..

tp..
kalo ko dpt risik2 rehsia beliau..
jgn lupo bitawu aku oke?
jgn kedekot lakk..

faraulah said...

Dikja,

first time tinggal jejak..

Memang benar, pernah mengalami pengalaman ini,
petua orang dulu2... kadangkala ada benar nya...

tapi ,

agak2 nyer kenapa yer?

Aspalela said...

mak oiiiii...
dah tahap monopos pon masih dara lagi kot kak Tij???
ekekekke....

Mst cam nenek kebayan (ruminah Sidek) dlm iklan sendayu tinggi kan rupe dia kak Tij???

tasekM said...

jah. kau kena siasat. minggu depan kau datang balik pasar malam tu. sila tanya uwan tu. kot2 betul dia blom menopause. mintak petua. lepas tu bisik kat aku. ha ha.

aku ni tak pernah minat nk makan serapat2 nih. aku beranak ikut tingkap marin. jadi lu pikir lah sendiri...! hahahahaha...

:p



.

Tijah said...

salwa
tapi kalu menjangkit tahap menopos amacam? wakakaka. mak lom bersedia nyahhh...

piah
ok piahhh. nati aku bahankan ko plak ek?? ko suke kannn?? hahahaaa

faraulah
tu yg aku tak tau tu. takde lak org buat kajian secara sentifik kan? hairan..hairan...

aspa
hahahahaa. tak baik nokkkk! tapi nenek skrg ko jgn memain...tu nenek wok tapi dapat laki muda koooo....

Tijah said...

tm
wah kemain belagak ko kannn?? wey! walupun aku branak secara necerel...efek dia sama jer cam ko weh. wakakakakaa...opsss...mari kita ym jer lah. teklok bincang secara terbuka disini. hahahahah

muadzlife said...

jgn kak (saja hari ni nak panggil akak...terasa diriku dara semula...wakakaka)..kat india ado nenek 70 tahun beranak...kombar lak tuh!!

farish izaryl @izreez said...

kah3 dara semula ktnya keji lah ahak

ztzett said...

hmm...menarik...mystery aaahhh...
ko sure ni bukan khurafat Tij?

Ungku Nor said...

aku tetap setia berpegang teguh dengan nenas batuku..;p

azreen said...

potong stim ek nak makan tapai tu.....sian ko nok....

Tijah said...

muadz
hebat kann?? tu la..byk makan kari la tu. badan panasss jer...(apa ada kena mengena ni? heheh)

rizz
kau nak sebotol? hehehe

zt
tu yg aku tengah siasat tu. hehehee

kd
yolahhhh. kau ni mengalahkan saplayer kan?? huhuhu

Tijah said...

reen
yer. tak lalu aku tgk merah2 tu..

A m m i said...

pembaziran tu amalan syaiton...
ko..mmg akak dah biasa salam polok cium ngan acik seperti namo diateh tu??? hohoho..


mintak mahap...janganlah bayangan hantu jawo kak jah tu menghantui tido den malam ni...

malam td dahlah x pasal2 den mimpi jamal abdillah..ni sumo kes dio kek dlm sotkabar tu lah..haiyo boto

eddie dewanaga said...

Jah, lu tak kasi sikit lauk terung pada akak lu yg kena demam 'ayam pox' tu ke...?

hehehe...

beb, kalau tapai kaler merah sebab 'tu' ke...?
abis, takleh mkn la ye...???

eh, ada sekali tu member gua mkn saja je... gua tak mkn tapai, tapi air tapai, sampai tertonggeng gua hadap... huhuhu!

♥cybermummy♥ said...

HIhiii..kelakar betul lah cik tijah ni ...
Entah2 nenek tu masih dara tak ...
tu yang masih ada period ...
atau pun dia start period lambat so dah 80 pun masih lum menopos ... :P

adibah said...

seswatuhhh!! ekeke

mrblind said...

putus haid? hahahaa

Kak Lia said...

Uwan tu tk pakai mekap kot....

izman said...

tapi petua tu memang buleh pakai ke. mak tiri aku pun ada cakap cam tu bila anak2 menantu nak buat tapai pulut.

Tijah said...

sheila
sajo yo tu. sebona eh efek eh takdo la sampai centu na do...hahhaha. apolak mimpi jamal lak? sojak kuar berita dio ******* tu ko? hahahah

eddie
ooo...minah tu xleh mkn terung. nati bijik2 cikenpok dier jadi sebesar terung. lu minum air tapai tak mabok ko???

cybermummy
kannn?? ntah2 masih blm berpunyer tu. nati sok nak tanya la...agak2 kena pelempang tak sok?

deeb
khannn? nak try?

mrblind
sama la tu dgn menopos. hahahaha

mamarempit
ntah2 dier nampak jer tua seblm waktu kan?

izman
org dulu2 mmg byk petua. tak tau la bleh pakai ke tak kan?

Yunus Badawi said...

ok rabu depan ko jagn lupa riki utk aku. tapi tolong pastikan cucu dia bukan saja available tapi mesti cun.

oh ya, jgn lupa kirim salam aku kat uwan dia hehehe

Tijah said...

yb
kalu uwan tu sindri anak dara amacam? nak tak agaknyer? alaa.. wok kat tganu tu bleh apperrr...

kakngah said...

hahhahha... den baco yo.. toghuih takanang wok ganu.....

Tijah said...

kngah
aku pun tengah imejin sesuatu ni. nak tau tak? ke ko dah tau?? hahahaha

Anonymous said...

myb dia boh perisa staberi kot kak
mana tauu kan
rugi arr tak rasa
kehekhekeh

Tijah said...

orensangkuit
tapi kaler eh buek den goli geloman la. huhuhu

vidadarisakura said...

astaga.
betul2 ka tipu ni?
ka mitos?



ka uwan tu salah letak kaler.
hehe

Tijah said...

vida
misti dulu dia x blajar subjek senilukis kan?