Aug 28, 2009

makan

6 hari lepas seblm puasa...beria2 akak buat groceries. stock up tepung, telo, gula, roti gardenia whole meal, sayur, daging, ayam, minyak, bawang dll.

macam la masak sangat pun...

tapi mmg masak pun...

tetengah kemas dapo lepas goreng kuay teow tadi tetiba ternampak sesuatu. roti gardenia yg akak beli aritu...tak berusik langsung. expired semalam...26aug'09. aiseh! nak buang sayang...
takpe. takpe. jgn panik. setakat expired sehari takde masalah. cepat2 tengok peti ais cari barang cukup ke tak. haaa! okeh! buleh buat nih!!!

puding roti. biasa org buat pakai roti putih kan? ni belasah whole meal pulak. tak baik membajir. itu kan amalan shaitonnn!!!

so menu bikinan sindri hari ni adalah...
kuay teow miami ink (sehitam dayang senandung. tak perasan ada sekor sotong lupa buang karung ink). tapi...longot2 pun wassalam jugak kak. kato dak tijah tu masak sodap kan?? wakakaka!!!

puding roti tanpa kolestrol (sbb kekonon whole meal kan?) + kuah kastard

dan...

cincau suam menggaru lelangit (tekstur cincau yg bapak la kasar...). gambar takdo. nak gugel maleh.

sekian saja laporan ala2 pemaleh hari ini...

wassalam...

35 comments:

::narita:: said...

akak...
tau x..
kiteorg penah mkan oyster sauce yang da 6 bulan expired wakakakka...
tp alhamdulillah..hidup lgik hehe...

pari pari syurga said...

cincau suam menggaru lelangit????



tgh bygkan ni...


heheehee...

Fatul Akrul Ramli said...

kreatif gila akak..
huu

adibah said...

Jah, pemaleh2 pown.. puding roti gak yang terhasil.. tahniah nok!!

Ms.Lilies said...

kalo maleh ko ghupe gini...rajin ko acana ye??

aku kalo maleh2 cekodok pun maleh nak buek an :p

yuyee cap limau said...

kak kite ada gak nie roti yg
sama xpired ngn aka..lagi da 4 keping
cukup tak nak buat puding roti??
ke stakat lekat kat lelangit jek>>hahah

xiiinam said...

Bak sini...he..he..
Kat rumah ckLah memang bersahur dengan roti tu...tapi bulan puasa ni kena beli yang pek kecik..

Inti sandwich je yang kena variasikan saban hari...selalunya scrambled egg je laaa...pagi tadi dengan kuah durian dan mushroom soup...konyang!

Hezesuze said...

alah takat expired 1hri bleh lagik mkn tijah oiiii....:D

linn said...

kuay teow miami ink? ganas btol nama tuh seram aku dgr haha.

Cik Skaf said...

salam kenal tijah. kagum betullah saya, pemalas2 pun, menjelma juga puding roti daripada roti yg expired tuh...kalau tgh rajen, x terbayang sy, camana punya mebeles bentuk mkanan yg terhasil..huhu..

Cakap Kosong said...

tgk puding roti ko...terus aku lapa balik...

Tijah said...

narita
hohhh. tak busuk ke natang tuh?


anim
bayangkan jer mcm ko terminum benda berkacang...


fatul
harus dik. mau hidup lama kannn...hahaha


dib
kalu buang kang aku kena marah nok. hehe


lilies
kalu rajin penuh makanan 1 meja nok. tapi setakat ni blm penah rajin cenggitu lagi...


yuyee
4 keping? giler nipis na kang puding ko dik. hahahah


cklah
umah ni sahur wajib nasik kak. tu pun carlos sorang jer yg makan. aku susu + kurma jer. tak lalu mkn pagi2 tu...


heze
selagi tak berkulat kan nok? hahaha


linn
ha'ah. itam nok kaler dier. tak sanggup mak nak tayang...


cik skaf
salam kenal juer. kalu 2-3 keping mungkin dah buang kot. tapi ni penuh lagi...sayang yuuu....


ck
makan gitu jer tak bernapsu nok. ada kastad tu yg stim tuu...

ZARA 札拉 said...

masih dapat menyediakan yg terbaik untuk keluarga~

kagum aku kak~

cokolat said...

kak tijah yang dikasihi..
diharapkan komen saya ini tidak mengganggu akak yang sedang sibok men-blend jus kurma susu..
gdenia wholemeal itu kakak, kalo dah xpired seminggupon maseh bleh dimakan kakak.. maseh eloks!!! jangan buang yer kalo takde bahan nak buat puding.

dari adek yang jauh di mata...

Tijah said...

zara
ye dik zara. kerana makanan di param semakin teruk kualitinya skrg nih. nak2 musim ujan kena mknan cepat basi...


dek cok
tidak mengganggu. akak blm blend lagi dek. tu kurma masih berendam di dlm susu. seminggu tahan dek? mmm...akak baru tau tu. takpe kalu blm seminggu dah berkulat akak buat resepi sandwic bermushroom plak yer dek?

jengae said...

hahahahha menarik gile nama2 resepi kak tijah neh!!! suke suke sukeeee

faiz said...

jah...best giler nama2 resipi ko kan..teruja betul cek ha..hehe..

malas2 pun kuar gak kuey teow ngan puding roti..kalau ko rajin apa yg kuar agaknya kan jah..???

cokolat said...

kakak..kalo dah berkulat jangan ler makan!!! kang dituduhnya adek yang meracuni kakak sungguhpon sgt teringin nak buat begitu..... kui! kui!

Tijah said...

jengae
sbb gambar tidak menarik maka terpaksa la bubuh nama yg menarik perhatian. hahahawau..


faiz
kalu rajin? aku kuar la ke pasar ramadhan. hahahha


cok
adek teringin meracuni kakak yer? sungguh kakak tak sangka. kakak sgt sedeh ni dengar pengakuan adek yg sebegitu. kakak rasa mcm nak saman jer tapi pn penasihat kakak dah bertukar kerjaya. sob! sob!

::narita:: said...

sb x busuk la kiteorg bole slamber badak je msak pkai oyster sauce tuh..
sb yg baru n x pernah buka lagik..
beberapa ari slepas tue bru sodar ahahhaa...

ashley said...

Tijah,
aku terlepas pandang lak entry ko nih..

setakat roti expired sari tu tak do masalah eh....bagus buat puding kan?
.
char kuew tiaw ko boh sotong ek?
.
.
.
mesti kelas nih..sampai cuci calat tu..
he he

ashley said...
This comment has been removed by the author.
NenekPenne said...

ha ha ha..apa kenamanya teruk sekali jah oi... cincau suam menggaru lelangit..ha ha ha..

hatim a.r said...

salam kak tijah!saya selame ni silent reader jeh hehe.awesome blog!owh n btw den org nilai dulu ponah gak la dok somban hehe

Tijah said...

narita
kalu baru kira ok lagi la tu kot. anggap jer la dia cam budu. busuk tapi sodap...


ashley
a'ah. kuay teow aku mmg buh segala mcm benda kak...huhu


nenek
iyer nok. gatal lelangit aku kunyah natang tu


hatim
sampainyer hati mendiamkan diri selama ni yer? heheh. somban kek mano tu?

kakngah said...

jah.. takat xpired 1 hr.. apa ada hal.. slagi lom tumbuh cndwn hoccak lg tu..
lg pun paling kuat pun.. korang anak beranak cherry berry sajok..

Lifesaver said...

akak..

aku ada roti gardenia expired jgk..tolong buatkan utk ku..lalallalalala

bungacahaya said...

Kak...den baru update. Ado gak cito pasal roti gardenia. Hehehe tp bukan kategori masak-masak la.

cokolat said...

hah! hah! hah!
penasihat kakak dah takde khan?
duduklah dendiam yer kakak pendakwarayo...

hatim a.r said...

somban kat area taman tasik jaya tuh.slalu jo lepak2 area giant senawang dulu.skang dh jadik penduduk totap kek enstek nilai.selamo ni bukan apo segan nk memunculkan diri hehe

Tijah said...

kngah
bila cherry berry baru ada efek kurus dan perut rasa kempis kan nok?


lifesaver
baper keping ko ada? min nak 10 keping taw..kurang mak x layan. hahaha


bungacahaya
haa..kang jap aku pegi tengok. bz la plak sket niari ha...


cok
takpe...nanti ko. mak ada akhlakhannn aper....ko jgn memain nok


hatim
ooo. enstek. salu gak lalu situ kok nak poie lcct kan. kojo situ ko? apolak tak dok somban laie? wah. byk lak soklan kan...

hatim a.r said...

dulu ikut bapak den pindah sini sbb kojo dio.saya x kojo laie kak tijah.stadi lagi.esok nk berangkat pulang ke dublin dah.sedih boto ni ha..kirenye sebelom ke oversea sempat la jugak bace blog akak nih hehe

Tijah said...

hatim
ala dik...kek dublin sok ko bleh jer baca blog akak. kalu ko rindu masak lomak cili api...akak leh tepek gambar hari2. hikhik. dengki kannnn???

hatim a.r said...

elehh kak masak lomak den salu dh masak hehe.kt sane cili api ngan serai melambak.tapi kalo cencaru sumbat ke x dapek den menahannye huhu.owh btw saye salu refer resepi akak time nk masak hihi

Tijah said...

hatim
kemain eksen kau kan? hahaha. yo la. esok2 akak lotak gamba cencaru sumbat kuah kicap cili api samo air asam byk2. hahaha