Sep 17, 2009

org tamak selalu rugi, bagai anjing dgn bayang2

semlm buat hoskiping. kemaskini sket petiais akak tu seblm balik penang kan. kena buang dulu apa2 yg patut supaya tak becendawan dalam tu nanti.

dan akak telah mendiskaver sesuatu! lahhh! bila beli nih? banyak lak tu...

ai buntu. ai betul2 buntu!!!

so...ai pun cepat2 fikir apa nak buat dgn benda tu...
sotong goreng kunyit - BAWANG LEBIH
ayam masak merah - BAWANG LEBIH
tu la. tamak haloba sangat kan? beli sampai 2 kilo. yg nak makan 3 mulut jer pun. tu bila dah bertunas, berakar baru la nak panik kan?

ni makan bawang byk2 ni takpe ke???

habes la!

lepas ni konfem bau bangla!

53 comments:

bungacahaya said...

Alaaa kak jah...tanam je la bawang tu belakang umah. Balik penang kang leh jual bawang.

Heheheh..

Selamat ari raya. Berhati-hati di jalan raya.

Ms.Lilies said...

ko bawak jela bawang2 tu balik Penang. bagi org penang makan bawang semban lak ekekekeke

nurul@cokolat said...

aku ske bawang lebih!
ala... skali skala bau bangla, takkan takot kalos tak nak tac en go kot???
haha..

Cik Puan Huda said...

tanam ar..pasni leh makan daun bawang lak hehehe

eddie dewanaga said...

masuk penang bau bangla... okaylah tu!

Yunus Badawi said...

Kat rumah aku kalau bawang 2 kg tu 2 minggu habis huhuhu.

Lain kali ko hantarlah sini kalau tak habis makan.

♥miszluna™ said...

hahaha..

ape la kak jah ni..
mcm mn la buleh bli smpai dua kilo..?



ai terliur u tgk sotong kunyit tuh!

feberet taw!

ashley said...

Itu bawang jer yang ko tunjuk tu..
Kentang?
halia?

....aku agak bertunas juga tuh!
ha ha ha

sya mansor said...

bau bangla takpe.. jgn nanti muka mcm bawang. u understand what i mean? eh jom skiping bln2 pose ni

Tijah said...

bungacahaya
ko hengat aku bangla nak jual bawang? wakkkakaa. ko pun drive kefuli too...


mila (ouchh!)
masaklahnyer...aku yakin bawang yg aku beli tu dibawa dr india. hahahah


cok
tac n go? cilakkkk jer. wakakkkaa. kang dah tac tanak go canerhh?


huda
heheh. akar dia leh buat apa lak ek?


eddie
lu kutuk rapatttt je ekkk? wakakaka


yb
ko ramai bang. ehhh. tau aku buat kerepek bawang jer kan?


huda
ntah la dik. akak pun x ingat bila beli tau2 dah becambah jer kat situ.


ashley
kentang pun samaa....tapi baru tunas sket2 jer. tak sekritikal bawang tu. hehehee....


sya
muka cam bawang? caner tu? adakah senipis dan setak malu kulit bawang? arghh! mak x paham neehhh

Leen said...

Wah.. saya memang x kisah la kalau bawang byk2 ni.. memang suke..

adakah saya berbau bangla??

TweetyPeak said...

huhu sampai berakar.. sib baik boleh ditemui barang dapur... ada tu dah balik dari kampung nampak seplastik barang-barang rendang.. hehe

sya mansor said...

bukaan...
cube akak bayangkn bawang2 yg da lame 2. die kn jd kecut2 pstu siap kluar lendir bebau busuk lg... euwww

tp kalo still nk pkai akak pnye interpretation leh gk. hehe

lupekanje said...

takpo klu bawang bosar kan... lain la klu bawang futih jah..

aper kata kau biakkan je...pehtu da dpt daun bwg free jah..

hati2 balik penang naaa...
tak dapek la sazah berayo ngan cem tawon ni.

SHIMI said...

mesti ko terpengaruh dengan si tasik dan cerita bawang dia
onion oh onion

||alis|| said...

ahahaa! makan bawang banyak khasiat apa..

eh kak jumpa x email ckp bunga lawang penawar h1n1? rebus n minum, takut pedar boh madu sket.

Pije. said...

akkaa.
tada baik juga kata makan banyak bawang kalu,bau syaa.
syaa wangi juga.
ada hari-hari sapu enchantuer.

jasrina said...

ingatkan nak perabih sotong & ayam. rupanya bawang!

ehehhe..

LiLa said...

Tijah,
Selamat Hari Raya ye! Eden balik KL ekau pulak balik Penang... bertukar haluan kita...hehe...apasal ekau tak bawak jer bawang tu balik Penang. Baru orang Kg tahu betapa rajinnya ekau...

Zyma Saad said...

Mak datuk.....2 kilo bawang koooo.

bagus utk kesihatan ko makan bawang 2 kilo tu,Tijah.

kakpah said...

Kau tanam je kat belakang rumah tu. Setahun kau takyah beli bawang keh..keh..

ymn said...

aku tahu ..
ah kak nak beli bawang lebey2 tu sbb nak wat doa keliwon jampi serapah kan ..kan..kan ..tapi terlupa ayat2 nya..wakakaka

p/s selamat hari raya.

My Spirit Finger said...

Tijah,

balik penang p raya umah aku tau. dah tak jauh dah sg. 2 dgn bertam tuh.

Kos Serani said...

Salam Lebaran buat Kak Jah sekeluarga, ampun dan maaf jika ada terkasar bahasa atau terlucah kat...( setia melawat dan mengcopy resepi Kakak heh heh heh )

ZARA 札拉 said...

hahaha~

gunting je kak~

Tart LovEr said...

bawang banyak2 sedap tau jah...kalau banyak sgt stok ko jah, bawak balik je penang...hihihi

mamarempit said...

tanam je kt dlm pasu ko...nanti leh wat cekodok....nk makan raye kan....

@yue said...

uih kak..nt mandi sunat raya beserta bunga 7 jenis+limau la kak..kompem ilang bau bangla..hihihi

isabelle said...

instead of cdgn ayue tu, saya cdgkan kaktijah buat mandi bwg la.
musti one in a million neh.hehe.btw, blk penang katne?

Lifesaver said...

tak pa kak tijah...org penang mmg terkenal dgn bau rempah2nya dan bawang lebih..ok la tu..

kalo ada org nak cari gaduh..kasi ja bau tu..sure sesak napas 1 minggu

ai said...

Tanamkan je Jah...

julietchun said...

buat biskut bawang ,hahahhahaha

Aminah said...

np xbg kat jiran sebelah je..kn dpt phala....pstuh wat tnman bawang kt tepi rumah..bole jadi petani bjya..

dayah said...

Salam kak,

Tanam je belakang rumah kak, dak pun bawa balik kampung bedak2 kat orang kampung.. kekekeke..

Selamat Hari Raya kak, hati-hati di jalan raya. Moga selamat pergi dan pulang yer

kucingorengemok said...

sotong ngan ayam tu pun macam meriah je konsistensinya... berapa kilo beli dulu? hihi...

kak wos said...

balik penang singgah tepeng jah!
buleh aku salam raya ngan bang kalos! musti syahdu...
wakakakkk!!

Kujie said...

Andai jari tak dapat bersentuh,
tangan tak dapat bersalam,
hendaknya batin kita tetap bertaut,
Minal aidin wal faizin,
Mohon maaf lahir dan batin

Selamat Menyambut Aidilfitri 1430H kepada semua – Semoga Allah memberkati setiap perjalanan hidup kita. Maafkan segala kekhilafan saya yang ada, yang zahir atau yang batin, yang sengaja atau yang tidak, baik yang tersurat apatah lagi yang tersirat…

s@yangh@sni said...

2, 3 KUCING BERAYA..
MANAKAN SAMA SI TIKUS RAYA..
2, 3 HARI LAGI NAK RAYA..
AMPUN DAN MAAF DARI SAYA..

TERLEBIH BISA TUTUR BICARA..
DISIMPAN JANGAN AMPUN DIPINTA..
SYAWAL DINANTI BERSAMBUT RIA..
IKHLAS DARIKU YANG CANTIK JELITA.

faiz said...

hehehe...tumbuh pokok bawang ko eh jah....

ke nak mula projek tanam bawang kat laman rumah..??

tentangseseorang said...

owhh giler ah. aku selalu beli pun beberapa labu sahaja. ko sampai 2 kilo kak.

selamat hari raya, maap zahir (nih mungkin takde sebab aku tak pernah dera ko) dan batin (nih mungkin ada bila aku dok nyakat2 ko kat komen nih.) halalkan makan minum yo.

Cakap Kosong said...

kalau bawang tuh dah berakar...bek ko tanam dalam pasu jer nok...mana tau tumbuh dgn jayanyer ...takyah lah beli bawang lagi pasnih..:-D

Cakap Kosong said...

kalau bawang tuh dah berakar...bek ko tanam dalam pasu jer nok...mana tau tumbuh dgn jayanyer ...takyah lah beli bawang lagi pasnih..:-D

farish sinclair said...

sdapnyaaaaaaaaaaa!!

HappyIrfa said...

sotong tu mengiurkan tekak ku.
kak,org kata bawang bagus utk org lelaki.hehe

AZANI said...

selama pergi dan kembali jah...selamat hari raya...maaf zahir bathin...

erna said...

jah..kek opis akak ni..budak2 tu cakap orang tamak selalu untong...bilo baco n3 jah ni ado yo boto e kan..bilo bawang dah berakar jah tanam...betambah bnyk dapek bwg.untong ko rugi...boto yo..budak opis akak punyo bidalan..

adibah said...

Jah, bawang tu kot buat Onion Ring pun sodap gak tu..

selamat hari raya .. maap zahir batin

Tijah said...

leen
err...mari kemari kau aku cium sket nak tau bau bangla ke tak. wakakakak


tweety
tu baru bawang dik. ko tak tengok lagi akaknyer kentang, serai dan seyg sewaktu dgnnnyer


sya
wooohh...hang cakap tak cukup teghaaanggg. wakakak. akak ko ni bln pose mmg kurang oksijen. tu yg slow sket tu...


acik
den maleh la nak komen apo2 cik. den tau ko tongah eksaitet samo tv baru tu kan cik? nak dtg umah sok bulehhh????


shimi
hehehe. lebih kurang ler tu. raya mana taun ni?


alis
ada..aku dah buat dah pun. tapi mmg best tau. dada ko rasa lapanggggggggg jer cam baru abes bayar utang feeling nya


pije
wakakakaa. baru ka lama addeyyy????


jas
tu nasib baik sotong tak tumbuh janggut lagi kan?


lila
a'ah kann? takpe ahh...sokgi kalu selisih tetengah jln hon ehhh? selamat hari rayer...


zyma
tu la tu...bau semacam dah nihhh


kpah
payah la centu kak. apo alasan sey nak poie kodai azhar sok? dah kato bawang ado kek umah kan???


ymn
pandaiiiii. tapi ada ke org jampi pakai bawang nih? setau aku pakai beras pulut adelah. ehhehee. selamat hr raya too...

Tijah said...

dzaza
insyaallah. nanti email aku hp ko bleh?


kos
mekasih kos. selamat bercuti to u ya...take care....


zara
tak berseni la kalu gunting dik. ehehe


tartlover
cer ko bayangkan tart bawang...sedap tak???


mama
a'ahkann? kata beskot raya nak kena sorok...


ayue
keji ko dikkk. wakakakaa. taper...tayah bunga2. auraseri kan ada...


isabelle
akak blk penang kat tasek gelogoq. mau datang ka? marilah...


lifesaver
angkat tangan tinggi2 sket kan? lebih afdal kalu simpan bulu ketiak. ewwww....


ai
takleh...aku kan suka shopping bawang nih. hhehe


juliet
mak tak pandai nok. :P


aminah
kau mmg peladang contoh dik. ko salah amek course nih. hikhik


dayah
yer.selamat hari raya too. drive kefuli ok. kalu ngantok tido tepi hewey dulu. raya ke-3 baru bangun. wakakakkaa...

Tijah said...

kog
wakakakaa. sotong & ayam tu sikit jer tu. bawang lebih kat bawah tu buat alas...


wos
tanakkk aahh. sewamm la ko ni wosss...


kujie
yer. saya pun sama kak. maaf zahir danbatin yer kalu ada terkasar bahasa terguris duka. selamat berhari rayyaa...


yus
aiyooo! rangkap last tu tatahannnn. hahhah. slamat hari raya too...


faiz
kalu ikutkan aku. mcm2 projek nak buat nih. heheheh


ady
yer selamat hari raya. ko mmg salu mendera batinku dik. wakakaka.


ck
kalu berjaya lepas ni haruslah tanam pelbagai jenis bawang lagi kan nok? bawang merah kecik, bawang hollang, etc, etc


rizz
tawu takperrr...heheheh


irfa
err..bagus utk aper tu dik? hehehe


azani
yer. selamat hari raya utk ko jugak bang...


erna
hahaha. kem salam kek budak opis akak yo? osahla peladang bejayo sey ni sok...


dib
onion ring??? nanti ko leh dtg drive thru umah mak yerr???? 5 hinggit jer sepeket....

izman said...

bawang banyak?? koma lah aku kalau makan bawang.

tapi setakat letak bawang dalam masakan aku ok je..

Razman said...

tanam la..nti mkin byk bawang tu..

AZANI said...

bawang kecil tu antara khasiatnya memekatkan air sulbi...tingkatkan hormon oesterone dan testorone...sesuai untuk amalan malam jumaat...selain dari immunisasi dari selsema biasa dan lelah...jawaplah kau...
nanti aku buat entri..