Sep 3, 2009

laju bang...

saya adalah obses terhadap kelajuan. halaju. velocity (eh! sama la tu). kecepatan. acceleration. speed. speedy gonzalez. (tapi saya dah lupa formula mengira halaju tu. cikgu samsudin, maafkan saya)

apa2 pun nak cepat je.

kekemas cepat2. sapu laju2 kadang2 tak sedar masih ada sampah tetinggal dibelakang.

makan laju2 (jgn tiru...ini tidak bagus). bila sistem penghadaman bermasalah yg menyebabkan perut memboncet dan sembelit lalu menyalahkan kadar metabolisma yg konon2nya diparas terendah.

masak laju2. berkebolehan menyediakan beberapa dishes seperti memanggang ayam, memblend sambal belacan, menumis sayur, menggulai kari daging dan menebar roti jala dalam satu masa.

dan ada beberapa contoh lagi...

tapi tu suma tak best!

paling saya suka sebenarnya adalah menguji kereta. omputeh kata test drive. sgt teruja bila dapat menguji tahap kelajuannya. perangai ini menjadi kebencian para penjual kereta. uji saja. belinya tiada.

antara yg pernah dicuba...

subaru impreza. sedap. laju. tapi kurang menarik paras rupa. next...

nissan murano. sedap. tetapi pusat graviti yg tinggi menyebabkan pemanduan adalah kurang mantap (ke aku yg gigil sbb menatang ni besar sgt...). next...

bmw. sedap. mantap. selesa. bergaya. tapi masih rasa mcm sedan biasa. ok next...
tuuuudiahhhh!!! nissan fairlady...

dlm byk2 tu...ini ekceli yg paling buat saya berdebar2 dan tak tido lena. lepas test drive di jln ampang tuari masih terbayang2 excitement dia. manual. tuned by impul. mantap. seksi giler. saya rasa kalau diletakkan brat pitt disisi pun belum tentu akan dipandang sebelah mata. salesman tu bagi saya bawak pusing AKLEH. dia suh bawak sampai jelatek saja. hishhh! mana blehhhh. (eh ehhh! AKLEH : mana blehhh = rhythmic kan?) sedap2 eseleret ko nak suh exit tu kenapa? saya pekakkan telinga. bawak teruussss sampai bukit belacan punya hutan rimba.

saya nak kerja kuat skrg. harap2 boleh pakai taun depan. amin...

seronoknya tidak terperi...

oh yaa! ada sapa2 boleh bagi saya test drive lamborghini, bugatti & ferrari?

teringin nih!!!

ehh ehhh!!! macam mana almond london bleh termasuk sini???? (petanda syawal bakal menjelma)

53 comments:

~salwaredzuan~ said...

almond london tu apsal palk tijah oiii..ke kna test drive lambo smp london..nnt leh buat ceta pilem dari jemapoh ke mencesteyy (versi test drive)

sya mansor said...

seb bek bace entry ni time mlm
kalau bace esok x ke banjir dpn laptop..

btw, kagum dgn wanita elegant mcm Kak Jah. jarang pompuan minat kereta nih.. besenye minat nak beli kuali TEFFAL je... hehe

Cik Skaf said...

salam, camanalah pagi2 buta nie boleh entri ttg kereta juga .. :)

Huda Luna said...

haha...
huda pn gila kelajuan...

adoi sib baek kak jah update mlm..
klu x mst meleleh air lior tgk almond london...



aiseh..
tak leh jd ni..
mesti beli!

Anonymous said...

haha almond london.. ingat kan tijah nakbagi hadiah almond london teka kereta :-)

lupekanje said...

kalu kau nk test ferrari, lambogini tu nanti, hajak la acik...duk sebelah kaupun oke gak..

klu kau beli....lagi bagus....acik boley finjam itu kereta....

err...almond londan dan kereta ader kaitan??? ..hmmm...sama2 nikmat...

ai laik....

ASH said...

Jah,
kalau test drive lombogini tu ko buat buat lupa jer..bawak balik sampai SeMBAN!!
he he he.
Yang pintu terbuka ke atas tu, akak suko..

linn said...

ko nih teringin mcm2 ni ada apa2 ker? :p

Daun said...

ganeh juga ekau ni

joegrimjow said...

haaa
nak p test drive gak laa
best ni

shuzana said...

kak..tak teringin nak test drive kapal terbang plak ke..?

Ms.Lilies said...

Wah nok....semakin mantap skrg :p aku bleh bg ko test drive...nnt aku tanyakan kat kwn aku ye....................errrrrr kete cntrl ferrari diala...

Anonymous said...

part nih aku kalah jah, aku buto keto, tahu bawak saja,

part part speed, i loike oso deraif laju-laju, besh, teraso mudo jelito sajo, ahaks (cobaan bangang cakap negori, hehe)

ibundo said...

kau jangan cakap lelaju jah. Monyombur air lior....

Eliss said...

nissan fairlady...i loike too :)

Leen said...

Perghghg, kak tijah dah bwk fairlady la~~ huhu.. x pe x pe, saya doakan nanti aku leh beli fairlady ye..Amin!

Yunus Badawi said...

Tijah - apa kelas bawak kat AKLEH. Lain kali cuba DUKE. Aku biasa tekan 130 -140 kat situ sbb org kata belum ada speedtrap hehehe.

Kalau fairlady tu mau aku tekan sampai 200 km/j (harap jgn percaya).

Unknown said...

wah....lajunye dia...xterperi...ahaks..

A.I said...

tenggelam gambau kete2 kau tijah!! yg aku nampak almond london tu je.. kahhhhhhhhhhhh

apa2 pon aku doakan kau ye jah...dapat le kau kete tu. amin!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hahaha~

kenapa dengan almond london kak?

hahaha~

Kak Lia said...

taun ni tukang buat kueh tk dpt buat almond london...dio ganti ngn kacang tanah yo,..so jadikla...peanut london...buleh??? asal ado london...muahahaa...

kek sini...kuih tart 100 = RM25...ado lagi yg murah dr tu tak???

isabelle said...

smpi part last tu, rasa nak meleleh air liur. huhu

Anonymous said...

kak...


aku pon nak test drive...

Cahaya said...

hebat kak..(sambil tepuk tangan tau)
motobot bila plak nk test???:-)

suezen said...

pergh....fairlady tuh....

Lazyf said...

ganeh arr akak nih...peh nih leh la test drive kapa torobang lak...hahaha

||alis|| said...

mmg la kak.. jemenai mmg nak cepat jer..sume nak multipurpose...

aku penah drive NFL kat area ara damansara, mmg best la itu 350k punya kete... murano aku penah tgk luar dlm... lawa. murano besar ko amek la mini murano.. hehe!

2005-07, c230 jadi "teksi" aku.. hehehe!

aNiS tHe BumbleBee said...

sy doakan kak tij dimurahkan rezeki..boleh beli fairlady tu.boleh sy mintak kak tij tumpangkan sy ke sri lanka ni.letihla tunggu flight,naik fligt,kene marah dgn imigresen sume tu.bosan!bosan!boleh ye kak tij.zuuum..berdosup!

zie said...

seronok tengok keta suddenly ada biskut almond london - he he he....

tak ku sangka kak tijah minat keta - go akak go!!

julietchun said...

rolls royce ko taknak cuba ke? buleh aku rekemen yg Kanda Mizan punya,kekekekkekeke.

b3nz said...

kak jah, x penah komen sebelum ni. segan.. :p
kot nak test drive kete sodap2 kt shah alam ada 1 show room before masuk bustop blkg maybank. saya lupe plak ape nama showroom tu. fairlady tu mmg sexited tenguk. :D

kucingorengemok said...

sekarang akleh boleh sambung plak lalu duke gi damansara, jauh skit jalan... eh, ok aku tipu. tu mrr2! hahaha (abaikan).

wos said...

jah,
nih wos nak tanya jer..
ehehehek.. jgn tembak wos yer..

kalo bab2 beli keto nih.. kira "self satisfaction" ker..
ato "cubaan utk impress other people"?? *aku kopipes dr entri ko yg lepas2 nih*

wos keriru jah..
ahahaks!!

NenetPenne (NP) said...

saya mendambakan BMW...ohh ini kena cepat cari calon suami yang beradaaaaaaaaaaaaaaaaaa....ha ha ha... kalau harapkan gaji, 20 tahun pun bleum tentu dapat kumpul duit... ha ha ha...

hati berkata pada diri sendiri...tadi kata nak jazz? swift? aah ahkak konfuse..

Anonymous said...

suh ko jual almond london tu buat downpayment!hahaha

marinahunny said...

k.jah, aku ada game zuma full version..nak ke?

Tijah said...

salwa
almond london tu tah caner beh terselit situ ntah. err..kad raya xde ke? hehe


sya
weyyyhh...akak peminat teffal jugak taww...jgn memain tuh. heheh


cikskaf
tu bermakna ada kemistri antara kita. cewahhh!


huda
jgn beli dulu...nati abes tak sempat sampai raya. hahahah


tweety
bagi sebijik buat rasa ujung2 lidah bleh aa. nak? :P


acik
yerr...pandai acik merelatekannyer kan? ferrari konfem stereng tak goga kan cik? hehehe


ashley
perghhh! betul tu kak. tapi kalu battery kong tiada guna jugak kak. kena lak call abg. wakakakkaa...


linn
takde paper nok. aku mmg suka jer berangan2 nih. hehehe


che la
mano adooo...hehe


joe
haa..pegi la. mmg settttapppp rasa dia...


shu
akak poning tengok suis byk2 tu dik. ahhah


lilies
keta kontrol? wakakkaa. itu cem pun ado...dipijak2 eh yo...

Tijah said...

dalia
cer bayangkan tgh drive laju2 bukak cemin keta pastu biarkan rambut blonde mengerbang ditiup bayu. wahhhh! england la sgt kannn????


kakpah
berckp sey tak laju kak. selotuih selotuih yo keluar eh. hehe


elissmie
sexy kannnn???


leen
dah bawak jer tapi blm memiliki. wakakakaa...


yb
duke? budak tu tak kasik la bang. kedekut giler...agaknyer takut aku bawak terus pegi s.alam kot. hahaha


~0~
takut dengar kan? (hehehehe)


ai
aminnnn. doakan aku khayer cepat yer nok...


zara
nak dekat raya tuu...kuwe blm order lagi. nak buat malas. hehe


mama
ontah la. tapi nak dokek2 rayo sok mmg konfem kuwe turun harga. den boli sebalang yo...tak elok makan manih byk2. heheh


isabelle
meleleh takpe...jgn ko telan air lio. hahah


lifesaver
wehhh. ko tgh preknen. sila duduk diam2. haa...


cahaya
aaa...test motobot tunggu bila dah muat pakai bikini. heheh

Tijah said...

suezen
haa...jgn memain. sodap bawak tu...


lazyf
buleh ko? sapo la nak bagi akak test tu yo? menjunam ke laut kangg...


alis
nfl recon x sampai 350k pun ada nok. kena pandai cr tempat la tu...


anis
kalu centu doakan aku kayer 8 kali ganda yer. sbb aku kena pasang kepak la plak keta tu supaya bleh terbang. huhuhu


zie
minattt. akak lebih minat keta dr brg kemas...


juliet
rr cam tak sport jer ghopernyer nok. tak aku tawu...bawak misti sodap tu.


benz
apolak segan2. akak x makan org der...hehe. akak dapat fairlady pun cukup aa...keta2 lain tu cam melampau2 la plak...


kog
wakakakaa. mrr2 jam ok. aku sampai hr ni x dpt lagi jmpa duke dr dsara ~ ampang.


wos
aaaa..kalu keta2 sport ni...self satisfaction. sbb kita fokus pada kelajuan, bukan luaran. amacam wos? pandai tijah jawab soklan kannnn???


nenekpenne
jom kita doa skrg. semoga ko cepat2 dapat tayang BMW dekat perampas tu. heheh


hide
20 kali raya baru dapat booking tu kan???


marina
wahhh! caner ko tau aku mint giler zuma nii??? nakk..nakk...

Siti Nur Aminah said...

tjuk entry nk pelik2...ingtkn pe la td..pandu uji kete rupenye..gile ar kak....bile nk beli kete2 yg akak letak kat blog tuh bang sebijik 2

Irfa said...

oh buleh yer mintak test drive w.pun x beli?

tasekM said...

bulih tahan jantan juga ko ye tij? hehehe...



.

Unknown said...

err.. err... entry ni bkenaan kak tij nak beli kete bawu atau pon nak kasi bau almond london tu??? adek kompius... hehehehe btw kak, kalo ade resipi kuih raye.. rajin2 la letak kat blog ni eh.. ngeee...

Tijah said...

aminah
pandu uji keta agak2 sama tak mcm pandu uji anak dara? hahahaa...


irfa
bulehhh. tiada paksaan disittew. tapi konfem kelat la muka penjual tu..hehe


tm
heshhh! ai ni kan...ada masa kasar...ada masa lembuttttt taw....

rashiD said...

lopeh ni leh 'bakar line' ngan dak2 mudo area2 senawang tu memalam minggu..

tigo kali jemaat cukup, insap la dak2 tu, heh..

::narita:: said...

akak..
balik nt kite race..
miza jdik penjaga line huhu..

Cik Azz said...

siyes cakap la...akak paling takut kalau naik kenderaan yg lelaju ni....kocut ulu ati den tey kau...sobab tu sampai skang ni tak ponah bawak keto...lesen masih "suci" gitewww....ekekeke....


tang kojo tu mmg tabiat akak suka buek laju2....sapo yg buek kojo lambek tu mmg osah lombab cam sipot sodut...haha...

azreen said...

bgusla ko nok...aku ni penakut...nak bawa kete laju2 pun takut...org bawak laju lg la aku takut....bukan nya takut apa jah....takut tak sempat brek....lps tu takut tak sempat nak bertaubat ko.....

Tijah said...

adriea
err..berkenaan persiapan raya yg blm dibuat lagi satu benda pun. hehehe


rashid
tu la tu. sampai dopan balai polis senawang tu tokan minyak kuek2 kit kan? dgn polis2 tu sekali terbakar...


narita
bulehhhh. xde hal tuhh....


kakazz
ni misti maghin amek lesen terobang nih kan? hahaha. rugi x bawak keto kak. mano tau sok2 kok osah xdo kojo buleh apply bawak ambulan...


azreen
weyyyy. lama x nampak ko mana pegi? bawak keta laju la best sebenarnya...perasaan sgt teruja nok.

Syima Syaz said...

nih yang tak menahan ni

Huda Ramlee said...

kak jah,
kalo da beli fairlady nanti den nak tumpang bulehhhh...

Siti Nur Aminah said...

tak same...hahahahah.....gile lucah akak ni

Tijah said...

syima
x tahan tgk keta ke beskot tu?


huda
bulehhh. tapi kena duduk diam2 taw. heheh


aminah
tak sama tang mana? hehehhe