Jun 26, 2012

pedih? kau tanggung la sendiri!

wah begitu tajuknya.
macam nak cari gaduh kan?
takde la.
menjelang tibanya syawal ni eloklah kita bermaaf2an sesama insan.
eh tetiba skip ramadhan.
biasaaaaa dia tu.

baiklah.
sebenarnya tajuk diatas adalah perihal makanan.

dulu kannnn.
saya selalu mengalami keadaan dimana perut sering dalam keadaan tak best.
suami pun sama.
salah makan sikit senak.
silap telan sikit pedih ulu hati atau org negeri sembilan kata heartburn.
susah la kan.
maka balm cap helang berwarna hijau perisa pala tu sering menjadi peneman.
siang dan malam.
satu sorang.

dulu saya pernah terbaca ni.
tapi tak penah nak cuba.
  1. Jangan makan SUSU bersama DAGING
  2. Jangan makan DAGING bersama IKAN
  3. Jangan makan IKAN bersama SUSU
  4. Jangan makan AYAM bersama SUSU
  5. Jangan makan IKAN bersama TELUR
  6. Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
  7. Jangan makan SUSU bersama CUKA
  8. Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh: KOKTAIL)
ini adalah cara makan rasulullah ye.
terbukti berkesan.
perut tidak lagi bergelora.
lebih tenang menghadam.
maklum la dah tua2 ni perut makin meragam.
cuma yang no 8 tu payah sikit nak amalkan.
sebab itu adalah kegemaran!

sekarang kalau masak ikan/seafood...
takkan ada ayam/daging atas meja.
begitu juga sebaliknya.
kasi tambah sayur saja.
tapi...
kalau orang ajak open table...
sesekali gua belasah jugak sesendat2nya.

sekian.
selamat mengganti puasa.
daa...


15 comments:

Cik Ina Do Do Cheng said...

dulu tijah cam tu sekarang cik ina plak rasa . terpaksa bergantung ngan ubat angin.tijah ko spesis update sebulan dua kali ke.la la la

NenetPenne (NP) said...

betul betul.
tapi air yoghurt buah2an pun tak boleh kan...

kalau nak buat seafood tomyam buat jer seafood... ni tak, semua taruk..
tapi time sedap, semua tolak tepi... kan..

Irfa said...

sebenarnya kan..petua dan sunnah nabi tu cukup lengkap tapi skrg ni telah di ubah suai oleh 'golongan bijak' pandai yg nak memesongkan orang Islam..

kalau boleh elak,cuba la elakkan

Tijah said...

cik ina
kan? kalau la balm tu bleh buat sapu kat roti. skang saya spisis update seblm berakhirnya 3 minggu kak. kihkih


nett
a'ah sepatutnya camtulah. tapi kalu pegi tomyam mmg kalah la. sbb semua pun rasa nak order kan?

Tijah said...

irfa
apakhabar tokey ahjumma? hehe aku ketagih sudah. yer. the choice is yours kaedahnye kan?

Kak Lia said...

TOMYAM ngn KOKTEL tu memang tk buleh nk elak...alahai....

Acik Erna said...

jah..kadang2 susah nak ikut kan..
dah poie MAHA lom jah..kali ni tak berapo best la jah..ke akak yang lom abih jalan he he

Makji Esah said...

Tijah...masalah eh (kek den lah kann) nak ngikut sunnah ni bukan eh den yg masak. Kang kok buek rikues tak maun itu mo yg ini, kok si tukang masak tu di leban eh den mo piuk. mako apo org masak, tepakso la den makan...kan?

al-lavendari said...

sealunya makanan yg paling abang suka tulah yang menyebabkan perut tak sihat .. bukan perut je. contoh .. pulut kuning makan dengan durian atau cicah kari kambing.

Nizam.Ariff said...

Patutlah perut aku manja sangat...

aku hentam saja...

Tijah said...

kak lia
tomyam tu kalu buat sendiri buleh la ejas. tapi koktel, yogurt tu sumer. arghhhh...sedap tuu


k.erna
bolum la kak. ntah tak ras mcm nak poie plak kali ni. tp tengok la kalu hari tak paneh bona mungkin singgah kot tetengok apo buleh makan. hehe


makji
iyo makji. kok mengado2 bona kang menyampah lak orang yo tak. banyak cekadak kateh.


al
tulah kan bang. selain minyak panas, pil chikitteckaun tu mmg wajib ada kat rumah. masa makan tak ingat. huhu


nizam
lepas ni kena makan lebih sederhanalah kan

Nieda said...

Betul tu...orang tua dulu dah pesan mcm tu.

adibah said...

Jah,

*imejin*

nasi kandar, ayam goreng + telur sotong + telur rebus + sayur bendi + kuah campur + papadom. disulami dengan teh ais kurang manis...!

Adoiyaiiiiiiiii!!!!!

*aku tinggal 2 ari lagi nak ganti* selamat bebuka Jah.


ad

PUTUBAMBU said...

ko gastrik yek jah?

sama cam aku..

* tgh ganti posa lg

Tijah said...

nieda
org dulu2 makan mana ada byk jenis lauk ek?


dib
*imejin sambil lap elio*
mmg sodap wok. isk tapi sesekali apo salah eh. banjir jgn lupo...banjirrr
btw. aku dah abes ganti. hehehe


putu
tak gastrik. cuma senang senak perut jer. tetaplah tak selesa ek