Nov 21, 2008

resepi : paprik udang tijahlawa

sms berikut telah dipermudahkan jalan ceritanya. panjang2 karang korang tak paham plak. maklum la lenggok bahasanya agak pekat disitu!
.
KU : udang ado la nia. kang den masak'an kit pok kau yo?
KJ : takyah la susah2 kak. lenkali yo la.
KU : udang ni kau nak den kupeh'an kulit eh tak?
KJ : nak kupeh la kak! wah! kan best kok sazah jamilah tanyo cenia hari2...
KU : sobab den bukan sazah jamilah la den tanyo nihh!!!
KJ : wakakaka!!!
.
ringkasan dialog diatas adalah...
.
ekceli, k.ungku buatkan paprik udang spesel utk akak hari ni! bukan tu jer, dia siap blanje akak maruku kat pasar mlm. ada lagi...dia nak belikan akak cekak rambut bereben, tongkeng ayam percik, keropok, karipap, rangka ayam goreng, nasi ayam, nasi tomato, ikan gapi se akuarium...tapi akak tanak. akak tak sanggup. akak takut nanti termakan budi, tergadai body! gittew!!!

tapi seriyes! paprik ko mmg tak telawan dek johan tomyam kak. tu baru udang je tuh. kok la ado sotong kola2, daging pauk2 & ayam skali kan...pergh!! misti mabeles! time kasih byk2 la kak!! apa2 pun, utang megi goreng giant & karoke "enter sandman" kite lom setel lagik nih!!!
.

paprik seafood tijahlawa.

resepi asal sepatutnya rupa cam nih. tapi memandangkan sotong kehabisarullazi, akak katering tu buek pakai udang yo. takpo la. lenkali kito boli sotong lobih2 kit kak yo??

18 comments:

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

cantiknye kelar sotong camtu..macam tikar hehe...

nampak mmg sedap...

monas2petronas said...

sedapnya weihh,..sedap giler,,,,huwaaaaaaaaaa...aku tetiba lapar nasik

Ungku Nor said...

msng mangkuk kamasutra la kau ni Jah..hehehe
apo tak koba an yang eden nak adiahkan satu pasar malam tu yo kek kau toruih..

takpo, maruku tak cukup kan?
minggu dopan kito repeat. tapi kok ekau dah mengelupor na, arini kek pasar malam somban slatan ado yo uncle tu kek situ.

hah..karipap paneh tu oke tak?
nyosa lak den jua maha smalam..heh heh takpo..abang tu senin pun ado. dio mang orang sban jaya..hehe

ekau tak tau camno gisau eh lak ati den, libang libu takut kok ekau tak goma udang paprik den..hehehe
oke la kok carlos pun buleh makan.
eden takut dio cakap sodap tu dek nak jago ati kau yo..
yo lah..kito ni kan ko 'teman sepermakanan'..hahahaha..gilo den ni..;p

sian gak ekau kono tadah tingo donga anjib kasik toko toki smlm.
teraso nekmoyang bangang eh pulak bilo den tak dapek jawab..dopan2 kau lak tuuu..hahahaha

p/s lopeh ni ekau mengaruk nak suh den masak apo lak?
yo laah..den ni kan ko akak katering kau dah skang ni kan..keh keh keh

cokolat said...

waaa.. pagi2 g blog ko dah tertengok makanan niii.. dahlah lum bekpes niiii.. sedap ok!

lupakanje said...

ehh...acik salah masuk umah ko nih....tulunnn..tulunnnnn...atok poliss..nk tanyo jalan poi umah Jah???!!! haaa?? nindio ker? laaaaaaaa...acik ingat dah sosek tadi..masuk restoren mamak maner tah...hehehhe..

Miss Reezberry said...

wahai kak jah ku sayang...nanti bila mak , kak bed n cokelat datang umah ko nanti mak nak ko masak ni tau...sedap tu..rajin le bebenor ko menaghiris sotong tu hadi petak2 tu...tahniah nok

julietchun said...

Haruslah aku baca 2-3 kali baru paham perbualan ko ngan Kak Ungku tuh. Arini aku outstation ke Seremban, kek Bukit Lemon.

azreen said...

kj...aku teringat kat kg mak aku pun diorg cakap mcm ko nih....hehehe...tp aku tak pandai nak cakap... dengar je la...tp aku faham ler...hihihi

Mummy Cool said...

cantik dan rajin sungguh lah orang yang menyiang sotong tu yang..... kalau tak kawin lagi.. boleh buat bini tu tanpa interview banyak2.... hehehehe

K.Jah said...

rina, aku salu potong bulat2 jer...malas. hahaha

wina, mmg sedap pun. nanti aku mintak resepi kat akak katering tu..

k.ungku, umang ai...hr ini dlm sejarah kak. tak ponah2 org komen
ceni panjang do. tapi den suko!!! hahaha...kitoang mmg gilo sifut kak
tado masalah punyo. sian anjib kan...bukan eh omak eh yo x boto, mo kawan2 omak eh skali tak boto gak. mengilai2 kek pasar mlm cam atok eh punyo kan?

cok, tu la tu. sedap nokkkk!!! wa ckp lu...

acik, sok2 blk kg sound la dulu cik...buleh kito jumpo2. akak ketering tu leh masak'an pok kito..

k.send ku yg manessss!!! misti!! ko dtg ber-3 harus mak sambut secara besar2an. siap menu ala-cart skali ko nak makan aper nok..order sajork!! sotong tu mak design ala2 anak ikan occay???

azreen, ko tak pandai ckp ko?? hehehe...mak baru letak kamus n9 kat tepi tu..buleh la refer

mummy, harap maaf mummy...org yg siang sutun tu sudah beranak 4. hikhikhik

cokolat said...

yaaa... weol nak sotong tu mesti ada corak2 tauuu... kalo plain taknak! yang penting .. pedas!!! kalo buleh pedas sampai tahap senduk melompat2.. dan kak bed menangis2...

pjoe said...

AKAK!
adik akak pandai masak macam akak tak?

haha

K.Jah said...

cok, ko nak corak caner?? ckp jer...red devil?? hahahaha

pjoe, errr...yg sorang tu pandai gak, tp yg sorang lagi...kang cakap kang kecik lak ati dia. hahahah!!!

sheila said...

tajuk menu tu den musykil sikitlah kak..
lawa bona ko si tijah tu?? kuang kuang kuang...
apakah tijahlawa tu lobih lawa dari kak jah mak si nabil tingo capang itu????

K.Jah said...

sheila, ofkos nok!! tijahlawa tu kire cam diva la kat senawang tu.
wakakaka!!!

Mrs Maznan said...

huhuhu..kena baca byk kali n3 ko ni jah... hehehe tang gamba sotong tu jer yg paham!

Anonymous said...

"pjoe, errr...yg sorang tu pandai gak, tp yg sorang lagi...kang cakap kang kecik lak ati dia. hahahah!!!"

ihik!mekasih kak tijah!sesusah jerk muji mak bagai!nanti mak blanje keni roges erk!hinsh2

-acu-

Tijah Lawa said...

amy, takpe..ko tgk sotong tu jer cukup dah. hahaha

acu, aik!! respon nampak??? mak ckp ko ke tu? gi la berkenalan ngan mamat tu... mak approve. wakakakak!!!