Dec 22, 2008

mereka bersaudara, tapi tak serupa!

petang tadi akak keluar dgn cem. saja pusing2 naik keta. kesian plak tengok dia tepengap seharian kat rumah. ujung2 carlos sms suh beli limau. akak pun singgah la kedai buah en.mazlan dekat shell pekan senawang bersebelahan dgn gerai satay dan bertentangan dgn kedai repair kasut tu (mcm la korang tau tempat tu. wakakaka!!) dan secara tamaknye telah membeli sekotak limau mandarin.
.
balik rumah, sambil layan tom & jerry dgn cem...test sebijik. wah! manis. sunguh la nepal assistant en.mazlan itu tidak berdusta.
.
try buah yg kedua plak tengok. cheittt!!! masam!!!!! terus rasa nak baling ke tong sampah tapi tiba2 teringat kat esbok ada kuah rojak mak bee. hehehe! tijah tersenyum riang semula! terus berlari2 anak ke dapo, capai pisau, potong limau kecik2 dan curahkan kuah rojak itu sesedap rasa dgn penuh kasih sayang!!!
.
hasilnyer??? sedap giler ok! nasib baik tak pendek akal gi buang limau yg tak berdosa tu tadi. ye la!! bak kata pepatah, jika tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya! kan? (boleh pakai ke utk kes ni?)
.

34 comments:

Cakap Kosong said...

ko kalau bab makan...panjang tol akal ko kan nokkkkkk!!!!!!

azreen said...

ko kalau bab makan mmg kretip kan nokk...hehehehe

cokolat said...

tijah dan makanan... ibarat katil dan seks! muahahahahahah!!!!!!!!!!!!!!!!!
mak nak lari!!!!!!!!

DrSam said...

salam,

kreatif betul. nampak gambar dah terliur, apa lagi kalau menghadap pende tu.

NUR ZIHAN NASZERI said...

kekeeke...

hoi kak..kalu bab2 membuat org kecur air liuq mmg teror..
haih..

iina said...

tak penah gik den makan gini.. cam sedap jek hehehehe.. sok den singgah umah kak buatlah utk den leh?? nak tanya akak nie makan limau ke makan sagu??

Tijah Lawa said...

ck, tak baik membazir nok. amalan syaitonnnnn!!! huhuhu

azreen, selagi bleh ditelan nok!!

cok, mak ske perbidalan & perumpamaan tu. wahhh!! ko blajar kat tiub merah yer nokkk??? hahaha...

dr. sam, sedap giler. try la...rojak tu kan ada manis2 pedas sket...sesuaiii!!!

zihan, ko mintak la hubby ko beli limau sekotak sempena anniversary tu nanti...tesco byk per. hahaha

iina, ko nak singgah esok?? ko ingat glasgow tu cam kolo klawang-senawang ko? hahaha

lupekanje said...

bagus...elakkan membazir...kiro ehh...Nepal asst En. Mazlan tu sesekali berdusta gak la yek..
ye laa...dia mana tau...isiknya kat dalam...takkan dia nk potong sasatu rasa pehtu bagi kat ngkorang lak kan..

linn said...

limau mandarin masam laa yg paling best sekalik. fuhhh...

Ungku Nor said...

eden tauu!! eden tauuu!!
kodai dak lan tu kan..ekceli dio tu kawen mo sedaro jauh den tu.

tapi den sogan nak soping buah kek dio. nanti kang dikoba eh den ni sajo yo nak suh dio kasik diskaun sobab sedaro..ahakss

susudalambotol said...

hid suka limau masam. tgk gmbr oren yg dah kopek tu mcm terliur plak. chis.

Amy Maznan said...

jah, ko kalau pasal makan2 ni mmg terror kan?? kecur air liuq aku tgk ni..

KV said...

kite pun 'makan' mak bee mlm tadi tau kak jah!! Sedap kan?

Teacher said...

bawak datang kg pandan sikit...ko pakai mak bee juge yeK? that's the best one and nothing else can compete with mak bee

julietchun said...

resepi baru ciptaan tijah lawa nih, harus di cuba.

ita.itu said...

kah.kah.kah..nok 1st time ngk org makan limau ngan kuah rojak..sesuatu ko ni..haha

Tijah Lawa said...

acik, cam durian lak nak kono kupek sesatu yo tak???

linn, ayoo..mak x ske masam2 nok. mak ske manis2 jer...

ungku, laaa...sedaro kosan eh. ngan nepal tu sedaro gak ko? kemain pandai deh cakap melayu bagai? hahahaha...

hidd, limau masam kena plak dgn rojak pedas manis...best giler!

amy, kang bleh la beli limau sekotak nok...

kv, best kan mak bee?

teacher, yer. makbee adalah tiada tandingan. nanti mak try bawak gi gathering. kok ado manggo mudo best tu kan???

juliet, harus cuba nok. mak taw ko pun peminat mak bee kan?

ita, ko ske masam2 kan ta? haaa...try gak nih.

Kak Piah said...

weh aku tawu la kedai tu..
kedai buah en.mazlan dekat shell pekan senawang bersebelahan dgn gerai satay dan bertentangan dgn kedai repair kasut tu kan? kan?
hehehe..

NieZearm said...

ni yang terasa nk beli gak sekotak ni..

KAKTINY said...

wah... menarik betui idea nih.. berinnovatif tul... kak jah mmg kreatif ler bab2 makan nih.. kahkahkah....hehehhe...

pssttt... utk kakpiah.. nampak noi ko 'nipu' pasal kedai tuh.. warghkahkahkah... hampeh ko piah.. chesss... hehehhehe...

Tijah Lawa said...

piah, mana aci. ko kopipes kan piah?? cam la aku tak tawwww....

jek, haaa..rojak mak bee tu pun ada jual kat situ. sedappp!!! tapi kalu limau kotak tu nak yg manis kat cina sbn dekat dgn klinik kesihatan sebelah medan mara tu...

Tijah Lawa said...

tiny, tu la...ni pun rasa nak buat lagi jap lagi. cam sedap plak...

masviona said...

kecur pulak air liur saya tgk limau nih...glurrpppp....syedapanye kena lak cicah ngan kuah rojak tuh

siggplus said...

oh setentang kedai kasut tu ada gerai satay n sebla dia kedai buah tu kan?
tau2..

Tijah Lawa said...

masviona, wah! komersil nama ko dik. hehehe. sedap. nanti try eh?

siggplus, ahhahah...ko ingat ni persamaan algebra? tunggang terbalik still ko kopipes dr n3 kan? hahahahahah....pandaiii!!!

cokolat said...

nak wat cemana.. mak ske tgk tube merah itu.. ko jugak yang jadi pengedarnyer kann? peaceeeee 69!

jane said...

salam,

kecur lio den! sedap nyer!

iina said...

alah jahh.. buek jelah cam dokek jo.. den import ler.. bukan kak ungku nak poei liverpool kan kan.. leh pass kat den nie ahhh

siggplus said...

n3?siapakah?

Tijah Lawa said...

cok, sshhhh...ko jgn bising2 nok. nanti mak kena saman sbb xde lesen. huhuhu

jane, limau bali pun best buat centu tu...carik halus2 cam kerabu tu kan. pergh!!

iina, k.ngku ko main dubai jer, tah apa yg ada kat dubai tu ntahhh!!! hahaha

siggplus, n3 akak ler...hahaha...ni misti blm makan nih!!

mummycool said...

ko memang kreatif yang... hehehe

Tijah Lawa said...

sayang nak buang mummy. zaman inflasi ni limau masam pun kena amek kira oooo....

Anonymous said...

kakchik said..jah masam lah elok leh potong lomak

Tijah Lawa said...

kcik, cam sesuatu yo bilo ko goma masam2 ni cik....