Jan 19, 2009

awet muda

masa buat keje2 baikpulih & tukar tanah pasu bunga aritu, akak ternampak la satu pokok nih. emas cotek nama dia.
mak akak yang bagi. masih dalam polybag. ada 2 jenis...1 jantan 1 betina. tinggal yg jantan ni jer (daun kecik), yg betina (daun besar) mapuh dohh!! pesal ntah! mungkin sbb tahap survivalnya kurang kot! maklum la lamo bona pokok ni hidup dalam denial...dinafikan kewujudannya oleh tijah yg karam memblogging sampai terlupakan hobi lamanya nih - gardening!!!
.
try google tengok! wah! byk betul khasiat mas cotek ni rupanya. patut la sazah salu suruh akak kutip daun dia, rebus & minum. tapi akak buat derkk jer. oohh!!! ini rupanya petua awet muda mak akak tu. ingatkan disebabkan kebergantungan beliau pada olay total effects selama ni.

Emas Cotek merupakan pusaka asli wanita dalam warisan perubatan Melayu. Ia diamalkan bagi mengecutkan saluran peranakan dan merapatkan pintu rahim serta mengembalikan rahim pada kedudukan asal serta mengukuhkannya.
.
Disamping itu, dipercayai rebusan daun Emas Cotek juga mampu memecah lemak serta membuang kolestrol berlebihan dalam saluran darah dan menghindari pengamal dari sakit kepala (migraine) ,angin ahmar, juga berkesan untuk menyembuh dan membetulkan kerosakan urat saraf.
.
Selain dicampur dengan daun jantan dan betina pelbagai jenis adalah lebih berkesan jika dapat dicampurkan dengan bahagian batang, buah dan akarnya yang dikeringkan. Air rebusan daun, batang, akar, dan buah Emas Cotek terbukti dapat menyembuhkan penyakit paru-paru berair (pneumonia), sakit pinggang, mengurangkan keletihan, dan yang paling utama ialah ia mampu meningkatkan keinginan seks bagi pasangan suami isteri.
.
Ia juga dipercayai dapat bertindak balas terhadap rangsangan hormon lelaki untuk meningkatkan daya ketegangan alat kelamin. Daun Emas Cotek boleh dipetik dan dikunyah semasa segar.
.
Ia juga boleh dikeringkan agar lebih tahan lama. Apabila diperlukan, rebus daun kering tadi dan minum airnya bagi memulihkan tenaga.
.
Khasiat Mas Cotek ini adalah :

  • membetulkan kerosakkan urat saraf
  • mengetatkan saluran peranakan dan merapatkan pintu rahim bg wanita selepas bersalin
  • meningkatkan keinginan hubungan suami isteri
  • membantu mengawal tekanan darah tinggi
  • merawat penyakit paru-paru berair
  • mampu merawat migrain, resdung, diabetes, gout, batu karang, tekanan darah tinggi / rendah
  • kandungan flavonoid yang tinggi untuk mengekalkan keayuan dan awet muda
  • mengurangkan tahap kolestrol dalam darah
  • mengurangkan keletihan dan kelesuan badan
  • membantu masalah keputihan
  • melancarkan peredaran haid

p/s : sesungguhnya...akan akak jaga, belai & sayang emas cotek ni mcm anak sindri lepas nih!!!

33 comments:

cokolat said...

jah... amat berguna untuk eksperimen kita ni jah!!! sesangatttttt!
nanti bagi mak sepasu?
makpun nak mengadopt mas cotek pas ni.

chronicles of angelzz said...

tuudiaaahhh petua nenek lampirr trun temurunn...

patutla chanteque ingatkan mak esah skali mas pepek...

larikksssss laju2

iina said...

ko nie bilo ado kopontingan jo barulah ko ingat kan.. kalau dak buek xtau jo kan.. mula2 jago cam anak sendiri peh tu?? dapek anak kot.. den pecut lelaju 200km/j naik ferari sebelum keno kejo dek cakaranmu

Amy Maznan said...

ni kena cari ni...

:: AYU AYUMiE :: said...

wah! tiba-tiba mak rasa nk bersalin normal bila kak jah dah ada tanam mas cotek nie... yo le biler bersalin normal... baru la longgar segala yg ketat nie...muahahhahah, kelucasan disitew yer!

kakngah said...

bab merapatkn tu paling ponting...

azreen said...

wah byknye khasiat emas cotek ni....harus ko jaga dia btul2 tau....nnti simpan kan satu utk aku ek nok....balik m'sia aku tuntut tau......

KV said...

rumah arwah mak kite byk gak mas cotek ni. Tapi, tak pernah pulak anak dia nak try makan. huhu

Teacher said...

beli kat mana mas cotek ni? namanye cotek macam lucah jerrr...

green apple said...

banyak nau daun yang boleh kuruskan badan ek, kasik aku settlekan pati halia aku dulu, pastu aku try mascotek ni pulak. kalau tak kurus gak, aku saman kau.

cokolat said...

cotek.. cotek.. cotek.. mak ske arr sebottt... nak sebot lagi... cotek.. cotek..ooo...cotekkkkk!!!!!
miahahaha!!!

tentangseseorang said...

what akak suka gardening???
bukan skang pun akak suka ke cucuk tanam nih? cucuk tanam lalang kan kan kan??


larikkkkkkkkk

muadzlife said...

wah..kompem tijah lebih lawaaa lepas nih..hehehee..

uihh..nak p carik gak pokok ni le..

lupekanje said...

Acik ada citer pasal ni kat
tajuk n3 acik : Ficus deltoidea - Mas Cotek
memang ternyata keberkesanannya..tgk acik yg awet muda nih..hahah..

julietchun said...

ko bleh jadi testimoni pokok mas cotek ni la,kih,kih.

||alis|| said...

dah laa lawa, manja, lepas tuh awet muda, pasnih, nantikan gelaran2 kak tijj seterusnya.

anak dara rasenyer belum pass lagi amek MC nih kan, hmmm....

Ungku Nor said...

den amalkan minam air rondaman noneh batu yo Jah.
tu pun dasat penangan eh kok ekau nak tau..;D

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

petua emas contek paling berguna. saya amik yer

Tijah Lawa said...

cok, benda2 ceni mana leh bg free nok. haruslah ada pengerasnyer...ingat tu...PENGERAS. wakakaka

angelz, cer ko try nok. harus lah jejantz kejar ko pas nih. larikkk jugak

iina, wakakak...mintak2 masinnnn la molot ko nok. mak mmg centu...kalu xde kepentingan, mak abaikan jer. hahah

amy, kat nursery byk nok. biasa 20-30 hengget sepasu.

ayu, lucas?? mana ada...eh! tu penting tu..kalu tak ketat nanti masuk angin. cam simpan beskot gak la. lomauuu yo. wakakak

k.ngah, misti kannn??? hahahaha

reen, aku ada stok yg kering punyer utk ko. kalu nak aku postkan 2 lai. wakakaaka

kv, haa...check dulu betul2 ke tak tau. kang salah makan daun..terus jadi kambeng gittew. hahaha

ticer, kat nursery byk nok. tapi yg ni acik milah ko kasik...

diana, pati halia ko tu brand apa ek? aku pun nak try gak la...nanti kentut2 tak???

cok, kemain ko enterframe kalu bab ni kannnn???

ady, haaa...tang lalang tu ko kena tanya carlos. akak jaga mentenen tanaman yg dlm pasu sajork. huhuhu

muadz, cari jgn tak cari...tapi dia bergetah tau. keringkan dulu daun dia tu...

Tijah Lawa said...

acik, yo ko?? ado link tak? nak kono kelebet n3 acik blk la lopeh nih...acik pakai skali tak btg, akar eh moh?

juliet, aku lom try lagi nok...baru nak keringkan daun dier. bergetahhh nokkkk...bergetahhhh...maksud aku..daun dia

alis, hahhaaa..byk na gelaran eh kan?? osah la tamak eh...

ungku, wiii aiii...mano nak dapek noneh batu tu kak?? ado jual kek kodai mazlan tak?? err...penangan camno tu kak? cito la sket. hahaha

crazy beautiful, bulehhhh...sharing is caring gittew!!!

lupekanje said...

acik minum air daun yo...fuhh jahh...pehtu acik raso semacam yo...abih camno...hahaha..

Tijah Lawa said...

acik, fuyoooo...centu ko? skrg gak sey potik...robuihhhh. hahaha

kakpah said...

Umang ai banyak e paedah. Lopeh ni abih lah klinik kek soromban tu bungkuih. Dah tak ado lai oghang sakit sobab makan mas cotek. ekau pun bulehlah bukak nerseri jua pokok mas cotek yo kan jah..

Apo apo pun, akak ado yo cubo2 minum dulu dulu. No komen.

Ungku Nor said...

TIJAH LAWA - dak Lan tu ontah kona ntah tidak mo noneh batu tu la nyah..
alaa..salu jua kek kodai jamu.
tu la kan, jusco tu urban nabona, tak jumpo kodai jamu sado alah eh haa..

jom kito poie terminal 1 nak?
kodai jamu kek bawah tu mesti ado jua kan?

Ungku Nor said...

eh..apo lak den komen kek blog kau cam den jawab komen kek KARMA den lak haa??

ehehehe..osah lom baik botul laie den ni gak eh ;p

cendawanintim said...

mas cotek kalu ko nak berkesan, ko kena siram camnih:-

biarkan air yang ko siram tu terkena barang kemas ko pakai...cincin or gelang tangan ar....baru air tu jatuh kat pokok tu...

ni rahsia aku share ngan ko...cuberlah..kalu nak lebih lanjut, YM aku!

Tijah Lawa said...

k.pah, no komen ko? cam jawapan artis lak tu kan?? sey dah tuneh'an dah tu..buleh la jual sok. sepasu 30 hengget. huhuhu

ungku, tu la tu...ado lak namo den mo kek situ. hahaaha..jamu kek bawah tanggo tu ko kak? buleh yo...tapi situ osah cam kek bumi asing raso eh kan??

cend, ko tipoooo nihhhh...waakkakaa...baru la kena dgn nama dia mas cotek ye tak??

kakpiah said...

jah..
kasik kat aku barang pat lai..
cepat skek post yer..
aku ader show malam jemaat nih...
muahahahahahhahaha!!!!!!

Tijah Lawa said...

piah, takat 4 lai aku nak bazir 2.50 post express pe barang piah. ala...senang ko beli jer pelkacip patimah dlm tin kat 7-11 tu..utk tenaga segera ko punyer show tu sok. weh!!! tiger show ker..pole dancing? wakakaka...

Umie said...

daun nie kalau buat goreng2 sesuai tak nokss???

Tijah Lawa said...

umie, bulehhhh...ko nak salut tepung cam cendawan goreng pun ok.

*ko try dulu. kalu masih hidup baru aku ikut...huhuhu

mentallyaddicted said...

tijah, kek mano nak dpt pokok mas cotek nih?

Tijah Lawa said...

ma, mas cotek ni kat nursery ada jual. hage dlm 15 ke 30 sepokok. tgk size gak tu...