Feb 14, 2009

kill! kill! die! die!

money plant. pokok "ong" cina kata...
korang ada tak pokok ni kat rumah? haa!! org cina sgt suka nih. ada "ong" katanya. tapi jgn pecaya eh? kurapat nanti. akak suka pokok ni pun sbb daun dia jenis cantik berkilat sebijik2. baru je beli few weeks ago tapi baru2 ni tengok 2 ketul anak dia mati. tak tau apasal padahal hari2 siram dgn penuh kasih sayang.
tadi kat nursery akak tanya asan. (tak tau tanya...jgn bosom tau!!! (bodohsombong))

ooohhh!!! rupa2nya pokok ni tak tahan air. siram 2 minggu sekali je. atau kalu panas sangat seminggu sekali. yang akak lak bantai siram hari2 pagi/petang patut la kawan tu mati.

so, ingat ye! pokok ni spisis unta...tak minum pun takpe! ok. tu jer tips berkebun dr tijah utk hari ni. selamat berhujung minggu! daa...
p/s: btw...ganas tak tajuk?? hahaha!!!

29 comments:

lupekanje said...

ceh tijah..acik hingatkan citer rambo ke...citer jaws ke tadi...

kiranya pokok ni spesis kaktus la...tk perlu air banyak..ko gantung yo lah tijah..takut tesiram gak dik kerajinan kau menyiram..

insan marhaen said...

Nampaknya, 2 minggu sekali juga la pokok ni dapat kasih sayang...

iina said...

Ada kawan aku cakap.. pokok tu hidup ikut tuannya bagaimana.. arah mana dia membesar ada kaitan dengan tubuh badan dan rezeki tuannya.. tapi ko jgn percaya ler.. kalau ko percaya muahahah yang 2 pokok dah mati itu apakah tandanya??? aku taknak jawab.. krg lain interpret lak.. dan sekali diulangi.. ko jgn percaya.. ;)

chronicles of angelzz said...

mek dinch uollss bercucuk tanam iniew...

setiap kali berkebun mesti xder yang dpat survive... x paham aku...
tp klaw maen ngan tukang kebun gigih plak...opsss

Ungku Nor said...

aaa..datin!!
den nak antar anak pokok duri tu arini, ko ado kek gumah tak?

Nadine Zuharra said...

pokok ni mmg cantik n tahan lasak.. : ) nak buat hiasan indoor pun boleh sbb die kene siram sket2 je..jimat air..hihi

cokolat said...

nok.... ko memang suka bercucuk tanamkan? patutlah ko pelik bila umah aku sehelai dauh pun nan ado! hutan belantara adooo...

julietchun said...

Sian pokok tu mati kelemasan dek perbuatan bertanggungjawab ko Jah,hahaha. Terlebih ong ler tu.

Shifu67 said...

dulu pokok ni olang cina jual mahal sungguh.... sepasu sampai RM50-90. rupa2nya punya la senang nak tanam.... terasa betul kena tipu....errr... mujur aku tak beli kat kedai hehehe! Cuba korang tanya cam mana nak tanam.... nnt cina tu cakap.... susah woo mau tanam, sinang lu beli saja la!

Lain kali korang minta je sekeping daun dia... lepas tu pacak dalam pasu, letak bawah teduh, dalam sebulan, insyaAllah dah jadi pokok..... sekian tips berkebun dari saya hari ini... jumpa lagiiii

~Eila @ Along~ said...

tij, eila pun ade pokok ni kat umah..memula dah mati..pastu siram seminggu sekali je..tgk2 elok terus kuar batang baru..skang dah berdaun baru dahhh..

kakpiah said...

baik ko boh tajok entri..
ku bunoh mu dgn penoh kaseh dan sayang...
puii...

cendawanintim said...

tajuk memang nak membunuh!

rumah mak aku ada pokok nih, mak aku giler pokok, dah jadi utan aku rasa...

tu laaaaaa, nuntut ilmu pokok biarla abesssssssss!

Tijah Lawa said...

Acik, mano leh gantung cik. Pasu boghek tuuu…

Insan marhaen, dia cam sayangkan anak tangan2kan la kekdahnyer tu kan?? Hahahaa…

Iina, kalu ikut tuan eh..makno eh ok la tu. Sbb tuan eh tak mati tapi pokok tu dah mati dulu. Wakakakaa…

Angelz, ko hengat ko desperate hosewives men dgn tukang kebun segala? Wakakaka!!!!

KD, nan ado. Wiken suti2 m'sia…den nak pi makan angin kek bukit putuih. Wakakaka. Minggu dopan la kak oii…

Nadine, tu la. Aritu masa beli cam sombong tanak tanya. Kan sekali dah matik…

Cok, yer..aku suke jugak. Lebih baik aku tgk daun drp tengok perangai org pelik2 kannnn????

Juliet, aminnn…mudah2an masin molot ko nok. Terlebih ong nati aku belanja ko handbrake poshe sebijisebatang eh? huhuhu

Shifu, wah…minat berkebun jugak eh? bagus2. pastu 1 lagi..nak pokok subur bubuh serbuk kopi/tehh yg dah pakai tu. 2 minggu sekali dah ler…

Eila, a'ah…sama ngan pokok duit2 kecik2 tu. Tu pun takyah siram selalu…

Piah, kau beluncas piah…kalu ko nak dtg umah aku harus aku tutup2 dulu pokok tu dgn tudung saji…

Cend, err…ko ada nak turunkan ilmu kat aku ker nok? Hehehe…rasa cam perbincangan kita dulu cam xde ending jer…hahaha

Umie said...

agak2 pokok nie bole membesar setinggi unta x????

xiiinam said...

Sesak-sesak...boleh petik daun ni...bawak gi pasar. Apakah? he..he..he..


pssT; Dia sepesies kembang setawar jugak kot...

Aza Hisham said...

ko sari tak ngonokan orang tak bley ko??? ;P muahahaha

Monkey D Luffy said...

kat opis aku ni ada pokok bunga ni

Tijah Lawa said...

Umie, boleh nokkk…ko siram susu dutch lady okes. Hahaha

Cklah, bleh kak. Bawak 4 keping gi pasar pastu bawak blk pulang umah. Daun tu jln2 jer la kekdahnyer kan? :P

Petito, mak tak teraiiii…tak maun deh doooo. Wakakakaa…

Kapten, misti bos ko cina kan? hkhikhik

hezesuze said...

hahaha...smmg nyer poyo....ingat ape tadik???

nengok tajuk je dah x sabo nak bace n3...tipah tertipu...kikiki

Tijah Lawa said...

hahaha. jeff tak sengaja tipahhh..

Cakap Kosong said...

org yg pemalas cam aku nih...sesuai sesangatlah taman pokok tu!

kakpah said...

jah, masak asam podeh leh masuk daun tu tak wakaka...

Tijah Lawa said...

ck, bukan takat tanam..ko siap bleh buat jual nok. hhahaha

kpah, buleh kak. ratah centu pun takpo. lopeh tu kok bebuih mulut sey tak tau yo?? hehehe...

tentangseseorang said...

abah ady pun ada tanam pokok nih. dia siram cam memain je ady tgk. main spray spray jer. ehehehe

Tijah Lawa said...

ady, patut mmg cam tu ah cara siram dia. aku yg x reti...hehehe

KV said...

erkkk...eden pun siram pokok pitis tu sekali sehari. Org ckp dia kena dok bawah teduh. Tak tahan panas. Eden terima ajaran sesat rupanya. Seb baik blom mati. Hik hik

Tijah Lawa said...

KV, dia nak mathari lite2 jer. air pun sama...

azreen said...

bgus ko nok....rajin tul menanam ni...

Tijah said...

nati aku nak tanam org plak. cinta sipenggali kubur