Feb 10, 2009

ni semua paprik punya pasal!

senawang adalah sgt jam pagi tadi. le tour de langkawi nak lalu makanya polis telah membuat roblok sini & sana sampaikan nak masuk giant pun sgt menderita. tapi setelah menyusup bbrp taman perumahan, akak berjaya jugak meloloskan kobau bajak akak tu ke parking giant. wah! seperti berada disorga!!! parking tersangatlah kosong.
masuk giant...stret ke tempat brg basah. pikir nak masak apa dulu. layan paprik pun sodap nih! akak pun beli la ayam, cendawan, dll pastu bayar. akak kalu shopping sorang2 mmg cepat jer setel. bawak bakul je. tapi kalu ada carlos harus la lama2 sket dan wajib ambik trolley kan? baru lumayan hasil tangkapan!
dah sampai rumah baru teringat daun limau purut lupa beli. adoyai!! siapalah paprik tanpa daun limau purut kan? kensel! tukar menu buat sup ayam + cendawan je. jadi lah...
tu citer pagi tadi...
ni tadi baru balik dr nursery. osah pueh ati akak dapek sambar limau purut sepokok! lepas ni nak pakai petik jer. sebatang baru rm5. beli daun kat kedai pun dah 50sen selonggok. ni 10 kali masak dah kaver blk kos beli pokok nih. kira ok la tu kan!!
limau purut
pokok kemuning
pokok kemuning ni pun rm5 jugak. daun dia cantik, bunga pun wangi. akak nak beli harum sundal malam tadi tapi asan (pekerja indon kat situ) kata stok baru sampai minggu depan. stok yg ada skrg dah tak berapa nak menyundal lagi. bunga pun dah tak cantik. orait! minggu depan datang lagi...asan dah janji nak bagi pokok kari sekali.

sundel malam

satu lagi akak teringin...pokok kemboja. cantik. nak2 yg kaler putih tu. suci je! tapi sazah marah la pulak "kau ni kan!! byk2 bungo, bungo kubo tu jugak yang kau ondak'an"

caner tuh?? cakap mak takleh lawan kan?

38 comments:

zarazaznan said...

huwaaaaaaaa...

adakah komenan ku yg pertama kali ini???? zz sgt kagum!!

Kujie said...

ehhh..skrg ni trend pokok kemboya dah tak dok tepi kubur dah...cantik pokok tu..tanamlah...!

Cakap Kosong said...

semakin gigih ko skrg kan nok.....kagum sungguh aku!

cendawanintim said...

nok,

ko masih lam version jawab tag aku ker???!!!

arep said...

merapat sembah bunga kemboja...
terus komen lepas baca...

btw.. sempat ke 10 kali masak guna daun limau purut yg berapa helai jer daunya tu,.. harap2 pokok tu sempat hidup subur...

Umie said...

ko kalau dah beli pokok kemboja tu..jgn lupe amik gambo sambil buat gaya mengengsot..pastuh tayang gambo tu kat kak piah erk!!! kasi saingan sikit kat dia...hohoho

iina said...

Jah.. ko baik donga ckp omak ko.. kang tak berkat idup tau... den beking baik nie.. takdo doh ko nak bagi aku daun limau tuh jah.. den kek sini takdo pokok limau tau.. daun limau ado pun mahal tau.. baik ko tanam subur2 kit.. sok leh ko keringkan htr kek den nie ahh.. ;)

Camtuh baik ko tanam pokok bunga raya.. semangat ooo malaysia boleh ;)

Tijah Lawa said...

Zz, waaa..aku jugak kagum dgn kekaguman ko itu. Hahaha

K.jie, kan?? Pastu yg bongsai tu pun cantik…

Ck, aku ekceli sgt syok tengok pokok aku makin subur & hijau. Skrg aku tgh nak tanam sayur plak. Sakit ati aku kena beli cili mahal2dapatnya seciput jer.

Cend, dak aihhhh! Aku tengah mengetag diri sindri nih.

Arep, sempat kot…hahaha. Tapi tu la…ko tgk daun dier bukannyer byk pun kan?? Ker mak patut beli 10 pokok lagi?

Umie, misti. Bukan takat ngesot…akan aku senggayut skali kt situ nok!

Iina, daun limau tu kok dah koreng mano bau laie dah. Takpo la…limau mandarin ado sanun kan? Buleh la tu…kiro halal la kan? Bungo rayo tak minat la…hikhik

linn said...

oohh..pokok tgh tu namanye kemuning ke. tingat aku kt kg dulu ada cina nak beli pokok tu rm500 dr mak aku tp mak haku takmo jual. best ke nok pokok tu?

lupekanje said...

jah..acik lamo tk pi giant senawang nih..gindu pulak nk mlabur duit kat sinun. Pehtu kat kodai bakang giant tu...di mana aku bisa dapat tudung 5 hinggit selai dulu2...kat EZ tuh..
ko tanamla bebanyak bungo tak kiro la bunga kubo ke...bunge aper ke...nnt acik dtg kat umah kau, acik nak ado yo bau aromaterapi koliling umah kau yo...

chronicles of angelzz said...

mek suka pokok sundel malam...
sebab sesuatu gtew...
sesuai dngan jiwa mek nie hah

azreen said...

bgus nok...berbudi pada tanam....mmg banyak kelebihannya.....

kakpah said...

kahkahkah.. 50 sen solugguk punyo pasal, ekau samba pokok e sobatang yo. Kono 10 kali masak, pokok tu pun boleng tak bodaun lai. Harap-harap kau idup la labuuu.... tijah tu tongah mongonyam nak ngojoan daun kau.
.
.
jah, kek neseri tu banyak pokok ros tak. Ekau poi kek mano ni. Yang dopan petronas kek bukit putuih tu ko.

hOtMaMa said...

ha'ah la... den pun nak tanyo gak nih... kek nurseri mano yg kau poie murs2 lak tu jah.. kot2 den otw blk buleh singgah sambar sepokok duo bwk blk puchong ha..

Tijah Lawa said...

Linn, yer. Kemuning nama dia. Kalu yg besar mmg mahal nok…mmg cecah ratus2 tu. Ni yg aku semangat nak bertanam ni. Jadi tokey bunga aku sok…

Acik, iyoo…acik nak bau bungo koling semayang pun ado ni ha. Pokat boto bau eh. Wakakakaa.

Angelz, mak tawu ko mmg suker kan???

Azreen, berbudi pada tuan punyer tanah lagi byk kelebihannyer nok. Hahaha. Asal dgn ko aku asik pikir nude beach jer ek??

Kpah, alaaa…akak gak yg sapot sey suh buek kobun sayo tuari. Ni yg tijah nak merajuk nih. Huhuhu. Misti comel tijah kok merajuk kan? Yo, neseri kek dopan petronas pilah yg bosa tu. Situ pokok eh buleh tahan murah2. ros? Minggu dopan sey tengok stok baru cano...

Tijah Lawa said...

hotmama, aik..cano kau buleh terkeluceh lak ni. a'ah...lopeh petronas jln pilah tu, dopan sikit bolah kanan. neseri ado 2..bukan yg topi entren lavender tu do...ni yg dopan sikit. cari indon nama asan kocik2 yo deh koba kek dio suh bg murah kit. kau pakai stetmen ni

"saya kawan akak mevi hitam yg salu dtg tu. ado anak jantan sorang, duduk sama taman dgn aunty"

haa...jgn tukar2 ayat ni. hapal'an boto2. aunty tu bos dio...

tentangseseorang said...

uwaaa zalim aaaa...selalu cenggini. kompiden malam tadi dah komen. tgk pagi nih dah ilang. uwaaaa

Alicia said...

betul tu..kalau lupa satu bahan mesti malas nak masak kan...sodap gak tu sup ayam...

kakpiah said...

jah..
munger wos ko tak sker ker?
santekk.. wangii..
bersewiii..
kan? kan? kannn??

aishifa said...

muhahah..stok yg ade skrg dah tak berapa nak menyundal lagi??? aku suker statement dia...klaka keji..

Tijah Lawa said...

ady, wakakakaa. aku x dilit eh. sesompahhh taw!!!

lisa, yer. kalu tinggal 1 bahan mmg confirm kensel. kena cr otonetif lain.

piah, tijah tak soka munger wos la piah. dier manyak duwi. taket! wakakaka!!!

shija said...

wahh santiknyerk!!pastikan ko beli sundel malam tu tau nok!wongi yo nanti umah ko nak2 tem maghrib.pehtu dah manyak bunge eh sok,leh mek potik lotak kek sanggul mek.terus mek feeling maya karin bwh pokok sundel malam ko sok.kanz kanz!

julietchun said...

berani ko tnm pokok sundal mlm? Ko pikir memasak Jah, kang tibe2 ada org dok lambai2 ko tgh2 mlm tepi tingkap tak ke haru,hahahha.

||alis|| said...

PULANGKAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*itu kalu ko tanam sundal malam la kan kak... haruslah kembar maya karin ckp cam tuh kat ko mlm2 kang.

p.s: kak, apsal ko semakin ngeri jer? mulut berjahit segala... huhuhu..

azila said...

kak,pasni bole la tanam pokok derian,manggis,stoberi kak,usahawanita pasni ko kak jah oi!hihihihi

harus aku vangga nak cakap kek kengkawan aku,eh aku kenal dengan saudagar derian somban ni ko tau tak,(dalam ati berdoa kak jah prezen kan sebakul derian ke johor nih!) hahahahhaa

NUR ZIHAN NASZERI said...

perghhh...
aku pon kak..daun limo purut tu mmg wajibul ghunnah ade kat umah
tp xtrpk lak nak beli pokoknye..
ok gak eh beli satu..memang ekonomi sungguh..

sundal mlm tu aku xpenah bau n tgk kak
ade wangi cam maya karing ke kak?

cokolat said...

nok.. bunga kubo itu adalah sebagai reminder! asal ko durhaka dengan laki je.. baik ko pandang bunga kubo tu cepat.. teros insap!

Tijah Lawa said...

Aishifa, dah lama nak nyundel. Kite tunggu sundel baru plak minggu depan. Segar dr ladang nyah! Wakakaka….

Cija, setawu mak..yg cantik bersanggul tu dak tijah jer sbb wambut eh luruih. Kau ado?? Huhuhu…

Juliet, kalu dia lambai…aku lambai dia blk. Bleh nok? Hahaha

Alis, sajer jer tu. Supaya aku sedar diri sket. Byk ckp..byk doser. Wakakaka

Azila, ko hengat laman umah aku besar ladang kemeren nak tnm mcm2? Huhuhu

Zihan, sundel mlm sedap bau dier. Cam ada unsur2 seram sket tapi x tau la ada bau maya karim ker tak. Aku x penah lak cium dier nok. Wakakaa..

Cok, isk. Aku la isteri misali nok. Mana penah durhaka..apa laki aku ckp..aku patohhhhh jer. Wakakaka...

KV said...

kempen hijaukan bumi ke jah?

zarazaznan said...

peerrrgggghhhhhhhhhhhh....!!

background music tngkap cintun punye tak engat kakjah neh..!!

bikin hati zz flashback zaman kegemilanganku!! muaaaahahaha..

||alis|| said...

ooo...
kesimpulan tersimpul:
kemboja: ingat dose (bak kata cok)

kemuning: tuh umah aku ada 2pasu, bunga dia mmg wangi, buahnyer boleh buat tembak kuceen gatal!

sundel malam: itu macam ek rupenyer? kalu kat dewan org kawen lain yer rupe rupe bunga dia..

Ungku Nor said...

ekau tanak tanam pokok bosa kek dopan gumah cam den ko Jah?
den ado anak eh ni..setakat tanam kiri-kanan luar tembok kau tu kan..mang dah macam pintu gobang sri menanti dah tuuu..;p

kakngah said...

osah murah eh lak ai. kok ke sini, maun 7 hengget 1 pokok. money plant budus tu... dapek la limo inggit. jah, awat pokok sundal mlm hang lain dr cheq punya... cheq punya... ala2 daun bwg tu. sebijik cam dlm cito PHSM... ekau punyo tu pokok sundel bolong kot...

Tijah Lawa said...

KV, yer. Aku cuba utk menghasilkan oksijen lebih di persekitaran rumah aku. Huhuhu

Zz, tau tkper!! Ala2 cam 1st time gi deting kan???

Alis, sundel mlm ada byk jenis nok. Yg tinggi2 cam dlm citer maya kerim tu lain spisisnyer. Yg aku minat yg cam gmbr tu…

KD, buleh yo…tapi kang kucen lak dtg berak kek situ. Huhuhu.


Kngah, pokok sundel tu mcm2 spisis eh kak. Yg tinggi2 cam daun bawang tu sey tak ghoma na.

xiiinam said...

ckLah tgh cari Sundal Malam yang spesies Lily tu....yang macam dalam Cerita Pontianak Maya karin tu....susah nak cari di tanah rendah ni..

Tijah Lawa said...

cklah, tu la. stok pun kureng kak. asan pun cakap pokok tu tak buleh paneh2 bona. daun dia yg cam bawang tu mudah layu...

lorongsetia8 said...

KJ, umah saya ada 3 btg pokok kemboja, pink putih merah. mai lah amik kalau nak! hehehheee...free of charge.

saya pon dok gila gardening lah KJ, addicted! dah dok sg buloh nursery belambak2...geram nak angkut semua jenis pokok hehhehee

Syaiun said...

Assalamualaikum, saya berminat nak membeli pokok kemuning spt dalam blog puan. Beli kat mana tu?