May 5, 2009

i know what you did last summer...

ini adalah antara pokok kesayangan saya. saya sedang dlm proses utk membonsaikannya. nama saintifiknya saya kurang pasti tapi tak mengapa. nanti saya check jabatan perhilitan ya?
kenapa saya sayang dia?
sebab dia sangat cantik. daunnya berwarna putih kemerah-jambuan dan tidak berbunga. spisis ini juga setelah dibonsai adalah amat mahal harganya. mana la tau kan? boleh gadaikan saja pokok ini ke JPJ jika tiba2 tiada wang semasa hendak memperbaharui cukai jalan.
dah lama tak hujan...
maka petang semlm saya & anak saya telah keluar ke halaman utk menyiram pokok2 bunga kami yang cantek & merimbun itu.
sedang membelai dgn penuh kasih sayang tiba2 saya nampak sesuatu! besar-besar. gomok-gomok. banyak pulak tu. saya rasa sgt pissed-off. terpaksa menggunakan copstik utk membuang mereka satu persatu...
piah...
tolooongggg la...

jauhkan diri dari pokok mahal itu piah!

p/s: terok kan piah tu?

* piah adalah nama lain bagi beluncas. nama saintifiknya adalah Trichoplusia ni (Hubner)(Lepidoptera: Noctuidae).

65 comments:

||alis|| said...

euwww...!

||alis|| said...

haha...1st..

||alis|| said...

ahahhaa...

sakit perot aku nih ha... amek sekor2, kumpol.. buat 2bahagian...pastu buat laa beluncas 3rasa... esok nyer plak buat cucuq tambah ngan daun kunyit..


huhu..

||alis|| said...

kak jahhhh....

follower ko dah 234, lawa angka dia ;P

Tijah said...

alis
aku lagi eeuuwwww tgk profile ko dgn bunga selit ditelinga tu. 3 rasa? ok. ko buat food testing ye?

Mas said...

halamak......kelakau lah. Tapi beluncas tu ada gomok cam piah tak? Piah kurus jer kan? Dah check sepan dia tak? Wakaka

Diva PariTs said...

gebu2 ulat tu! kak jah pun minat bonsai ke? kat sini mahal yg kebaboom ok!! ble dpt 50jibik kuali tefal!! *nangessss*

My Spirit Finger said...

Trichoplusia ni (Hubner)(Lepidoptera: Noctuidae).

sangat arnold susah nak eja!

Cik Pah said...

hek eleh.. tadi tgk baru kluar entry nih 3 min yg lepas.. ingatkan aku lah 1st skali dah no 7..pantas betul ko alis

||alis|| said...

belog kakjah belog PANAS cikpah! ahahaha!

F A R Y N said...

belunceh masak sup sedap kan kak?
sila la masak...ahhaaha

suezensuzanna said...

eee....geli je

miSz.haNie said...

pasnih akak buleh bukak ladang ternak beluncas..
buleh buat duit tu..
hahahahah

joegrimjow said...

macam maggot!!

manusia~normal said...

agak2 eh kak jah..pehni ko guno balik tak copsetik tu wat makan???eiiii..kombang plak kotak suaro den ni ha..
awas!!!
pehni sapo2 dtg umah kak jah, dio idang makanan pehtu ado copsetik, baik disiasat latar belakang copsetik itu dulu...ahahaha..

momguess said...

lorrrr
nok!!!
kalo ko picit kan
kuar cam 1 bunyikkk kan
pastu kuar air lendir nyer
huwekkkk

Mama-Danish & Sarah said...

memang sah pokok bunga kau sungguh cantik. pasal tu ulat2 ni gila meroyan kat pokok bunga ko itewwww.

KV said...

bulenceh tu pakai extra span mek speku!

paRi-paRi sYurGa said...

dah boley ternak beluncas...


tijah beluncas sdn. bhd.



hahahahha.


kak piah kompem jadi maskot.

hahahaha.

eddie dewanaga said...

beluncas ni kalau dapat, sepit dgn lidi, pastu bakar guna lighter...

bau dia cukup enak... tapi jgn tijah mkn pulak ye... ambil bau saja.

*mcm cerita 3 abdul tu!


...ni experimen zaman sekolah dulu masa kena denda cabut rumput tepi pagar skolah!

ashley said...

kakpah ternak siput..
Ko ternak beluncas Jah?

errrr dan sejak bila ko belajar BERBAHASA BAKU Jah?

Kizzy TF said...

cigu biologi saya dulu panggil:

BELUNCAC

sbb dia spisis mata sepet. :D

Ceera said...

bela la piah sekali, comel wat, hahaha...

sheila said...

dah mcm cendullah pulak dne tgk ulek tu kak

09892 said...

err?? perlu guna chopstick ke? tak boleh ke guna ranting2 kayu je?
awak geli ye? (sila baca dgn nada di Banting ya..hehe..)

oh..oh..nak masuk belog kan...kena la stylo!! .. saya suka! saya suka!

* chait! nak buang Trichoplusia ni (Hubner)(Lepidoptera: Noctuidae)ni pon nak pakai chopstick...huh!

kakpiah said...

no komen

cokolat said...

seswai.. piah beluncas berada di mana-mana! muahahahaha...

kakpiah said...

eh..
mana bleh tak komen..

jap..
aku tgh dlm kondisi keliru nih..

tetiba aku raser takot.. seram.. di ekori...

iskk..
ko phm tak nih?

kakpiah said...

hai cok..
ai mis uu...

julietchun said...

mkn idup2 tu bleh jadi ubat, kuatkan tenaga batin,kekekee

tasikmerah said...

buat beluncas celup tepung la jah....! hahahaha....



.

Signorina Syima said...

oowh.. kak. aku merindui mu...

kesibukan mencengkam kerongkong ku dari terus memberi idea menulis blog. ampun...

kak.. kalau ulat itu di depan ku... harus aku sembur ridsect dan pijak2 dia... geli!!!

kesian piah..

sayanghasni @ yus said...

cik piah tu pindah sana rupanyer..
dah puas menogel pokok2 i..
dia pi serang sana yer...
nanti balik sini, i piat2 cik piah nie..

he..he..he..cik piah ni bukan reti pokok mahal-murah..tau makan jer..

siggplus said...

kenapa guna chopstick? geli ke?

mummysya said...

Jah...

kenapa Piah rasa diekori....

Pelik tapi benar!!!

Yunus Badawi said...

ko hantar aje kat abg jual cendol kat tepi jalan tu. mesti bertambah berselera org minum cendol dia.

dulu org kata cendol yg sedap ni taruk cacing. sekarang pakai beluncas lagi kelas
hehehe

Tijah said...

mas
piah kuwos jer nok. dia tu tak cukup kabohedrat sbb asik mkn kat nando's jer. hahaha. matik la kena maki dgn piah nihhh....

divaparits
minat gakkk!!! skrg baru ada 3. ko agak2 buleh ker tulip tu dibonsaikan nox?

dzaza
yer. gigih aku mencari di google tu. takpe...kita panggey piah sudehhh!

cpah
alis tu mmg xde keje tu. ko tak tau ke dia ada shugededi tanggung dia? hehehhe...

alis
kata mak duduk di garisan khatulistiwa nok!!!!

faryn
sup kurang sedap. paling best sambal cili api potai. mkn dgn nasik paneh2. hoih!!! kau ingat den org vietnam?

suezen
tapi comel apperrr??? hahahaa

misz hanie
itu akak serahkan pada kak piah. akak tukang buat filing jer.

Tijah said...

joe
maggot lagi geli. yg ni agak comel kan?

bp
hahahaaa. sapo dtg kono la mkn pakai tgn. apo kau ingat umah den kodai cino nak mkn pakai copstik bagai?

momguess
lendir hijau cam hingus kan?? eeuww!!!

ain
diorang mmg dengki. cuba la mkn rumput ke haper kan?

kv
ahahhhh! tu yg nampak sehatttt jer tu kan???

pari2
aku tokei. anak2 beluncas tu piah jadi pengasuhnyer.

eddie
kau mmg metal bro. agak2 bau dia ada cam lamb chop black pepper tak?

ashley
kami mmg pencinta flora & fauna. hahahaa.
*err...sejak aku kekawan dgn ramai cikgu kat blog nih

Tijah said...

kizzy
haa...bio ko dapat brp???

ceera
bela piah tu buang karen jer nox. dah la high mentenen, kuat makan plak tu. aku syak dia bela hantu raya tu...hahahah

sheila
jom. aku blanjer ko cendol kat sebelah sikamat family store. hahahaha

zt
yer. aku takkan lupa nada tu sampai bila2. sakit tau nak tahan molot supaya tak tergelak kat situ. takut karang di cas menghina jer. hahahahahaha....

piah
hikhikhik. piah tak marah kan?? tijah guwau2 manjer jerrr.....

cok
pembetulan nok. kuncu2 piahhhhh. ko mana menghilang? nak tunggu aku buat n3 pasal ko plak yer? hahahaha

piah
aik datang blk?? kenapa? kenapa?? sapa ekori kau? misti ko byk dosa nih? hahahah

piah
kau giler kuasa kan niari?

yuyee cap limau said...

kak jah..siyan wehh kat ulat tu..die pon nk gak ghase kak jah nyer bonsai tu..

siyan kat kak piah beluncas..tapi xpe kak,umah die ada peti 3 pintu..

Tijah said...

juliet
kau jgn ckp kuat2. dengar kat yb kang. hahaha

tm
ahaha. guna ratio tepung yg ko bagi tu kan??? bijakkk!!!

syima
yer. setelah 2 kali piah mempergunakan aku. kini aku membalas dendam kesumat. wahahahhaaa.. sukerrr!!!

yus
aku syak skrg ni dia dah berubah jd kupu2 mlm. sbb niari aku tgk ulat dah takde. tinggal kepompong jer. hehehe

sigg
bukan geli. takut gatal jer. hehehehee
*ayat ego....

kin
mungkin piah adalah bekas pembunuh bersiri maka terasa diri diekori??? hahahaa. ko jaga kawan dgn piah taw...aku dah dpt invitation ko tadi. tengs insyaallah kalu xde aral melintang yer....

yb
tapi kena stok yg segar dr ladang la kan? kalu tunggu 2-3 hari takut dia tukar jadi kupu2 mlm...

Tijah said...

yuyee
1 peti tu khas utk makanan exotic ko tak tau tuu????

Yunus Badawi said...

ko buatlah ladang ulat tu tijah. Boleh mintak khidmat nasihat dari kts sbb dia pakar ulat hehehe

psst - saya tak makan ulat mcm cakap juliet pun dah kuat!

mugiwara said...

biarkan je la...
dh besar nnt, jd rame2~
dia akan jadik penyeri taman saudari juge...

biar berkorban sket....
nnt pulangan nya lebih besar...


kan hidup ini ada hikmahnye...











erm...sesi kaunseling ni free of charge. untuk permulaan. sesi percobaan. hihhi~

afiq said...

aku geli okeh!

iina said...

cian piah terpaksa merempat kek pokok bunga ko tau jah.. udah ler dia tuh kurus yo org yo.. takpu piah.. akak bawak kau dtg sini.. ko duduk ler kek mano2 pokok pun akak rela jek.. peh nie akak bawak ko p tgk bunga tulip.. ekau makanlah puas2 no hal ye ;) ahaks

SHIMI said...

bukan ker nama ulat tu MEON

Tijah said...

yb
aku moskel nih. kts pegi mana ah? mana ko dah sorok dia?

mugi
nak menitis air mata bila dengar konseling ni FOC. mcm tak percaya jer...

afiq
apa benda yg ko tak geli nox?

iina
ala..piah bukan mampu pun nak ngesot jauh sampai ke hujung benua sana....

shimi
mungkin jugak. ulat yg jantan kan???

julie^beth said...

piah piah.. memang ler itu makanan ko kan.. cube ko carik makanan kegemaran lain.. takla susah kak tijah nak korek2 buang ko all the taim.. cheh

Tijah said...

julie
sejak cekodok dia rentung aritu dia dah tukar selera kot kan?

Yunus Badawi said...

pantang tak nampak anak dara tu ko tanya aku. Ko ingat dia bini muda aku ke tijah? adeh deh deh

psst - ada dia baru balik kerja. Malam nanti dtg lah dia tu ke rumah ko ni. Kalau dia sampai ko roger aku. Kalau dia tak datang rumah ko maknanya dia singgah rumah aku dulu hehehe

Tijah said...

yb
tengok? caner aku tak tanye ko bang? ko sorang jer hapal skedul dia taw. adeh deh dehhhhh!!!

akakkkk!!!! naper yb akak ni bila bln mengambang jer dia jadi cenggini nih??? hahahaha

i.am.belle said...

haish tak boleh bla ler menatang lembik lembik ni. goli den.


aku suka tgk pokok bonsai. wonderful! hoho

Yunus Badawi said...

alamat space cop @ gaban sedang menjalankan tugas!

ko jgn nak speku. Tak baik tau tijah.

aKu buDaK CiWeK said...

~goreng pun sedap tue!!huahuahua!!!

Tijah said...

belle
aku pun suka bonsai nih. bleh ralit woo kalu belek daun2 dia tu satu2...

yb
aku menjalankan tugas demi keamanan sejagat yb. hehehe

budakciwek
boh potai sket kan???

kakpiah said...

cilakak ko jah..
ko bahankan aku cecukop ek?
naik juling bijik mata aku baca sesatu komen kat sini!!

uwaaa!!!!

sib baik kak iina ada membawa udara sejuk dr glasgow utk meredakan sket gerora nepsu api amarah aku nih..

tak per jah...
ko tunggu...
ko tunggu la..
hmpfff hmpfff hmpfffffff......

Tijah said...

piah
abes ko bahankan aku tape kan piah? haa... penah dengar tak fanton dokrat ada lori ada bas? wakakakakaa. mak sker. mak sker.

lebiu piahhh!!

rizz said...

hahak ulattt yak33333333

Alicia said...

hehehe...celah jap....sian piah ye..tak pe dek..akak ada!!!!!!!!!hidup ranjer perkasa!!!!:p

shija said...

wiiiiii aiiiiii!!goli eh!apo lak cam cendol goman ulek mulu umah ko tu nok!

Tijah said...

rizz
nak ker barang sekor duer? hehehhe

alicia
piah tu kalis cerca nox. takpe. hehehhehhe

cija
apo ulek bulu?? tu belunceh namo eh. kan? kok jatuh lam cendol leman dawi sikit tak perasan tu doh...

Teacher said...

Lovely photos of piah.. love them

Tijah said...

tic. yeah..piah is fair n levli...

vidadarisakura said...

goli den.




haha

(eh betul ka gremer aku kak?hee)