Jul 24, 2009

jalan2...

umang aih lotih eh!

akak baru je balik dr expo agro biotec kat paroi tadi nih. pagi2 lagi akak dgn cem dah ke sana. sampai je bfast siap2 dulu pastu baru sambung jln2 cuci mata.
(gigih nih...balik2 je terus yb tijah tu buat laporan parlimen kan?)

alaahai! sumer pakcik tuo2 yo...tak ramai lak abg2 yg kendo eh.

niat akak cuma 1. nak cari anak rambutan...nak tanam blakang rumah. maklum la akak rumah kampong...ada la tanah sket kat blakang tu takat nak tanam 8 btg balak tu buleh je.
ini lombu. sapa tak kenal sila terjun di plaza masalam.

best jugak bela lembu ni kan? kekadang akak rasa...jiwa akak cam ada kemistri je dgn hal2 penternakan & pertanian ni. cam best je deal dgn binatang & pokok2 ni kan? takde birokrasi. tak bersungut. tak kuang hajar. tak byk kerenah. paling busuk pun...taik dia je ko kena cuci.
berimajinasi pegi kebun tabur baja pakai cenggini!

lagi pun misti akak byk seb duit nanti. takyah bazir duit beli baju keje. takyah beli kasut selalu. takyah pening kepala hari ni nak match baju dgn tudung apa. tu yang kekadang kita tengok cina2 kebun tu...pakai selebet je tapi duit berkepuk2. (penah tengok apek pakai suar katok bawak envelope coklat...masuk PMB buat cash investment 30k). org kita lak...agaknya kalu dapat 30k tu terus zas ke milan soping ek? hahaha! agaknyer la...akak tak penah lak buat!

wehhh! apa yg kau membebel nih. duit diorang...diorang punya suka la.

ok. sambung lagi...
ini pulak kamben. osah pemaleh eh. masing2 terbaringgggg yo mcm org dlm pantang.
ini oked. 2 pasu 40 hengget. tapi akak tak beli pun...tak minat oked!
lawa2 oked eh. tak teringin ko kakpah? sampai 28 jul ni. bilo laie nak paw atok tu...
eh ehh! kawan akak pun ado la...
hasil rembatan. 1 rambutan gula batu (gerenti manis, kurang berair & lekang katanya). 1 lagi rambutan anak sekolah. tatau apasal nama dia mcm tu. tapi abg penjual (hensem juer) tu kata rambutan ni saiz dia kecik2 pastu duduk rapat2 macam budak2 dalam bas sekolah. bleh?? bleh la. sbb ko ensem aku beli jugak la sepokok kan...

p/s : kak erna. tadi sey datang booth akak tanyo anak rambutan tapi takdo. yg ado manggo yo. akak yg kocik2 tu ko? hehehe!

59 comments:

hantumakan said...

aku suka la xpo agro tuh besh, laki aku pon mcm ko, tpi dia mcm suka kat kambing tuh kambing boer ko apo.. semoga rambutan ko sihat walapiat, 5, 6 tahun lg bleh le ko makan dia.. :)

kakpah said...

Osah cantik e oked tu jah. tapi maleh dah nak bolo oked ni. boli2 mampuih. boli2 mampuih. bolo lombu lagi baguih. (sok mampuih lak lombu kehkeh..)

mamarempit said...

rambutan tu..3-4 taun dh leh mkn buah eh....

Kek umah 2 pokok yo...jadik la...

tasikmerah said...

jah, anak laici tak do? aku minat buah laici.

:p


.

mama iqa said...

paroi kek mano kak? kek stadium ko? sok den nk poie sano, umah acik den.bleh jengah2 apo yg ado nnt (haha..jgn gelak ek.ni org johor dok n9 try ckp n9..hehe)

♥cybermummy♥ said...

errr !!! cam tak berapa paham apa yg pengulas sukan berkata2 . Tapi saya sukaaaa .

QasehessaL said...

kat paroi yo???
ujung bulan ne balik ley pg
hehe

adibah said...

Jah, anak bujang orang takdo??

*hihihiks (giggle2 manjerr... ekekek)



+pitammm!

lulu jr said...

kalau abg tu tak ensem, akak beli tak??

Hidemichi said...

aku tau kenapa burung tu ko mengaku kawan!hahaha

Ms.Lilies said...

sok2 dah lebat buah ko buat kenduri rambutan ye nok...

tingat pokok rambutan kat umah mak lang ku....huhuhu...balik kg...lepak bawah pokok sambil bergosip sambil makan moktan

Mak Ton said...

bestnye dpt bertani...
seh nye umah xdo kaw...
kot kalo tanam pokok moktan nih.. mau nye pocah simen..
akar tunjang kan pokok moktan nih??

atty's said...

apsal den nengok burung tu monyok yo...ko suh dia bawak ko roung2 .eh ..

azreen said...

jah ko beli pokok rambutan tu sbb abang tu hensem ker atau sbb ko mmg nak tanam pokok rambutan ni....ngeh3x

ashley said...

Jah,
boot tu cantik.tak der dijual ke Jah?

kalau ko pakai cam tu time membaja pokok moktan, nescaya habis lerai daun daun nya!
tokojuit pokok moktan tu Jah..

kambeng boer senang ke bela Jah?
takut mudah semput...
ujan sikit,dia dah sesak napas..

smile..

shuzana said...

kak..pokok durian ado tak..?

rizz said...

tabur bje pkai booth heel ktnya hahahaa

Tijah said...

dalia
tu gamba tu kambing boer la tu. mmg pemalas lipas kambing tu ko lepas pun gerenti tak lari jauh punya. rambutan tu tunggu setaun jer weh. rambutan kawen tu...rendah jer spisisnyer


kakpah
biaso eh maso boli kemain bebungo kan? lopeh tu nan ado. takpo la kok lombu mampuih pun kak. buleh buek bisnes daging salai lopeh tu. hahah


mama
takyah tunggu 4 taun der. dier kata setaun jer. hahahaa. tak berbuah kalu aku carik balik budak tadi tu...


tm
laici takdo...laicikang ado tadi. dah siap peket2 dlm cawan. ado ais sekali. hahhah. kemain loyar buwok kau kannn???


mamaiqa
a'ah. dekat dgn stadium tu. dekat bekas kem tinju dulu. sebelah mobil...ada jer belon byk2 kat situ...misti jmpa punyer. cakap n9? buleh laaa....(sambel golak guling2 nihhh...)


cybermummy
hahahaa. buat2 paham jer. takpe...kite tak marah derrr. (wah tiba2 ckp KL)


qaseh
a'ah kat paroi. eh. tapi sampai 28hb jer taw. lambat2 nanti tinggal kandang kambing jer la ada kat situ. heheheh


dib
ada nok. tapi tadi aku tgk dia dok bersimpun kat astaka main batu seremban. ada pertandingan...lentik jari dier nok. errr..caner tu?


lulu
kalu x ensem...mungkin tak beli kot. option byk tadi.hehhehe


hide
ahahhhh! kau mmg alert nok! hahahah

Tijah said...

lilies
bergantung pada kelebatannyer yer nok. kalu bebuah sedahan jer...aku belasah sorang je la pastu buat n3. hahhha. keji.


makton
kok sampai pocah2 simin takpo la. boli yo kek kodai baru 3 hengget sekilo. hahahah


atty
sbb dia tgk saiz aku yg dia monyok tu. kalu dah naik konfem dia mati sesak napas terus. hahhaha


reen
kalu ikut prioriti...
1. abg ensem
2. mmg nak beli
3. hahahaha


ashley
alang2 nak berladang tu biar cam mc leod's doter tu kak. ber boot topi koboi sumo. hahahaa. kambeng boer diorang ckp tahan lasak. bleh dok dlm kandang yo. sonang jago. ontah la. nak tanyo...tadi dtg pagi bona org yg jago kandang tu pun lom sampai laie...heheheh


shu
ado. tapi xleh beli...dlm tmn xleh tanam. hehehe


rizz
habes la terbenam heel kann???

mugiwara said...

patne,
musim buah pasni leh a terjah kebun rambutan tu...


ala...patne, sebakul dua je...
boleh kan?

::narita:: said...

wah...
org balik nt merasa la mkan rambutan akak ek..
org nak try yg anak skola tue..
sb org nt cekgu kan ahahhaha..

iina said...

den raso kalau ko pakai kasut gitu poei kebun den raso kaki ko terbenam dah takleh angkat dah.. trus ko kaki ayam yo wakakakah.. nasib baik anak sekolah.. kalau anak dara.. janda ke lagik haru.. mntg2 abg tuh hensem ko boli yo walaupun itu hanya kata-kata janji manis yo hehehehe

::@FiQ said...

rambutan budak skolah tuh bosa2 la.. apo lak kocik2..
penipu bosa abg tuh..
waakakkaka

Tijah said...

mugi
evendo ko patne...blm tentu dapat sebakul duer. sebijik duer mungkin. wakakkaaa....


narita
bulehh! kalu konfem sedap nanti bleh suh pakcik tukang kebun skolah tolong tanam yer?


iina
hahaa. janji manes jugak. no talipon dah amek. kok tak manih...tak bebuah dlm maso setaun siap deh. hahahah


afiq
yg den boli ni budak skolah doboleh taun kebawah. yg kau ado tu budak skolah menongah. wakakakaa.

Hezesuze said...

haaa apalaie pegiler tanam cepat pokok rambutan tu...mana la tau thn depan bleh le jamu weols kak jah oiiii...

kucingorengemok said...

lembu tu sekali tgk ingatkan unta! siap bonjol-bonjol gitu...

qishie said...

nanti pokok rambuta tu dah berbuah...
akak roger2 la yep..heee..

pulasan tak tanam sekali ke kak?

ZARA 札拉 said...

kak, kamu ada beli telur burung unta kak?

Tijah said...

heze
nanti aa...tanah hitam tu tak beli lagi. hehehhe


kog
kan? siriyes besar menatang tu. sekali tgk mcm seladang pun ada.


qish
pulasan kureng minat aaa pulak. ko jer la tanam yer? hahaha


zara
telo unta tiada dijual disana dik. brg unta tersebut hanya utk display sahaja. hehehe

erna said...

alahai...jah ado datang tadi yo...akak tak kocik do jah,bosa...dok kek mejo yo tadi...pakai baju biru...terimo duit yo tadi...akak ado bawak anak sekolah 2 pokok khs untuk jah....tapi sampai sudah tak do jumpo...bukan tak jumpo kan,,,tak konal he he...anak sekolah tu...orang sebut, kok orang pertanian...sebut.R191,main no.yo...anak sekolah memang lagi sodap dari gulo batu..bilo jah kato nak dtg akak bwk khas untk jah yo..memang tak jual pun....apo jah tak boli pkk pulasan..yg tulih p66 tu,,sodap...maneh boto buah he

Tijah said...

kak erna
laa...ado ko kak? tadi tanyo kek akak yg kocik2 tu dio koba takdo. di rekemen eh sey boli pamelo tu pulak. tapi sey mmg nak poie laie ahad ni. sokgi tak dapek ado hal. carlos suh boli anak rambutan gading lak. hayolah!

erna said...

kot ikut an,memang le tak jual..tapi bilo akak baco blog kato jah nak.. akak mintak akak yg kto jah kocik2 tu bwkan..sobab akak pg tadi dari ttj,dio dari opis.R156(rambt.gading)memang dah abih.manggo MA224 yg ado jual tu pun o.k jah.kalau boto jago e,berbuah tak ikut musim...tapi pert.punyo memang nampak pokok e kurang cantik la..dah tnm..bolo elok2 cantikla deh...tau yo la kan,kalau swasta tu...dio jual duit dpek kek dio.org kojo gomen ni...jual mcmmano pun dapek gaji yooo..

Tijah said...

kak erna
iyo ko? cantik gak tu kan. sey manggo tanam tang bijik eh yo. dah tinggi dah tapi x bebungo pun laie. hehehe. 2 kali gak raun cr booth akak tadi tak jumpa. last2 time nak blk tu ternampak byk gerai jual pokok sebolah parking tu. tu yg singgah tu. osah teponce eh kan? situ lak lotak eh. hehehee...

cik said...

Tijah,

anak sekolah tu memang best! ada 2 pokok kat rumah tu.. rajin & ramah betul berbuah

xiiinam said...

Kalau berbuah sok panggil ckLah ....kita panjat sama-sama.,...

su said...

sok2 rambutan akak dah mencolah, jgn lupo kek sey yoh! hehe...

faiz said...

jah - cek bekenan la plak dgn pokok orkid tue...nie kalau bwk my mum nie sure memborong x hengat dia.hehe..btw, sok kalau pokok butan tue dah bebuah, jgn lupa kengkawan ek....

~salwaredzuan~ said...

eiii comeyy nya lombu tu..agak2 klu buat lombu rosemary sodap tak kak? kem slm kat lombu tu yerr

Tijah said...

cik
kan? org jual tu pun ckp centu. takat kek umah takyah tanam byk2 der. sepokok dua cukup sbb dia lebat kan?


cklah
hehehe. cikgu skolah panjat pokok anak sekolah. gitteww!


su
yolah! kok byk sok buleh kito buek tart rambutan sekali kan?


faiz
oked dia mmg cantik2. bunga besar2 kalerful. byk gak spisis yg agak rare tapi tu la. mak lak tak minat. hehehe.


salwa
waaaaa! nak nanges mak dengar lombu rosmeri. harus perlukan bantuan masa nak lumur rosmeri cecelah kulit lembu tu kan? ko, cok, wakzu. cukup aaaa..kita 4 org. huhuhu

AZANI said...

jah:anak tomgkat ali takdo ko, eden nak tanam dalam pasu ,lertak dalam kelas.

||alis|| said...

humang aih nak pakai ala2 cowgirl yo taim nak tabur baja?! seksi nok.. seksi... kekekeke!

mutan anak sekolah sgt mudah berbuah. tanam dlm 3-4thn dah kuar hasilnya.

bagus kak berkebun bertani nih. kuar peluh tino ngan jantan, takyah nak pilates segala ;D

~KAK AZZ~ said...

ekekekekekeke......klaka lak baco komen korang ni....

kek ghumah akak ni haa molampuh pokok mottan...ponek mek amek nyapu daun ehh...bilo la gak ehh daun tu nak tuka jadi duwit omeh...
jonuh jampi dah ni...hehe...

Cakap Kosong said...

yb tijah katanyer...:p

Ungku Nor said...

rembutan anak sekolah?
tu la deh rembutan kek gumah den tu haa. memang buah eh kekocik peh tu tak bapo nak lokang.
den ingat an pokok butan den tu tak cukup bajo ko apo..
kosan eh mang cenggitu lumrah alam.

pehtu den nak komen tang entri yang ekau malu bilo festaim nak jumpo tu..
den tengok ekau oke yo jumpo den aritu?
takdo kensel-kensel pun.
sekarang ni yo lah yang payah nak nak deting mo kau.
den dah sampai dopan pintu pun kau sibuk nak terberak bagai la..

lalalala ;p

Tijah said...

azani
ada rasanya...nanti aku check yer. esok aku nak pegi lg bang...


alis
ahahh...tu seb baik aku tak cakap nak bela kuda sekali. hahaha. bosa hajat nak jadi cowgirl kann???


kak azz
osah byk pokok eh tu kan? akak dok mano ni? ado kobun sekali ko?


ck
hahahaa. aritu ada org ckp nak calon aku jd yb musim akan datang nok...ko undi mak yer??


kd
iyo...tak cukup bajo la tu. dah tuan eh asik kulu kilir yo kojo. hahaha. alaaa...nak wek cano kak, dah taik tu tang ujung tanjung tem tu mano buleh tahan. tu seb baik den tak cherry berry. wakakakaa...

~KAK AZZ~ said...

haha.....akak dok pelda skang ni....kobun tu takdo la dohh....tp pokok mottan ni ponuh la kiling ghumah....tu lom campo yg dah kono tobang laie tu....mano dongan pokok pisang ehh....pokok koladi ehh....dh mcm utan dh kwsn ghumah ni....

nyamok jgn kigho la...lompang lompeng kono lopuk...hehe...

eddie dewanaga said...

Jah, kak ungku punya blog takleh masuk ah... lu komplen beb sikit dgn dia...!!!

Tijah said...

kakazz
best aa tu. sey mmg suko dok kampong sonang nak becucuk tanam. pokok keladi? wii ai buek asam podeh kemain sodap tu kan? *tibo2 lak meleleh elio...


eddie
nanti aku bagitau. blog org pemalas update mmg centu kot? haahaaaa...

KV said...

pokok moktan kerok nyor takdok ko jah?

naqiubex said...

Ini nampak best... kalau ada lagi rasa nak pergilah..

chronicles of angelzz said...

x panas ke tangan akak nak berkebun?
hopefully smua menjadila yerk..

Tijah said...

kv
kerok nyor takdok nok. air nyor yg isinya dikerok ada byk la tadi. hikhik


naqiubex
mmg best! lagi2 bleh rasa buah2an secara free. kenyang sudahhh! hehe


angelz
setakat ni ok. pokok bunga mmg merimbun...tapi buah2an ni la baru nak try. heheheh

Yunus Badawi said...

Kalau dah berbuah rambutan ko tu jgn lupa jemput aku merasa buah2 tu. Aku nak tengok sejuk ke tidak tangan ko ni hehehe

Tijah said...

yb
kalu x jadi.. aku beli kat kedai je la bang...hahaha

dude said...

wow!
gila ah..
petani moden..
er.. dikira petani ke kalo tanam rembutan..

macam banyak unsur ke'gatal'an je kat entry ko ni kak..hahaha

Tijah said...

dude
hahaha. biaso la gatal2 kat sini. jgn gatal2 kat luar...tak baek taww!

lavender said...

nak carik ar rembutan anak sekulah itu kerana abg yg jual itu hensem... kan kak kan?? kan??

AdiHana said...

kak, dah jurujual hensem, maka harusss la beli kannnnn..
nampak sgt napsu mengatasi segalanya ahaks~

Tijah said...

lavender
yer...beli 2 pokok jer. tapi saja dok situ lama2. kehkehkehhhh....


adihana
itu biasa dik. maklum la..akak kan straight! wakakakak...