Aug 25, 2009

kisah seorang makcik...

tersebutlah kisah...setiap tahun di pasar ramadhan TTJ. ada la sorang makcik ni (cija, kau misti kona makcik yg den koba ni kan?)

beliau punyai pakej lengkap...

  • muka masam - hanya akan senyum pada org2 yg dia kenal saja. jiran ke...kawan2 ke...
  • bapak slow - nak sodok kole kacang tu pun amek kelajuan 5 kilometersejam
  • kurang pikap - ko kena nyanyi 4-5 kali tepi cuping telinga dia seblm dia paham ko nak kuih apa
  • cepat lupa - eh! kau bagi acik bapo inggit tadi? eh! kau amek kuwe bapo kopeng tadi?
  • gelabah - cuba ko hurung dia 3-4 org sekali hadap misti dia tak tentu arah kejap pegang pisau, kejap pegang duit, kejap usik plastik

tapi tu la tu...

walaupun begitu, dah bertaun2 jugak la kitorang ni mengadap dia without fail. nak buat caner kak. nak buat caner bang. nak beralih ke gerai lain mak tak sanggup. sbb kuih2 dia semua sedapppp nak matiiii!!! nak2 popia basah tu.

siriyes terbaek dr ladang wokk!!!

wii aii! buleh stress wooo bila teringat balik muka makcik tu...

takpo la cik. walaupon muko acik garang mcm simon cowell nak menghamun org, sey totappp sukokan kuih2 acik yg sodap tiado tolok banding eh tu...

69 comments:

::narita:: said...
This comment has been removed by the author.
::narita:: said...

beshnyeeee popiah basah...
nak ckittt kak..

selamat berbuka kak tijah ;)

~salwaredzuan~ said...

mana aci...bikin org terliurrr...smlm bli popia basah kat bazaar area semarak..hampesss ajerr..td g cari popia basah kat bazaar gombak, dh abis laa pulak..uwaaaaaaaaaaaaaa

Ms.Lilies said...

sini pun ado nok! sgt menjilat anak tekak...sedap..tapi hazab kalo dtg lmbt kena beratur panjang

SHIMI said...

ekau nih..
buek den kocor air lior jo..
ekau dah nak buko, den ni ha tongahari torang berdorang ni...

sabar yo la, bila den nengok popia basah tu

lulujunior said...

kak, bakal mak mertua den orang TTJ. nnt den tanya, kenal tak acik muka tosei tu? :D

Signorina Syima said...

kak... ni dinamakan memuji sambil mengutuk secara tak langsung...

mengata orang dibolan pose tak baik...

iina said...

Jah apo kato ekau kojo partime ngan makcik tuh.. wakakakah musti dia ye service tiptop.. ko pun dapek duit lobih.. plus dapek popia basah lobih2 laei

saya lah said...

saya anti popia basah walo dulu amat suko.. huh!

ashley said...

Laaa ish Tijah eh..ko pekena popia basah, hari ni lak aku pekena POPIA goreng.... telepathy betui.
tapi AKU BUAT sendiri..
he he he..
oh dah Isya'..chowwww dulu!

salammmmmm...

Fatul Akrul Ramli said...

haha.
bese la tu kak

paRi-paRi sYurGa said...

akak nyanyi lagu ape kat telinga makcik tu?




hahahahaha....

bungacahaya said...

Kak Jah konpiden yo kan acik tu baco blog....hahahahhaha.

Kok baco pon apo lak salah eh kan? Kekdah eh blog masing2...suko ati la nak tulih apo2 pun kan?

moon said...

Sama pulak selera kita malam ni jah makan popia...agaknya muka makcik masam memang sedap buat kueh. Kat PJ old town ni pun popiah dengan karipap dier memang sedap tapi tang muka...sabar jelah banyak2 cam hampeh!!

yuyee cap limau said...

mak aih..kite rase kan kak
dengan kemasamam mukenyer la
maker denganitu kueh beliau sangatla shedap wa cakap luuu..huuhu

erna said...

jah,memang golak bosa akak baco n3jah ni..dan buek an akak toringin nak poi pasar ramadan tu...dah 3 thn dok ttj ni,tak do poi lai jah...cik abg akak yo poi...apo dio bwk blk itulah akak mkn.lopeh ni,,,akak nak poi cari mak cik tu,,,sobab jah dah tolong iklan kan gerai dio..

ryurisora said...

ahaha..klako la akak ni. bes bes.hehe

Tijah said...

narita
selamat berbuka. ko msak apa niari?


salwa
popia basah ni bukan calang2 org bleh buat sesedap rasa kan? inti kena cukup basah, kuah kena cukup sedap


lilies
jap jap. aku tgh imejin caner menjilat anak tekak ni. iskkkk! kau no ponnnnn...


shimi
yo ko? hehehe. mintak mahap la. dah selosai dah haaa. hehehe


lulu
misti dio kona. acik tu femes tu. kuih eh mmg mantap2 belaka. adoiyai matik la kalu suku sakat dio baco nih


syima
takpo la. lenkali aku sound makcik tu depan2 yer? suh dier senyum sket lenkali. hahaha


iina
silap2 den yg tergigil2 kono joling dgn makcik tu. hahahaha


sayalah
apo pasal skrg sudah anti? ada bad experience kah?


ashley
ko buat sindri kak? rajinnnyer. tapi kalu beli mmg tak puas makan kan? inti ko buat caner kak? nak la resepi...


fatul
mentang2 kuwe dier best in town kannn? hahahah


pari2
aku nyanyi "senyumlahhh...senyumlahhh ahaiii cik mek molekkk"


bungacahaya
tu la tu. kok macik tu baco harap2 eh lepas ni impruf la kan? hahaha


moon
sbb sodap la sanggup bertahan tu kan? kalu tak dah lamo chiao cari kodai lain. hahahh

faiz said...

nak buek camno jah oiii...sodap punya pasal..makan hati pun x per..hahaha...

cokolat said...

akupon sama.. tak kiralah makcik tu muka cam haram skalipon, tak meswa pelanggan.. tp kalo kuih dia sedap2.. aku tahankan lah diri pergi hadap jugak. mmg tak berani nok nak bertukar orang.. nanti lagi rasa mcm nak membunuh orang je ujung2!!!

Tijah said...

yuyee
dia cam contra dgn kuwe dier kan? muka masam = kuwe manis. hahahaa. byk la teori kau...


erna
hahaha. tp siriyes kueh eh sodap2 kak. kole kacang, seri muko, badak berondam, bingko ubi, kuwe koci. pendek kato sumo2 eh lah. tapi kono copek sbb kuwe eh copek abih...gerai eh tak jauh dr pagar tetongah tu. bolah kiri...


ryurisora
umang aih payah eh nak taip namo kau ni. hahahaa...


faiz
tu la pasal. kok acik tu ado jual potugis egg tat sekali lagi la aku sayang walupun sekadar bertepuk sebelah tgn...huhuhu


cok
aku stuju tu. kalu tak takkan aku sanggup bertaon2 ngadap makcik tu. kejap kang dia ok. kejap kang dia cam nak telan org. hahahah. sabar jer la yer makcik...

eddie dewanaga said...

mungkin dia letih... dari pagi berdentum dentam kat dapo...

adibah said...

nok.. adakah kau dah dimanderem oleh makcik ittew?? *sangsi neh...!

joegrimjow said...

cepat abes kat bazar
buat la banyak!

ai said...

Kat umah aku ni pon sorang makcik SEPESEN gak ngan ciri2 yg kau kabarkan tu! jual putu piring...

Terpaksa gak aku adapkan sebab sedap gilos... :P

Yunus Badawi said...

tiap2 tahun ko beli kuih dia, belum boleh kira member lagi ke?

Umie said...

kalau sodapp sangat pe kata ko poskan kat aku nokss???

hohohoho

~0~ said...

xpe kak...janji sodappp, ku santap ajo..xsodap ku santap juo sambil membebel xpuas hati...

lupekanje said...

alahai tijahh..makcik tu punya la vangger dpt komolimen dari Tijahhh.

kakngah said...

den ghaso la jah.. ciri2 yg tersenarai ittew.. adalah pelaris acik tu... kok tak.. xkan la sggup hurung acik tu kn... makin dio masam.. makin sodap.. makin ghamai org boli...

Ayda said...

acik tu maso kocik dulu... troma Jah.... tu yg tak bulih sonyum tu

ymn said...

ada bbrp kemungkinan ..

1 - pembeli & Penjual - ada connecting bau bau bacang

2 - pembeli da kencanduan popiah dr si macik hahahaha

3 -tiap2 tahun gerai ada kat depan .. Si pemebeli malas nak tawaf ..beli je yg kat depab ..senong citer ..hahahaha

ztzett said...

ko...aku rasa makcik tu kene maintain masam sbb:

nanti kalo dia bermuka manis,
dia takut orang suka kat dia, pastu orang ayat dia,
pastu dia cair,
pastu dia bagi free je kuey2 dia,
pastu dia rugi...

baik dia masam, sbb dia masam pun, orang cam kau dtg gak beli kuey...

suka tak teori aku?

*babe, aku baru ingat nak buat "kisah seorang makcik", takpelah...ko jalan dulu... ;)...ngeee...

Cakap Kosong said...

aku rasa nak bakar jer seme param kat s.alam , semua tak sedap...nampak gayanyer petang ni..terpaksalah aku mencemar duli ke dapo..huhuhu!!

Cakap Kosong said...

aku rasa nak bakar jer seme param kat s.alam , semua tak sedap...nampak gayanyer petang ni..terpaksalah aku mencemar duli ke dapo..huhuhu!!

Cikpid said...

erm..terliur...

kakjah..amiklaa gmbr die secara curik2..hahahha..nk gak tgk garang camne..

kakpah said...

makcik tu dah taruk air guno2 kek popia e tu. sobab tu ko kono ngadap dio tiap2 taun without fail.
.
.
.
erk.. makcik, eh kak, eh dek, maap yo. Gurau2 yo mo tijah tu.

xiiinam said...

ckLah dah bertahun tak jenguk pasar Ramadhan....takut pengsan lagi macam dulu!

Kalau nak beli makanan tapi tengok muka penjual tak mesra alam.....terus hilang selera nak beli. Tak kiralah sedap macam manapun...Hi..hi..bye...bye..la jawabnya...ha..ha..

julietchun said...

tu cara dia tarik pelanggan,kekekke.

kucingorengemok said...

kalau dia senyum je, mesti kuih dia terus jadi tak sedap kot... petua dia niaga tu, hehe

||alis|| said...

semalam aku makan popia goreng sira kak.. beli, 5 rm2. boleh laaa...

akak niaga kuih depan taman umah sewa aku nih pon muka masam, buat lawak pon x senyum.

adoi.. kalau ko layan aku kak niaga, sah hari2 aku beli kuih ko, yer tak??

Mak Ton said...

kak jah..
kek PARAM mana juai popia basah yg marveles sgt nih....
den nk poie try la ha...

Aminah said...

kak..pos la kat saye popia tuh..nak gak rasa..

AZANI said...

ok set TTJ petang ni...date ya Jah oi...

tasikmerah said...

ptg ni aku nk carik popia basah juga!

MK said...

dah dapek lom popia basah & goreng RANTAU??!! lagi gilo-gilo bayang

Hidemichi said...

"Senyum tu sedekah, bulan2 poser lagi byk pahala"

sambil beli tu bagi la nasihat sedas dua!hehehe.

lupekanje said...

err...mano tijah ni...masak banyak ko arini...acik nak singgah lagik kang... arini acik poie somban lagik jah...kang acik dah sampai, acik rojer2 la kau yek...janji kau da siap masak...bolih acik tolong bukakan poser kan umah kau..tk kiro la carlos ado ko idak ko....
ekekekeee..

tak dapek acik bayangkan owang gelabah semalammm....lenkli acik tk tipon dah...acik torojah je jahh.....(kau jgn pindah umah atau mangga umah dari luar tau...)wakakakakaa...

is@r said...

hahaha... tijah...at least makcik tu jual jugak... jgn jadi mcm I kempunan...dah 3 ari aku drive ulang alik cari popia kegemaranku...tapi hampeh..depa xberniaga plak.

Is

Weed and Bandages said...

keTIJAHan..ai ni buta masak memasak tijah.. i tak buta seni.. i nak tanya ni tijah.. microwave i (yang diberi kak ipaq i tu)..dengan menda alah tu kan tijah..bulih dak i sental buat muffin ka..bake biskut raya ka.. bulih ka? i buta alat-alat2 macam ni la tijah..bulih khabarkan?

penting ni tau tijah..i wait kat ruangan komen i ye..tata tij!

farish sinclair said...

popiahh cedapppp

Aspalela said...

wupsss...samo la kito..
makan popiah basah buko smlm!!..
keh3...

tp den boli ngan pakcik yg murah senyuman... ;P

NenekPenne said...

tijah, hang punya muko ayu abis, tapi hang punya entry buat den ketawa... tak sangka nok...

Tijah said...

eddie
agaknyer la kot kan? ko ni beking macik tu. ntah2 ada bau2 bacang nih. takott. hahaha


dib
parah tu kan? sbb dah bertaun2 aku makan kuwe dier. tlg bawak aku berubat nokkkk...


joe
nak buat sindri tak reti. dan malas. hehehe


ai
misti putu piring dier secukup manis kannn? sbb dier secukup masamm...


yb
takde la bang. dia tak penah nak cam muka aku. sedeyyyy nihh...


umie
ko post dulu ayam panggang ko tu. exchange. hahaa


~0~
tu la tu. sambil cerca bleh sambil makan tu. kejiiii jer kan?


acik
kok la dio baco cik. ko mmg kan??? comeh boto den semlm...


kngah
agak eh la lan?kek mano la dio blaja tu kan?


ayda
nanti sey tanyo yo kak. kok dio sudi nak bercerito la kan. hehe


ymn
aku rasa yg ke-3 tu betul. letih kannn...nak jln jauh2 pun malas


zt
nok. mak baru perasan dia ada anak bujang. hhehhee. ko nak aku amek kan no hp?


ck
diorang tu stok meniaga setaun sekali tu nok. tak menten rasa sori la org nak dtg lagi kan...

Tijah said...

cikpid
tadi aku pegi lagi. nak snap gak tapi takottt nok. muka dier garang. hahaha


kakpah
haaa...haa...baik ko mintak mahap kek macik tu kakkk...


cklah
aku x kisah kak. janji sedap ku tahankan jugek ngadap macik tu. hehehe


juliet
unik kan cara dia???? hahaha


kog
mungkin la. opposite attract kot kan???


alis
popia sira aku kurang minat sbb salu dapat yg keras sbb dah sejuk. ko tolong aku meniaga rosmeri ciken nak taun depan?


makton
param ttj. nanti sonang2 den lukih'an poto nak? hehe


aminah
sampai kat ko konfem mendalah tu dah basi dik. hehe


azani
aku baru pegi td bang dgn carlos. x nampak pun ko?


tm
haa...agak2 esok ko nak cari apa lak?


mk
blm laie tan. raso cam jauh na lak semato2 nak dapek'an popia rantau tu. takpo...kok ado joki sok den poie.


hide
pastu kalu macik tu kata "dah. lenkali jgn datang sini lagi" caner? aku mana bleh tak pekena kuwe dia....


acik
den poie KL niari cik. dah nak maghrib br sampai umah tu pun terus buko umah sazah. semlm mmg den gelabah...nasik suleh pun xdo cano tu. hahahh

Tijah said...

is
x meniaga? tu la lenkali mintak la phone no. hahahha


ms.weed
nati i pegi umah yu jap lg eh...


rizz
kuah tu yg buat dia lg sedappp


aspa
takpo la. lenkali beli aku tanak bertentang mata dah dgn macik tu.


nenekpenne
aku pun tak sangka....buleh pasrah dgn makcik tu nok...

Che La said...

cuba jah ko minta resepi ngan makcik tu dia bagi ko?

siggplus said...

ahh popia basah..teringat zaman encik ariffin selalu beli popia ss ali untuk berbuka

Teacher said...

Popia basah kat pasar ramadhan desa pandan sedap gilos gak... beratur macam dari exit seremban ke senawang. tapi tij.. kot ko nk rasa pi la sana... kat desa pandan jerrr... sepelaung you...

ztzett said...

ha'ah...

pastu akupun duk TTJ,
pastu ko pun slalu dtg umah,
pastu mintak popia basah free la kan??

Motip sangat!!

AHMOI said...

hehehe....makciktu tak perlukan muka yang manis untuk lariskan kuihnya tapi dia membuktikan w'pun muka masam kuih dia tetap laku sebab sedap...betultak.

AHMOI said...

hehehe....makciktu tak perlukan muka yang manis untuk lariskan kuihnya tapi dia membuktikan w'pun muka masam kuih dia tetap laku sebab sedap...betultak.

fuzila said...

try datang pasa ramadhan jln kuching, segambot...pehhhh...
sebulan puse ribu2 leh abis kat pasa ramadhan je..rambang bijik matooo...

Tijah said...

che la
jgnkan mintak resepi, nak mintak duit baki pun mak takot nok. hahaha


siggplus
ss ali? bunyi mcm popia mamak jer tu...


tic
osah panjang eh Q kok centu tu. desa pandan kek deret2 mcD tu ko?


zt
alaaa...ko cam tau2 jer niat asal proposal aku tu kan??? ko ada siksens eh zettt??


ahmoi
yer betul. dia mmg teral masak kesimpulannyer kan?


fuzila
jawoh tuuu segambut nun. nasib baik ko tak suh aku pegi sampai rawang. hehehehe...

theconfused said...

terlambat wish ar kak, selamat berposa yooo.. :)

rashiD said...

emphhh...
hari2 dtg sini leh batal poso den...

Tijah said...

theconfused
takpeee...selamat berpuasa kat ko juer yer. :D


rashid
hahahaa. rilekkk. ado 25 hari lagi...

Lifesaver said...

kak tijah...gugat iman aku tgk popia basah itu!!!!!!!!!

Tijah said...

lifesaver
jgn. kang ngidam kang saper susah. huhu