Sep 8, 2009

once upon a time...

lepas sahur, malas dah nak tido balik. baru jam 5.30. on pc...godek2 D drive ternampak lak gambar nih.

kenangan kembali...
itu adalah ekspresi riang ria kami semasa dlm perjalanan ke sarang buaya, batu pahat. ianya adalah sebuah kampong yg permai...bukan tempat pemuliharaan buaya ya! kami pegi 1 bas. ramai la jugak. (giler excited siap pakai baju silat. anak sapaaa la tu. hahaha)

buat apa kat situ?

ya. kami telah didatangkan khas dr sebuah sekolah berasrama penuh di daerah bakri, muar utk mempersembahkan skill sparing kami (silat cimande) kepada para tetamu di sebuah majlis perkahwinan. dengar khabar itu adalah majlis perkahwinan anak ketua kampong.

kami rasa bangga!

kami rasa terharu!

such an honour!

sampai2 jer tuan rumah menyambut dgn penuh mesra. kami diminta berehat seketika.

"rhehatlah dhulu nak. esok kithe adhe byk kerjhe..."(dibaca dgn tonasi jawa)

wah! mulia sungguh pakcik nih! tiba2 kami terasa seperti rombongan PGL the musical dr istana budaya.

mlm tu lepas makan kami tengok org main kuda kepang. hati berbunga riang. tak sabar nak tunggu esok nih. sangat teruja. seblm tido siap berpesan2 dgn rakan seperjuangan...

"wey korang! esok masa perform buat betul2 ok? jgn lupa step..."

"oraittt!!!" sambut masing2 serentak sambil mengusap2 bangga baju silat yg elok terlipat.

keesokkan harinya...

"bangun! bangunnnnnnn!!!" cikgu samsudin (cikgu fizik merangkap guru silat) menjerit. "kita ada byk keje nak buat nihhh" sambungnya.

"manok, pegi tadah air. zeti, lap pinggan. yus, susun kerusi. azie, pegi cari alas meja bawak sini. bla...bla...bla...sapu sampah. angkat dulang. bla...bla...bla...jgn curi tulang... "
tengok la. ko tak sedihhh ke? akak sedih tau!!! rasa nak bakar je baju silat tu! (owh! lupa gambar adalah digugel yer. credit to hazey. mungkin ini maksudnya kot? sori atas kekhilafan mak. hehehe)

rupa2nya kami diimport khas semata2 utk dikerah sebagai penanggah!

sampai skrg akak dendam dgn cikgu samsudin. akak syak dia skrg dah pencen dan buat bisnes katering.

76 comments:

Ms.Lilies said...

ehehehe...
silat angananmu musnah ye nok...
ko belajar silat nok...???
jap2 aku nak imejin selebriti cam ko bersilat :p

kupaslaroren said...

lor ni kes samo dgn pekida lar nih hik hik hik

kak..dis is mai manilakad...namo den hasniza :D

aNiS tHe BumbleBee said...

laaaaaa......kenmain dgn baju2 silat,penanggah jadinya...sian kak tijah ye.

aNiS tHe BumbleBee said...
This comment has been removed by the author.
pari pari syurga said...

susun kusi kak?

akak kan gagah perkasa.. tu yg dpar part susun kusi.



muahahaha...

hantumakan said...

hahahahahahaaaa..

aku ingat ni, aku ingat, hahaha
by the way, aku juga ingat ora di harrassed dek tetamu pokcik tua..

alaa, maapkan la sampon tuh.. etlist kau dpt silat berirama, aku hanya setakat jadi helpless damsel yg harus diselamatkan..

sempat lagi ye kau kutuk minah yg semangat gila pakai baju silat itew.. haha

ztzett said...

hahahahaha!!!

tapi last2 perform gak kan? walopon sikit...chait!! tipah tertipu!!

babe, tanak ajak kawan2 ko kat sini bace "kisah seorang macik" versi blog aku pulak ke?

n3 itu sedikit sebanyak telah menggamit kenangan ko kah? kakakakaka!!!!

ztzett said...

hsntumakan=dalia adan kah? ups! tersebut nama penuh pulak!!!! ahahah

Lazyf... said...

kak, x dapek jd ponyilat, jd ponanggah pun okla tuh...hehehe

eiza in the house.. said...

salam akak,
sarang buaya..rumah yg belah mana..akak igt lagi tak..lahai cmner korang leh tertipu nie..tak patut2..budak2 kene jadi penangah majlis kawin..kesian korang..huhu

Aspalela said...

keh keh kehhhh.....

adoyaiii!! skt perot aku ni kak Tij oi! pesal ko tetiba jd penanggah lakkk?? adehhh..siannn nyerr...

abeh tu, jd penanggah dgn baju silat ko?? huhuhuhu!!
nsb baik aku tak pegi jemputan kat Srg Buaya tu..klu tak, garenti aku gelak gelak dan terus gelakkk!!

kahkahakhhh

chics said...

hahaha termati tetibe semnagat pahlawan yang mengalir ituuu

Mak Ton said...

ekekeke...
penagah rupo eh....
tp kan kak...
sungguh suciiii muka ko kak...
hiks

Lifesaver said...

hak2!!hak2!!aku syak akak..cikgu tu bagi ubat2 guna kat geng silat..sbb geng silat kan kuat...

~0~ said...

hahahahaaha.....nak tergelak besar naseb baik dalam opis....hahahhaha...
jadi awok2 mati ingat lebam kena penerajang tadi...

tapi akak memang ada darah pahlawan melayu la...kihkihkih

ai said...

sian kau Jah!

TERANIAYA!!

KV said...

kut bapak mertua dia tok penghulu tu. Sadis ko di eksploitasi.

Hidemichi said...

hahahahahahahahaha...adoi...la!
tu pasal tak tunjuk gambar dalam bas hala balik?!hahaha

lupekanje said...

ko amek kontrak aper tijah? Kalu acik, suka part basuh pinggan...buley main air...haha.
bertuah tijah...dpt amek bahagian dlm majlis besar umah ketua kamfong...hehhehe..

isabelle said...

astaga...kejam sungguh cikgu samsudin tu ye?

baru je ingat kaktijah akan menampilkan gmbr2 skill sparing segala.hukhuk

aNnAsUeJiE said...

saya dan kawan2 penah dijadikan begini dahulu di masjid tanah melaka. wuaaaaaaa~
damn u iskandar kalyubi!

kucingorengemok said...

hahaha, dia bayor gaji separa ngan maid indon sekarang tak? ... err, adakah aku kenal budak manja dok tepi tu?

hantumakan said...

ztzett - iyoo cik zeti rosela, haha, aku dah banyak kali pi belog kau dah, haha

KOG - hoh, sapa yg rupa manjer itew..kau kenal ke?

suka2 ajekan jawab kat komen belog orang, hahaha, sori jah,

ashley said...

Jah,
ko kena IKLAS jah...
ha ha ha..
(..SE IKLAS gelak ku nih!!!)

ZARA 札拉 said...

MRSM Muar kan kak?

hehehe~

kamu senior atau junior Datuk SMS?

kakngah said...

jah.. dapek tak bungo yg ado singgit.. sopin kek baju tu???

kok xdo.. kono tuntut gak wey kek cekgu samsudin tu..

nurul@cokolat said...

rasakan... berangan lagi.
patutlah lengan ko bermasel nok!!!
bersilat rupanya dulu...

mamarempit said...

besilat la gak tu kan....hahaha...fadan muker....

pearl'E.J said...

wakakakakakaka.... tegelak aihh cheq sorang2 kat opis nihh.. adoihhhlaaa... :D

julietchun said...

patut ko pakai baju silat masa jadi penanggah tu,kekekeke.

kalo betul cikgu samsudin tu bukak bisnes katering ko patut carik dia dan bagi resepi ko yg banyak2 tu utk katering dia, harus maju,hahahahahaha.

Teacher said...

keji cikgu shamsuddine.. tak pernah tahu citer ni

Mak Su said...

alahaiii, siannn nyer ..ahaks

Mama Datt said...

gantung baju jd penanggah ek? hehe.. sian.. kena niaya ngan cekgu sendri..

** salam perkenalan.. slalu silent reader jek!!

adibah said...

Jah... kejap jah... bagi aku dua menet untuk baca balik entry ko nih..

adibah said...

"wah! mulia sungguh pakcik nih! tiba2 kami terasa seperti para pelakon PGL the musical dr istana budaya.

Jah.. soklan ku berbunyi : aku rasa zaman sekolah tu... Istana Budaya pun belum buat lagi.., kan?? Kalo terbayang sebagai pelakon citer Jenaka Bangsawan tu adalah kot, Jah?? ekekekekekekeke


*larikkkk!!

::narita:: said...

ahahahhahhahahhaa **golek**
ahahahahhahahhahah **cough**
ahahahhahahhahhaah **jatuh kerusi**

p/s: jahat arr cekgu akak..main2 kn prasaan akak

atty's said...

wahahahhaha..jadik penanggah rupanya..
kiranya cikgu samsudin dah salah guna kuasa..

Nietanozie said...

Hahaha...

Kak tak baik dendam kak.....

mugiwara said...

la..
ingatkan pegi sarang buaya tu nak bersilat ngan buaya~

hahaha~

betul ke tolong jadi penanggah....
macam sebok klik2 kemere je~
hikhikhik~

ymn said...

x saman ker ..??

susudalambotol said...

cakap pasal jawa teringat bapak mertua. scotland jadi soklen :P

dayah said...

Salam Kak,
Alahai siannya. Akak maafkan je lah cikgu samsudin tu. Sekurangnya tak dapat bersilat dapek juga akak bersilap jadi penanggah kenduri kekeke. Pengalaman tu kak, nak pulak pakcik tu baikkan, dia siap terus berehat lagi kan.

Aminah said...

sambil silat smbil wat kerje...ok la kan???kire cm nak karate je cikgu shamsudin tuh...xsenonoh tol.gle smgt da pakai bju tuh

Che La said...

wa ka ka.. lawak antarabangsa ni

peej said...

biadap ok...kalau aku terus lompat berdiri atas meja lalu meroyan2..

Cik Puan Huda said...

silat je tengkuk cikgu tuh hehehehe...

eddie dewanaga said...

beb, lu budak Cimande beb..??

salute..!

Hazey said...

Salam, tumpang lalu, gamba penanggah tu cam kenal je... he he he

rashiD said...

mulia betul ni kak
ilmu silat buek nolong masyarakat
heheh..

masviona said...

ahakssss...kelakar lah plak baca n3 nih patut ler soh rehat segala bagai ghopernye ada kerahan tenaga ye...hiksss

s@yangh@sni said...

ko ingat kalau dah ramai2 gi sana tu nak jadi pengantin ker???
apa daaa...

ko orang kohor ker??

~Kak AZZ~ said...

boto la cikgu tu Jah....dio mmg impot korang utk bosilat...tapi bosilat dongan lauk pauk, dongan pinggan mangkok laa...ekekekke...


p/s: tak baik dondam tau...mahapkan yo la cikgu sudin tu yo...manatau kot2 lopeh kau mahapkan dio, dapek lak ekau bukak katering, sapo tau yo takk...

hana said...

hahahahaha lawak la ko nok, musti ko dah angan-angan nak perfom baik punye!! kenapa ko tak geget jek tinge cikgu ko tu.. ala-ala mike tyson gitu

xiiinam said...

kih...kih....kih.......

Muhammad said...

hahahaha

kejam nye cikgu tuh....

SyimaSyaz

Ungku Nor said...

pakai je la baju silat tu sambil susun kusi..macho gak aper.. ;p

Tijah said...

aiyooo...ramainyer. caner akak nak jawab nih...ok tijah. tarikkk napass..hembus. balas slow2 yer nok...

Tijah said...

lilies
silat musnah takpe jgn pelamin anganku musnah. wakakakak


hasniza
hahahaa. last2 tau gak nama. kalu tak sampai sudah aku panggey ko adik kupas....


anis
sian kan? tau kat aji usop misti kono golak nih...


anim
mana ko tau aku yg kena susun kusi? wakakakaka


dalia
ora kena haras? hahaha. aku ingat2 lupa part tu sbb terlalu bizi susun kerusi. hahaha. tapi jahat aaa sampon. sampai hati dia abuse kita kan??


zt
performnyer tak sampai 15 menet zet. tu pun bunga2 jer. ak bagi sparing pun. buat penat jer prektis sampai lebam kan??? nati aku ajak diorang baca...hish...malu aa aku. huhuhu

yer. hantumakan tu dalia adan bekas pailang anggerik tu. hahaha


lazyf
kalu bleh terbang leh gak jadi penanggal terus kan???


eiza
salam dik. akak tak ingat dik. taun 92 tu..bapak ler lama. tapi umah somebody kat kampong gak tu. tepi jln umah dier...kalu x silap dia pun guru silat jugak


aspa
tak nok. baju silat tu tak pakai langsung. tu yg sedihhhhh tu. esoknyer kena pakai tshirt uniform penanggah yg disediakan. huwaa...


chics
keji ok guru silat itu. penganiyaan terhadap kanak2 tuhh...huhu


makton
takdo. muko den takdo situ. hahahha

Tijah said...

lifesaver
aku pun syak mcm tu. sbb kitorang cam pasrah cam ikuuutttt jer apa dia cakap.


~o~
pahlawann?? takde mananyer der. silat tu pun masuk register sbb persatuan lain sumer dah penuh. hahahah


ai
tu la. nasib baik dapat makan free...


kv
bukan sikit lak tu...1 bas okkkk... jahat tu.


hide
a'ahhh. hala balik muka sumer dah cam lehenet. hahahah


acik
acik...sey susun kusi la cik. kan ado sobut namo tu. wakakakaa. acik tatau namo boto sey capo kan?


isabelle
mmg kejam. betul2 rasa cam hensel & gretel. lepas suh makan byk2 suh buat keje plak


annasuejie
wakakakak. gimme five nok! dah la tak bagi upah bunga duit yg pin kat dada tu. free2 jer buat keje...


kog
yerr...ko mmg kenal. ex budak maahad tu. tatau caner tetiba ada blm bas tu plak. siap pakai baju silattt khannnn???


dalia
wakakkaaa. ko misti tak poti n3 ni memaparkan jelas sungguh muka ko kann?? hhahahaha. aku sukerrrr....


ashley
ko jahat arr kakkk....


zara
yer dik. aku batch 92/93. junior la ofkos. i kan muder lagi. hahaha

Tijah said...

kngah
takdo nok. tu yang saket ati bona tu. kok dapek singgit pun jadi la terubek yo hati kan???


cok
tau takper. tengok arr...cara mak cekik batang keladi ittew. wakakkaka....


mama
jatuh stendet okkk..bersilat dgn kusi meja. huhuhu


ej
uik! jgn la. nati org kata cheq gila. wakakak...guwauuu ja naa....


juliet
wuiii. xleh nok. tiada maaf baginya. peristiwa tu masih aku terkenang sampai bila2...


tic
hhahaa. cer tanya zt. dia antara mangsa pada waktu itu. ora juer. zt, biasa citer2 memalukan seperti ini kita x citer kat org kan? ni fes time terbongkar nih...hehhehe


maksu
poor little tijah. wakakaka


mama datt
salam kenal juer. baju silat tu last2 lipat masuk bag balik. hehehe


dib
tu perumpamaan jer tu. woohh ko nihhhh! aku lipat jugak kang. larikkkk!!!!!!


narita
dia mmg. tem mengajar pun suka main2. salu lepaskan kelas lambat pastu terpaksa lari2 pegi dewan makan...tengok2 nasi ayam dah abes. dengki taw dier...


atty
yer. seblm pegi dia cakap lain taw. sampai sana jadi lain. nasib baik kitorang dulu tak pandai nak ngadu ngan mak...

Tijah said...

nietanozie
alaa...dendam lite2 jer. hehehe


mugi
betol la. ntah sapa la snap2 masa tu. mana ada duit nak beli kamera wehhh. elaun mara pun 30 hengget jer sebln.


ymn
sbb fizik tak fail...tak jadi la saman. hahaha


hidd
soklen? heheheh. tapi etlis beliau sudah pegi soklen. kita bila nak pegi nihhh? huwaaa....


dayah
dayahhhh...akak syak ko misti anak buah cikgu samsudin nihhh kannn? hahaha. baik ngakuuu....


aminah
huiii. siriyes semangat ok. ingat senang ke nak pakai baju tu dah la kasar, tebal plak tu. panas...sekali sampai kena tipuu...


che la
banggernyer aku. tak sangka go global dah. huhuhu


peej
wakakakaaa. kannn? tapi sepraizingli kitorang 1 bas ni ikuttt jer cakap dia. adakah kami telah diguna2 terlebih dahulu?


huda
xleh. sbb dier ajar fizik gak. nati dia failkan paper amacam?


eddie
ya lor. cimande. ade gak la bunga dia yg aku ingat lagi sikit2...err. bunga ke kuda2? wakakaka...


hazey
yg mana? yg gelak kuat tu ke? wakakakakaa....


rashid
hahahaaa. patut kojo2 penanggah ni masuk diskaveri cenel kan?

Tijah said...

masviona
a'ah. kerahan tenaga habis2an rupa2nya. mak collapes nok esoknyer tu.


yus
wakakakaka. takde la. tapi etlis bagi la jadi pengapit ke kan? aku org n9 la. skolah jer sana. muar...


kakazz
tak koso den bukak katering do kak. bosa belanjo eh. den bukak bisnes gubah hantaran yo lah. feminin sket. wakakakaka....


hana
ko giler nak gigit tinger dia? kang dia gigit tinger aku blk caner? hahah


cklah
ko jgn nak backing cikgu tu kakkkk.....ko penah buat eh kakkk???


muhammad
wuih. ingatkan sapo tadi....


kd
tak koso den ngoto'an baju dohhh kak oiii. beselupat mo ayam masak merah kanggg....

Ms AiReEn MoHd said...

wakakakaka ko kan kak tij..adoi la...aku ni sesekali bace n3 ko ujung ujung pasti aku nak gelak kan....vanggang tul ar...kekek ati bebunga chenta nak persembah silat cekak hanapai kan....sekali amik ko yg berapi...

Ms AiReEn MoHd said...

ka tijah aku nak nyayi sikit lagik....

tijah tertipu ,tertipu tetijah....
tijah tertipu lagik....

hadoi...ok ok aku nak bace n3 seterusnyer kak...

Tijah said...

reen
ko nyanyi la nok. skrg mak tak kisah lagi. tapi kalu ko nyanyi tem kitorang kena kerah tu...mau 1 bas luku ko sampai lebam. heheheh

faiz said...

ahahaha...jah aku rasa nak terkucil dah....syian korang kan..kan.. patut ko silatkan je cikgu samsudin tue...

Umie said...

apsal aku taktau ada kampung sarang buaya kat BP nie??? huhuhu

syiok kan merewang kat kenduri...hahaha

Tijah said...

faiz
tabaik menderhaka tok guru nok. kutahan jua pedih dihati jebattt. hahaha


umie
ado la. cer ko baca ni. siap ada artikel lagi. hehehe...

http://www.geocities.com/tengku_mahkota_muar/kg_sg_sarang_buaya.htm

Monkey D Luffy said...

beajar silat jadi waiter yer

kesian tul

Tijah said...

kapten
tu yang bersih, cekap dan amanah tu. huhuhu

lupekanje said...

den tawu lah nama kau...cumo tk pasan yo..bukan smuo adik badik kau guna namo yus ko? hehe..
yus kompius..

tasikmerah said...

muahahahaha....

Cik Puan Huda said...

kak jah,
kalo ko cakap ngah prektis masa silat tengkuk die tu mesti die tak marah hahaha...

Tijah said...

acik
a'ahh. sumo eh yus...kecoli abg namo eh jo


tm
apo golak2...


huda
nak best biar sampai tengkok dia patah kan nok?

Mya Elzara Batrisya said...

adehh.... pedih ulu hati nie membace entry kak tijah....

izinkan saya berguling2 keriangan ye...

huaaaaaahhhhhuaahhhuahhh...

Tijah said...

mya
baiklah. bergulinglah sepuas2nya...jgn sampai terbatal puasa. hahah