Oct 19, 2009

ketum...

owh!

saya ketagih ketum sekrg...

hari2 mau...

masak apa pun misti letak sikit...esp yg stim2.

bau dia adalah sedap!

bukan ketum ni...
ni ha...
daun ketum...bar!

baru discover tadi.
agak2 sedap tak?
pau petai...

itu saja entry ringkas dr saya utk hari ini.
sekian...
terima kasih!

57 comments:

Ms.Lilies said...

bau petai??
aku nak dok jauh2 dr ko kalo ko makan nnt yek :p

nurul@cokolat said...

pau petai? OMG!!!! (sambel memegang dada)

~0~ said...

pau petai??
camne rasa tue??

ymn said...

perghh .. pau petai ..

mesti kentot pun bau pau ..

aminah said...

pau petai???tolong la...cam xle blah je....mesti konpom xsdp

♥nrina♥ said...

tak reti ler nak pakai daun tu buat masak. Masak ape ek hehe?

pasal flask tu kan..kita mmg gune air tapis..tapis yg 6 filter tu tau..tapi dah nak reput jugak benda dlm tu..mmg saje nak suruh beli baru je tu hehe..

Tijah said...

lilies
jgn la centu nok. tapi biasa bau2 cenggini bleh dineutralkan dgn kopi kan?


cok
asal kena pegang dada? cer bagi reason sket?


~0~
tu yg tak tau tu. kena try dulu...


ymn
kalu pau sambal petai cam masuk akal la jugak kan?


aminah
yer. masuk iklan ni dik. misti sedap rasanya kan?


nrina
daun ketumbar tu masak ikan stim atau apa2 saja masak paprik mmg sedap. takyah hiris. campak2 centu jer. so...lepas ni kena la beli flask baru...sekali dgn filter baru. hehehehe...

kupaslaroren said...

Pau Petai?? waduh
apsal xbuat pau durian??

Hezesuze said...

perghhh pau petai arrr..ade ke tijah oiii...hehe

nape yb tijah rini ringkas je n3 dia ...huahuahuahua

~LIZA~ said...

saper yg suka petai, maybe suka la kot pau petai tu :D

KV said...

pau petai tu dia campur ngan apa ek?

F A R Y N said...

abis la jamban bau potai...
ahhahaa

kucingorengemok said...

alamak, takleh la eden numpang makan... ko tak rasa dia ada rasa macam kumbang ke? ke tekak aku je yang keji ngengada? :)

sheila said...

den x suko daun ketumbar ni...cam lipeh bau eh..

mcmlah den ponah bercium sakan ngan lipeh tu hahahhha..

shuzana said...

kak..kalau bubuh daun ketumbar ni kalau masak ikan stim ok la..wangi je..nk nak story kt kak jah ni..ada satu customer umi shu ni, dia ni cina tau..hari2 bawak petai sendiri..pastu suke suh umi shu masakkan apa2 n bubuh petai dlm tu..mcm order mee goreng la..nasi goreng la..cina skrg ni..dh reti makan petai2 ni..hehe

mamarempit said...

cok.....hang pegang dada???
aku nk pegang ape ek??? hahaha...

pau petai...hari biru la donia....dah le jenis tk cebok, parahhhhh.....

J@J@ / Bini The Rock said...

ooo..ketumbar erk...ai tak berapa gemor la Kak Tijah...cam ade bau cengit sikit.. xP

Mak Datokk..Pau Datinnn..
eh!! Pau Petaiii..
cer rasa dulu, klu sedap bgtau saya yerk!

kakngah said...

kot kari ikn tabur daun ketumbar bes oo..
lg 1
siakaksting
terangkat!!

CATZ said...

daun ketum???..saspennn je tijah niii..hiks. buh dlm tomyam sodap tuu..
dulu2 catz rasa cam bau lipas, bau kumbang..now dah sukaaa...
:)
pau petaii?? x pernah dgr...iskkk..
sambal petai ke intinya???

Mr. J @ pengerindu.com said...

suspen . ingat kan ketum apa tadi.


Iklhas & Salam kenal
Mr. J

Diana Din said...

mmg best daun ketum...bar ni kak... kalo buat kerabu ayam ni mmg meleleh... mkn plak dgn nasi panas2... x cari lauk lain dah... hehe...

~salwaredzuan~ said...

SERIOUS MEHHH? PAU POTAIIIII?

AGAK2 KLU MAKAN AND BUANG KAT TOILET OPIS, BOLEH PENGSAN TAK ORANG LAIN?HAHAHAHAH

ai said...

Kau penah dengar KETUMbit??? meh aku tala kat mata kau tu..

zuwaini rawk said...

aku ske tau masak buh daon ketum bar itew.... sangat maveles...
wey motip cok pigang dada adalah dia pk dada dia besh dilagakan...

sedap aper pau petai maner nak jumpa terhebat dari pasaran ok!!! Nak buat la petang ni!!!

julietchun said...

pau petai? dunia, dunia. :D

Tijah said...

kupas
eh tp kalu ada pau durian sedap per..aku suka tu.


heze
biasa la byk makan maruku otak aada jam sket. hehehh


liza
kan? tapi tak dapat bayangkan isinya petai sesaja...ish!


kv
tu yg tak tau tu. nak beli tapi penjual dia cina. cam was was jer...


faryn
bukan takat jamban jer..spenda pun. huhuhu


kog
huwaa! sampai ati ko kata makanan kegemaran aku rasa cam kumbang...err..ko misti dah penah tergeget ladybird kan?


sheila
ni soghang laie. lipeh lak dah. kau pun dah ponah tegeget lipeh ko dik? hikhki


shu
a'ah. cina dah pandai mkn petai skrg nih. tu pasal petai mahal. hahah. tetiba. tapi kalu hiris halus2 buh dlm nasi goreng kampong mmg setapppp giler wa cakap lu...

Tijah said...

mama
ko pegang la bumper. wakakaa. nak2 la kono jamban yg tak berair cam kek KLCC tu kan? pergh!


jaja
isk. sodap apo. jgn buh byk2 la. sikit2 jer guna...


kngah
kannn? mamak buat kari cenggitu la style dia. kan sedap tu.


catz
sama la. dulu mula2 makan cam pelik. tapi skrg sudah suka. nak2 letak dlm paprik ke, tomyam ke kan?


mr. j
haiii. slamat datang. wah. dah bertambah jejaka kat blog tijah ni hahh... eheheh


diana
wahhh! jgn la cakap lagi. meleleh air lio dah nih...


salwa
bleh la try. tapi kaluu ada org komplen jgn la ngaku. heheh


ai
ponahhh. hhahaa. kau intai sapo nok?


wakzu
yer. agak2 ketumbar tu makan dgn ciskek ngam tak ek?


juliet
lepas ni pau apa la plak ek? pau jering?

tasikmerah said...

aku anti betul daun ketumbar nih... bau lipas!



.

NenekPenne said...

ahaks...pau petai.... sket lagi pau jering...lagi nak kaw2, pau kerdas...wallawey....

Tijah said...

tm
kau jahattttt. menyamakan makanan kegemaran aku dgn lipasss...


nenek
pastu ada pencicah sekali. ada budu, cencaluk, belacan. wallaweyyyy...

Yunus Badawi said...

aku setuju dgn tasik. macamanalah ko boleh suka daun ketumbar ni jah?

mrMiEZ said...

mesti la sedap kot..

naper dak suh die tauk skali sambal petai masak ngan tempoyak...

mesti mengaum bau dia...

kahkahkah

Tijah said...

yb
ok bang. aku janji buatkan ko ayam panggang ketumbar. wakakakaa


miez
cencaluk sekali ke kan? eee...tak dapat aku membayangkannya....

Nizam.Ariff said...

Daun ketumbar ni ada kene mengena dengan buah ketumbar tu ke?


Dan, pucuk ketum tak boleh buat ulam ke?

cookie devine said...

daun ketum tuh wat masak siakap stim mesti meleleh.Xpun tomyam.Xpun kerabu perut lembu.xpun kerabu kaki ayam.sedap mehhh...

Zyma Saad said...

Jah.....

Ko jgn la jadi salah seorg daripada pengedar air daun ketum yg tegar tu.....huhuhuhu.

Pau petai? Alahaiiiii,pengsan aku nanti klu makan pau petai tu.
Nanti aku beli pau, aku kene check dan kopek depan tokey pau tu supaya aku tak tertipu la. Aku hanay makan pau kacang merah je.
Huhuhuhuhu.....
:)

xiiinam said...

Baru rancang nak pakat dengan Sarjan Misai....nak siasat seorang YB pengedar Ketum...keh..keh..

ZARA 札拉 said...

pergh!!

ada petai kak?

aku mau pitam~

ketum?
skit kak~
aku nak high skit~

::narita:: said...

wah.....
ade ekk pau petai....
hahaha..

Tijah said...

nizam
aku rasa xde kena mengena kot daun ketumbar dgn ketumbar. tapi daun ketum konfem BOLEH buat ulam. ko try dulu eh? heheh


cookie
kann? dia mmg sgt serasi dgn makann setail siam nihhh...


zyma
hhahaa. pau petai misti ada calit kaler hijau atas pau tu kan? boleh kenal punyer.


cklah
sshhh. diam2 la kak. sy bukan saja pengedar ketum, malah tembakau dan ganja juer. wakakakaa. acah jer tu.


zara
haa...mana ko tau ketum menyebabkan high? dah cubaa yerr??


narita
ada dik. lepas ni konfem petai lagi naik harga..

ashley said...

Jah,
memang ramai yang tak suka bau daun ketumbar ni..

tapi nasi beriani/kari kambing/kambing panggang
juga
spaghetti punya gravy, pizza toppings and segala mak nenek ITALIAN/mediteranean food
banyak bebenor guna daun ketumbar nih..

kiranya ko INTERnasional gitu le..kan?
ohhh...akak suka juga!
enjoy the smell..and the great taste it gives...
Wollaaaa..

CUMA mahei le sikit...

ha ha ha

faiz said...

pau petai..??? erk....

tp kalau pau sambal tumis udang ngan petai mesti best kan jah....

ashley said...

Jah,
memang ramai yang tak suka bau daun ketumbar ni..

tapi nasi beriani/kari kambing/kambing panggang
juga
spaghetti punya gravy, pizza toppings and segala mak nenek ITALIAN/mediteranean food
banyak bebenor guna daun ketumbar nih..

kiranya ko INTERnasional gitu le..kan?
ohhh...akak suka juga!
enjoy the smell..and the great taste it gives...
Wollaaaa..

CUMA mahei le sikit...

ha ha ha

Yunus Badawi said...

Ayam rosmeri pun ko belum sempat buatkan utk aku. Kalau ko nak buat ayam ketumbar tu ko bagi kat emak adam ajelah.

Tijah said...

ashley
a'ah. masakan india salu buh daun ni kan kan? bau dier unik senornyer tak ramai yg suka tapi aku suuuuka sangatt tu....


faiz
wah ada ke pau centu. kalu ada mmg aku borong. sedap tu...


yb
wakakaa. aku sajer jer tu bang. tadi aku nak beli ayam tapi lemon plak xde. kedai biasa susah jmpa lemon kecuali hypermarket besar2 jer

kakpah said...

ooo.. ketum ini pun aku suker..

Tijah said...

kakpah
sok lam nasik minyak make sure ado ni kak. baru sodap raso eh. err..akak masak ko katering?

Che La said...

mana ko jumpa pau ni? tak pernah nampak pun

farish H said...

ketumbar upaya wakakka

nurul@cokolat said...

motif pegang dada?
nak tunjuk aset la... bluwek!

bOnda said...

kellas kak jah, ada macam cep2 (chef) kat afc tu..(skit2 kariange..skit2 kariange) =p

saya tak ske daun ketum-bar nih kalau kat dalam tOmyam tu (biasa kat kdai seefood)..pada saya bau dia busuk....sOwiii =)

Tijah said...

che la
kat sbn ada. siap kilang lagi. komersil tu beb...


rizz
berupaya kah? hahhaha


cok
choiiiii. tunjukkk aa. mak tak heran.
*tapi wos mungkin heran. hhuhuhu


bonda
wakakakaa. kariange la best. bau dia yg cam kumbang sket yg buat eksotik tuhhh...

IRA said...

suka gak makan petai... tp pau petai???!!!! mcm takleh bayang je mcm mana rasanya... try la dulu. pastu tulis kat blog k? hehe

Lazyf... said...

kek mano la akak jumpo pau potai tu???

Tijah said...

ira
cina buat tu. nak beli cam waswas la plak. tunggu aaa kot ada melayu punya plak kan?


lazyf
dlm katalog dik. city explorer tu. salu dapek tiap2 bln diorang solet colah pagar...tompek lain tak tau la dapek ko tak

Lifesaver said...

ceh kak..aku ingat ko btol2 mau daun ketum..blkg umah byk..haha

Tijah said...

lifesaver
bak la sini barang sebotol dua airnya