Nov 25, 2009

akaun

Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) PTPTN
  • wajibkah bukak akaun nih?
  • apakah investment portfolio dia?
  • syariah kah?
  • boleh dapat income tax exclusion?
mungkin nak kena bukak 1 akaun utk cem nih. mana la tau kan. sok2 nak masuk IPT gatal2 plak kasik syarat nak kena ada SSPN kebagai. bukan buleh caya "diorang" nih!

mami...
bukak la akaun tabung aji!
saya pun nak pegi haji juger!!!
(berlatarbelakangkan kaabah al mukarramah)

SALAM AIDIL ADHA UOLS!!!

46 comments:

cik jijah said...

cermin mate sape plak ko pakaikan si cem tuh tijahhhh... cermin mato org tuo tuhhh..

Ms.Lilies said...

Ko close up dgn dia gaya gini barula aku nampak sejibik muka ko ehehehe

xiiinam said...

Dapat rebet cukai Jah...bukalah cepat! Tak buat pinjaman PTPTN pun ,duitnya hak dia juga nanti!

CikChelsea said...

muko cem neh ikut muko sapo kak?

Erna said...

boto la jah..gamba cem yang ni,mang serupo boto ngan mami e..akak nyo anak 2 orang dah buka akaun ni...yang kocik tu..sajo yo bukak akaun tu..yang no.duo tu dulu kato e kalu nak buek pinjaman ptptn nak kono ado akaun sspn..dah bukak tu tak lak ditanyo e..kawan kek pejabat tu..bolajar kek oum tah pjj ko apo ...nak pinjam ptptn dio nak pulak ado akaun sspn,paling sikit 3 ribu..akak pun tak paham dan tak tanyo...abg akak yo tg paham sumo e tu..

Tijah said...

jijah
cemin mata tokwan dier. heheh


mimi
tang mano tu? hahahaha


cklah
dapat rebat? ai likeee. hahahaa. tak koser nak membayar lebih2 cukai nih kann?


chelsea
ontah la dik. ado sikit2 muko ben10 tak? hikhik


k.erna
ooo..yo ko? kiro cam cengkoram la ni yo tak? kono ado baru buleh buek loan. heheheh

♣ haNie ♣ said...

hemsem beno cem nih..
seb baik kecik lg..
hahahah!

aha kak..bkn buleh caye "diaorg" tu..
suke sgt gubal sn sini..
bih baik bukak jek akaun utk dak cem tu..

adibah said...

Selamat Raya Haji Jah.. bila ko buat open hse?

*aku nak check aku leh bukak tak untuk Dikna..

Tijah said...

hanie
ntahh. cakap sker putar belit kan? gubal sana gubal sini. kejap nak pakai english kejap tak jadi. menyusahkan betol.


dib
aku rasa boleh nok. janji x lebih 18 taon

FIESYAH said...

kalo nak wat simpanan boleh kak mane tau cem dpt msk IPT ke kan...

selamat ari raye aidiladha...

joegrimjow said...

eeeeii
geramnya budak tu!

aNnAsUeJiE said...

dgr kate amanah saham didik lg bagus dr sspn. akak try la check dulu.

farhazoeLa said...

kesian anak ko kak. kene pakse senyum 60 an mengalahkan sarip dol.

eh kak, raye aji ni, ade spe yang g aji ke?

Yunus Badawi said...

Bukak jgn tak bukak. Tapi aku pun belum bukak utk Adam.

Semalam aku pergi tabung haji nak bukak akaun Adam tapi mereka nak Mykid dan surat beranak. Emak Adam cuma bawak surat beranak. Nak kena pergi lagilah nampaknya.

Selamat Hari raya utk ko sekeluarga.

Zyma Saad said...

Tijah Lalingggg....

Kesian Cem tu,Jah weyyy. Ko dera dia makai cemin mato besau sapo la tu??? Ko ni mmg suka dera Cem la.
Errrkkk, nak tanya cikit ni.....cikit je; ko dera Carlos tak?? Huhuhuhuhu.....

Dahhhhh, aku dah insap tak nak dera ko lagi dah,Tijah. Dosa aku byk sgt dgn ko....huhuhuhu.
Oleh itu aku nak mintak mahap le dgn ko sempena Hari Raya Korban nihh. Mahapkan aku ye....

;)

aminah said...

comel je cem...ihih...better buat smpnn la...nnti xcam kite ni..nk msuk U..mak ayah susa pyh..

aminah said...

comel je cem...ihih...better buat smpnn la...nnti xcam kite ni..nk msuk U..mak ayah susa pyh..

Dayah said...

Salam Kak Tij,

Alahai dik cem.. apa la nasibmu kena dera pakai cermin mato atok yaaa..
Saya cadang kak tij bukak dua2. SSPN & tabung haji. Satu tok ke haji satu lagi utk tabungan pendidikan. Penting kedua-duanya. Menabung sekarang muda laei nanti si cem dah leh g buat haji dan bila nak masuk IPT nanti tak de la meraba kak cari duit. Ada dah tabungan, kena pikiaq je betul ke nak simpan banyk tu.. yerlah dari tahun ke tahun yuran pengajian makin naik... pikir2 kan kak tij yer..

AZANI said...

bukah jah sspnkr bende...tu

berbaloi baloi ...eh baloi baloi eh baloi baloi eh latahlah pulak....a

Leen said...

Sgt setuju la kak tijah bukak akaun tu. Senang sket dia masa depan bile cem nak sambung blajar. Hensem btul la anak akak nieyh...

Shifu67 said...

salam tuan haji cem....

geraugebang said...
This comment has been removed by the author.
geraugebang said...

kalo bukak, bulan-bulan masuk kan sendiri ke atau potong gaji? bukan apa laaa kot-kot pi masuk kat kaunter shopping complex lak. hi hi hi

shija said...

ensemmmmmmm nyerkkkk lahhhh cayang achoue niek...hakhak

ztzett said...

ni bukan latar belakang kat rumah kau kan...setau aku rumah kau...takde gambar2 kaabah ni....laaarrriiikkk !!!

Maaf Zahir batin :)
selamat hari raya haji...

ashley said...

Jah,
Bang aji patut pakai soghoban Jah.
songkok cam SUHARTO!!
.
.
he he he

Otak Delusi Pelita said...

Spek sapo yg di pakai nun kak jahhhhhhhh

julietchun said...

sspn utk dunia, tabung haji utk akhirat sok, bukak dua2 sekalik jah, maminya kan tokey besar kat seremban,hahahaha.

zie said...

kak tijah,

kalau sspn tuh - boleh dapat tax exemption tapi limit to rm3k sahaja.....

comel cem pakai spek..sebijik cam tuk aji...he he he..

ai said...

elok la buat simpanan. tp utk anak2 aku sendiri, aku simpan biasa je kat akaun memasing. simpanan utk pendidikan ni takde. huhuhu..

SAMAT ARI RAYE AJI JAH!! (^_^)

catz said...

Tijah,
den nak bukak ekaun sspn utk diri sendiri yg dah tua bangka ni buleh tak..hikhikhik.
bagus gak ye menyimpan dlm sspn ni..
sikit2 bleh jadi bukit...mcm menarik.
tapi aku nak kena buat anak dulu lah ye kalau nak ada akaun nih..hiks.
Tijah, pd pendapatan ko yg arif hal duit muit ni, camna ek cara nak beranak kan duhet dgn cara yang berkesan sekali..maksudnya..nak simpan kat mana? akaun biasa? unit amanah?..atauuu...sila jawab.
err...

catz said...

eh lupa,
selamat menyambut hari raya aidil adha utk tijah, family tijah dan pak haji cem.
:)
..dgn ucapan, buek lomang berapa batang..?

kakngah said...

ank2 den, tabung aji mmg ado
sspn
omak eh amik brochure yo
bukak eh.. tah bilo jaman
sebbaik TL bg reminder...

HappyIrfa said...

salam aidiladha kak..
saya dah isi borang sspn ni dr awal tahun lagi,tp sampai skrg x buka2 akaun pun.huhu,pemaleh betul

mummymujid said...

KAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

PUTUBAMBU said...

selamat hari raya aidiladha tijah & family..!

comel anak awak Cem..

Tijah said...

fiesyah
yer. bukak je la akaun kan? dah cek tadi..20 hengget jer start. huhuhu


joe
jgn makan taww...


annasuejie
bukak akaun byk2 pun takpe ek. sesak2 sok omak eh bleh pulun sama. hehehe


farha
raya ni takde sapa2...sumer ada kat sini. slamat hari rayer yer...


yb
ooo..2-2 nak la ek? nasib baik ko bagitau bang. kalu tak aku mmg usung mykid jer kulur kilir


zyma
yer la. aku mahap kan...tapi ko kena blanjer aku hi tea aa. hahah


aminah
ko misti dapat skolarship nih kan dik??


dayah
yer la. skrg mmg dah ada simpan kat ut. tapi cam tak cukup la plak. nak bukak jugak sumber lain yg lebih secure kata org kan...


azani
amboi bangggg. sejak bila ko latah nihh...


leen
owh mekasih dik. mungkin sbb mak dier somel kot kan? wakakaka


shifu
salammm cikguuu...


k.gerau
nak simpan camner2 pun buleh kak. tapi nak keluar blk bukan senang...10% jer setaun dr jumpah simpanan...


cija
ahhhh! like mader..like sannn...

Tijah said...

zt
heyyyy jgn larikkkk! kau hengat ko kurus aku xleh kejar? wakakaka...(yer. ini umah metua kat penang. hahahah)


k.ash
hehhe. tunggu uwan pah blk tang mokah nak mintak seghoban nihh....


odp
spek tokwan ehh. hahaha


juliet
tokey? aminnnnnn. mudah2an bukan takat tokey sok...jadi MB teros.


zie
kannn? dapat gak kurangkan bayar tax. bagus...bagus...


ai
akaun biasa return tak tinggi la nok. 1-2% jer setaun. tak bebaloi langsung...


catz
ahhh! aku suka pertanyaan ko tu. ko nak simpan sspn mmg dah telambat nok. aku tanya tadi max umo 18 taun jer. nak simpan ada byk kekdah..marilah email aku. aku ajarin caranya sambel kita memakan begel oblong ittew. hehehe
oh yer. selamat hari raya too...


k.ngah
hahaha. tadi den baru nak bukak tapi bsn bapak la ponoh org. pencen dah keluar ko gek eh? takpo la..minggu dopan la buek


irfa
hahahaa. dah dekat setaun dah tu. pegi cepatt.


mummymujid
golakkk la...golakkk...huhhu


putu
selamat hari raya utk awak jugekkk.

hanimndroid said...

kono kak. cam lam iklan tu. sey dl tajaan mara. pun cam best gak. tp ptptn ni siap sedia je ada, in case perlu guna kan. slam korban!

Tijah said...

hanim
yer. lebih baik sediakan ppayung seblm hujan kannnn?

tasekM said...

selamat hari raya tij.




sori gua lambat ucap. he he.

kak wos said...

suker2 jer ko memperkotak-katikkan dak cem tu ek?
sib baik cem tu stailo..
ko boh ler ketayap pak aji pon.. beliau tatap encem!

aminah said...

yup..under mara....

Cik Puan Huda said...

tu sah2 cermin mato aji usop tuh..wahai cem bawak2 le besabar ye dengan pe'el mummy mu itu..

Tijah said...

tm
mekasih nok. wa pun lambat masok blog niari. heheh


wos
tapi still xle lawan lesung pipit rantaro beb. heheh


aminah
untungnyerrr. sama la kita. hehehe


huda
tu spek mato tokwan penang dia. heheh

Lifesaver said...

abis anak ko kak...dikejarkan..hehe