Nov 11, 2009

get well soon tijah (ucapan utk diri sendiri bleh?)

aiyooo!

apo batok tak elok2 nih!

gini la nasib org darah B+ ni kan? org cakap susah nak sakit tapi sekali sakit kena agak teruk. (ada betol ka dokter?)

any petua uols?

dada rasa sempit. napas rasa sesak. ubat dah cam tak jln. silap2 nak kena nebulize lagi nampaknya nih.

namun begitu...

rasa cam tebakar dan nak bakar org pun ada jugak nih!!!

buleh lak aci depan umah bakar setanggi tem maghrib2 nih. lagi sesak la napas akak. akak balas balik dgn membakar kemenyan kang baru tawu!!!

ehh! byk lak pekataan bakar kat atas tu ek?

larikkk!!!
(sambil termengah2 akibat semput)

57 comments:

~Kak AZZ~ said...

sian ekau Jah....bnyk sgt makan motan ke...Try la minum air nasi. Rendam nasi sojuk dlm sogoleh air....biar semalaman, lopeh tu solawat 3 kali dan minum. Bilo air tu dh abeh, boleh isi lg tp nasi tu jgn dibuang....takdo basi dohh....


*akak salu buek cmni yo...asal tokak ghaso somacam yo, copek2 akak ghondam nasi....kdg2 tu tak sompek nk tggu semalaman, toghuih yo minum air tu...alhamdulillah...takat ni elok yo....

apolak bnyk na bona sobut namo arwah abah akak tu Jah....huhu....

Tijah said...

kak azz
sodap ko air nasik tu kak? cam tak best yo. kok ganti dgn bubur nasik mcD buleh tak kak? alaaa...buleh la..

Erna said...

jah..nak ubek ko nak makan sodap..kok jah tak nak tolan ubek...boli yo aroma therapy plus tu ha..sapu banyak2 kek leher..kek tengkok..kek hidong...sapu selalu2..mujarab..pado akak la...sojak boli kek maha taon lopeh sampai skarang....ado yo ubek batok sapu tu...akak simpan..sapo yo batok kek gumah ni..akak bagikan...

~Kak AZZ~ said...

sodap la Jah....sojuk ehh somacam yo maso masok kek anak tokak tu...

ekau punyo batok dah sampai tokekeh2 camtu pun ado ati laie ko nak makan bubur mcD tu...kang baghu yo nak masok kek mulut, ekau dah batok dulu....asal nak makan yo, ekaupun mulo batok....abeh tu bilo nak solosai ehh bubur mcD tu...haha...

Ms.Lilies said...

Aku xde petua hehe..pasal batuk aku spesis xdikenali...dia pandai stop sndiri tp aku telan byk vitamin c...aku buat kunyah2 je cam gula2...tp ko jgnla makan sampai sebotol lak nok...mau tercirit lak nnt ehehehhehe

xiiinam said...

Errr..dada. ada rasa sesak?



..okey, buka semua yang 'mengetatkan' di dada tu...kasi lapang!!!



Sudah buka? Ada rasa lapang?

CikMin said...

batoi la tijah...cikmin pun B+...mmg susah nak dpt sakit..skali dah sakit..ekekekek..membusut 9bulan ni...

CikMin said...

tijah cuba perah asam limau kedalam sesudu kicap(jenama apa pun tak kisah)..insya'ALLAH...lega la batuk tu..

adibah said...

Jah, hari tu aku cenggitu. aku amik kicap manis cap kipas udang + limau nipis.. Alhamdulillah.. baik nok..!

darahmu darahku juwer..

LORD ZARA 札拉 said...

kasi bakar!!

kasi potong!!

kih3~

dayah said...

Salam Kak Tijah,

batok2 yor kak.. togak air panas suam banyak2.. jgn dok dlm sejuk.. segala mcm makanan yang menyejukkan jgn makan utk seketika...

Seksakan kak.. saya batuk selsema itu jolah saya amal.. avoid cooless food & drink.. moga cepat sembuh yaa kak

rashiD said...

asthma ko kak...?

kot da bekahak / lebey seminggu, gi jmpe dr (bertauliah),
leh dio bg antibiotik (yg boto),
tnyo2 dr lum siap ni bahayo..

kahak jgn tolan (ramai buek nih..),
mnum air bebanyak..




(sogan lak ado org nulih link blog den kek sini, malu..)

iina said...

Jah den bakar roti yo.. sodap dimakan begitu sahaja.. hehehhe.. potang krg den nak buek ayam bakar lak.. nak join??

Umie said...

betul2x... perah la susu..ehh silap, perah la limau nipis + kicap..pastuh telan..pergh, sedap sampai ke tekak tuh..

Zyma Saad said...

Salam Tijah Laling....

Sakit ko belum sembuh ekkkk??
Ko kene pegi buat medical check-up lagi la. Bimbang kene TIBI,sayang oiii.
Dahhhh,poie la check dada ekau tuuuu ye. :)

Zyma Saad said...

Get well soon,Sayang Tijah.

Tijah said...

k.erna
kehkehkeh. kan dah kono marah. aromaterapi cap apo tu kak? kek mano ado jual? ttj family ado ko gek eh?


k.azz
hhahaa. kok nak sodap laie judu'an bubur mcD tu mo kontang goreng ko kan? mlm kang mulo la sosak napeh blk lopeh tu memokak2 takpek tido kan...


mimi
vit c ni aku sker 21st century punya. dia jenis gummy sket sgt la sedap sampai aku mkn 10 bijik sehari bleh?


cklah
hahah. dah buat dahhh. pastu kak? next step apo plak? hahahha (kungsi aaa petua olive oil semlm tu kak...)


cikmin
kalu saket yg tu mak rela nyah. hahaha


dib
akan ku coba. limau nipis je ke? limau kasturi leh tak nok? sama darah eh?? orait...aku take note nih


zara
bakar kerusi. wakakkaka...


dayah
baik lah dik. akak akan take note tu. akak janji ini eskrem last yg akak makan utk hari nih...


rashid
tak ponah lak ado athma do. sini musim ujan ni sojuk gek eh. kono amek antibiotik ko? kok baco asma ul husna yo tak maun ko deh elok dik?


iina
sodap tu. tingat maghin kocik2 ghoma makan roti bai tu sapu kaya campo minyak bijan sket...


umie
sedap ke kicap telan cenggitu jer? kalu limau tu belah pastu selit asam boi tu mmg konfem la sedappp. iskk! cam tingin la plak hah...


zyma
sayang gak ko ngan aku kan? hehehe. tacing nih. check dado? kojap...panggey carlos jap

faiz said...

cian ko kan jah... i baru je citer dgn Un. T aritu pasal batuk, dia kata ubat batuk cap dinar (kalau x silap) elok utk buang phelgm..cuba la..mana tau kot rasi dgn ko...

tue la jah..aku pun rasa betul la org drh jenis kita nie mmg susah nak sakit tp sekali sakit..amik kauuuuu.....

nurul@cokolat said...

yang, kau tak terai ke yang letak vicks kat tapak kaki cam i cakap tu?

apapon.. i doakan u cepat sembuh ok!
i rindukan gelak tawamu yang..

(geli tak?)

Nizam.Ariff said...

B+?

Sama la dgn darah aku...

Brape kilo nak darah aku?

jo said...

xpe kak....
sakit2 ni penghapus dosa-dosa kecil...


tak gitu?

Tijah said...

faiz
Aku gugel ubat batok cap dinar xde la nok. Ayat seribu dinar adla. Caner rupa dia tu?

Cok
Mak lupa. Kejap ni kang mak buat sblm tido. Geli? Ai x penah geli ngan yu. Hehehe

Nizam
Sekilo stengah dah la. Ko ni cam meniaga beras lak kan?

Jo
Ye dik. Harap2nya githo lah. Dosa kecik akak mmg byk nehh

dayah said...

Salam Kak Tijah,
Manolahhh kak x baik2.. aiskerim yang di telannya... kak saya cadang akak makan jo aiskerim tu sampai habis satu peti ais kompem baik.. wakakakakaka..

OK SERIUS NI! Jgn la di makan sejuk2 tu yor kak.. Marilah sama-sama kita jaga kesihatan agar akak YB boleh khimat untuk rakyat!! ^_^

dude said...

akak, aku nasihatkan baik ko pi cepat jumpa mana2 tok bomoh...
takut kerja makhluk halus je ni.

yg konsen,
adikmuyangmistik.

Ayda said...

akak dgn bebudak kat rumah ni minum limau nipis maniskan dgn madu.....

uji6june said...

ye ke batok je Jah? ..
kot-kot dah "berisi" gaknye

taon depan dak Cem
dapat adik .. qiqiqiqi

*

Yunus Badawi said...

ko kena batuk 3 bulan kot? Raya cina besok baru baik hehehe

kucingorengemok said...

yang sebut bakar-bakar bebanyak kali tu, ada mesej tersembunyi yang tak dapat ku baca kah?

mamarempit said...

tijah, darah kito samo...tapi den lagi toruk...ado lak anti D...huu...

(err...apo makno anti D tu Tijah)...

Ekau pun ado spesis somput ko????

Lifesaver said...

kak...ko kalo batuk..jgn batuk dalam ayam rosmeri..nnt berjangkit

J@J@ / Bini The Rock said...

ko po'e la jumpo doktor kak Jah oitt! kang dpt antibiotik grenti ilang batok tu...

jgn biarkan hidup anda di selubungi batok2 hingga terkencing kencing!

:P

Otak Delusi Pelita said...

Jah ko try la g mintak antibiotic yg kuek sket.Pastu makan ubat batuk alaaaa lupa lak namo eh.Jap balik nnt den tanyo mak den sok den bgtau balik.Tp bab somput tu mmg kono amik gak nebulizer.Den gitu gak samo ado skali tu 2 kali den amik dlm sehari.Skang ni musim la den ghaso.Mak den aritu 3 minggu domam batuk semuo ubek mkn da berkilo.
Minum bnyk air suam ok.Tp jgn minum air berlimau ko.Itu la racun yg buek kito laei somput.Tak cayo try.hohho

Otak Delusi Pelita said...

Mamarempit
Anti D tu apo???

~LIZA~ said...

get well soon!

shija said...

hah!!!!tijah sakit!omg..moge cepat semboh ye tijah..saye doakan agar tijah cepat pulih seperti sediakala......gittuuuuuww.

rashiD said...

heheh..

buleh yo baco yg tu,
papohal pun Dio nyo kojo..

kalu lamo ngat, gi spital kak,
skang TB kek mesia da banyak.
PATI bawak masuk..

kak wos said...

bebijah batok?
jgn di biarkan.. sbb bebi nih kalo batok lelama senang kena lung infeksyen, cepat! jumpa doktot!

Mas said...

aku ari tu dekat 3 bulan baru lega...itupun pas siap p scan, xray sume. Dah aku labur banyak duit kat spital swasta....itu pun blum lega betul. Last2 masa dekat nak pose...tetiba ilang entah ke mana.Yang penting banyakkan minum air masak n cukup tido....dah, dah jgn gebang lelama kat tenet. Cukup tido tu means tido malam yo...bukan tido siang.

Tijah said...

dayah
1 poti? tu nak kasik mati tu dik. hahaha. ok la. ni akak tongah minum kopi paneh ni ha...


dude
ko agak2 sapa buat aku ek? hahahah


k.ayda
buleh gak try buek tu. blk kang nak cubo...


k.uji
xdo isik eh kak. isi nasik semlm tak hadam ado la gek eh tu...


yb
wahh. raya cina konfem aku batok lagi sbb aku salu beli limau mandarin sampai berpeti2


kog
hahahaa. tu dah dapat baca tuuu....


mama
anti-D? anti dadah kot. huhuhu


lifesaver
byk la konyer ayam dikk...


jaja
a'ah. kono lak pakai pad moh hah. mano la tau kok telopeh konceng ko kan. hahaha


odp
kau somput jugak ko dik? akak xdo. amek gas tu sesekali kok sosak dado bona yo la.


liza
mekasih dik...


cija
yer. saket saket gak tapi skrg mak bersiaran di old town ok. selera kemain tak kesian nihhh...


rashid
osah jahat eh pati tu kan. bawak masuk tb moh. cubo bawak masok pati ikan haruan ko ado yo pekdah eh. ok. akak kau dah telobih mengarut nih.


wos
ye kak. bebi batok. bebi nak kena jumpa dokter cinta nih. wakakaka


mas
alaaa...xleh chatting mlm2 la centu ek? ok la. tido nak kena cukup ek nok. aku ikut nasihat mu ittew...

tasikmerah said...

siannya tij. psstt... cuba ko tanya farmasis ubat batuk bentuk pil. aku syak kuat la ubat tu tij. aku dulu pernah sekali. batuk teruk sampai rasa dada sempit dan panas semacam. farmasis tu bg aku ubat tu. teros baek. cuba tij. gi tanya farmasis. ubat batuk tapi pil tau. bukan cecair.


.

Tijah said...

tm
ubat batok apa tu nok? yg pil salu kuar dlm iklan radio tu ker? nanti la aku tanya farmasis yer...mekasih

afiq said...

uittt skit boto tuuu......get well suun ahkak tijah....

Tijah said...

afiq
Iyo dik. Nanti jmpo akak blanjo kau choki choki yo...ponek yo kau gunting wambot kan?

StingRay said...

beli pistol air...tembak dari jauh...


sampai padam...



cerdik macam arnab kan?

k.e.r.i. said...

mentang-mentang lah N9 menang.

afiq said...

uittt...den memang nk gunting wambot...dah somak bona...tapi kok nak bago choki2 jugak.....buleh lako.....wakaka

ai said...

Semekom...Jah...oooo...Jah!

(idop ke idak lagi pompuan ni?)

hatim a.r said...

tula akak dh den kobar aritu jgn salah guno kemudahan hospital haa kn dh sakit betol2.ape2 pown den doakn akak cepat sembuh dan lebih lincah dari dulu.amin

ashley said...

Kut jumpa doktor pun tak mujarab...why not makan sesudu madu ngan air suam sebelah pagi sekali dan sebelah petang sekali...
insyaAllah...
works for me.

Take care Jah..

bungacahaya said...

Selamat sembuhhh...kalau belum cuba la petua yg saya baru jumpa.

Minum 100plus...betul kak....kengkadang sakit pinggang pun ilang. tapi bukan yg sojuk la.

adibah said...

Jah.. dedua pun boleh.. tapi limau nipis yang paling elok.. jangan ko letak limau bali sudah! tambah batuk nanti nok.. hahahaha

Tijah said...

stingray
err...tembak setanggi aci tu ker? tembak kerusi yg terbakar? hikhik


keri
opppsss. hehehehee


afiq
coki2 kok makan mo ghuti osah sodap eh tu kan? sesambe amek angin kek balkoni tu. err...kau dah semayang isya' dik?


ai
komsalam nok. hehehe. ado nih...idop laie.


hatim
osah la cam kono ketulahan hospital lak kan? yolah. jgn buek main2 nak2 hospital tuo centu kan??


k.ash
mekasih kak. nati aku buat yer kak. sayang jugak ko kat aku kan kak??? ko tak sayang tm kan kak?
drp...tijah yg tamakkan kasih sayang


bungacahaya
100plus tu bukan utk denggi ko dik? tapi kalu itu la petuanya...mmg aku cukup suka tu. 1 liter pun bleh abes sekejapan saja


dib
hahahaa. limau bali mmg aku x suka. tapi kalu limau mandarin jgn...sekotak pun bleh tu.

afiq said...

papp** tutp lappy** debushh** debushh** efek wuduk yang nyata** capai telekung** allahuakbar......

isk** iskk** kak yus...adek ucapkan time kasih kepade ahkak...sebab...sebab...mengingatkan adek...isk..iskk

Tijah said...

afiq
papp..
efek tutup pc. aku ckp org aku pun blm isya' juer...

Otak Delusi Pelita said...

Den kalo flu teruk sgt mulo la somput.

faiz said...

jah...ya ampunnnn...aku salah kasi info la... telinga sumbat..tue la pasalnya..

ubat batuk tue namanya bena expectorant - kat farmasi ada jual..

jgn marah ek...hehe...

Tijah said...

odp
kira somput bermusimla tu kan...


faiz
hayolah. nasib baik den tak lotak ubek telingo masok molot. huhuhuh