Nov 21, 2009

malas nak masak? cuba nih...

ingat nak buat briyani daging.

sekali cam malas la pulak!

malas nak masak nasik!

malas nak masak lawok pawok!

last2 rebus daging (aussie beef - kelar2 sket) sama black pepper + garlic + rosmary + mustard (heinz) + olive oil + gula garam sampai air agak2 kering.

transfer daging beserta air kumbahannya masuk dulang. campak kentang (rebus...belah 4). campak bawang & tomato (belah 4). tabur sket garam + black pepper + rosmary + sos cili + mustard atas semua2 tu cengginih...

burn in hell!

eh...tak!

bakar dlm oven. suhu 200 degree. 1 jam.

makan dgn sos cili + sos lado itam.

veri der helti uolss!

plisteknot : guna aussie beef saja atau apa2 dagen jenis lembut kat market tu. jgn guna lombu pencen lambat empok. tecabot gigi pelesu ko karang!

57 comments:

Ms.Lilies said...

Very the sedap la nok....nnt otw aku pi melaka awal dec aku singgah semban yek...sila buat cenggini utk aku...yummy nih!

Tijah said...

mimi
ko nak pegi melaka?? hangkut la aku sekalikkk. lama x makan asam pedas kaw nihh!

Ms.Lilies said...

Aku ingat nak hangkut daging ko buek ni je haha

Tijah said...

mimi
xlehh. dagen aku byk lemak. tak helti. wakakakaa...

xiiinam said...

Nanti ckLah bagi daging korban....kau buatka eikk Jah!

~Kak AZZ~ said...

haha....makin lapa akak tekauu....

dah la tongah nak diet ni...huhu...

cooobaaaannnnnn........hakhak...

j.u.l.i.e.t said...

dalam malas2 tu makanan adalah dilisyes & mengujakan..

KAKTINY said...

tu menu ko malas ye tij eh..
nanti aku terjah umah ko time ko rajin la.. leh makan beriyani.. hehehe...

pssstttt... email no.tepon kat ciktiny@gmail.. bleh set date kita pi terjah tasek nuunn.. hihihi

MY HEART said...

Sedapnya kak tijah,

nak minta resepi boleh???

MY HEART said...

Sedapnya kak tijah,

nak minta resepi boleh???

Wanie-san said...

sodap nye akak!!

ayoi said...

ayoyoyo tijah ooiii...mcm ni ke tahap kemalasan tijah....malas2 pon tu diah...makanan sunggoh meyeksa batin ku.....sodapp bebangat!!!...kalu time ayoi malas tu...gamaknye makan dlm mimpi je la....ZZZZZzzzzzZzZZ

afiq said...

huh. dging mantai leh buek tak agak eh? den nk songlap dging uwan den

♣ haNie ♣ said...

umak aii...time sojuk2 nih...
dpt nyekik ni..mmg best..
menitis air lior dh ni kak..
huhuhu XD~

ashley said...

KEBARATAN sungguh ko ari nih!!
.....kecog ayark liork chek..

Weed and Bandages said...

tijah, cuti sekolah hang buat apa selain hang buat bodo?..apa plan p melancong dak?

Tijah said...

cklah
daging korban tu lembu muda ke tuo kak? tuo2 i tanak...liattttt. aawww!!!


k.azz
yolah tu diet. kemain buek kek bagai aritu. dgn nak boli ceklat hesyeys eh laie...hhahha


juliet
hehehe. laggiiiii malas. makan lempeng pisang ke la jawabnye..


tiny
ciktijah dah email ciktiny. hehehe


myheart
itu ler resepinyer dik. senang saja. tiada rasier...


wanie
ahhh! senang jer modal x sampai 5 hengget tu..


ayoi
tu kira malas lite2 la tu. kalu malas giler...order sajer. huhuhu


afiq
bulehhh! tapi kono ghobush dulu sampai tangga tulang. rayo nii drive thru nasik lomak bukak tak?


hanie
menitis takpe lagiii. jgn menjejesss nok. buwok na ghopernyer. huhuhu


k.ash
esok india plak. kariii. ammaa...


ms.weed
cheq nak blk penang minggu depan. balik kampongg. nak ikot kaa?

jengae said...

Harus di jemput cik Tijah ke rancangan Saturday Cook kan! Rancangan favorite den tu...i'm sure kak tijah pon inspired by that oso..eh ko cik tijah yg insipre chef2 Saturday Cook? LOL

adibah said...

Jah.. mesti filing2 naijela kan nok kan?? mas trai dis wan la.. wan fain dei..

Tijah said...

jengae
hehehe. x sker la suara org tua saturday cook tu tawwww.


dib
yer la. siap pakai pijama tetengah mlm curik2 makan kat tepi esbok kan? butter dier dlm tube cam ubat gigi kan? sini ada jual ker nok?

AZANI said...

air kumbahan???
satu masa dulu pernah bersihkan sewage treatment tank atas kapal... itu gunakan proses anarobik dan aerobik untuk pastikan bakteria makan torpedo manusia dan tukarkan kepada air dan methane,bahaiyo..kalau terpecik api..molotup tangki..kena nyah methane dulu...

AZANI said...

air kumbahan???
satu masa dulu pernah bersihkan sewage treatment tank atas kapal... itu gunakan proses anarobik dan aerobik untuk pastikan bakteria makan torpedo manusia dan tukarkan kepada air dan methane,bahaiyo..kalau terpecik api..molotup tangki..kena nyah methane dulu...

Shifu67 said...

musim hujan ni kawe pekena nasi panas dgn pekasam jeee.... pehhhh

kupaslaroren said...

amboi kak..mcm jamie oliber jek dasat erk moden tul hohoho

lidah akak berfintal2 tak mcm jamie?? hik hik hik

Tijah said...

azani
heheeh. tu kumbahan lain tu bang. ini kumbahan dagen stok bleh makan punyer.


shifu
uiiiii. sedap tu dah lama aku x mkn bang. goreng pekasam + cili api + bawang sket mkn nasik panas2. pergh!


kupas
hahaha. jamie tu kau becakap tension aku dengar. misti kamera man tu jenuh tepecik2 elio dier kan?

adibah said...

Jah, aku rasa kat Hock Choon Supemaket kat Jln Ampang tu ada kot nok.. lepas shopping leh singgah makan2 kat Victoria Station.. huhu

catz said...

amboi Tijah..
very de western gituhh..
karang aku dpt daging korban aku buek cengginih lah ek..
tapi nak kena beli mustard yo?
ehhmmm....
seumur idup belum pernah beli ni...pes taim ni tijah..demi resepi mu..ihiksss..

Tijah said...

dib
supermarket yg mana satu ni nok? tepi flyover tu ker? taper...nati aku gps yer.


catz
aku pun baru beli je aritu. tapi makan dgn hotdog rebus siyes sedap weh. ko try la. sebijik rasa 1901 tu...

cik jijah said...

uikksssss... keleeeesssssssn dinner ko mlm ni tijah oiiiii.. nih jemi oliver tgk pun sentap jugak ni.. tak aci katanya!!!

Tijah said...

jijah
apa bley buat nok. Viktoria stesenn takdo kek somban...huhuhu

Erna said...

jah..macomano pun nasi mosti ado..baru best makan dongan jah punyo daging tu..
jah ni rajin kan..nasi beriani un rajin buek...nanti akak bagi jah resepi nasi daging sepupu akak punyo..dio ni masak nasi orang kenduri..nanti jah bolih cubo..

Erna said...

eh silap..bukan nasi daging..nasi beriani..he he...nasi daging resepi jah

hantumakan said...

uih, ekselen gilaaaaaaaa kaunya recipe ni kali, kau tergoda tengok weh..

lapars, lapars, kalau aku dtg bertandang, kau sila masak ini key.. ahaks,

*pose hint nak dtg, kalau kau tak jemput pun nak dtg, nak jugak tak kira*

wakakaka

Tijah said...

k.erna
ha. buleh yo tu kok ado resepi lain. resepi sey takat ni ikut blakang plestit rempah adabi tu yo...


dalia
hahahaa. siler beritau in advance sempat aku lari giant beli aussie beef. kalu daging korban...alamat 5 jam la ko baru dapat makan.

kucingorengemok said...

pesanan terakhir itu valid utk mirnawan nawawi sahaja, haha

geraugebang said...

amboi KOG koo.Bagus la idea si Tijah ni. Kak gerau nak buat. Sesuai tok orang nak masak 1 lauk je ek.

~Kak AZZ~ said...

Jah....buek kek hr tu utk anak2 buah yoo....akak dapek meraso 2 highih yo tekau...Ni pun dorang soh buek laie...Akak cakap tggu ghayo aji la buek....lotih dennn.....hehe...

Tijah said...

kog
hahahaa. keji okkkk. nasib baik tetengah menari sehati bedansa gigi tak tecabot kan?


k.gerau
a'ah kak. seronok sungguh masak main campak2 ni kan?


k.azz
rayo ni cadang nak buek kek apo plak? coklet ko?

Daun Bidara said...

bab masak masak ni den kalah belum bertanding.

faiz said...

mcm gitu ko punya menu mls ye jah..??? aku punya menu malas goreng telur mata kebau ulam ngan cili api & kicap kipas udang je jah....hehe..

Hezesuze said...

waduh! meleleh air liur den ni ha jah oiiiii...

Tijah said...

daun
hehehe. ko bertanding jer la utk jawatan pengerusi PIBG...


faiz
wuishh! kang mak metua aku tau aku tak masak utk anak dier caner? malluew mak nyahhh!


heze
apo laieeee. moh kiter ke giant carik dagen...

Yunus Badawi said...

aku nak mintak emak adam masak mcm ni kalau kami dpt daging lembu korban Sabtu ni hehehe

Tijah said...

yb
kalu daging korban tu lembu tua ko kena rebus lama sket bang. tak pun ko buh meat tenderizer sket kasi dia cepat empok...

W. Hidney said...

hahahahaha

Lazyf... said...

kak...
bukak la kodai mkn dogheh!!!
bulo se nengok ae...

Tijah said...

hidney
hahahahhaa (gelak sama2)


lazyf
bak la senia modal eh. hahaha

jengae said...

nasib i boleh terima suara org tua tuh..kalo takk..sure tak lalu gak nk tgk Saturday Cook..tp chef2 jemputannya hebat2 dan HOT2 belaka (mostly la..yg latino2 itteewww)

Zyma Saad said...

Cayo la ko, Jah.
Pandai masak tuuuuuu....
Best...best.

:)

Tijah said...

jengae
cam terpenyek jer sore dier kan? tapi kira ok lagi la dr jamie yg tebelit lidah tu...


zyma
kau nak order dik? x mahal. sepiring 56 hengget jer. wakakaka. kalah viktoriastesen

NenekPenne said...

mcm sedap...mesti sedap.....tentulah sedap... kan tijah kan..

Tijah said...

nenet
yer! money back gerentiiii...

Lifesaver said...

sedapnya kak............ko mmg leh jadi chef la!

adriea said...

kak.. den da torai ayam rosmeri. very the sodap kak! nnt nak torai lombu osi ni plak... menjilat talam kak! hahaha

PUTUBAMBU said...

umang aii...sodapnyo..!!

meleleh air lior den..!

shija said...

nangesssssss!!!wiiii aiiii...apo sodap na nampak eh niek!!!achoue nak la jugekkkkkkk!!!

Tijah said...

lifesaver
takleh der. ramai yg ceret beret kang...


adriea
yer. jgn lupa kelar2 taw. kang tetengah tak masak plak kang meleleh2 jer darah.


putu
mano sodap dageng ko putu bambu? hahaha


cija
haaa..apo kato rayo nih kito buek cenih yo. takyah la rondang2 do byk na kolestrol eh tu...