May 16, 2010

semalam yang hangat...(tajuk mcm dah penah pakai je kan?)

semlm skolah cem ada hari alam sekitar. pegi bawak suratkhabar lama utk kumpul dana. lepas bersosyel lite2...terus ke sbn parade cari makan. carlos keje maka takyah la masak awal kan.

abes je makan kiterang blah.

otw ke parking...dlm lift, ada la sorang mamat ni ngomel2 kat bini dia. ada 3 lagi budak kecik2 diorang tengah pegang.

laki : awak ni...300 saya bagi bulan lepas apa cepat na abes?

bini: nak buat cane bang. brg skrg mahal!


laki : aah! ni misti beli tah hape2 ni kan?


bini tu diam. malas nak lawan. lagi pun akak ada situ misti dia segan...

alo bang!

ko ingat 300 sebulan ko tu besar sangat skrg? dgn anak 3 (tu ntah2 kat umah ada lagi 3), meh sini tengok sikit.

ini la dia yang akak salu bising2 citer pasal inflasi ni. benda ni akak salu share dgn kawan2, dgn client2. biasanya pompuan. kalu ko nampak akak tgh borak2 mentetel kat kopitiam sambil tangan naik2 mcm karamsingwalia...misti ko ingat akak tengah mengumpat kan?

takkk! ekceli akak tengah citer pasal benda ni la. tepung naik berapa. gula naik berapa. (kerana ketidaktentuan harga tepung secara tidak langsung akan menyebabkan kenaikan harga tako tao berbebi oktopes yg sedap ittew. bahaya!).

tak pun diskas pasal compounding interest ke, investment vehicle ke dll. (ceh! mcm bagus...)

mintak mahap cakap la yer. org laki ni kebanyakannya tak alert pun pasal benda ni. diorang ingat hage brg dapo sama cam 10 taun lalu agaknya. tu la. lenkali belek brg sama2. jgn tau tolak trolley je sambil mata usha cashier.

eh! akak cakap "kebanyakan" ok. bukan semua la kan. ada lak yg panas bontot ni kang.

bukan apa. pompuan ni sbb diorang yg salu keluar beli barang. maka impactnya sgt terasa. kena pandai manage. harga kena compare supaya tak overspent. huiiii! ko ingat keje senang tu?

pastu...

pastu...

laki senang2 je beli rokok sari rm10 = sebulan rm300

takpe plak???

p/s : nyampah betul laki yg berkira dgn bini nih! patut pakaikan dia modes je kan?
.

63 comments:

Buyuiazliana said...

betol kak...saya sokong...2 hari lepas pegi salah satu hipermarket barang ada la dlm 8 item dh cecah 80 hengget....

siggplus said...

rumah sewa aku takda bajet pun beli barang dapur.



paling hebat beli megi dengan telo
haha

Anonymous said...

walaaaa...

tige watos dgn anak tige org...mana nak cukop bang!!
nak2 plk anak nak mkn ayam hari2..
mau tak kecot je si omak eh tu...

citttssss!!!

Hernee Nazir said...

alahai..sy yg xde ank lg ni pn rase 3 rtus tu skjap je blh abis..hrga brg skrg mane la blh compare ngn hrga brg dlu kn..

Yunus Badawi said...

eh aku tak masuk dlm golongan lelaki yg macam tu. Aku ikut pergi pasar dgn emak Adam. Harga barang naik seposen pun aku tahu. Dah lah aku takde kerja tetap huhuhu.

Apa kata menteri dan pegawai2 di KPDN tu turun padang betul2 (bukan setakat pegang2 sayur depan kamera). Baru mereka tahu bebanan org2 bawahan dan yg takde pendapatan tetap mcm kita ni.

Tengok aku dah emo ni. Nanti lebih panjang komen aku dari n3 ko pulak.

Ms.Lilies said...

tak yah pakaikakn modes nok..
pakaikan tampoon kasi cocok sket...
baru dia tau acana rasa..
kemain 300 je??
ntah2 spender dia 300 selai...
huishhhh aku lak yg emo ha

Tijah said...

buyuiazliana
kannn? skrg ni sekeping 50hengget tu pantang pecah kejap je abes


siggplus
tu kalu dipupuk...lepas kawen misti takde masalah belanja dapo tu. hikhik


jaja
tu blm lagi kot anak jenis nak makan siakap jer plak kan? sekg dah bape....


hernee
dulu bawak 10hengget pegi pasar tani mcm2 bleh beli kan? penuh plastik kat tangan...


yb
err...bukan ko salu antar mak adam sampai parking je ke bang? hehehe. takpe...kan kita dah bincang pasal kenaikan harga brg sambil makan bbq ciken, tomyam udang & stimbot kat jonis ngan tiny aritu. hahahah (cam tak sampai je matlamat kan?)


mimi
hahaha. tampon nak cocot kat mana nok? ntah. 300 nak makan ber-5. kalu bela lembu/ayam sindri. tanam kangkong sindri bleh la kan?

Anonymous said...

weh, aku stuju part pakai modes kat laki itew. anak 3 kalau pi giant, easily aje habis 300 buat beli boreh, minyak, telur, pembasuh pinggan glo, sabun baju, sabun badan, sardin, dan mcm2 lagi..

weh kau pekaba?.. budak sakit ari tuh apa citer, aku nak komen sambil mnyampaikan rasa concern tapi tokleh.. :)

KV said...

sebab tu ku suka beli barang dapur bersama suami. Dia pilih, dia bayar. Hik hik

adibah said...

Ni memarah ni.. tingin nak Tako Tao la ni sebenarnya kan....! cam tebau bau jer ni nok..

Tijah said...

dalia
neves jer tem tengok adik kesyer tu tekan2 hage kan? budak sakit aritu rabu depan baru start treatment kat ppum. tu jumpa onco. kemo ntah bila plak nak start. sian dia...


kv
aku pun begitu. bagus kan? baru la sama2 rasa keperitannya...


dib
elehhh. ko tu jasko sepelaung jer. aku ni kalu teringin nak buat caner? imejinnn jer la....

aitotyati said...

salam akak,

rm300 utk 3org anak?

pergh tu belanja dapur saya n hubby yg ddk berdua ni aje selama sebulan klu saya rajin masak. sekali keluar beli brg dijamin rm100 buleh hbs.

tang rokok tu saya setuju.

ada sesetengah bapak lagi rela bagi rm300 pd roko dr bagi pd anak-anak.

Lazyf said...

sokong kak!!!
brg dapur skang mmg mahal...

lupekanje said...

pakai modes jah??? wakakakakakaa....acik tk leh tahan nak golakkk...!!

Tuhan je tawu cane lak acik menyukupkn banje dapur dgn jmlh yg manyak tuh gak...

Nizam.Ariff said...

Bangla gaji 3 watos sebulan boleh je hidup segar bugar... tak yah pakai modes pun dia orang tu.. hahaha

panas.. panas..

hatim a.r said...

saya sebab dh dok obersi baru tau nk berjimat ni kak.nak beli sabun cuci pinggan pun siap compare harga 3 supermarket hehe

Tijah said...

totyati
yer. 300 tu xde apa skrg nih. hui. bab rokok tu plak bukan leh sentuh tu der. silap2 leh gaduh woooo...


lazyf
ko sokong akak dik? akak suke ko. hahhaaa. tetiba...


acik
iyo cik. sebona eh bosa piok...bosa la korak eh kan. org gaji bosa pun blm tontu cukup makan...silap2 negetip tiap2 bln...


nizam
bangla duduk car wash mmg la cukup. xyah sewa. pastu masak bawak bekal hari2. laok sayo labu je plak tu. mmg la cukup. hehehheheh. (ehh! caner aku leh tau kehidopan bangla plak ni...)


hatim
sama la kita. saya skrg pakai pes harimau kuat. sama saja keberkesanannya. axion kan mahal sikit. huhu

MrMiEZ said...

Rokok sebulan RM300 boleh la plak...

Nak amik madical card RM150 untuk anak bini bekire nak mampoh...

Ishishish

Tijah said...

miey
terbaekkkkk! hahahhaa. pastu bila dah saket tepaksa masok gh. pastu merungut2 dapat 3rd klas.

malinasiam said...

aku ni noks
janda anak sorang
sebulan belanje dapur jer 250
tahan lah setengah bulan kan
ujung2 lauk telor ngn bilis
mak mmg pantang kalo laki ni dah bagi duit kat bini tanya mane pg nyer duit tu....
aper ko igat bini ko ada anak bilis???
rasa mcm nak santau jer
sbb tu kot spai skg mak dh 9 tahun janda
kaitan???
hahahahha

Catwoman said...

Salam Tijah....

Cuba ko pakaikan modes kat Carlos ke Cem ke.....mesti chomellll.

Huhuhuhuhu.....

:)

jo said...

tuh la...300 ratus tu duti hiburan aku sebulan tau. belum masuk makan lagi..tu baru sorang..adess..

Syima Syaz said...

ha alah mamat tu...dia igt rm300 tu ckup ke?celah gigi jeeee.......!!!! berkira plaks dgn bini...lempang laju2 tau la TAMPARAN WANITA!!

tentangseseorang said...

ya ya tuh sebab gua tak beli dah barangan nestle. ehehehee

Aslina said...

saye idup solo ni pun sebulan bleh tahan la belanja. megi pun naik harga apa? huhuhh...

isk... scary plak nak kawen. kena dapat laki yang kuat makan, kuat komplen kalo makan cikai2 tapi berkira nak bagi duit kang...

haa... susahhh... huhuhh...

Yunus Badawi said...

Kalau nak sampai matlamat kita makan uti canai ajelah.

Aku ikut ke setiap gerai jualanlah sbb aku yg nak kena bayar huhuhu

Tijah said...

momguess
ko mmg taf kan? kagum aku. cer laki 9 taun sorang2 tengok tahan ke tak kan? harus makan pakai tak terurus tuhh...


ketwomen
tak sampai ati sbb mereka berdua adalah antara insan yg bertanggungjawab. heheh

jo
pergh. hiburan tu termasok makan la jugak tu kot kan. tu blm stabak/kofibin 2-3 round seminggu tu kan? hehhee


syima
kannnn? rasa nak kasi sepit jer mamat tu kat pintu lift tu.


ady
wa beli sbb wa dapat diskaun. milo taburrr sedap tu wehhhh. mana bleh tinggal. kihkih


ninaneno
tu untung la sket. kena dah la kuat makan, kuat komplen...pastu tak keje plak tu? wahhhh! harus kena post antar blk umah mak tu


yb
alaa...kurang2 ikan bakar bang. tak pun asam pedas kat mingo2 tu.

Deeeee said...

Salam Kak Tij,

Makaihh RM300 je.. sebulan lak tu.. Anak lagi nak disuap.. laki lagi.. mulut dia sendiri lagi.. haihh kedekutnya!

Yg laki dia kecoh2 di depan orang awam lagilah kasi malu bini je.. sian bininya.

Kalau Dayah 300 tu selamat dah buat toiletries rumah for a month. Tgk tu baru brg2 kebersihan rumah & isinya. Belum brg2 makan.

Mesti bini dia stress kan.. cuba buat mogok sikit.. padan muka laki dia.. muahahahaha

kakngah said...

bwk limaploh henget g pasar..
dapek apoo yo...
aym seko, ikn kombong sekilo.. sayo duo tigo ikek.. kang hauish nk yo pekono air tobu. itu yo la..
tu lun masuk minyak mo paking..
kok cam den ni ha.. siap kono tol laei nk poei pasar..
nk yo dene hompok an mamat tu skali..

mintak mahap YB tijah, emo sikit..

ibundo said...

apara...
300 tu boleh beli taik gigi je.

NenetPenne (NP) said...

adehhh...mana nak cukup RM300 sebulan tu..
ikan sekor dah RM5.00..hah..ni my sista beli kat pasar pagi Putra Heights... kakak cakap, sila makan sampai ke tulang ikan...ha ha ha..

len kali kalau mengadu sangat...cuba masakkan dia kari rokok, goreng rokok, sup rokok letak atas meja dan hidangkan....cuba tengok kalu dia mau makan ke idak...

ztzett said...

eit! saya pernah pergi Seremban Parade!!! Ko naik lif yang belah mana? Belah food court ke? Belah kopitiam stesen? ...

tasekM said...

apa barang modes jah... la ni org pakai libresse. hahaha...



.

Unknown said...

hahhahahahah....pakai modes yea kak...hahhahah

Kak Lia said...

Jah...akak lagi bengap hal ni...akak tau ada ajer...sbb yg beli barang sumo laki den...hahah...tk pnh amek tau rogo ikan sayor sumo...

HaNa NyoTa uHArA said...

RM300 mana cukup untuk aku kak, aku nak g beli chicken chop lagik, nak masak steak lagik, sos nye pun dahbape hingget, pastu kalo nak air aku takleh minum air paip kak, paling koman pun kene beli air mineral water yang dalam botol 500ml tu, pastu pagi pagi aku bekpes minum fresh oren.. aihh.. pening aku kak.. tak cukup tu RM300.. ishh

p/s; kak, tolong lempang aku kak..

Kaktiny said...

pasai tu aku pi "BORONG" dengan laki aku.. BIAR DIA TGK SENDIRI HARGA "PASARAN"... mmg tak berani la nk komplen lebih2 kan kan kan...

(lenkali cik kak cik kak.. buat senarai barang, suh cik abang yg belikan.. pastu kita plak komen.. "EH.. SIKITNYA ABANG BELI BARANG!! mana cukup utk sebulan nih!!"... baru depa tau!!... kehkehkeh...)

Tijah said...

dayah
ntah. kang bini mogok sapa susahkan? silap2 tak berasap dapo pastu kena tido luar. hahaha.


k.ngah
ontah eh. mmg patut pun emo tu. bukan cam maghin do. poie pasa tani bawak 10hengget ponoh tangan mengengkeh ngusung stok seminggu kan?


k.pah
kann? kono cam akak agak2 bapo cukup sebln tu kak?


nenet
nak murah lagi beli sardin sekg rm5 kan? tu pun stok pecah perut punya. takkan nak kasi anak makan cenggitu lak kan?


zt
hehee. lift ada 1 jer kat sbn parade tu pun. sebelah tempat kita makan aritu...

Tijah said...

tm
kita harus bertukar kann?? baru boleh feeling selebriti. yuna pun pakai perr...


khaty
haaaa...bren sanita. yg kotak tu. kena balut dgn tisu.


mama
tu kono ubah pangai centu tu. lenkali kono la poie belek hago samo2. huhuhu


hana
jappp. aku siapkan kuda2. mmg nak kena lempang halaju 200kilomitesejam tu...hahahah


tiny
yer. betol. betol. ni aku tengah buat list ni sambil tinjau2 trolley ko tuh. merasa la memborong kat giant sok nih.

Pnut said...

Tijah-akak sonang, aku ajak laki pegi paso, aku pilih dia bayo..baru dia tau..
dulu dia bagi duit akak belanja, dia cam heran-heran duit cepat beno surut..

skrang jgn cakap banyak sendiri bayo kat paso borong baru dia tau..

eh tadi bawa RM300 dtg pasar borong, sekarang tinggal seratus... baru dia tau..tu belanja pasar untuk tak sampai 2 minggu, kalau anak ramai, mau seminggu dua ratus...

ztzett said...

eh? ye ke? oooooo... ha! yelah, ari tu aku naik tangga rupanya ye?
isk..isk..isk...

Nadia.Is.Cute said...

Ni la dia... Sokong komen 135%.

Pompuan kalo ada duit lebih pun memang dia akan belanja. Seriyes. Dia akan belanjakan untuk ditopup apa yang kurang di dapur, untuk anak-anak dan laki. Diri sendiri last. Always last...

Kalau duit ration bulanan pun ko bagi setakat RM300 je, apa tah lagi barang perhiasan di badan. Harapkan cincin kawin 10 tahun yang lampau je melekat kat badan.

Pi raa mabok.

Tijah said...

k.pnut
ye la kak. ni tadi sy baru blk dr family store. beli sotong 3 ekor besar2, ikan sket, susu, sayo sket dah 26hengget. pergghh. giler babun harga sekali masak skang ni kan?


zt
yer. lift itu lah. aku ekceli skrg cam segan nak lepak lama2 kat situ lagi...sbb ada anak buah lela. hihihi


nadia
kannn? ada lebih kang bleh buat belanja beli baju anak ke. buatkan puding2, makanan kudap2an utk anak ke. mak2 biasa tak pentingkan diri sindri punnn kannn? (ujar tijah sambil menghirup kapucino)

Faizul said...

nanti dah kahwin, agak2 sebulan berapa aku kena kasik kat bini aku yang tak bekerja kak eh?
baru je cadang nak kasik 200 ratus je.hehe

Tijah said...

dude
200 jerrr??????
2000 baru cukup banggg. hahahaha

aza ni said...

salam tijah
gamaknya dia baru je kena buang kerja....

ztzett said...

eh...anak sedara lela dah masuk UIA la time ni...cerah masa depan...

cikhajar said...

sedih laa kak tij.. abah saya pon sama.. duk tuduh mak perabih kan duet die.. dr awal kawen... sampai bercucu 2 org ni haa... haishhh laa ni kitorg buat akaun bank utk mak senyap2.. duet2 utk bahagian mak. masukkan kt akaun die tanpa abah tau..
rokok abah tok sah citer laa.. lauk tengahari tuh lebih murah dr rokok die.. penah jek suh mak tabur rokok tuh jadikkan serunding atas nasik..

uhuk2 emo lak ni..

Tijah said...

azani
hehhee. ko sorang jer berbaik sangka kat mamat tu bang.


zt
ye ke? wah! kenapa lela tak selebret ek? (tetiba?)


hajar
uish. takpe la nak buat caner kan yg sudah tu sudah ler kan? skrg ni ko jaga la mak tu elok2. bela elok2. sementara dia ada ni kasik jer la, senangkan la apa dia nak kan? (aku emo jugek)

al-lavendari said...

abang bukan macam mamat dalam lif tu. tak cayo tanya akak kek ghumah.

Tijah said...

al
yola. sey pecayo tu. hehehe. abg misti kasik 3 gibu kan? bukan 300 doo...

cikhajar said...

tuh laa kak.. biler laa ni.. saya kabo kt kawan2 saya, laki pilihan saya mestilah "berduit", ramai yg bangkang.dorg kabo saya ni mata duitan.. diorg tak tau maksud berduit tuh adalah.. laki yg ada duit utk beli keperluan dorg sendiri(spt rokok, yuran masok gym dsb) tanpa ganggu duit dapor, sekolah anak2 dsb... biler kene kutok tuh, saya sengeh jek laaa...

Nizam.Ariff said...

Aku pun musykil dgn jawapan ko ttg bangla tu gak, sampai makan minum pun tau... ko pernah interbiu dia orang ke? hahahaaha

Dr Singa said...

nak beli modes pun dah dekat 15 hinggit sebungkus...

ztzett said...

aku rasa dia nak selebret jugak tu, tapi ikan selar tak jual ek kat seremban? ke free ke caner ke ikan selar kat seremban?

geraugebang said...

ha ha ha ha ha...modes tali tu murah sikit...ha ha ha....sesuey untuk abang tu...

Tijah said...

hajar
tu la tu. skang ni apa2 pun nak kena ada duit gak. masok jamban pun 30sen kannn? xpe. fedulikkan cakap org kan..


nizam
hahahaa. aku agak jer. sbb salu tengok diorang makan bekal jer tem aku pi basuh keta...


dr.singa
kannn? kang beli murah2 senang bocor la plak kannn...tak try libris doc?


zt
lela nak selebret kat dome jer kot. mana ada kat sbn dome ittew. wakakaka...


k.gerau
*tengah membayangkan. wakakakakakkakakaaa.....

Anonymous said...

lelaki baru bagi 5 hengget pon dah berkira..haihhhh!!!

PUTUBAMBU said...

ha..setuju ngan akak tijah..
org lelaki ni mmg..tau komplen jek..
nak kasi anak bini makan pun tak ikhlas gitu...

zaitgha said...

Salam Tijah,

den dah lamo dtg sini, tapi sonyap2 jor...pemalu la katakan...but topic nih den raso mmg ghamai lelaki tak tau....laki den lak lopeh 3 hari den bawak gi pasar dgn Giant Senawang tuh, toghoih dia kasi kad ATM dio bagi den pogang....tak yah den terhegeh2 nak mintak tambah....300 seminggu pun den raso baru ok utk yg beranak tigo lah....itu tak masuk bab belanjo sekolah laie....

zaitgha said...
This comment has been removed by the author.
mamakmuda said...

Salamm kak Tij. RM300/-.... Aku beli maggi pek 5 bngks. Bli Nescafe btl sedang, 2 btl... Milo tin sedang 1 tin, brs 10 kilo... tu pon yg cikai..., Blom lg...kalu syampooo abih, sbn abih (sgala sbn daa)susu pkt mns abih... gula abih... topung abih... Sdgkn aku bru ber-2 ngan awek aku... Yg pelik, bkn aku yg bising! Awek aku bising kak!! "lagu nie peghabih beghape nih!!" Aku kate, "Loh, yg hg dok seghiau nape? Aku yg bayo!!" So, sape kate laki nie x bleh paham psl kos sara idup dh tinggi!! CAKAP CEPATTT!!! Emo plak aku kak!!

Tijah said...

makdara
jom kita test dia banjer victoria stesen tgk ketaq caner...


putu
moh ler...cari duit blanjer sindri kan...


zaitgha
hai kakkk. sy tau. akak dok sbn kannn? teral buat kek kan? teral masak kan? hehehe. sbb sy pun salu ngondap akak jugak sebona eh. ehehhhe. best ehh. sey pun nak mintak kad atm carlos lah cenih...


mamak
wakakaka. oke la. oke la. akak dilit ko dr temasok dlm ketegeri laki tak bertanggungjawab tu yooo....