Jun 30, 2010

dushhh!!!

semlm ada meeting kat sekolah cem.
meeting antara parents dan guru.
pengarah pun turun sekali.
bagus ah dia rajin turun padang...
sangat respek disitu.

antara agenda yg diperbincangkan adalah...
dari sebesar2 isu dana terkumpul masa hari earth protector...
sampai la sekecil2 isu pensel...

pasal pensel ni...
mmg cam kelakar.
ada pulak mak bapak yg bising dan bersungut
kata pensel anak hari2 hilang
roba (rubber/eraser) pun hari2 hilang
asik la nak kena ganti
pastu disajesnya suh cikgu plak yg monitor barang2 anak diorang

akak dengar je la...
akak kan pemalu & pendiam? (kuikuikui)

last2 pengarah saun...

"kito ni...henbeg, baju, kasot buleh boli tetiap bulan. apo bona la pensel 2b tu puan. boli la byk2. kok ilang...terus ganti baru. dah namo pun budak2. centu la deh. alaa...ngan anak pun nak berkiro ko? menyiap'an kelongkapan anak tu pun dikiro amal jariah yo tu. bosa pahalo eh puann..."

ambik kauuu!

terus akak sebelah sorok blekberi bawah meja.
kihkihkih.
sentap kerrr?

ok.
tolong ingatkan akak niari kena pegi popular.
beli stok pensel/roba/ruler/kaler cem utk setaun.

p/s : so tuan2 dan puan2 sekalian. seblm spend utk diri sendiri, cekidaut & utamakan la dulu keperluan sekolah anak kita ya. sekian saya panjangkan utusan dr pengarah pendidikan.

58 comments:

kakpah said...

camtulah jah. jadi cikgu ni somo nak jago. jago anak e, jago hati omak bapak e.
akak ni ha.. hari-hari ngutip pensel, pensel warno, roba, pengasah pensel. bilo tanyo ni sapo punyo tak sorang ngaku. sudah e masukkan lam bakul. sapo-sapo nak nulih takdo pensel amek yo lah kek situ.
tu pun ado yang komplen dio asek moli pensel yo. balik rumah nak buek kojo takdo pensel tinggal kek sekolah. disuruh e akak pastikan anak e bawak balik pensel. ayoyo... kao tulih lah namo anak kao bosa2 kek batang pensel tu. barulah cikgu tak tojorit2 nanyo pensel sapo ni pensel sapo ni...
manolah kito tau mano satu pensel anak e. satu kojo plak cikgu ni kan?

haa.. tu lah kau. ekau bawak topik hangat ni. membebel akak kojap.

kakpah said...

umangai.. nombor satu akak harini jah.

zonaku said...

hehehhhehehheh.......
sbbb tu sy x jadik cikgu. tekanan perasaan! lum msk bab kecing dlm suar

hantumakan said...

wah jah, anak kau skolah praibert (bukan pervert okeh) ko? ado pengarah?..

memang ado stok2 ibubapa yg sumer pun nak suruh cikgu eh tengokkan, tak patut boto.

Tijah said...

k.pah
a'ah la kak. cam kito buek maso kocik2 maghin kan? semlm pengarah tu pun sajes centu. suh toreh kit pensel tu pehtu tulih namo pakai marker. kok ilang kojap pun sok2 misti jumpo balik punyo. dah satu kojo lak nak suh cikgu cek penselbok budak bagai kan?


zonaku
sama la. saya ni dah la kurang kesabaran. hehehe

Tijah said...

dalia
isk. sekolah biaso yo. mano ado skolah prebet kat sbn nih. hehehe. sian cikgu kan? dah jadi 1 beban plak pasal pensel tu...

Chik Att said...

Waaa... ini dah nation problemn ni ....
Nasib leee jadi cikgu ni ....Jah ..
Dah nak jadi nursery dah sekolah ni ..........

sya mansor said...

terbaekk! lengkap, padat & tepat mengenai sasaran.

kucingorengemok said...

sewel ke pensel ngan raber pun nak suruh cikgu jaga? hahaha

kalu takmo hilang, aku syorkan dia orang ikat pensel tu semua kat leher anak, jangan kasi cabut

kak wos said...

semlm, pensel bok anak aku ilang utk kali yg ke 3.

pensel ngan pemadam jgn cerita la.. mmng olmos everidei pergi tak kembali.

pembaris pula biasanya pegi skolah bawak sebatang balik jadi 2; patah melintang atau memanjang.

pensel kaler pulak tak pernah cukop 12 btg. memula ilang sebatang dan beberapa hari kemudian berbatang2 lagi akan turut menghilangkan diri.pasrah.

skarang, mydin dan aku ibarat isi dan kuku...

eh, ada satu lg yg lebih kritikal. buku teks sains juga telah ghaib. habis la bajet aku nak beli henbeg ujong tawon nih...

Yunus Badawi said...

aku nak bukak kilang pensel

kakngah said...

den tetiap thn borong stationery berkoyan2 kek mydin tu ha..

murah!

F A R Y N said...

kak..aku nak jadi supplier pensel..ahahhaa

shija said...

laaa haiii..cian cikgu2 skang kan nok!dah la cikgu2 skang boban kojo makin betambah..errr..anak ngko salu ilang pensel tak nok?hahaha

Fariza said...

salam tjah..
eh, tu pun nak suruh cikgu jaga ker? dasyat..
klu saya awal tahun borong kat mydin..memang stok setahun..
tapi kena pantau gak anak2 ambik sebab diorang nie bila dah senang dapat senang plak dihilangkan...

bagus pengarah tue...klu saya yang kena..balik tutup muka ngan surat kabar takpun ngan handbag.....kihkihkih..

al-lavendari said...

betul juga kata pengarah tu.
akan tetapi dalam pada itu, anak-anak harus juga dididik sedari kecil supaya berhemat menggunakan harta emak bapak dia supaya bila dia orang besar nanti akan menjadi seorang insan yang pandai menjaga dan menguruskan harta mereka. tidak boros dan tidak membazir.
wallahua'lam.

Jiejah @ Iza said...

adat la stationery sokmo ilang , kadang ada plak bertambah kihkihkih ...

dah namanya bebudak kan ??

Arin said...

ye la kak jah.
anak den sokmo asik le terkurang pensil.tapi pengarah tuh cakap gitu, perghhh.berdesup gak tinge.betul gak.heheheh.

EraNaZeErA.. said...

samalah.. kes macam aku gak.. mmg pensil 2b tu setiap masa ada dlm lemari kat dapur aku tu... selang 2 hari compem dak orked minta.. sbb katanya ilang.. kawan pinjam tak kasi.. dan yg paling best..katanya.. tak bleh pakai pensel sampai pendek.. nanti mak pak mati cepat... hahahaa... lawak plak aku dengar.. raber, pembaris, gam lagilah.. mmg tak pernah nak lekat...

tp nak buat camno.. dah nama pun budak2... kekadang hangin gak.. tp hangin pun tak guna.. jadi gak.. baik aku diam.. pastu bagi je..

kalu dah bleh dok pakai beg reger mahal2... makan lunch time pun mahal2... bkn takat pensil ngan ruber takleh beli... yer dok...

aku rasa nak wat bisnes alat tulis..la..

tasekM said...

bebudak mmg cenggitu. kalau tak hilang bukan dia org la. tak yah la nk berkira sgt. setahun pensel anak tu tak sampai de harga henbeg mak dia.



.

momguess said...

mak sentap dgn ayat pengarah tu noks
walaupon ank mak 15 tahun
tapi setiap hari akan bertukar pen
kkdng pen yg mak xbeli pon blh ada dlm beg skolah nye!!!
mcmane tu? bingung mak nak pikir

ninaneno said...

ahahaa...

aku siap turunkan ilmu berani mintak balik harta sendiri kat anak buah... buat mintak kat kawan2...

omak ayah dorang eh tak kisah pun pasal nak ganti pensel2 baru, pemadam2 baru, pensel kaler baru... tapi den ni ha dogil... nak ajar sikit budak2 tu pandai jaga barang sendiri... botul2 abeh yo baru mintak lain...

dorang pun bile dengar je kene puji budak bertanggungjawab... mula la kembang semangkuk dan lebih bersemangat nak jaga harta sendiri dari tertinggal kat skolah atau terbagi kawan2 pinjam...

imanamani said...

salam perkenalan cik tijah..

anak kita darjah satu..hehe...tiap bulan standby pencil..pemadam ..pembaris... pengorek awal awal..
selang dua hari mesti bawa yang baru... heheheheheh

aNiS tHe BumbleBee said...

kih kih kih..kena beli stock kt umah awal2 kak..nnti pensel jadi cam isu gula,susah pulak..

NenekPenne said...

sib baik aku ada anak tekak jer...
selamat....ha ha ha..

cikhajar said...

apa kejadah laa mak pak mcm tuh peelnyer... bagus tuan pengarah..kasik lagi berdesup2 kt mak pak pesen mcm tuh... kalo pensel ilang nak salahkan cekgu.. anak kene marah tak buat omwek,salahkan cekgu.. eii emo lak aku

~Kak AZZ~ said...

Hahahaha.... Akak dh biaso donga bondo ni Jahh... Abang akak kan cikgu bosa... Tu sobab ehh kalau anak dio nak buku koo, apo koo yg berkaitan dgn bolaja ni.. di boli an toghuihh... sapo boli majalah manggo mmg kono sound la... tak kigho la anak sapo ekau tu.... hahaha...

gadis comel said...

uihhh.. nk kena cekidaut lg 2,3 tahun lagi nih.. almaklumler, kawin pun idak lg.



hehe.

adibah said...

Tijah.. aku bayangkan akak tu kena tembak cam gambar kek entry bawah ni..


*pensel, pen aku dah diwakap kat dikna..

julietchun said...

kesian cikgu, serba serbi nak kena jaga sampai kekadang tengok cikgu2 nak jaga diri sendiri pun tak sempat.

s@yangh@sni said...

kalau dh sume nak suh cikgu..
baik bagi jer anak tu kan diorang lagi senang...

PUTUBAMBU said...

hehehe..suka baca komen kak pah..

tapi kan jah.. aku mmg dari dulu beli stok pencil/roba/ruler/etc anak2 ni..

beli sekali masa awal tahun...

pehtu beli sekali lagi masa tgh tahun..kita top-up mana yg habis le..

senang depa gak nanti..(senang aku gak kot2 bila depa nak pensel tongah2 malam..maleh aku nak cari keluar..)

DrSinga said...

pengarah tu piau Rombau ko??
pokat...
:)

kak Erna said...

jaqh..nasib baik akak jenih camtu..bolih berkotak2 pen pesel..sampai taun dopan pun tak abih..ayah omak nak pekso ptk pun bolih guno sekali..tahun lopeh punyo pekso la..taun ni lom poi lagi..tunggu gaji naik lu..

Hezesuze said...

hahaha bgus betul pengarah tu noks...padan muka yg bertanya tu...

sengal sengal....haha

Mommy Lyna said...

No komenla saya. Sebab saya pun tiap2 minggy beli pen baru. Itu beli yang bundle2 dah tu. Ni org tua pakai soranf2 takde sharing2, budak2 mesti ada kawan tu pinjam kawan ni pinjam...

Oh masa kecik2 dulu kitorang tampal stiker nama pada alatulis.

Tijah said...

chik att
tu la tu. pasal pensel pun bleh jadi isu kan?


sya
akak kan sharp shooter. kihkihkih


kog
ikat kasi simpul mati terus kan? senang tebelit jer kat situ sampai balik


wos
hahahaa. aku pun wos. buku maths sudah hilang. nak kena ganti la plak. kaler jgn citer la. set yg 24 tu skrg tinggal 5 btg. aiyooo.


yb
ok. make sure dgn aku ko jual murah taw bang


kngah
yolahhh. aaa..tetiap taun ko tetiap bulan tu?


faryn
ko kawen dgn tokey mydin jer la senang xyah modal. tp...misti bulu dades lebats tus..


cija
tak ilang nok. tapi pagi aku kasik pensel 2B pokat brand faber castell panjang...potang kang balik dah jadi ketot, pensel hB yg merah tu. berasah dopan blakang. capo la punyo kojo tu...


fariza
sy pun kasik 1-1 jer. suh amek sindri kang sekotak tu mau seminggu jer tahan

Tijah said...

al
betul jugak tu bang. sbb tu sy release 1-1 jer. kasik lebih2 kang sumer sekali ilang. roba pun kekadang nak kono potong. kihkihkih


jiejah
a'ah kan? klakar betul. kojap ado kojap takdo. lopeh tu bertukar mcm2 kaler...


arin
anak aku pagi pegi pensel panjang...balik dah jadi ketot. suka main pengasah plak tu. adehh


era
yer betul. tapi nok...kekadang ada gak jenis mak bapak yg berkira kat anak ni. cane la jenis ati perut dia tu ek?


tm
sedangkan kita pun brg kekadang ilang kan tas? cuma lelemak ni jer susah na nak ilang. khkihkih


momguess
hahahaa. itu sudah bagus. maknanya anak yu pandai menggandakan brg kepunyaannya...


ninaneno
betul tu. kasik...kasik gak. tapi dlm masa yg sama kena gak ajar supaya pandai jimat & jaga harta


imanamani
tape sbb kecik lagi kita kasi can. sok dah masuk etlis dajah 3...ilang brg kalu mmg nak kena

Catwoman said...

Hihihihihi.....roba ilang. Pensel pun ilang.

Kene beli byk2 buat stok setahun dua nihhhh......kot2 roba dan pensel omak dan bapak nya jugak ilang di opis.

:)

Tijah said...

anis
tiba2 ada dengar org tanya.."pensel sekilo brapa bang?" kannn?


nenet
anak tu senang jaga kannn? kasik je makan...diam la dia


hajar
skrg ni makpak mmg cam over kann?


k.azz
sebijik majalah manggo tu buleh dapek 3 kotak pensel tu kan?


gadis comel
ko kawen sok akak kasik adiah pensel 2B sepersalinan nak?


dib
kihkihkih. sentap kann? sapa suh cari pasal dgn otai kan?


juliet
besar betul pengorbanan cikgu tu kan?


hasni
makbapak nak keje senang centu la.


putu
hahaha. kalu tak cukup...lepas ni kita cari kak pah. tadika dia byk collect pensel tu...


drsinga
a'ahhh. tapi tak sure daerah mana. biasa yg pokat rombau...tak pun pilah


k.erna
akak boli kek mano kak? sey salu cadang nak pi mydin tu tapi kodai eh payah na nak poie. dah la susah parking.


heze
sengal sambil tersentap nok


mommy lyna
kiterang dulu kecit2 kikis kat pensel pastu tulis nama besar2 pakai pen/marker. konfem x ilang punya

Tijah said...

zyma
pasang la cip nok. sonang nak trace kemana robar/pensel tu bejalan sok. hehe

Yunus Badawi said...

ingat nak ajak ko melabur sekali hehehe

k.e.r.i. said...

bila ko tukar layout ni kak?
ke aku yang dah lama tak masuk blog ko?
muahahaha.

mamarempit said...

akak dh siap ukir namo lai kek pensel & kala (color)...ilang yoooo...

tp boli yo la yg baru...dh namo eh kekanak riang....

imanamani said...

cik tijah..try le buat survey..dah setengah tahun ni ..dah berapa kali tukar beg.. nak nak yang baru naik sekolah rendah...

isk isk..sob..sob...
( ada sebab nanges nih..)...

Tijah said...

yb
aku jaga akaun yer bang?


keri
dah 3 minggu dah. ye la. sapa la aku kannnn? kahkahkahhhh


mama
hahaha. xpo la nak buek cemano kan. redhoo yolah bondo2 tunak ilang kan?


imanamani
bag setakat ni sekali baru tapi dah nak hancur buku berat giler. pensel/roba hilang mmg tak terkira dah berapa

Pnut said...

huiii ada gak mak bapak komplen cenggitu ek?
anak sendiri tak salah, suruh cikgu lak jago..
ape daaaa....
ko kan pengerusi PIBG, menurut konsep blog ko la..
ape tak saun je terus

Tijah said...

kpnut
caner nak saun kak. seblm mtg sementara tunggu cukup korem akak tu dah kasik aku rasa kapkek dia. kang dia x halalkan caneh? huhuhu

rashiD said...

astro tiap2 bulan x miss bayar,
pensel utk maso dopan anak2,
po sgt la..

Hidemichi said...

ko ado yg sajes pasang cctv dalam kelas nak tangkap pencuri pensel?..

Tijah said...

rashid
ntah. astro bukan takat main pekej. siap subscribe thanggathirai plak tu


hide
wakakakaa. silap2 budak2 tu berdrama depan cctv cam bebudak AF tu

e_ja said...

tij dear..eceh!! kalau sudi silalah amik award kat blog i ye..tp part yg kene puji2 tuh takyah lah..amik je award tu..syarat2 tu yg buat award tu yg mengada kasik!! huhu..

izman said...

biasala tu, budak2.

mamawana said...

Salam Tijah..

Lama gak mama tak masuk sini. Apo nak cito. Anak den bukan setakat ilang pensel box. Dgn satu bag sekulah pun bleh ilang. Habis kena ganti semua buku2 pinjaman..kena bayar balik semuo tu...huhuhu

AkU said...

pensel pown nak bising..*aduyai...

AZANI said...

salam Tijah
hidup YB Tijah.....betul tu

KAKTINY said...

masuk tengah tawon nih, dah kotak pencil yg ke 6 pencil 2B belang hitam kuning tu aku beli... tapi aku heran bin ajaib sebab dia selalu bawak balik pencil warna merah la, pink la, biru la...

.. sama gak ngan pencil color.. aku beli LUNA.. tapi tetiba aku bercampur aduk pencil dia.. kotak color jangan cakap la kan.. nan ado dah hai.. ganti masuk dalam karung beg je.. aduhaaaiiii...

pstt... aku setuju la cadangan YB nk bukak kilang pencil, jom kita invest ramai2.. leh jdi jutawan sama2.. hahahha...

Tijah said...

e_ja
mekasih yer. nanti kita amek. hehee


izman
sabar je la kan?


mamawana
pergh. tu ilang kat mana sampai 1 bag tu? misti kat bus stop tu kan?


aku
tak paham kann?


azani
ada gak yg sokong kann?


tiny
kan? anak aku pagi bawak pensel panjang. balik misti dapat pensel kontot pastu siap berasah depan blakang. kaler jgn ckp la. kekadang pink sampai 2 tapi kaler lain dah xde.