Sep 29, 2010

sapa salah?

pagi tadi saya ada dengar suria FM.
topik adalah kes ungkit wang hantaran.
ala...
pasal kes abby ungkit duit hantaran kat norman hakim tu kannn...

haaa...
ni la dia penyakit org ni jam.
time nak kawen semua tak kisah.
konsepnya u jump, i jump.

agak2 dlm hal ni sapa salah?
saya nampak satu je...
pompuan...

sebab apa?
sebab pompuan yg bukakkan peluang.
peluang utk laki bersenang lenang.
ok.
bukan semua la yer.
ada plak abang2 yg meroyan seterusnya memflag saya ni kang.
huhuhu.

ade tu...
sangat bangang.
sanggup apply loan utk hantaran kpd diri sendiri.
konon nak tolong laki.
tak jentelmen langsung.
ujong2 sok ko jugak yg kena bayar bulan2.
patut duit tu ko bleh jer main kutu lemari ngan kak pnut.
dapat gak cantikkan rumah.

aaa...
ada lagi...
kat dulang hantaran letak cek...
hsbc.
kemainnn bank obersi.
tulis situ 20k...
sekali bank in tengok2 kena tendang.
hahaha.
habes madu sepah dibuang...

semua tu...
cinta punya pasal kan?
yer.
saya tau lef-is-blind.
tapi...
bolehkah cinta saja buat kau kenyang?

jadi kakak2, adik2 kesayangan saya sekelian.
buatlah pilihan yg bijak.
kalau masa kapel 8 taon pun hari2 kauuuu je yg sponsor...
tu tanda2 bermasalah la tu...

so, pada yg dah terjebak...
kadang2 kita tak perasan.
yaa...
masih boleh buat turning back.
yg lepas tu lepas la...
everybody deserves a second chance.
kan?

apa2 pun...
saya bercerita adalah berdasarkan kisah benar.
ehh! tapi bukan saya tauuu.
saya dulu dapat cash ok.
susun selai2 dlm album lagi.
kau ade nox?

ni bukan la nak ajar pompuan jadi mata duitan.
tapi kena realistik la kan.
maklom la zaman skrg ni...

money is not everything.
but everything needs money.

ko takde 30sen ko ingat boleh masok jamban?
tak boleh kannn?

60 comments:

kucingorengemok said...

kalau berak 50 sen! adik aku jujur, lepas melabur, dia tambah 20 sen kat kaunter, haha

Hezesuze said...

betul tu nox..mak sokong sgt2 n3 ko nie....huhu

ekceli cinta tak buta nox...tapi mata kita yg buta dek kerana cinta..betul tak?? ngeh ngeh ngeh

tasekM said...

ko dulu hantaran berapa jah...? aku lebih sikit dr harga kuda hitam je. hahaha....

ko pernah tgk iklan lelong kuda hitam tu tak...? iklan apa pun aku dh tak ingat.




.

MUMMYMUJID said...

ms bercinta mulot manis...lepa skawin mulot bau petai....chaittt...

SURIA AMANDA said...

mcm dah jadi tradisi lak kan..ungkit2 nih...betul sokong..semua nya DUIT..

Fida Ghazi said...

kak jah.. agak-agak sape kawin guna duit loan bank kan.. kat bini dia tu ada tak cop 'hak milik dituntut oleh pihak bank?'

sarah-najwan said...

salam..
selamat berkenalan...

macam2 kn skrg..kalu dah xsuke..seme citer balik..ungkit2..

semoga kita semua dijauhkan drpd hal ini kan...sekadar pendapat dari rakan maya yg baru..hehe

Arin said...

betu kak jah..sama le kita. buh cash buh dalam album. sikit banyak tak kisah. yang penting , wang hantaran lepassss...

al-lavendari said...

betepuk sebelah tangan takkan berbunyi ..

akan tetapi kalau nak kasi bunyi jugak, lempang jer muka mamat tu !

Lia @ Norli (Mamarempit) said...

biarlah sikit hantaran...org nk kutuk pun..kutuk la..akak redha...yg penting....pas kawin...aman damai.....harmoni...

~Kak AZZ~ said...

Akak dr dulu mmg tak minat dgn jantan pangai macam ni.. Baru jadi kapel dah mintak macam2.. Kes ni bnyk jadi kat kawan2 akak Jah... Bila dah putus tunang, boleh pulak si jantan tu dtg umah kawan akak tu dgn mak dan tunang baru dia, pehtu selamber je angkek tv yg kawan akak share beli dgn tunang dia tu (bokeh tunang)

Agak ehh mgkn sobab tu akak solo lg kot... huahuahua... Yg ponting HEPI... =)

Ms.Lilies said...

chenta punya psl yg lain pigidah hahaha....

sok2 gaduh tersebar seantaro dunia...

KAKTINY said...

okeh.. takmau komen panjang2..
mak setujuk je ngan statement ko tu nok!!.. hahaha...

kakngah said...

hahaha!!
bab susun duit selai2 dlm album tu..
klasik kan..
aku dulu pun cenggitu gak
sonang nk kigho..

julietchun said...

anak 3 hantaran tak lepas lagik, apa citer ni?

@yue said...

saya dulu dapat cash ok.
susun selai2 dlm album lagi.

hah kak tij, aku pnya ada lg tu..elok je album tu..tp bkn hantaran la..maskawen hauhaua!!

sokong kak tij!!

A D I A said...

padan la muka dedua. siapa yg malu? mereka dan keluarga mereka!

chai n tea said...

masa sy kawen kan kak
cik abg kasik duit hantaran dlm bentuk bank deraf..confirm ada duwet...hehehhee

umi ameer said...

ramai wooo jantan rupa ni..
blum kawen udah buat perangai, cemana pulak nanti ek..
akak dulu kan, 15 taun dulu, letak antaran 2ribu stengah je, sib baik cukup dia bagi.. hihi..
teringat pulak masa kawin.. eeeeiii, melalut

Hazey said...

Kalau dah dasar perangai cam tu nak wat cam mana, kaum hawa gak lah yang jadi mangsa! Saba jelah bebanyak nok!

zonaku said...

kasik malu pompuan jer kannnn....




kalau x ada seposen, mana cukup duit sejuta kannnnnn

k.e.r.i. said...

eh, bukan ke main kutu pun haram?

EraNaZeErA.. said...

betul2... biar skit hantaran.. janji laki tu yg bayarkan..
ni nak sumanya.. up 5 ribu ke atas.. tpi.. hutang... anak 5 pun belum tentu habis lagi....

pastu.. berperang jgn ckp..kan kan...

cinta mmg buta.. lagi buta bila kita sendiri yg buta hati... kui kui kui... bergaya time kawin lepas kawin kayap...

Tijah said...

kog
hahahaa. tu lagi 20sen kena cas kat indah water kot. kalu aku jadi adik ko alang2 byr 50sen...aku mandi terus.


heze
ye la kan? lepas dah kena tipu baru la celik balik mata tu siap terbuntang2 terus.


tm
alah murah jer. sbb tu sampai boleh susun dlm album. kihkihkih. tapi ai tak kisah yu...sbb lepas kawen duit yu duit ai juer. iklan tu cam aku ingat tapi mcm mana ekkk...


mummymujid
ha'ahhh. kentut pun wangi tem becinta tu kan??


suria
tu la tu. skrg sapa malu. patut kalu dah sama2 setuju senyap dah la...


fida
hehehehe. kalu centu buleh la skendel ngan opiser bank plak kann? kira cam cagaran la. woww...


sarah
salam kenal juer sarahhh. tak baik kan? tu dah cam bukak pekung kat dada tu kan?

Kazaztan Team said...

hai....setuju bebeno la dgn n3 nie...jgn menyusahkan diri sendri..sayang biar berpada...buat jahat jgn skali...

jo said...

tips baik untuk pompuan belum kawen macam aku ni kak. mana nak dengonye radio. perjalanan pegi opis sejam pun biasanya aku nyanyi sendiri je kak.

kakpah said...

ada jamban kena bayar dua hengget tau tapi harummmmmm....

adibah said...

nok.. aku tak mintak banyak.. nak empat jer...

iphone4 nak satu,
kasut jimicu satu,
baju rizalman satu,
keta BMW X5 satu,

tu jer nok... (semuanya bleh pakai harga 'orang dalam' kan???)


ekekekeke

Shifu67 said...

tulis atas cek 20K kira ok laa... sib baik tak tulis 4 bilion... hehehe

Tijah said...

arin
ye la. sbb tu dulu kena beli album tebal sket kan? mmg "in" la trend zaman dulu2 centu kan...


al
tu la kan bang? awal2 dah sesama setuju alak ujong2 nak ungkit balik. bang...dak kngah antaran brp bang? hehehe.


norli
wahhh. tukar nama ka. mak ingat sapa tadi. ye la. aku pun hantaran biasa2 jer. yg penting xde utang2.


k.azz
mang aih. shapalih dapek jantan centu kan? kok centu la perangai baik la serender awal2 drp kawen sok makan ati kan?


mimi
itu la. aku tak nampak lak salah jantan tu. ppuan tu yg kasi can kan? naseb ah. hahaha


tiny
yer. bila dah busuk sumer citer dalam kain keluar kan? tak baik aa centu.


kngah
kann? kok tak cukup tompek siap susun tindih2 tu kan? mcm2 pesen ado...


juliet
hehehe. bz maaaa tem tu. skrg bila tak produce baru terpikir nak claim.

SyimSyim said...

agree 200%

Tijah said...

ayue
hantaran ko misti mahal sbb tu tak muat masok album nyah. kihkihkih. maknyer muat jer siap susun tindih2 lagi. kihkihkih


adia
tu ahhh. bukak pekung sindri tu kan? nak claim pun sesenyap xleh ke?


chai n tea
naseb baik tak bagi dlm bentk wang pos cam kes main kutu kat paper niari kan?


umi ameer
2.5k dulu ok jer kak kan? dah masak pun gotong royong tak cam org skang buat kat hotel udahnyer hutang keliling pinggang.


hazey
tu la. drp dapat jantan centu baiklah xyah kawen terus senang. bela mak ayah lagi byk pahala kan?


zonaku
betul betul betul...nati dier cuma jadi 999,999 jer kann?


keri
alaa. takat kutu lemari, pinggan mangkuk main sesama jiran/opismet takdenyer haram der. yg haram tu sbb organizer tu menipu. huhuhu


era
yer betul. biar la besederhana dlm segala segi kan? nak tunjuk kat sapa ponnn. huhuu


kazaztan
agak2 dr mula dah menyusahkan tu..tinggalkan jer terus kan? cari lain kekdahnyer.


jo
haaa. sbb blm kawen kena la take note nih. for future undertakings kan. wahhh!


kpah
huiiii. alang2 dah termasok tu...kono la sombo bondo2 yg ado dlm tu kak kan? bebodak, berwangi2 bagaiii...


dib
semua2 tuu...sila mintak 2 pasang yer. double celebration kannn? ai kan manager yu...


shifu
tulis 4b kalu...tok kadi pun pengsan bang. huhuhu

Tijah said...

syim2
kannnn?? err...dah kawen lom?

LopehPoultry Farm said...

masuk jamban 30posen dah?!

Tijah said...

tokey ladang
iyooo. tu rate sbn dah tu. KL ntah la...

Chik Att said...

butaaaa mata tak nammpakkkk jalan di dunia ..... kerna a tidak nampak cahaya ....(nasyid ni .....)

itu lah perempuan jangan Buta perut ...... hahahha

Mak dulu pun .... susun selai selai dalam album .... pastu ... wak keluar .... kira2 ... bestkan.... gila kaya masa tu .....
no share share tau .......

~Kak AZZ~ said...

Jamban kek bandar Raub pon dah lamo 30 sen dah... Tapi takpo la, jamban tu bersih, siap hias bungo kek dalam tu... Nak tido sampai 5/6 kali mimpi pon buleh... hahahaha...

momguess said...

aku sokong 100%!!!
boleh tak aku tulis kat sini
aku benci sangat bekas tunang aku
dasar jantan xsedar diuntung!!!

NenekPenne said...

dulu ex akak nak bagi chek kat akak..konon kira nak tunjuk lagak laa sebab chek tu ada signature dia... tapi sib baik akak masa tu kuno sikit kan, nak jugak duit tunai... selamat laa duit tu akak dah buat gelang tangan....muahahhaa...

kita ni walaupun jantan tu nak jadi laki kita, kenalah beringat, time tu memang dia nak kat kita, tapi lama2 mungkin dia tak nak kita dah..kita jugak yang melopong. jadi sebelum melopong, rancang2kan dan buatlah strategik yang kemas gituh...

Yunus Badawi said...

bagus nasihat ko ni tijah.

eh carlos pun main masukkan duit hantaran dlm album ke? Tiru aku lah tu ek

PUTUBAMBU said...

ye..betul tu jah..!
segala yg ko kata tu betul..

so, ambik perhatian ye kaum2 wanita semua..!

Angah said...

susun dalam album..sama la haha..rasa kaya sekejap kannn

cinta la sangat kan..try tengok kedai mana bleh terima cinta masa nak beli beras!

johan adam said...

berak ko jangan buat main.
kena bayo royalti tu kak tijah oi!

zie said...

Duit hantaran , fiance (masa tuh tak kawen lagik okay) bank-in kan dalam bank dulu. Cash!!!!

Seminggu sebelum kawen, duit tuh la kita buta bayar Catering and pelamin and baju.

Masa sanding, letak Cheque.....takut nak susun dalam album, biasala sekarang orang datang rumha semua tak boleh percaya, ada yang kita penat susun selai-selai, depa pun curik selai-selai....

Menangis mak noks...Takpe, masuk bank, terus bayar apa yang patut. Maklum la....kawen belanja sendiriks, mak bapak tak bantu. Independent katakan...

Nizam.Ariff said...

Tak leh masuk jamban, pegi cari perdu pisang.. free je...

DrSinga said...

kat suria KLCC 2 hinggit..
.
.
err...
lari dari topik tak??

||alis|| said...

salam kak jah
(apsal supan nau aku nih eh.. lama sgt tak masuk blog akak nih kot..)

-salam takziah kak atas pemergian atok tersayang.

- salam aidilfitri separuh bulan untuk mu kak.

- seminggu mau namkali aku fikir pasal ko kak...

- kak Juliet and kak mimi jangan marah :P

kak, selamat semuanya la eh :)

J@J@ / Bini The Rock said...

baru mlm td beraya rmh member... dah 3 taun kena tgl tp masih blm cerai dr somi dia..

dulu sayang sayang..bila is3 nye dpt pampasan lagi le sayang....bila habes duit pampasan...gudbai katanya!

kuang ajo betol kan?? duitan sunggoh somi dia tu!

**ehh..mcm lari tajuk le kak..
maafkan kami...
maafkan kami...
maaf...
kan...
kami...

heheheh

PINATBATE said...

Akak setuju betul dengan pendapat bernas Tijah..kalau masuk bertanding calon wanita sure akak undi kau tijah..

Huda Ramlee said...

agreed..dats y, paling tak kena ada aset ats nama sndiri.cth, umah.kalo si jantans wat taik, baru leh ckp 'get out u from mh house'.

GaDis CoMeL said...

hidup tijah!!

calon Menteri Pembangunan Adik2 dan Kakak2.

keh3x

al-lavendari said...

hantaran kngahnya murah jer .. tapi mahal sikit dari ayong dia. orang nak beri, ngap jer lah kan ! hehe

afiq said...

mami jah ni makin sinikal la. bebi loike

Tijah said...

chik att
yer. tapi ainyer duit sazah dah tapau buat tambah belanja kenduri. huwaaaa...


k.azz
heheh. misti elok idop eh bungo tu kan? sodap bona udara eh dlm tu...


momguess
apasal? tu misti kes mintak blk brg hantaran tu. huishh. tak jentelmen kannn?


nenet
nasib baik sempat mintak cash kan? kalu tak sampai skrg tak bleh redeem. huhuhu


yb
yer. album tu aku masih simpan smpai skrg bang. tapi mana ntah aku letak. huhuhu


putu
yg blm terkan baik la take note kan?


angah
bayar pakai cinta? go to hell...kata nyonya kedai runcit tu. kihkihkih


johan
haaha. tak bayar boleh kena saman kann?


zie
skrg ni jgnkan duit...buah/ceklat ko susun2 atas dulang pun buleh hilang. punya la byk penyangak. hihihi


nizam
ko bolehhh aaa. kiterang mana lehhhh. wakakakak


drsinga
penah termasok dulu...tem tu tak tau. sebelah jamban kavita kaur lagik. hihihihi.


alis
6kali?? haihhhhh. betul nihhhh??? (hidung kembang kempes...) saya rindu awak juer. (mimi ko xyah risau...dier rindu org lain. hahaha)


jaja
tu la. ppuan ni kalu berduit sumer tak kisah kan. ekceli kena gak save the best for last...


pinatbate
ahahhaa. ni yg aku sukaaaa nihhhh...


huda
paling best laki kena belikan aset atas nama bini. ahhahaha. baru secure gittew.


gadis comel
mekasih dikk. esok isi borang jadi flower girl akak yer...


al
hahahaa. org nak kasik apa lagi ye tak bang? mintak transfer mebengtuyu ok gak bang. selamattt.

Tijah said...

afiq
yayyyy. bebi dah balik. sinikel? mmm...jom pizza?

SyimSyim said...

blum kawin kak....
tgh merancang...hehe

~HuSnA ShInA RaZaLi~ said...

setujuk!!!!nnti duit tu bknnye jtuh kt org lain gak..jtuh kt bini sdiri..org pompuan ni kna bjaga2..if enexpected things happen,da ade pyung..ssh nk survive x mcm laki..huhu..mcm ade pngalaman jek..

Kelly said...

salam kak tijah...saya setuju sgtla, hal mas kahwin+hantaran ni,jgn hutang2...tak redha isteri tu.tapi kan kak tijah...

sepupu ayah,kawin 2tahun lepas,pastu ada org rompak duit mas kahwin+hantaran+barang kemas hantaran.camne tu kak?kalo ikut, laki tu kene ganti ke?pasal pompuan tu tinggal sat ja dlm bilik,kunun2 nak bg tetamu tgk+amik gambo,tup2 salah seorg tetamu tu penyamun bersiri..(ye,penah berlaku sebelum ini)....

camno tu kak?

ashley said...

hahaha..panduan bagus untuk mereka yang ingin rumahtangga ni Tijah ooii.

Tijah said...

syim
rancang betul2 yer...


husna
skrg ni nak buat apa2 kena ada perancangan yg teliti kan


kelly
kalu dah sampai kat tgn ppuan tu lain ler. tu x yah ganti la kot sbb sapa suh dier tak berhati2 kan. kihkihkih


k.ash
jgn amek mudah bab nikah-kawen ni kak kan?