Feb 13, 2011

kerana hamzah...

semalam yang hangat.
begadoh laki bini.

ada hamzah!!!

mana ada!!!

adeeeeeee...(4 harkat)

takde laaaaaaaaaaaaaaaaa...(8 harkat)

ok la! ok la!
yu menang!
hamzah pun hamzah lahhh...

tadi sesenyap saya gugel tengok.
sekali check...
alamak!
memang ada hamzah la.
malu kiter tawww!!!

konfius ek?
zaman atok2 kita dulu lain ejaan dia.
zaman mak ayah lain...
time kita pun lain.
sampai kat budak2 ni jam lagi lain.

eh!
tak puas ati betul la.
dulu rasanya cikgu ajar "main" tu takde hamzah tau.
mim - aliff - ya - nun terus kan?

ada sapa2 ingat?

sapa nak link sila refer kat sini.
sebelum dimalukan oleh anak...
baik ko master dulu jawi ni.

bang!
kalu ada tersedak2 terbatuk2 ke semalam...
saya mintak mahap la yer.
hehehe!

test sikit tengok!

ڤمبوڠاق جومڤو ڤمبوليت. هاا! ده کونو لا تو

helllemekkkk!
best la converter nihh!!!

34 comments:

Ms.Lilies said...

aku mmg google nok nak semak jawapan....kang tetiba salah lak...sbb zaman kita dulu lain...


eh eh...sezaman rupanya kita kan
;)

hatim a.r said...

eh dulu saya tulis pun takde hamzah.kalau ade hamzah dh macam ma'in bunyik dia.tapi mmg jawi ni dia berubah-ubah ikut sokati makbapak.nasib baik time spm keluar soalan suruh rumikan hehe.kalau tak kompem spoil agama dapat B

Tijah said...

mimi
heppp. ko hengat umo ko jauh sangat dr aku???? huhuhu

Tijah said...

hatim
haaa. kannn??? ni sumer sapa punya keje ejas2 nihhh. kan saya dah konfius.

AZANI said...

salm jah
kitab lama
kitab baru
lain kaedah

Piah Becok said...

pembongak jumpo pembelit. ha! dah kono la tu...

hahahhaa.. sedap gak bile ditulis kut jawi nihh

Tijah said...

azani
agak2 kalu maths & sains suh tulis jawi parah tu kan?


piah
humang aihhhh. teral ehhh. kihkihkih

DeLancrettLurpak said...

hah sudahhh laa ..mati la nak ajar anak sendiri, tetiba anak ajar kite.. hahahahhaha


dulu mmg takda hamzah, hamzah baru pindah kot.. wkakakaka

kakngah said...

tu la..
makin hari makin lain dah. kalau kita tak ikut sekali.. mmg ketinggalan la jwpnya...

Cik Jah said...

huhuhu kita pun slalu gado ngan anak pasal bebenda cemni...kena blaja blk nak bg terer dr anak...tu baru tanya jawi dah pinau2...tanya arab mmg pitam!...

al-lavendari said...

patutlah ese tersedak2 .. sebab ada orang sebut nama saya berulangkali. ada ke patut dia kata hamzah suka main.

seingat abg tak ada hamzah dalam ejaan main. salah cetak kot !

tasekM said...

sila salahkan ustat ko jah... sbb ustat aku ajar mmg ada hamzah.

ko jgn nk kata ko beranak tahun 1980 ye.....!

:p



.

~ Cik Azz ~ said...

Sama la... Taim akak dulupun takde hamzah tu.. Budak yang nama Hamzah ada la... Nyampah dengan budak tu, eksen giler...

errr... tersasar dari entry...

Akak dah lama dah guna converter tu, tp tu la, mcm pelik je bila dah diconvertkan...

cik1356 said...

eh zaman saya pun takde 'hamzah' kak tij. saya muda lite2 je dari akak.. takde jauh mana kotttttt!

Tijah said...

lurpak
tu baru jawi. blm arab lagi. dah la mak dia blajar sekular. adoiyai.


kngah
kan? mmg kena follow rapat nok. kena amek tau silibes sekali.


cik jah
a'ahhh. nasib baik la tang arab tu..abah eh boleh tolong sbb ada basic. harap kan mak eh mmg fail la...


al
hehehe. bukan hamzah suka main la bang. main ada hamzah. eh. terbolit2 plak dah ha. tapi mmg seingat sy mmg takde hamzah la kan? isk diorang ni.


tm
wuishhh. caner ustat ko ajar lain silibes wehhh. ker ko yg feeling remaja niii? ko jgn tasss...


k.azz
a'ahh. mmg takdo raso eh kan? ntah bila dia implement ntah la. nasib baik ada converter tu. (apo la koba eh hamzah kawan akak tu agak eh kan?)


cik1356
uishh. ado nombor hah. buleh tikam esok ni. hehehe. acahjer tu. ehhh. jgn la panggey akak. saya baru 25. :D

Fihan said...

eh kak jah

dulu eja main tu mmg ade hamzah. hehehe.

taktahula kan. kompiuss makkk

kakpah said...

ada jawi baru sebab yang lama tu agak mengkonfiuskan. kalau main ejaan lama tu bila baca jadi mayan. sebab tu taruk hamzah (walaupun hamzah tak sudi duduk situ sebab dia nak pegi main..kehkeh..)

Aku said...

Owalah..! sudah tuka ka?

Abis aku kena gelak dgn anak aku le camni...

Pnut said...

eh, ada hamzah ek???
mmg mengkopius kan...
i pon ingat takdo hamzah tu..

apa pun dulu sekolah ai ada cikgu nama hamzah, encem...

vidadarisakura said...

aik. kenapa ada hamzah? mim alif ya nun jak. macam bunyi mak-in suda. hee

e.l.i.s.s.m.i.e said...

ejaan dulu, dengan sekarang memang lain..dulu saya, sin aliff ya..sekarang sin alif yaa aliff :p

kak wos said...

zaman aku pun takde hamzah nok.
yang ada hamid jer, tu pun pangkat pakcik2 dah.
eh? relevan tak komen ceni dgn entri nih?

Puan Capa said...

laki bini gaduh sebab hamzah.hehe

kak long said...

bukan 'abang' yo tesodak,'hamzah' pun samo....
asyik nyobut namo dio yo...hahahah!!!

Tijah said...

fihan
takde la. seingat akak mmg takde. sbb aku score agama. hikhik


kakpah
jawi skang mmg agak straight fwd kan kak. tapi bila dah sambung2 ayat tu ghoman eh cam kelakar sket. panjang na plak. dah semua eh nak di ubuh alip.


aku
yalahhh. sudah tukar lahh. sudah boleh mula beli sokabar jawi.


k.pnut
skang ado kak. tapi tu la. kalu takde tu...agak2 ustat potong markah tak ek? (cikgu tu dah kawen lom?)


vida
mak-in? yer tak yer gak kan. len macam bunyinya suda.


elissmie
kena makin byk aliff la skang kan?


wos
bulehhh wos. ko nak komen cemana gaya pun bulehhhhh...


puan capa
gadow lite2 jer. mesra2 org kata...huhuuh


kak long
bapo ramai hamzah yg tersodak gek eh tu kannn?

Mamarempit said...

erk....cam ada je hamzah tu jah.......

ari tu akak eja daun akak buh hamzah....gadoh gak ngn laki akak...erkk....lain2 skolah kut...hahaha

VFN said...

kak,budak2 skang pakai silibus jawi baru... zaman akak dulu pakai jawi lama.. converter tu actually takleh nak pakai sgt sbb kadang2 ada ejaan yg tak tepat.saya suggest akak beli buku translate jawi kat DBP.. hehehe

tasekM said...

ustat aku ngan kak pah sama mazhab. kalau tak de hamzah dia jadi mayan. bukan main.

aku ingatkan jah. mmg ada hamzah la.
ko yg sekolah main2... bangsa tak dengar cakap ustat. asik tulis surat cinta jeeeeee...

hehehehe...


:p




.

Yunus Badawi said...

Takkan pasal hamzah aje nak gaduh laki bini ke? Ada pasal lain kot hehehe

||alis|| said...

wa terus terang kak, jawi wa cukup makan jer.. kalau nak send msg kat fb, jangan laa ngade2 nak convert pi ke jawi plak eh.. kekekee~

PUTUBAMBU said...

best ah converter tu..senang keroje den..

mekacih tijah!

Tijah said...

mama
daun pun ada hamzah? mang aihhhh. glemer sungguh hamzah pasnih


vfn
pulak dah. nak kena pegi dpb yg malas ni. err...converter lain takde ke yg ko bleh sajes?


tm
tengok tuu...suka tau buat tuduhannn. aku mana ada tulis surat cinta. cuma kurang kosentret jer...sbb ustat tu ensem. (ala...ustat set2 cikgu pelatih maktab dulu la...)


yb
takde. mmg hamzah la punya angkara bang. tak caya tanya abg hamzah. ehhh!


alis
ok. kalu tanak jawi...arab bleh tak?


putu
samo2 kasih. lepas ni bleh la buat n3 pakai converter yer.

Aslina said...

dulu rajin jugak nak belek2 sokkabar jawi yg utusan selalu buat tiap2 isnin tu...

tiap2 tahun dok pelik ejaan lain2 padahal perkataan sama...adeihhh... sapo laa editor... memang sukeati makbapak je main tukar2 ejaan tu...

phehh... tapi ni memang betul2 tak sangke main tu ade hamzah. rasa dulu zaman skolah2 rendah mcm takde plak... haishh...

Tijah said...

aslina
kan? ada yg kata ada, ada yg kata xde. agaknyer mmg sukati ustat la nak ajar lagu mana ek? kihkihkih. ustattttt jugak yg salah