Mar 28, 2011

celaka!

ehh!
saya nak taip celak.
puas saya backspace "a" tu tak boleh la.

ok.

saya pesen tak mekap.
kalau ada pun lipstik je la.
lepas sapu2 sikit bedak miyami.
biasa ahhh.
necerelbiuti memang macam tu.

tapi sejak tengok mythbusters aritu...
saya start pakai celak...err...eyeliner.

sebab apa?
sebab dia tunjuk ada komando tu kan...
bila diorang sapu2 minyak hitam kat bawah mata tu...
nanti vision diorang jadi lebih sharp.
kurang glare.

saya tak rabun.
tapi ada silau kat mata kiri.
tu yang kekadang maghrib2 pun masih bersunglass.
tak tahan sunset kannn?

tapi betul la.
sejak bercelak rasa silau tu macam kurang sikit.
(wah! ayat macam promosi jusdayetmet)

patut la bercelak tu antara sunnah nabi ek?
kurang peka pula disitu.

cuma masalahnya sekarang adalah...
eyeliner revlon tu cepat sememeh la.
dah la ada tebiat gosok2 mata.
belum tengahari hitam2 tu dah turun sampai pipi.

so...
ada sapa2 boleh sajes...
brand yg best dan tahan lama, suci lagi menyucikan?

gamba dr google.

jangan la suggest yang ni pulak.
tak muat poket saya.

sekian terima kasih.

eh!
bila dah bercelak...
rasa macam cleopatra pulak.

61 comments:

Unknown said...

heee~ nk eyeliner cat eyes??

De' Nurul said...

silkygirl double intense eyeliner, avon eyeliner

farah said...

maybelline.. mmg ok la..
kalo bajet extra, beli la MAC..mmg tahan lama n kalau gosok mata, xsmudge.. =)

tasekM said...

aku mmg dah lamaaaaaaaa dah bercelak.
tu sbb aku lawa!


kahkahkah....








.

Emie. said...

opocottt mak ko!!
tokojut den tgk tajuk tijah. ingt tijah mengamuk tadi. kuikui

Ms.Lilies said...

siyes meh??
aku pun ada mslh silau....



tapi aku xreti mekap2 ni...
kang ado yg tercucuk mata sendri huhuhuh

Tijah said...

alinac
tanak la mata cam kuceng sgt...


de nurul
noted. nati kita try eh


farah
ok tq. mac? ok kena cari tu


tm
err...apasal aku cam silauuuuu je baca komen ko ni ekk? tak brp nak perasaan ejaan dia. hahaha


orang biase jer
takkk. tu saja nak menarik perhatian sebenarnya. haha

Tijah said...

mimi
ha'ah. cer ko try. aku pun tak reti. nak2 tang mata ni. bahaya wooo kalu tercocot.

Atiqah Ahmad said...

elianto auto eyeliner.

memang best. tak payah asah. :)

Leen said...

Kena letak kat bawah mata ek kak tijah?

Anonymous said...

kak, nak yang taruk atas mata ke bawah mata..?? sebab kalau atas mata, yang biasa-biasa pun dah ok dah.
tapi kalau bawah mata, kene carik yang waterproof, takde la jadik mata panda..

suggestion..?? err,takdo. Tapi avon tayah pakai lah kak, tak bape nak elok, nanti cepat comot.

kucingorengemok said...

eh ok la yang gambor tu... nenek aku pakai :)

kak long said...

pesona cosway..kompom cantik..melokek yo kek mato...!

sindiketsulit said...

cer ko tanya budak-budak gothic jah..

aku rasa diorang lebih arif.

Golden Rose said...

dr dulu sampai sekarang celak mekah adalah fav sha

http://thegoldenrosereturn.blogspot.com/

Tijah said...

atiqah
tahan lama tak tu?


leen
yer. tapi nak letak atas pun bley gak...


honey
a'ah. nak utk bawah mata. tu sensitif sket silap2 apply mmg nampak comot giler kan...


kog
berhabuk la natang tu wehhh. tak sesuai nak tacap dlm keta. huhu


kaklong
orait. kebetulan lak an member koswei. buleh la check katalog kojap laie.


wos
ko agak2 sapa budak gotik yg aku nak tanya wos? ko ada kenal sapa2 tak?


golden rose
celak mekah bukan tebal ke? aiseh. tak pandai la...

kakngah said...

aku tgh draft n3 psl celak ni ha... kehkehkeh!!

semenjak 2 menjak aku aku terasa cam nk berjinak2 dgn celak & liquid eye liner. tengok skrg sume tren bercelak mata kucen bagai. aku pun sibuk nk try jugak.

sebagai permulaaan agar tiada pembaziran aku beli eyeliner rm5 cap psr mlm. hasilnya.. tgn aku pakinsen nok... vibrat garisan eyeliner tu. huhuhu!!!

adakah patut amik kelas cara2 pakai eyeliner??

cik fadh said...

eyeliner avon gud2 kak . cube try test . haha

hanie said...

MAC eye kohl ataupun yg paling sep kos tp kualiti ok..Avon yg glimmerstick tu...hehe

Hajjah Noraini @Nanie said...

Kalau tijah jenis berpeluh, kena cari yang waterproof. Kalau dah nak pakai hari2 beli jenis pencil dan jgn lupa beli sharpener nya sekali, jimat sikit. Kalau auto pencil cepat habis..rugi ohhh... Pakai celak memang anggun..

n.a.j.w.a said...

kalo pakai celak pensel ok kot..teman tenyeh je celak pensel Silky Girl kat atas mata, bwh mata..teriak ke tonyoh mata ke so far ok..xde la sememeh-sememeh hitam2 cam mata panda..

A m m i said...

skrg ni den pakai eyeliner bodyshop... sonang nak padam tp mulo2 pakai cam podih sikit. den bajet tu part of proses menyehatkan matolah tu hahahhaha

isabelle said...

kalo x smudge tapi bukan waterproof ada ke?

julietchun said...

aku risau kang tercucuk bijik mata je.

cik zilla said...

sy pon ade masalah same dulu.. skang tidakkk lagi.. pakai je elianto.. ok..

ibundo said...

celak yang dalam gambar tu yang ori. bagus pakai. apo susah.. henbeg sekarang ni gedabak2. macam2 sampah boleh masuk.

Unknown said...

owh..patut la sy dh bole drive tanpa pakai mata tambahan...:)

http://mummy-nurie.blogspot.com/

She said...

alamak! aku x pakai celak kt belah bwh mata tuh...biasa pakai tang atas je...

penah try sekali pakai tang bawah mata, dh terjojol je ghupe mata aku...x sesuweiii!!

**den pakai cap body shop! cun! hehe..

Kaktiny said...

ada celak yg boleh 'transparent' kan anynomous tak?.. hahahaha....

lyzaCR7 said...

kehkehkeh..terkejut saya baca tajuk N3 akak kalini..
saya guna maybeline n loreal je kak.. :D

madam kheyr hameed said...

celak kajal..rm5 sajork. serious cantek. meh review kat belog aku kak ;p

aza ni said...

salam tijah
kema seranah ni elokla pulak taip

zonaku said...

kak, ko pegi jer watson.. pilih sampai penin.

aku guna face shop punya skrg ni. sblm ni zA. semua aku beli jenis auto, mls asah.

kalau ko tangan x gigil, blh try liquid type. for beginner aku x rekemen la

DeLancrettLurpak said...

kak jah, cer buat tutorial pakai celak bawah mata.. i tak pandai la..

i tau makan jerrrr...

Nizam.Ariff said...

celak dalam gambar tu la bagus...
dah abis boleh keruk bontot kuali kasi topup....

Serbuk kopi pun boleh kalau terdesak...

hai said...

ha ah la jah..akak pun baru je nak menerai...x berapa nak pandai asyik tercucuk dalam mata je...susahnya la...dah tu rasa geli,gatal pun ada masa nak lukis kat bwh mata..seksa!!

Sham said...

salam kenal..

oo saja nak bagi tajuk gempakla ni ye...?heee...dulu kecik2 pernah curi2 pakai celak mak...

Tijah said...

kngah
aku buat n3 ni lepas tercocok celak dlm mata la ni. cis. mmg dasar jejari pakinsen.


fadh
avon? uik..ada yg cakap tak ok. takpe kita try tester dia kan?


hanie
mac? avon glimmerstick tu bukan kaler2 ke? isk. lama plak x tengok katalog avon ni.


aunty
aunty mmg pakai celak hari2 kan? saya br nak cuba2 ni. pensel nak kena cr yg tebal ek. baru senang apply...


najwa
silky girl? ok nati kat watson kita try tester...


sheila
apolak podeh lak? dio ado peraso cili api ko?

Tijah said...

isabelle
tu yg nak cari tu. kalu mascara tu ada la jenis tu ek?


juliet
kena cari pensel yang mata tebal la sikit kan?


cik zilla
elianto mak tak penah try. ok esok nak cr kedai tu.


kpah
hehehe. takut tumpah yo kak. lopeh tu silap2 kang bocor bag dek bondo nang tajam tu.


nurie
misti celak tebal ni kannnn?


mommy mimil
kalu centu apply nipis2 jer la kot. asal gelap sikit sudah.


tiny
hahahaa. anon dah berasap eh nok? misti mata dia cam panda skang ni. takyah celak dah.

Tijah said...

lyza
mebelin? kerana diriku begitu berharga khannn?


mrs zach
kajal? nanti pakai mata ada cantik cam kajol tak? ok kang aku review eh. mekasih.


azani
salah jugak bang...bukan kema, kena. hahahaa kantoi lagi.


zonaku
tu yg aku tak suka tu. last time pegi watson nak beli pad last2 terbeli lipstik. ceh.


lurpak
nanti aku letak kat yutiub ehhh. tutorial ala2 cikgu shidah ok tak?


aku
ko ni asik kopiiiiiiii jer sejak domenjak ni kan? esaimen dah siap?


hai
jom kita try sama2 kak. kita mulakan tutorial dgn celak yg org bawak blk dr mekah tu kan...


sham
salam kenal too. pakai celak? misti bajet nak join arqam dulu ni. hehehe. gurau jer...

aza ni said...

salam Tijah
mat tabligh ada ajarkan ada selawatnya nak pasang celak mata,setiap kali azan masa saksikan kerasulan itu,di calit kening mata dari dalam keluar..

eh silap lagi ke?

keme tu dari mengkeme,,,ha ha ha

L. Halim said...

kak tijah gi kat kedai makeup nama dia shins.. beli brand heavy rotation.. harga dlm rm49. brand tu from japan.. confirm tak smudge, tp easily removed by water.. senang xyah guna makeup remover.

Tijah said...

azani
oooh. ingatkan salah taip lagi. hahaha. ada tak celak yg bleh nampak makhluk lain bang?


lyn
really? salu nampak kedai tu tapi tak penah lak masuk. orait. kena amek note ni sbb kang tak ingat lak nama tu.

Huda Ramlee said...

ko try guna in2it. bentuk cam pen tapi liquid eyeliner.senang nak tenyeh, tapi x smudge.rege doplo hinggit je.

tentangseseorang said...

ko pakai so eyesight ada bagus tak kak. aku pun ada masalah dengan silau. uhuk2

Chik Att said...

CA pakai celak time mata naik ketumbit ... hehehe pas tu aku bedal... rupa zorro ...sbelah jaaa...

Kak Lia said...

Tasek M punye komen den tk tahan...ngeeee...

Mimi..tu sbb kena pakai slalu..tk do la rabun..tecucuk mato...hehehe (maaf tumpang komen orang punye komen)...

Tapi kan Jah..akak pon samo ngn ekau...pki eyeliner avon...bukan jd celak..jd eyeshadow cam budak2 ghotic...hampeh......nk try brand mabelen la...

Unknown said...

avon mmg sememeh kak... silkygirl lagiklaaaa

try mebeline okeh.. elianto pun okehhh...

aza ni said...

salam Tijah
nk celak yag tu kena minta dekat Seikhul Kabir Nizam...aku usahkan celak,gincupun takda you....auuuw.

Nizam.Ariff said...

esenmen dah siap...

dah pakai celak, jah?

PUTUBAMBU said...

kita pun suka pakai celak

tapi sebab suka genyeh2 mata.. nampak bersememeh.. tu yg jarang pakai tu..

mashi said...

nk komen jgk...bz smlm xsmpt nk bc blog akak..
kita sajes kat kak tijah silkygirl long-wearing eyeliner...
di datangkan dgn 2 kaler utama,itam ngan coklat...
mudah pkinye akak...pusing2 je xyah dh sush2 nk bli sharpener segala..
arga lbh kurg 16-18 hengget..(lpe lak exact arga)...
cubalah...sekali cuba pasti trtawan..ngeeeeeee

lupekanje said...

bercelak itu sunnah...bercelako tu jauhkan..heheh

Siti Noor Aminah said...

mata aku tak payah pakai celak kak, sebab dah lawa sokmo.

Pnut said...

oh nak pakai celak jugak la.. supaya lebih gojes...

*mana boleh tijah lagi gojes dari aku nanti*

Anonymous said...

aku tak pakai kak

tasekM said...

apa masaklah ko tak hapdet blog ni jah....?




.

ibuintan said...

dah jumpo colak lom

aza ni said...

salam tasek,ibuintan
rasanya dia kat rumah catz lagi nih...
nanti baliklah tu...sabar ye.

aku pun macam nak nangis ni...

stok kas kas dah habis..

su said...

su gune avon je...sblm ni gune follow me tp asik comot je...x tantek kan? hehe...

anum said...

heee... tapi saya pakai yg dlm gambo tu... kan sunnah...benornya pakai yg dari mekah tu yg ada ubatnya... lagi natural taw...ce cuba...tapi yelah masuk henbeg nnt bertabor skit...cari botol ketat2 skit eh...selamat mencuba!