Jul 30, 2011

well...

semalam saya pegi bank.
tetengah tulis acc no seblm deposit cek, cem tarik tangan.

"can i have 20 sen?"

saya pun bagi la sekeping.
then sambung tulis.

dia hilang sekejap then datang semula.
saya tanya pegi mana.

"i go donate."

tengok luar bank.
ada india tengah pegang tabung.
derma untuk pembinaan kuil.

Ya Allah!
kau ampunkanlah perbuatan anakku itu.

dan oh!
selamat menyambut ramadhan juga!

33 comments:

VFN said...

kak..
saya pun penah kena situasi yg sama..
tapi ni kutip umah ke umah..
tak kasi kang rasa lain...
kang takut dilabel racist ke apa...
kasi jela singgit :(

nizamsani said...

haha. tak apalah.
bagus tu belajar menderma.

HoneyDear said...

Nawaitu yang penting kak Tij..
hahahaha =P

Ms.Lilies said...

mesti suci je muka dia time mintak tu kan

hehehe

geraugebang said...

memang cem mulus dan tulus...Allah Tau...sayang cem

mashi said...

tak apa kot kak..
kecik lagi..

hehe..kiut

wos said...

20 sen.
pandai cem balancekan dunia dan akhirat.

jgn risau jah.
*sambil tepuk-tepuk bahu tijah*

selamat berpuasa & maaf zahir batin.

al-lavendari said...

anggaplah dia tidak ada niat untuk menderma ..!

Acik Erna said...

jah..tak po mla tu..niat cem baik..cumo dio lom tau bezokan..tak poe..nanti mami ajar lagi he he..

minmonmunmen said...

semangat satu malaysia ar tuh...

Siti Syawal said...

hahaha..XD

Aidah said...

Well, no sweatlah jah. Esok dah bosar taulah dio. Yang ponting, pandai lak dio sodokah pakai duit mak eh!Kah kah kah.

ibundo said...

mano ekau poi jah tenggolam timbul..

Dayah said...

Salam Kak Tij,

Alahai cem... hatimu sungguh mulia. Mak ehh lepas ni.. kena kasi taw kat cem apa yang boleh. derma apa yang patut kita bagi.
Itulah anak kecil, suci betul hatinya. Kalau Dayah la ni takut2 nak bagi, sendikit byk. Sian peminta yang kenyang orang lain.

Alahai cem.. sweetnya dirimu dik.

tasekM said...

tak pe kot jah.
budak2 tak paham.
tapi niat menderma tu mulia sgt dah tu...

selamat berpuasa jah.
mlm ni kita terawih eh...



.

yanaSham said...

si anak hanya punya hati nurani...maafkanla ;)

Hazrey said...

Dalam bebanyak entry, entry ni penuh keinsafan. Ya, keinsafan dek nilai murni cem. Baguslah sebab dia ikut nilai nilai murni bapak dia. Ya, bapak dia. Ehem.

kakngah said...

den ingek an nk poei timbang boghek..

tak jah..buleh asuh laei tu.
niat suci tu dah ado....

isabelle said...

sungguh murni niatmu itu, cem.
mak terharu noks

Dania said...

hahaha... semangat 1malaysia katanya! ni sesilap acu cija dia ajor ni nyahhh...hehehe

*selamat sambut ramadhan noks. selalu2 la tayang resepi (tp make sure yg mudah2 jer, sbb mak lembap memasak nie). senanng nak follow masakan u...hehehe

kirim salam kat cija. khabor kat dia, anak bujang mak kawen nnti jemput la datang istana kayangan mak nie. hahaha, dah tu... susah bebenor adik u tu nak mai umah mak nih. bz manjang kejenya.

*ehhh, ni kira ucapan raya skali harung la yer...panjang bebenor...hihihi

PUTUBAMBU said...

hehehe..!
bagus betul dak cem...
sama macam my Ammar.. suka sangat menderma... tak kira le bangsa atau occassion ape pun..semua dia nak kasi..

selamat berpuasa Tijah..!

||alis|| said...

salam ramadhan kak jah.

*hugs* :)

pearls.. said...

ahaks..
takper..
nak wat camner..
dah terbagi..

selamat berpuasa..

mohd hizir rembeli said...

salam ramadhan kak tijah.

marvellousshoppe.blogspot.com

:p

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

padainyer chemm.. ahahha.. hukum2 nih ai x pandai tp niat chem tuh ikhlas..itu yg lg ptg kot..

jas imran said...

haha chem!

ztzett said...

selamat menyambut ramadhan juer...

potluck mana eh tahun ni?

M&M said...

salam Ramadhon kak Tijah :)

cik aletheea : said...

erk....
boleh kata x, niat tak menghalalkan cara..?
hehehe
tp, alhamdullillah, ada sudah ciri2 dermawan kat situ.
slamat berpuasa jugak

Tijah said...

vfn
takpe la portion 20sen je kan? baru ingat nak top up lagi...


nizam
uncle pernah derma tak? hikhik


honeydear
kena explain dia lepas ni kan?


mimi
yer nok. tapi dgn aku dia x berani mintak byk...


k.gerau
sayang aunty juger...


mashi
dia je ke? mak dia kiut tak?


wos
selamat berpuasa sama wos. ko raya mana?


al
mmm...sudah explain sama dia bang. kat mbank senawang tu ramai na la org mintak derma...


k.erna
etlis ada la jugak perasaan perikemanusiaan kak kan?


minmonmunmen
umang aihh. payah eh nak taip namo. hehehe


siti syawal
sitiiiii...awalnyer raya nih. hehe

Tijah said...

aidah
dah dio takdo gaji kak. kihkihkih. jgn sok bawak perangai tu sampai bosa dah...


k.pah
hehehee. aku merinduimu kak. ado la kak. sibuk jua mocun papan.


dayah
skang ni byk sindiket la. pandai lak tu guna budak2. muka kesian je masing2.


tm
aku cuti lagi la tas. adoiyaiii. masak la nak mengganti sok ni.


yanasham
:D. sejuk perut mak...


hazrey
amvoi 3x. lombu punya susu, sapi dapat nama aaa? huhu


kngah
wakakakaa. mano ado bank lotak penimbang boghek kek situ wok...


isabelle
aunty jgn nanges yer...


dania
haloooo lama tara jumpa. sihat? hehehe. cija mmg bz, sejak berkenderaan ni lagi susah nak jumpa. merambu pegi mana ntah. ahhahaha. ok selamat hari raya sekali lah...hampon maaf dipinta ek.


putu
lepas ni kena pantau. takut derma utk shaolin temple plak kang.


alis
salam ramadhan too. haghagkiskis!


pearls
yer selamat berpuasa dik. eh adik ke? boleh la ek. hhehee


mohd hizir
salam ramadhan too. pose cukup tak tu? :D

Tijah said...

nida
haaaa. meh la pasang niat nasi arab senawang lagi lepas raya ni. hehhee


jas imran
yeah. mcm tu la anak den...


zt
salam ramadhan too. potluck? umah ko ler. hehehe


m&amp:m
salam ramadhan to u too...


cik aletheea
harap2 ciri2 tu membawak sampai bila2. amin.

::narita:: said...

xpelah kak..
yg penting cem berniat baik..
cume die x dapat bezakan je hehee..