Mar 1, 2009

sazah datang bawak lauk...

semlm masa jln2 bawak atok ke jusco, sazah cakap "ngah! esok kau masak nasik yo la. den datang mo cija bawak lauk..."
umang aii bahagio ehh!!! sejak atok duduk dgn akak ni kemain rajin sazah masak makanan feveret abah eh tu. dan akak turut tumpang gumbira.
so, sazah masak apa hari ni?
daging masak lomak cili api dgn kontang. extra podeh!!! osah sodap eh sazah masak...berasap telingo!
masak lomak putih pucuk cemporai dgn keledek (atau nama lainnya pucuk manis, bukan mati pucuk yer kawan2!)

tolo dadar. ni akak la buat. melampau la pulak tolo dadar pun nak katering dgn sazah kan??

last but not least...akak buat nih. org n9 panggil sambal gesek. tak tau la kat tempat lain ada tak. tapi mmg sangat mecing dgn apa2 jenis gulai lemak putih.

sodap!

konyang!

ngantuk!

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz........

57 comments:

aishifa said...

ahhah..sy first.. sambal gesek tu ikan bilis ngan cili api hijau jer kan..macam sambal katok tapi perah asam limau sket..

adibah said...

Jah, bagi la resepi wat sambal gesek. Adakah buat sambal gesek ni sama ngan gesek biola? hiks!

Tijah said...

aishifa, taniahh! ko potong reben mlm ni yer? a'ah...gitu la resepinya...pandai pown!

deeb, resepi mcm aishifa bagi tu. cili api hijau & bilis mentah jer. tumbuk pastu perah asam limau. cara makan...gesek kat idung sampai berdarah. wakakaka...

Abdul Wafi said...

alamak, gua lapo.


saya makan ayam kicap je deh hari ni.


nanti nak suh sazah hantar rumah sini la pulak. hehehe.

Ms.Lilies said...

wala....lama tak buek sambal gesek...sok kono buek ni...

linn said...

perghhhh...lapo aku tgk lauk sazah ni laa.

ifahruzzaman said...

amboi2...sodap bebenor tu.

terliur lak tengok....hehe

jane said...

salam jah,
dah malam buta ni pun aku nengok sedap nau lauk ko. daging lomak tu x tahan tuh!!

xiiinam said...

ckLah makan lauk asrama je dua hari ni...ni cadang nak nyeberang jalan gi seven eleven...cari megi...

lupekanje said...

tumpang lalu jah..
apo CkLah...acik hingat makan kat otel..baru ingat nak hikut...ader ke nk carik meggi..

Tijah,
sodap gamak ehh lomak daging tuh..sah sayang ehh sazah kek atok kau...tpi atok ehh tu ado ko gigi nk makan dagin..heheh..

Nadine Zuharra said...

tgh malam ni pon tetiber rase lapar balik padahal baru je makan nasik ptg tadi..isk2.. ni sume gara2 nengok masak lemak daging yang mabeles tuh..hihi

*esok kompem dah tau nk masak ape,masak lemak dagingler,tiru resepi sazah je..hehe

yuyee cap limau said...

kak jah sambil gesek tu kalu perah minyak yuyeecap limau sdap x??

Tijah said...

wafi, aiyo...sazah kenot drive dik...

lilies, kono mecing dgn masak lomak putih baru best!

linn, lauk ada lagi...nak? hehehe

ifah, jgn sampai menitik atas kibod yer?

jane, mlm2 ni kekadang buleh lapa blk kan kak?

cklah, megi pun sodap yo...uish! lamo lak x makan megi hah!

acik, dagen tu sazah robuih sampai osah lombut eh...stok kumam2 tolan yo la kekdah eh. takyah gigit bona do....

nadine, haa...jgn lupa cili extra yer? lagi podeh lagi best!!!

yuyee, iyo sodap!!! lopeh tu berangin 1badan kan?? hahaa. osah la kau nih

Petito said...

wahh... tij, arwah omak petito panggey ni samba hontak... hahaha amek ko, hontak kuek2 ketika menggunakan losung tumbuk tu.... ;P

iina said...

ko nie jah.. takdo bonda lain makan yoo.. lak tuh omak ko lak buek.. yolah Jah asalkan bahagio yo.. sambal gesek ngan pucuk manis tuh cam best yo kan.. waa.. nie den teringin nie

peej said...

huish...sedapnya..
uncle pija pun orang nogori..die punya masak lemak gile sedap melampau..bukan je telinga je berasap..hidung pun berasap bile makan..dan selepas makan..bontot pun boleh berasap..heheh

*kecur air liur ni..;p~~~~~~~~~~

MasNurin said...

umangaiii...sodap lauk sazah tu. Kazen den kawen ngan org negori, umah dio ari2 buek masak lomak...den paling suko masak lomak cili api ikan keli salai.Den kalu tak podeh tak bole makan,m tapi den dah lamo tak makan pucuk manis tu. Ko jaga2 jah..buasir nanti makan podeh2.Sambal gesek tu ko buek pakai ikan bilis? Sedap bebonar lauk2 sazah tu.

tentangseseorang said...

kak sambal gesek tuh bukan nogori jo ado. satu malaysia. kalau menurut citer arwah opah dulu. sambal gesek glemer masa perang dunia ke 2 dulu. ehehehe

@yue said...

sedapnya "masak lomak cili api dgn kontang. extra podeh + smbal gesek"

*tetiba rasa terawangan seakan menggesek biolla..hikhik

mamarempit said...

umang aih...(sambel lap air liur)

kek tompek den..pucok cemporai lain..bukan cuk maneh....kek sini cok cemporai...masak air..tumih darat yo....

cokolat said...

mangang!!!!
suka buat orang terbabas bila tengah kobar2 nak diet...
tijah mangangggggggggggggggg!

||alis|| said...

pergh kakak jah... sodap eh...
berkat atok tinggal ngan akak tuh..

penah laa makan sambal gesek tuh, pedas ooo.. :P

azreen said...

nok...bak bg resepi sambal gesek tu....terliur nengok....nnti ko beritahu cara2nye sekali ek...esok aku nak buat ni.... :-)

monas2petronas said...

lamanya aku tak makan sayur pucuk manis tu..rasa mcm dah berkurun :( tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkk

julietchun said...

aku baru paham skang ni naper ko sanggup jaga atuk ko,hahhahaha.

cendawanintim said...

sambal gesek tu camana nak buat nok????

share resepi laaaaaa..plisssss

kakngah said...

fuh!!! samba gesek yg xleh tahan tuh... ampeh ko jah.. menggesek den mlm ni... xleh thn do...
"bos.. den nak poei pasar jap, cr cuk cemporai... bos jago ops jap yo..."

kakngah said...

fuh!!! samba gesek yg xleh tahan tuh... ampeh ko jah.. menggesek den mlm ni... xleh thn do...
"bos.. den nak poei pasar jap, cr cuk cemporai... bos jago ops jap yo..."

Monkey D Luffy said...

apa makna GESEK?

F A R Y N said...

kak,aku suka mkn sambal gesek tu ngan lauk lemak labu...HEAVEN...hahaha

marinahunny said...

susah nau nk transkate bhsa k.jah ni...hikhikhik

julie^beth said...

sodap yu all.. terliur den..

mak kintan said...

samba gesekkkkkk..... sodap eh!!! ujung minggu ni balik linsum kono suh ibu buek ni. pucuk manih tu pucuk compagrai ko? laaahaii.. selamo ni makan ingatkan lelain. hahahah..

shija said...

sedap kan nok!tu psl smalam aku tak makan kek umah ko nok!tak cukop k!kek umah sazah ado manyak laie lam piok!miahahahhaha

Tijah said...

petito, apo ganeh na namo eh tu? ni misti arwah raso cam nak hontak petito maghin nih. hahaha...

iina, osah mecing eh kan? mmg sodap pun...betambuh makan

pija, hahah..best kann?? kat sini kalu kenduri, lauk gini la org cari...briyani2 masak merah ni kureng sket.

mas, bukann ikan keli do...ikan semilang. wakakaka..same jer tu. tapi mmg kalu x pedas x best...

ady, oo...ye ke? tapi aku rasa origin eh dr n9 gak. hahaa

ayue, wakakakaka..memandai la ko nih!!

mamarempit, ontah la. tapi sazah kato mmg namo eh cemporai. hikhikhki. tak kisah la kan..janji sodap kek tokak

Tijah said...

cok, elehhh...salahkan aku laa?? yg ko gi terjah masak asam umah mak ko xpe?? wakakaka...

alis, aku juer tumpang gembira. hahahah

reen, tumbuk cili api + bilis mentah jer. pastu perah asam limau...xyah masak

ween, ko blk sini nati ko blasah la cukup2 nok...hahah

juliet, mak ikhlas nok. hahahah

cend, tumbuk cili api + bilis mentah jer. pastu perah asam limau...xyah masak

k.ngah, hahhaa...i likeeee!!!! den ghoma provok2 org nih...

kapten, gesek maknanya menggesekkan sambal dgn gusi semasa makan...hahaha

faryn, yer!!!! gulai labu itu adalah mecingggggg sekali. best kann??

marina, uishhh! senang jer...kamus ada kat sebelah. heheh

julie, meleleh ker nok? hahaha

mk, hoih! samba gesek nak kono tunggu blk linsum ko? overrr tau ko nihhh! wakakaka...

cija, wakakakaa...dah la aku masak nasik 3 pot yo...mano cukup kan? kau sorang yo 5 pot....

tentangseseorang said...

ceh...origin asal dia indonesia laaaaaa :p

09892 said...

haruslaaaahh jadik lauk untuk next gathering yerrr....terima kasih...

kakpah said...

bahagio la kau jah. solang sari omak anta lauk. Tang samba gesek tu yang tak leh tahan tu. kocur air lio. takleh jadi ni. potang kang mosti buek.

Tijah said...

ady, mana adaa...asal dia pilah laaa

zt, sambal gesek je kan?? bulehhhhh!!!! sonang na tu...

k.pah, iyo kak...kok tak antar...kito pi amek. osah best eh. kok judu'an mo gulai labu sodap tu...

kakpiah said...

ko tak bangon2 ker jah???

nih 'nek de' ko dtg nih...

nek de = nenek muda

muadzlife said...

uii sadap eh...

Hidemichimomotani said...

Eh, aku nak kidnap sazah ko ke dapur aku bleh?

Tijah said...

piah, atok aku ckp ko tak cukup mengancam piah. wakakaka...

muadz, mmg sadappp tekau. heheh

hide..wuish! apo payah na nak taip namo ko nih. hahaha..kidnep la..

azreen said...

jah...ikan bilis tu kene tumbuk sekali ke....? garam + gula kene ubuh tak?

Tijah said...

reen, tumbuk cili dulu sampai hancur pastu masukkan bilis (mentah tau...). tumbuk bilis xyah hancur2 sgt la...pastu perah asam limau sket. xyah gula/garam...bilis tu dah masin

kakpiah said...

eh.. silap jah..
kan aku sebenarnyer menjalin hubungan terlarang ngan aji usop..
bkn ngan atok ko..
aku dah keriru jah...
aku terpesona pada gmbr sekshi aji usop di dlm sungai tu...

maafkan mak de yer nakk...
mak der mudah keriru biler berada di alam perchintaan..

mak der = mak muda = mak tiri ko la!!
hik hik hik hik

Tijah said...

cija...ko nak ke mak mude cam piah ni cija?? jgnkan daging masak lomak cili api...puding karamel pun rentung nok!!! konfem aji usop rejek nih!!! mahap piah...kami adik beradik telah bermesyuarat dan sebulat suara tidak setujuk!

wakakakak!!!!

bungacahaya said...

Kak Tijah, den dah buek sambal gesek tu. Humang aiiiii bapak la sodap sobab den mmg pandai buek...kekekekekekekeke....Laki den makan sampai naik sonak. Pehtu baghu tanyo mano dapek resepi. Dio tak tau den ni darah nogoghi campur peranakan minang....heheheheeheh. Sodappppp eh la hai....

Ungku Nor said...

"sodap!

konyang!

ngantuk!

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz........"

den kok nengok ikilan mayfair kan..otometik tingat kek kau JAH..muaaahahahaha ;p

Cakap Kosong said...

apsal lah umah aku ngan umah ko jauh jah.....kalau tak dah tentu aku bagi salam kat dpn pintu ko tem tu!

axim said...

sambal gesek??first time dengor!

:)

Tijah said...

bunga, sodap kannn?? buek eh pun sonanggg...lolap mato yo!

KD, iyo...moto kau lak. bosa, togoh & peramah kan? wakakaka

CK, kalau la makanan buleh blutut kan??? hehehe

axim, cer try buat..senang je tu. best giler ok! :D

tasikmerah said...

sambal gesek ni org negeri je kot yg buat. sambal yg bubuh ikan bilis tu yek? :)


.

Tijah said...

tasikmerah, yer..yg bilis mentah tu. sedap!

sheila said...

kak jah ooiii...
ko buek air liur den meleleh2 3 beldi dah ni..

dah lamo ghaso eh den x meghaso masak lomak cili api kaw2 kek klana jaya ni..bilolah nak balik somban ni

Tijah said...

sheila, resepi den dah lotak sebolah tu..apo laie. mlm kang buleh la buek